Thailändsk bypolitik

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Golden " sa:
Måste vara jätte byar ni pratar om med fem tiotusen invånare. Med de kapanjpengarna.
Finns det så stora byar?

En kusin till frugan ställe upp i sin by som andre namn. Kostnad 20000.
Ca 500 invånare.
Den jag pratar om har nog max 500 invånare, troligen färre. Men han betalade ju resor till alla som inte jobbade i byn. Nu blir jag iofs lite tveksam själv kanske var det 200 000 Bath han losade och inte 500 000 ... men det var mycket pengar för en risbonde ...

Ja det var en stor by.
Men att ge alla tvåhundra bht, nä så går det inte till, man ger pengar till de man tror röstar på en.

Så om man ställer upp som förste man och spenderar femhundra tusen bht, får han ca två tusen bht över per månad, efter som han får tolv tusen bht i månaden samt en del provision.

Tycker lite att det faller på sin orimlighet.

Är detta på by nivå så är det ju åt minstånde tre till som lagt ut stora summer, och förlorat alt.

Nä tar dina uppgifter med en nypa salt.

Kommer att tänka på att vi hade här, val av den stora hövdingen ca sex byar ingår.
Tjugo ställde upp, med dina siffror skulle det bli tio miljoner.

Min svärfar har varit så kallad andreman till "Pojaj Ban ", det är Ej frågan om så stora slantar , visst betalar de som är aspiranter till byborna , dvs det är rena mutor för att de skall rösta på han /henne , det kan bli ett antal tusenlappar , men miljonsummor kan ni glömma. I vår by har vi ca 50-60 hushåll vilket får betecknas som en medelstor Thaiby ... I Nong Song Hong som är en större stad .ca 40,000 tusen innevånare , där har man ett antal "Mo Ban" som det då finns en "Pojaj Ban " i varje , han har även oftast en andreman till hjälp.. han är avlönad av kommunen med en normal Thailön på kanske 5-6000 thbt/mån..

Vad gäller "Gula husboken" så är det klara fördelar att ha en dylik , du slipper det som annars kallas "Certify of residence" tillex när du köper en bil eller MC , denna ersätter i mångt och mycket verifikationer om vara du är bosatt i Thailand. Och du kan mycket väl få en sådan bok för svärfars hus, det krävs att svärfar intygar samt går med dig till kommunkontoret, du bör nog vara gift ett antal år ,i mitt fall 2 år samt att "Pojaj Ban" skrev ett intyg att jag var en bra byinnevånare :)

Kanske jag inte bodde i en sån liten by som jag trodde googlade och stod att det var 150 000 invånare, så antagligen inte samma bypolitik.

Nej jag bor inte i isaan och vet inte om det stämmer hitta en annan sida som sa 20000 jag bor i Lomsak Phetchabun

"Jonas " sa:
Som sagt var jag googlade räkna inte med andra ord inte fakta.
Enligt länken jag la in så bor det(år 2012) 12633st i din by.
Så du borde väl ha sett på storleken om det bor 150,000 eller 12,000, det är ju viss skillnad,
Jämför t.ex Uppsala(140,000) med Märsta(24,000) så märks ju storleks skillnaden ganska snart när man tar ett varv i stan ;-)

"ledarn " sa:
Det beror på hur många pavor "sanka" du klämt innan.... :laugh: :laugh:
Jo men dan efter så är man förhoppningsvis nykter och borde väl då se på ett ungefär hur stor stad man bor i...........................

Sen kanske man skall tänka på hur folkregistrationen fungerar i en by i Thailand, som uddevalla eller trollhättan i Sverige med registrerat invånar antal på 30000 ena staden 55000 andra kan vandra nästan helt ensam längst huvudgatan försök det i min by och storleken på stad är samma. Och ok ni har rätt jag är lite full nu.

Sen var väl felet det jag skrev var invånar antalet i hela provinsen Phetchabun som lomsak tillhör så ni har rätt kanske skall kolla nogranare innan jag skriver något.

Valet till "kamrer" för vår by hölls igår och min svärmor vann. Hon berättade detta för frugan i morse. Min kära hustru är väldigt kluven till detta men förhoppningsvis blir det bra i slutändan. Svärmor blev i alla fall gratulerad och jag har också framfört en gratulation via frugan.

"Berralund " sa:
Valet till "kamrer" för vår by hölls igår och min svärmor vann. Hon berättade detta för frugan i morse. Min kära hustru är väldigt kluven till detta men förhoppningsvis blir det bra i slutändan. Svärmor blev i alla fall gratulerad och jag har också framfört en gratulation via frugan.
Hon får väl en lön på 7000 Bht i månaden under fyra år, tills nästa val kommer.

"Rong " sa:
Hon får väl en lön på 7000 Bht i månaden under fyra år, tills nästa val kommer.
beror lite pa vilken Typ av uppdrag hon fick Tessa Ban ar anstalld av kommunen pojay ban har inte den lonen da han endast ar ansvarig for en mindre by ,i vart fsll 50 hushall, han har ca 5000 thbt / man

"Berralund " sa:
Det är uppdraget som ger 7000 Baht / månad. Så lite "tyngd" är det väl i det.
Det där jobbet är eftertraktat på landsbygden, de jobbar endast vissa dagar efter behov kan sägas, därför är de inte bundna att ställa upp varje dag.
Sedan ger jobbet en viss status i byn, den som blir vald är inte vem som helst.

Nä, det är den som har ekonomiska muskler att muta byfolket bäst , och detta VET jag inte tror mig veta , själv hatar jag den typen av mentalitet , men jag är ju gäst här så jag böjer mig ner och .........håller käften , men här kan jag tala fritt , känns skönt ..

"Phonta " sa:
Nä, det är den som har ekonomiska muskler att muta byfolket bäst , och detta VET jag inte tror mig veta , själv hatar jag den typen av mentalitet , men jag är ju gäst här så jag böjer mig ner och .........håller käften , men här kan jag tala fritt , känns skönt ..

Det stämmer säkert vad du säger men det beror kanske lite på hur stor byn är och hur väl folk känner varandra. En sak är i alla fall säker - Jag har inte skickat ner en extra krona till någon kampanj och det ville inte frugan att vi skulle göra heller. Så hur detta har lösts därnere har jag ingen aning om och blandar mig heller inte i det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
20
Visningar
4 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp