14 saker flygbolagen inte vill att du ska veta
Flygbolag har många hemligheter som de inte vill att du ska känna till. Ibland är det av säkerhetsskäl, ibland för att du inte ska vara en besvärlig passagerare och ibland är det för att du inte ska känna dig orolig.
Här är listan över 14 saker du inte får reda på när du flyger. Och du kommer att bli förvånad.
1. Sätena HAR blivit mindre
Visserligen blir västerlandets befolkning lite tjockare för varje år som går, men det är inte nödvändigtvis därför som flyplanssätet känns trängre än vad det gjorde förr. En undersökning som gjordes 2014 visade att avståndet mellan sätena minskat med mellan fem och tolv centimeter sedan 1990. Bredden har också minskat vilket gjort att den genomsnittliga lastfaktorn på planen har ökat från 67 till 84 procent de senaste 20 åren.
2. Acceptera inte vouchers när planet är försenat
Eller rättare sagt: ta emot dina vouchers om du också får pengar. Flygbolaget ska ge ekonomisk ersättning till passagerare som drabbas av en försening på mer än tre timmar. 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer. 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar som är mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa. 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
Men det är viktigt att komma ihåg att det finns undantag från rätten till ersättning i euro.
3. Luften i planet gör dig sjuk
Flygbolagen hävdar att de regelbundet filtrerar luften i flygplanen för att få bort virus och bakterier, men det är inte det enda problemet med flygplansluft. Luften är under tryck vilket tar bort en stor del av fukten. Det torkar ut dina luftvägar och sänker din motståndskraft.
Så om du sitter i närheten av någon som är förkyld så är risken att du drabbas betydligt högre än på en buss.
Trodde du det var rent här? Då trodde du fel.
Foto: Colourbox
4. Det är inte bara luften som kan göra dig sjuk
Flygbolag tjänar pengar på att hålla planen fulla och i luften. Och tiden mellan att de gamla passagerarna klivit av och de nya klivit på är inte särskilt lång. Det finns inget utrymme för någon grundligare rengöring av planen mellan landning och start. Virus kan leva länge på armstöd, handtag och kranarna på toaletterna.
5. Men det är det lilla bordet är värst
Du ska aldrig äta något som haft kontakt med ditt brickbord. Passagerare nyser på det, spiller mat på det, ställer sina smutsiga datorer på det och använder det som skötbord till småbarn.
Tänk på det nästa gång du får din flygplansmat serverad.
6. Gå aldrig runt barfota i planet
Visst är det sköna att ta av trånga, tunga skor när du flyger, men det är en bra idé att sätta på dem igen om du ska gå omkring. På det där golvet finns allt du kan tänka dig och lite till. Det mesta hamnar förr eller senare golvet, matrester, skräp, spillda vätskor, spyor…
Så sätt på dig skorna så fort du lämnar din plats.
Nej, du vill inte gå barfota i kabinen.
Foto: Artem Furman
7. “Fasten seatbelts” lyser inte alltid på grund av turbulens
Ibland händer det att kaptenen sätter på skylten för att besättningen ska få lite lugn och ro.
8. Inplastade kuddar och filtar är inte alltid rena
Vi pratade om att det är kort tid mellan landning och start. Tror du det alltid finns tid att ta ombord nya filtar och kuddar? Det händer ofta att filtarna viks om och stoppas i plastpåsar av besättningen.
9. Hörlurarna är inte heller alltid rena
De hörlurar som du får ombord är ibland bara insamlade från tidigare passagerare och stoppade i plastpåsar. Om du tycker det låter äckligt – köp egna. Då får du bättre ljud och renare hörselgångar.
10. Din pilot kan ta en tupplur i luften
Åtminstone på långflygningar. Men det är inte så läskigt som det låter. Kaptenen och andrepiloten turas om. Och du vill heller ha en utsövd pilot när det är dags för landning än en som ser i kors på grund av sömnbrist.
Två vakna piloter är inte alltid en självklarhet.
Foto: Colourbox
11. Syrgasen räcker i 15 minuter
Om det blir ett tryckfall och syrgasmaskerna trillar ner från taket, så är det bra att veta att syrgasen bara räcker i 15 minuter. Men det är mer än tillräckligt för att piloten ska få ner planet till en höjd där du kan andas normalt igen. Däremot har du säkert mer nytta av att veta att du har 15 till 20 sekunder på dig att få på dig masken innan du förlorar medvetandet. Det är därför du ska ta på dig masken först och sedan hjälpa dina barn.
12. Det händer att passagerare stjäl flytvästar
Det ska finnas en flytväst under ditt säte, men ibland gör det inte det. Bisarrt nog finns det människor som vill ha den som souvenir. Så det kan hända att flytvästen du behöver hänger på väggen i en gillestuga någonstans
13. Det finns inget som heter nödlandning på vatten.
Det är en kraschlandning vi pratar om. Men det betyder inte att det är okej att ta flytvästen som souvenir.
14. Det finns regler som inte ens besättningen begriper
Vad kommer det sig att det är okej för besättningen att bära omkring heta drycker och köra omkring vagnar fulla med brandfarlig vätska (sprit) i luften med risk för luftgropar och turbulens, medan alla måste vara fastspända som i en bergochdalbana när planet åker på slät asfalt?
Ingen vet.
http://www.expressen.se/allt-om-resor/flyg-1/14-saker-flygbolagen-inte-vill-att-du-ska-veta/