thailändsk språkkurs

• Trådstartare Trådstartare karraten
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
K

karraten

Gäst
var på bibloteket igår ock låna thailänsk ljudspråkkurs,lyssna-härma-lär.svenska till thailändska,så man får lära sig det enklaste fraser på thai :D det kan va en hjälp för andra som ska ner till thailand på semester.lycka till :wai:

"karraten " sa:
var på bibloteket igår ock låna thailänsk ljudspråkkurs,lyssna-härma-lär.svenska till thailändska,så man får lära sig det enklaste fraser på thai :D det kan va en hjälp för andra som ska ner till thailand på semester.lycka till :wai:
Verkade det va nåt att ha då. Jag menar kan man inte ett skit är det en bra början eller???

rolf! det kan vara en början på ett nytt språk,he he men det blir bara fraserna man försöker sig på.ock det kan man komma nån vart häri livet,ha det gott mvh karraten ;D

"karraten " sa:
rolf! det kan vara en början på ett nytt språk,he he men det blir bara fraserna man försöker sig på.ock det kan man komma nån vart häri livet,ha det gott mvh karraten ;D
Det är nog vad jag klarar. Fraser kommer man långt med. Har märkt att det blir roligare om man klarar att sga nåt på det inhemska språket.
Där vi planerar att slå oss ner är det fan inte en själ som kan engelska.
Tack för tipset :thumbsup: Ska kolla våran bibbla.
mvh Rolf

Det är inte så svårt att lära sig många fraser på thailändska men problemet är att förstå svaret man får på thailändska. 8)

"gunnarg " sa:
Det är inte så svårt att lära sig många fraser på thailändska men problemet är att förstå svaret man får på thailändska. 8)
Kan tänka mej det. Men jag får väl göra som alla andra LE :)

rolf,det var roligt att höra,man lär sig alltid något nytt med språket, den är som ljudbok jag tror att där är två.mvh karraten :D

Denna dekal sitter på vår bil både bak och fram.
Fickny för den skulle passa i fårg till bilen sa polisen men vad står det ordagrant i texten?

101_0726.jpg

101_0732.jpg

Försöker tyda lite själv men förstår ingentin som vanligt.
Texten på bilen, vet ej hur det ska stavasmen försöker.

Phupitaksantirat........eller liknande

"kjell.t " sa:
Försöker tyda lite själv men förstår ingentin som vanligt.
Texten på bilen, vet ej hur det ska stavasmen försöker.

Phupitaksantirat........eller liknande

Kjell får fram tre stycken översätningar
Police force
guardian
poiceman

Svär Thailändarna?

Anledning till frågan är att frugan hörde en upprörd tjej skrika fy f-n till sin kille här om dagen. När hon frågade vad det betydde blev jag ställd. Kollade i mina lexikon men det gav ingen ledning. Svordomar i svenska har ju sina rötter i vår religion så kanske det inte finns någon motsvarighet i budismen??

Undrar
Anubaan

"legolas " sa:
Rolf, e du alldeles go eller.... Sa langt soderut och ingen kan engelska.... Nar man varit darnere sa har det ju varit rena rama himmelriket nar det kommer till att gora sig forstadd. Var du himla glad att du INTE bor norrut da... Dar kan man snacka om att inte vara forstadd... josses anamma....
Det är ju det jag alltid har sagt.Ju längre söderut desto bättre. :wai:

"legolas " sa:
Rolf, e du alldeles go eller.... Sa langt soderut och ingen kan engelska.... Nar man varit darnere sa har det ju varit rena rama himmelriket nar det kommer till att gora sig forstadd. Var du himla glad att du INTE bor norrut da... Dar kan man snacka om att inte vara forstadd... josses anamma....
Du har väl aldrig vart i Ban Phe??? Du fastnar ju på barerna i Pattis. Gottegris :D

"anubaan " sa:
Svär Thailändarna?

Anledning till frågan är att frugan hörde en upprörd tjej skrika fy f-n till sin kille här om dagen. När hon frågade vad det betydde blev jag ställd. Kollade i mina lexikon men det gav ingen ledning. Svordomar i svenska har ju sina rötter i vår religion så kanske det inte finns någon motsvarighet i budismen??

Undrar
Anubaan

Jag puffar upp det här igen, eftersom jag undrar altjämnt. Jag kan ju dra till med kraftuttryck på fem språk, men inte på Thai det känns fattigt >:(

/Anubaan

"legolas " sa:
Om du verkligen vill veta lite kraftuttryck, så kan jag ge dig några på BÅDE thai och Laotiska.... Men tycker mig ha märkt att många av våra vanligaste falang-svordomar handlar om fan och hans moster, medans thai´s svordomar verkar tillhöra de kroppsliga mera, typ "me hoc" som handlar om kvinnans sköte......

legolas

Tack legolas. Konstigt att inte min fru gav mig någon ledtråd. Ord för kvinnans nedre regioner har jag ju lärt mig ett antal olika. Men att de användes som svordommar var nytt. Språkkursen kan vi ju ta på plats i Thailand i höst. Det är ju en utmärkt förevändning för att sänka några GT ;) .

/Anubaan

Strålande! Det blir säkert lika bra som när jag försökte få Danskar att begripa att marsipangris naturligtvis heter mändelmassenasse på danska. Men det hade de ju inte förstånd nog att begripa!!

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
20
Visningar
4 K
Hans Svensson
H

Tillbaka