Fina bilder, var för några år sedan på en "big ball cermony" då man gör ett tempel heligare på något sätt.
Jag och frugan och 1500 thai, det var spännande.
Under nio dagar så helades knivarna som skulle användas att skära av rottingen som höll i den stora stenen som skulle falla ner i ett hål på tempelområdet. Det var nio stenar och nio hål som symboliserade 9 olika områden i provinsen.
Podiet med knivar
Vi fick sitta framför "vår" sten som symboliserade Koh Chang. Koh Chang hade rubin som sin färg. Kniven bars fram av dessa två tjejer
I bakgrunden lilla frugan. Det sattes fram cirka 14 ministolar framför varje sten och det var dom inbjudna som fick sitta på dessa stolar. Alla andra fick vara på tempelområdet. Hur och varför vi fick sitta på VIP stolarna vet jag än inte idag varför???
Han som skötte nedskärningen var dåvarande kulturministern (han är från Koh Chang) kan även tilägga att "borgmästaren för koh chang satt bredvid oss också
Vi kom dit på eftermiddagen och var med och guldpläderade stenen och rottingen
Templet med sina pengagåvor på kvällen
Självklart skulle man slå på dong dongen och skänka lite battingar.
Kan avsluta med att berätta att när vi blev ombedda att följa med så trodde vi att det var en snabbtur då sista färjan tillbaks till Koh Chang går vid 19,00 men ack vad vi bedrog oss. Koh Changarna hade bokat en egen färja som gick runt midnatt.
Vi visste inte vad vi var med om föräns två dagar efteråt då vi fick det ordentligt förklarat så vi förstod. Att han som skar ner stenen var en höjdare förstod vi på plats då både tidningar och tv var där. Vi fick också symboliskt köpa en varsin munkdräkt och omgående skänka tillbaks den (OBS vi fick inte betala någonting förutom när vi slog i dongdongen, det stod våra vänner för) Vi fick även nån form av rening genom att en munk messade på oss och stänkte vatten på oss också. En massa andra udda saker hände också, men summa sumarum av det vi var med om så måste både jag och frugan räkna detta till en av dom häftigaste upplevelserna vi någonsin haft i Thailand