Tjock av ris

A

Anonym

Gäst
Många påstår sig veta att man blir tjock av ris ,, Min svärfar äter massor av ris , likaså svågern samt de andra i byn , de som är tjocka äter godis , det är min syn påmvarför de är tjocka .. Ris är iofs kolhydrater som omvandlas till fett om de inte förbrukas genom energiuttag..men att just ris skulle vara sämre än tillex pasta eller potatis vet jag ej och har svårt att förstå .. åsikter mottages gärna om detta , själv har jag nu bytt ut ris mot baljväxter såsom linser ,bönor etc , de ger protein samt kolhydrater , även en del nyttigt fett ,, tror det är bättre , men varför tjockare av ris än annan basföda :) Kombinerar dessa baljväxter med tillex fisk, lax ,tonfisk ,mm samt viltkött , älg , hare , rådjur samt fågel, mycket Svensk kyckling

Ris = snabba kolhydrater

Har du rätt ämnesomsättning, så brinner dessa upp fort i kroppen och inte samlas till förvaring"fetma"

KFC, McDonald, Dunkin' Donuts och andra västerländska (USA) influenser, hjälper till att göra det fel i kroppen.

Senast ändrad:
Här har jag kokat ärtsoppa med fläsk , lök , vitlök , purjolök s, Jum Jum, men inte så mycket fett , mest fibrer

Det där vita jasminriset är nog inte det bästa vi kan äta. Här är det inte mycket mer än snabba kolhydrater kvar. Kolhydrater är bekymmersamma för att de "stör" vår aptitreglering och frigör en massa insulin. Om man sysslar med lågintensivt arbete hela dagen, så kanske vi hanterar den typen av energi bättre, men stillasittande arbete eller "permanent vacation" skall nog inte baseras på kolhydrater.

Råriset är däremot betydligt bättre. Innehåller både vitaminer, mineraler och protein; samt har ett betydligt lägre GI. Synd att det är dyrare och inte lika "gott".

Om man tränar som "Gunde Svan" och skall ha i sig runt 8 000 kcal/dygn så kanske det kan vara en poäng att trycka i sig några tusen kalorier från en sådan energikälla som jasminriset.

Många påstår sig veta att man blir tjock av ris ,, Min svärfar äter massor av ris , likaså svågern samt de andra i byn , de som är tjocka äter godis , det är min syn påmvarför de är tjocka .. Ris är iofs kolhydrater som omvandlas till fett om de inte förbrukas genom energiuttag..men att just ris skulle vara sämre än tillex pasta eller potatis vet jag ej och har svårt att förstå .. åsikter mottages gärna om detta , själv har jag nu bytt ut ris mot baljväxter såsom linser ,bönor etc , de ger protein samt kolhydrater , även en del nyttigt fett ,, tror det är bättre , men varför tjockare av ris än annan basföda :) Kombinerar dessa baljväxter med tillex fisk, lax ,tonfisk ,mm samt viltkött , älg , hare , rådjur samt fågel, mycket Svensk kyckling

:clap_tranparent:
Bra där Phonta!.
Det vore märkligt om riset skulle göra en fet med tanke på hela Asiens befolkning;).
Asiaterna började inte bli feta förrän västerländsk processad mat kom in i bilden.
Som många vet så är jag periodare och bor 6 månader i Thailand och 6 månader i Sverige. Kan bara titta/studera min kropp och hur den reagerar på maten.

Jag går upp i vikt i Sverige och ner i Thailand. Äter definitivt inte mindre när jag är här nere då jag älskar maten. Äter allt som "man inte ska" enligt "kunniga". Ris i massor (både klibbigt som är det "värsta" och vitt), dricker gärna sockervattnet pressat från ett sockerrör, mycket fett och mängder av frukt som innehåller fruktsocker.

I Sverige så räcker det att jag tittar på ett paket raffinerat strösocker så går jag upp ett kg.
Om man vill tro på svenska vetenskapliga studier, så kolla först upp vem som ligger bakom anslagen och gör bedömningen efter det.

Att äta oprocessad mat är enligt mig hemligheten till et friskt liv. Men vem skulle betala för en sådan studie? Livsmedelsindustrin är en jätte, inte bara i väst men kolla även här.
Lustigt nog så kommer jag inte in på Forbes länkar som jag tidigare tittat på hemma. Så ni får hålla till godo med detta och kolla själva.
"Dhanin is head of the Chearavanont family which was ranked by Forbes Asia in 2017 as Asia's fourth wealthiest family with a net worth of US$36.6 billion"
https://en.wikipedia.org/wiki/Dhanin_Chearavanont

CP food (processad mat, ni vet korvarna på7/11 typ) som alla andra är inte att leka med ngn stans i världen. CP food är BTW thailändskt. Är det ägarnas välvilja att människor som äter deras mat ska hålla sig friska, eller vill dom tjäna pengar? Att dom ligger i topp 10 enligt Forbes (som ni tyvärr får googla själva från Sverige) i Thailand, får ni själva dra slutsatser från. Kolla gärna listan. Där finns en intressant familj till...
Lägger ut länken jag tittade på tidigare men det är bruten nu. Kanske den funkar i Sverige.
https://www.forbes.com/thailand-billionaires/list/

Tror ngn att deras betalda studier i vad som är farligt med mat är till vår fördel? Färdigmat från Findus eller Scan, någon?

Nope, absolut inte.

Har ni möjlighet så jaga viltet själva som Phonta.
Våga vägra livsmedelsindustrins rekommendationer, vägra äta produkter med E-nummer så är vi halvvägs till ett sundare liv;)

Ris = snabba kolhydrater

Har du rätt ämnesomsättning, så brinner dessa upp fort i kroppen och inte samlas till förvaring"fetma"

KFC, McDonald, Dunkin' Donuts och andra västerländska (USA) influenser, hjälper till att göra det fel i kroppen.

Håller med dig till fullo förutom att jag skulle vilja säga att människor har olika ämnesomsättning utan att det behöver vara fel.

Min fru kan äta mängder med kolhydrater (socker) utan att gå upp nämnvärt i vikt. Jag är däremot känslig och går snabbt upp i vikt. Frugan har redan vid 33 års ålder blivit varnad av läkare att hon ligger nära till att få diabetes 2. Jag däremot har aldrig varit i närheten och aldrig haft högt blodsocker. Vi funkar helt klart olika.

Här har jag kokat ärtsoppa med fläsk , lök , vitlök , purjolök s, Jum Jum, men inte så mycket fett , mest fibrer

AHHH, vill ha!!!:)
Har du hitta gula ärtor här nere eller använde du dig av andra? I så fall vilka?
På min lista vad jag ska ta med mig efter mitt korta besök i Sverige i december, ligger gula ärtor högt upp:)

Har inte hittat ngt vettigt/gott alternativ till fiberrik mat. Det har blivit bananer som förvisso innehåller massa annat nyttigt men tråkigt i längden.

Tråden handlar juh om ris men även "tjock" ingick i rubriken, så jag fortsätter i ämnet;)
Jag är en motståndare till raffinerat vitt mjöl (det är ett ofog) men undrar om havregryn.
Havregrynsgröt är fiberrikt och som jag förstått inte raffinerat som vetemjöl. Kan det vara ett sätt att få i sig lite extra fiber (utan att få en gluten svällande mage)?

Förvisso blir man det , intag /uttag bör balanseras , men det ena kan vara värre än det andra ,, eller nyttigare

Ja, bättre med 2000kcal linser än 2000kcal socker.

Oavsett så försöker jag dra ner på kolhydratintaget.
Bröd sväller jag upp av, men det har kanske inte med kolhydrater att göra.
Har nog rätt långsam förbränning, men kan fort gå ner några kilon om jag känner för det.

Vill jag gå upp 10kg så ökar jag bara ölkonsumtionen.

Har du hitta gula ärtor här nere eller använde du dig av andra? I så fall vilka?
På min lista vad jag ska ta med mig efter mitt korta besök i Sverige i december, ligger gula ärtor högt upp:)

Har inte hittat ngt vettigt/gott alternativ till fiberrik mat. Det har blivit bananer som förvisso innehåller massa annat nyttigt men tråkigt i längden.

Tråden handlar juh om ris men även "tjock" ingick i rubriken, så jag fortsätter i ämnet;)
Jag är en motståndare till raffinerat vitt mjöl (det är ett ofog) men undrar om havregryn.
Havregrynsgröt är fiberrikt och som jag förstått inte raffinerat som vetemjöl. Kan det vara ett sätt att få i sig lite extra fiber (utan att få en gluten svällande mage)?

Havregrynsgröt brukar jag äta i sverige. Rätt bra med proteiner i det också

Det där vita jasminriset är nog inte det bästa vi kan äta. Här är det inte mycket mer än snabba kolhydrater kvar. Kolhydrater är bekymmersamma för att de "stör" vår aptitreglering och frigör en massa insulin. Om man sysslar med lågintensivt arbete hela dagen, så kanske vi hanterar den typen av energi bättre, men stillasittande arbete eller "permanent vacation" skall nog inte baseras på kolhydrater.

Råriset är däremot betydligt bättre. Innehåller både vitaminer, mineraler och protein; samt har ett betydligt lägre GI. Synd att det är dyrare och inte lika "gott".

Om man tränar som "Gunde Svan" och skall ha i sig runt 8 000 kcal/dygn så kanske det kan vara en poäng att trycka i sig några tusen kalorier från en sådan energikälla som jasminriset.

Ja, vitt jasminris är väl ganska "tomt" förutom kolhydrater och svavel.
Jag hade lika gärna kunnat äta pappersmassa eller frigolit.

Finns Gula ärtor att handla på flera ställen i Pattaya , staden där inget är omöjligt :):thumbsup:

Fantastiskt! Någon smakskillnad att tala om? :p

"Allt man behövde göra var att laga pasta, potatis eller ris som vanligt, låta den kylas ner och sedan värmas upp igen. På det sättet omvandlades stärkelsen (sockret) till ”resistent” stärkelse. När man äter återuppvärmd pasta, potatis eller ris halveras sockerrusningen, mycket mindre insulin krävs för att återställa balansen men inte nog med det. Pastan gör, tack vare den resistenta stärkelsen, en massa fibernytta i tjocktarmen med alla de hälsofördelar det medför."

Liknande trådar

Tillbaka
Topp