Tempel i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"helgonet " sa:
Templet Wat Phu Khao Thong ligger i Ayutthaya och är riktigt stort och högt som även duger till utsikt/meditations plats för buddhas.Se om ni hittar frun och barnen mina på bild. ;D
Är det dom små prickarna högt uppe på trappan?
Du har redan fått plus i kanten så nöj dej med bar och kul bilder.
Rolf

Angående Groggdrickandet så är det lugnt, alla har vi olika intressen här i livet :p

Kanon fina bilder Helgonet, du har besökt många Tempel som jag har på önskelistan och hoppas på att få besöka någon gång i framtiden.

Helgonet, du är ju ett vandrande uppslagsverk när det gäller tempel. Jag är omåttligt imponerad.

Som en kontrast skall jag försöka komma ihåg att ta några bilder på templet hemma i vår by. Det är väldigt anspråkslöst i jämförelse. :wai:

"Berralund " sa:
Helgonet, du är ju ett vandrande uppslagsverk när det gäller tempel. Jag är omåttligt imponerad.

Som en kontast skall jag försöka komma ihåg att ta några bilder på templet hemma i vår by. Det är väldigt anspråkslöst i jämförelse. :wai:

Gör inget Berra vi vill gärna se bilder hemmifrån din by

& helgonet fasen har du inte gjort annat än kollat in tempel :) :thumbsup: fina bilder o kul att du berättar vart ifrån de e me :nod:

"helgonet " sa:
Phra Nakhon Khiri Palace är det första byggda palacet på ett berg som byggdes av King Rama 4 och inkluderar Wat Mahasamanaram och den gigantiska Wat phra kaew.Detta Tempel/område ligger beläget i Petchaburi

Hela den långa promenaden går genom smala stenblockstigar

helgonet, fantastiskt fina bilder, som sagt var jag är ju ingen tempelmänniska, men visst är det vackert utan tvekan och utsikten och omgivningarna är ju sköna, så visst skulle jag kunna tänka mig att besöka det.

Intressant att läsa om det också, så vi kan ju tillägga då eftersom du har med det på bilderna den stora "chedin", att den heter Phra That Chom Phet, där Rama 4 lät placera en relik av Buddha, Phra That Chom Phet betyder den högsta Buddhas diamant.

Intressant också Phra Nakhon Khiri, i språkhörnan hade vi ju "Bangkok namnet" och Phra Nakhon betyder ju "Den mest vördade staden" och Bangkok kallas ju för det och antagligen heter palatset Phra Nakhon Khiri, eftersom Wat Phra Kaew ingår och Wat Phra Kaew finns ju inom Grand Palace i Bangkok med "smaragdbuddan", och detta Wat Pra Kaeow här är ju en kopia, kallas här för Wat Phra Kaew Noi (kungliga palatset).

Phra Nakhon Khiri betyder staden på den heliga kullen eller i Petchaburi-folkmun Khao Wang som betyder kullen med palats.

Tack helgonet, jag gillar sådant här och här gav du ju lite input också och väcker intresse, kul!

Mvh Peter :wai:

Detta är inget vanligt utseende likt tempel utan formad som en båt så därför lägger jag in det då den har en ovanlig historik trots att den är relativt nybyggd:Wat tanodluang som också enkelt kallas för: Båt templet som ligger på vägen mot Puk Tian, nära fiskebyn Bang Kao i Cha-am.

I det templet så finns det en häftig bild berättelse i kort form som är målad på fönsterluckorna och vägg.I skriftform heter den : Phra Abhai Mani, som handlar om Sjöjungfrun Pee Seua Samut-den kvinnlig vatten demonen och Phra Aphai Manis förhållande i ett 30.000 raders epic äventyr med jättar,båtkrasher,prinsessor och demoner.Själva boken är skriven av Sunthorn Phu och det tog han ca 20 + år att skriva den.Det var en enveten poet det.,,,, :D

Lite kuriosa,,,när man lämnar detta tempel så kan man se siluetten på ett stort avlångt berg som föreställer sjöjungfrun liggandes på rygg där man ser huvud,bröst,midja och ben/fötter peka uppåt.Dock så fick jag ingen bra bild på det pga motljus ifrån solen ,men de stämde :eek:

Visa bilaga 8617

Visa bilaga 8619

Visa bilaga 8621

Visa bilaga 8623

Visa bilaga 8625

Visa bilaga 8627

Många tror nog att tempel i Thailand ser ut som dom som har visats här. Här följer några bilder på templet i vår by, Ban Si Pothong i Si Bun Rueang. Oansenligt, men lika älskat av byborna för det. Bakom munkarnas bostad på första bilden finns krematoriet som inte syns på bilden.

Thailand 285.jpg

Thailand 286.jpg

Thailand 287.jpg

Så då var vi igång, kör hårt Berra. Vad är bild 2 och 3? Plus i kanten för trevliga bilder

,,,,,Många tror nog att tempel i Thailand ser ut som dom som har visats här.,,,,,Tror?,,,,,
Tror gör man i kyrkan och här visar vi tempel så...:)
Det ser precis ut som dom gör på bilderna och det finns att flertal till.

Det största templet i Nakhon Ratchasima: Viharn Phra Somdej Toh Buddhacharn Phomarangsi är dedikerat en av de kändaste och älskade munkarna under Thailand’s Rattanakosin perioden Phra Somdej Toh Buddhacharn Phomarangsi (1788 - 1872).

Templet har den största Phra Somdej Toh statyn i Thailand och projected är sponsrat av den välkända skådespelaren Sorapong Chatree.Templet är fortsatt inte helt färdigt och om ni vill så kan ni få erat namn högst uppe på takets topp med ett litet bidrag och en skrift på en takplatta som det senare monterar upp.

Luang Phor Toh Templet håller också på att byggas ut vid sidan om

Området är otroligt fint med blomster och växtligheter.Det finns även gratis mat och dryck för dem som vill äta det!!,,,Och som bonus en dag så fick jag ta en bild med skådespelaren och Jeab.

Visa bilaga 8890

Visa bilaga 8892

Visa bilaga 8894

Visa bilaga 8896

Visa bilaga 8898

Visa bilaga 8900

Visa bilaga 8902

Det var någon som efterlyste bilder på thailändska tempel. I denna tråden (bortsett från en del OT-inlägg) finns en hel del tjusiga exempel.

Håll tillgodo!! :wai:

Bilden är från Budda inne i Pattaya....Tyckte det var så gulligt när hon kom med vattenfyllda balonger och blommor från sin Budda....

Hans S. :wai:

IMGP4423.jpg

Fina bilder, var för några år sedan på en "big ball cermony" då man gör ett tempel heligare på något sätt.
Jag och frugan och 1500 thai, det var spännande.

Under nio dagar så helades knivarna som skulle användas att skära av rottingen som höll i den stora stenen som skulle falla ner i ett hål på tempelområdet. Det var nio stenar och nio hål som symboliserade 9 olika områden i provinsen.

Podiet med knivar

Vi fick sitta framför "vår" sten som symboliserade Koh Chang. Koh Chang hade rubin som sin färg. Kniven bars fram av dessa två tjejer

I bakgrunden lilla frugan. Det sattes fram cirka 14 ministolar framför varje sten och det var dom inbjudna som fick sitta på dessa stolar. Alla andra fick vara på tempelområdet. Hur och varför vi fick sitta på VIP stolarna vet jag än inte idag varför???

Han som skötte nedskärningen var dåvarande kulturministern (han är från Koh Chang) kan även tilägga att "borgmästaren för koh chang satt bredvid oss också

Vi kom dit på eftermiddagen och var med och guldpläderade stenen och rottingen

Templet med sina pengagåvor på kvällen

Självklart skulle man slå på dong dongen och skänka lite battingar.

Kan avsluta med att berätta att när vi blev ombedda att följa med så trodde vi att det var en snabbtur då sista färjan tillbaks till Koh Chang går vid 19,00 men ack vad vi bedrog oss. Koh Changarna hade bokat en egen färja som gick runt midnatt.
Vi visste inte vad vi var med om föräns två dagar efteråt då vi fick det ordentligt förklarat så vi förstod. Att han som skar ner stenen var en höjdare förstod vi på plats då både tidningar och tv var där. Vi fick också symboliskt köpa en varsin munkdräkt och omgående skänka tillbaks den (OBS vi fick inte betala någonting förutom när vi slog i dongdongen, det stod våra vänner för) Vi fick även nån form av rening genom att en munk messade på oss och stänkte vatten på oss också. En massa andra udda saker hände också, men summa sumarum av det vi var med om så måste både jag och frugan räkna detta till en av dom häftigaste upplevelserna vi någonsin haft i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
4 K
A

Tillbaka
Topp