Udda Nyheter från hela Världen!

 
Expressen

Tolv saker du ALDRIG ska göra på flygplatser

1. Dricka dig full klockan åtta på morgonen

Visst, man kan säga att semestern börjar på flygplatsen och visst, baren är öppen, men det betyder inte att det är okej att bli aprak innan du går på planet. Du kan skylla på flygrädsla eller låtsas att du är kontinental, men faktum är att du blir högljudd och störig och riskerar betraktas som en säkerhetsrisk och inte få gå på ditt plan.

2. Packa om vid incheckningen

Det kommer säkert som en chock för dig att din resväska är för tung och det är jobbigt att behöva betala för övervikt. Men det är faktiskt ingen anledning att stoppa upp hela incheckningskön medan du öppnar väskan, sätter på dig två lager kläder och trycker ner allt tungt i handbagaget. Väg väskan innan du åker från hotellet eller betala övervikten.

3. Flörta med incheckningspersonalen

Du tror säkert att du är trevlig och vill bara bli uppgraderad till business class, men personalen vid incheckningen ler mot dig för att de är professionella och inte för att du är oerhört charmig. Du kommer inte att bli uppgraderad och dina medresenärer kommer att betrakta dig som ett potentiellt pervo under hela resan.

4. Blockera eluttagen

En del flyplatser har speciella laddningsplatser för elektronisk utrustning, men vissa har det inte. Då uppstår en desperat jakt efter ett eluttag. När man väl hittat det enda uttaget i vänthallen så kan man lugnt räkna med att det är upptaget av någon som passar på att titta på en långfilm på datorn och laddar samtidigt. Och du kan också räkna med att han kommer att sitta där tills hans flight ropas upp.

Var inte den personen.

handbagage.jpg

Nej, ditt handbagage behöver inte en egen sittplats.Foto: Matej Kastelic

5. Blockera sittplatser i vänthallen

Det kanske är så att du absolut inte vill att ditt handbagage, din kameraväska, din dator och din taxfreepåse ska nudda marken. Men det betyder inte att du kan blockera båda sätena bredvid dig i vänthallen. Och om ni är två är det inte rätt att sätta er med ett säte emellan er. Det är heller inte acceptabelt att lägga sig över tre sittplatser. Kom igen och maka lite på dig så fler kan sitta.

6. Bli överraskad av säkerhetskontrollen

Det finns vissa saker man bara måste räkna med i säkerhetskontrollen. Som att det finns en metalldetektor, att du inte få ta med dig vätska eller att du behöver ta av dig skorna. Så det är ingen bra idé att resa i de där höga stövlarna med snörning som tar en kvart att få av och på. Eller att ha en mängd metallföremål i fickorna. Kön är lång redan som det är och ingen blir glad över att stå och vänta medan du går fram och tillbaka genom metalldetektorn.

7. Skämta i säkerhetskontrollen

Du kanske tycker att säkerhetskontrollen är onödigt strikt, men vi kan försäkra dig om att personalen tar den på dödligt allvar. Så ingen kommer att skratta om du nämner saker som vapen, bomber, narkotika eller smuggelgods. Det roligaste som kan hända är att du hamnar i ett kalt rum och aldrig mer får vistas på en flygplats.

8. Ha gigantiskt mycket handbagage

Bara för att du lyckades få med dig en för stor kabinväska, en knökfull handväska och dessutom köpt fyra stora taxfreepåsar så betyder det inte att du har rätt att använda ditt bagage för att bygga ett fort runt dig i bistron. För att inte tala om effekten du har på dina medpassagerare när du bordar planet.

9. Vara en gate-snikare

Av någon anledning är det just de personer som har liiite för mycket handbagage som är de som bevakar gaten som hökar för att försöka komma först på planet. Eftersom vi inser att de kommer att lägga beslag på hela bagageutrymmet ovanför sitt säte, så tvingar de oss till samma beteende. För ingen vill bli sittande med Svarte Petter och tvingas ha hela sitt handbagage under sätet framför.

10. Bli arg på personalen

Det är inte personalen i gaten som bestämmer när planet är klart att bordas. Det är inte butiksbiträdet i taxfreeshoppen som gjort slut på den extraprissatta ginen. Det är heller inte de som sitter i incheckningen som ställt in ditt plan. Så att ställa till en scen och skälla ut människor som försöker göra sitt jobb får dig bara att framstå som en buffel.

11. Titta på film i surfplattan utan hörlurar

Vi förstår att du gillar explosionsstinna actionfilmer, men det betyder inte att hela vänthallen uppskattar att lyssna på ljudspåret. Vi är stressade nog utan att behöva höra “yippie kay ey, motherfucker”, “I’ll be back” och skrikande bildäck ur skramliga högtalare.

Det finns hörlurar att köpa i elektronikbutiken bredvid taxfreen.

12. Stå stilla på rullbandet

Rullbandet är en fantastisk uppfinning som får oss att känna som att vi går i superhastighet och som kortar avstånden på flygplatser väsentligt. Men det finns människor som verkar tro att rullband fungerar som åkattraktioner på nöjesfält. Så fort de klivit på bandet så stannar de tvärt, sätter ner sina väskor och väntar på att åkturen ska ta slut. Det är inte så rullbanden fungerar, gott folk. Rör på påkarna.
 
Ja tänk om alla hade läst ovanstående, då hade livet varit mindre påfrestande när man skall upp i luften.
 
14 saker flygbolagen inte vill att du ska veta
Flygbolag har många hemligheter som de inte vill att du ska känna till. Ibland är det av säkerhetsskäl, ibland för att du inte ska vara en besvärlig passagerare och ibland är det för att du inte ska känna dig orolig.

Här är listan över 14 saker du inte får reda på när du flyger. Och du kommer att bli förvånad.


1. Sätena HAR blivit mindre
Visserligen blir västerlandets befolkning lite tjockare för varje år som går, men det är inte nödvändigtvis därför som flyplanssätet känns trängre än vad det gjorde förr. En undersökning som gjordes 2014 visade att avståndet mellan sätena minskat med mellan fem och tolv centimeter sedan 1990. Bredden har också minskat vilket gjort att den genomsnittliga lastfaktorn på planen har ökat från 67 till 84 procent de senaste 20 åren.

2. Acceptera inte vouchers när planet är försenat
Eller rättare sagt: ta emot dina vouchers om du också får pengar. Flygbolaget ska ge ekonomisk ersättning till passagerare som drabbas av en försening på mer än tre timmar. 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer. 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar som är mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa. 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

Men det är viktigt att komma ihåg att det finns undantag från rätten till ersättning i euro.

3. Luften i planet gör dig sjuk
Flygbolagen hävdar att de regelbundet filtrerar luften i flygplanen för att få bort virus och bakterier, men det är inte det enda problemet med flygplansluft. Luften är under tryck vilket tar bort en stor del av fukten. Det torkar ut dina luftvägar och sänker din motståndskraft.

Så om du sitter i närheten av någon som är förkyld så är risken att du drabbas betydligt högre än på en buss.

original.jpg

Trodde du det var rent här? Då trodde du fel.

Foto: Colourbox
4. Det är inte bara luften som kan göra dig sjuk
Flygbolag tjänar pengar på att hålla planen fulla och i luften. Och tiden mellan att de gamla passagerarna klivit av och de nya klivit på är inte särskilt lång. Det finns inget utrymme för någon grundligare rengöring av planen mellan landning och start. Virus kan leva länge på armstöd, handtag och kranarna på toaletterna.

5. Men det är det lilla bordet är värst
Du ska aldrig äta något som haft kontakt med ditt brickbord. Passagerare nyser på det, spiller mat på det, ställer sina smutsiga datorer på det och använder det som skötbord till småbarn.

Tänk på det nästa gång du får din flygplansmat serverad.

6. Gå aldrig runt barfota i planet
Visst är det sköna att ta av trånga, tunga skor när du flyger, men det är en bra idé att sätta på dem igen om du ska gå omkring. På det där golvet finns allt du kan tänka dig och lite till. Det mesta hamnar förr eller senare golvet, matrester, skräp, spillda vätskor, spyor…

Så sätt på dig skorna så fort du lämnar din plats.

original.jpg

Nej, du vill inte gå barfota i kabinen.

Foto: Artem Furman
7. “Fasten seatbelts” lyser inte alltid på grund av turbulens
Ibland händer det att kaptenen sätter på skylten för att besättningen ska få lite lugn och ro.

8. Inplastade kuddar och filtar är inte alltid rena
Vi pratade om att det är kort tid mellan landning och start. Tror du det alltid finns tid att ta ombord nya filtar och kuddar? Det händer ofta att filtarna viks om och stoppas i plastpåsar av besättningen.

9. Hörlurarna är inte heller alltid rena
De hörlurar som du får ombord är ibland bara insamlade från tidigare passagerare och stoppade i plastpåsar. Om du tycker det låter äckligt – köp egna. Då får du bättre ljud och renare hörselgångar.

10. Din pilot kan ta en tupplur i luften
Åtminstone på långflygningar. Men det är inte så läskigt som det låter. Kaptenen och andrepiloten turas om. Och du vill heller ha en utsövd pilot när det är dags för landning än en som ser i kors på grund av sömnbrist.

original.jpg

Två vakna piloter är inte alltid en självklarhet.

Foto: Colourbox
11. Syrgasen räcker i 15 minuter
Om det blir ett tryckfall och syrgasmaskerna trillar ner från taket, så är det bra att veta att syrgasen bara räcker i 15 minuter. Men det är mer än tillräckligt för att piloten ska få ner planet till en höjd där du kan andas normalt igen. Däremot har du säkert mer nytta av att veta att du har 15 till 20 sekunder på dig att få på dig masken innan du förlorar medvetandet. Det är därför du ska ta på dig masken först och sedan hjälpa dina barn.

12. Det händer att passagerare stjäl flytvästar
Det ska finnas en flytväst under ditt säte, men ibland gör det inte det. Bisarrt nog finns det människor som vill ha den som souvenir. Så det kan hända att flytvästen du behöver hänger på väggen i en gillestuga någonstans

13. Det finns inget som heter nödlandning på vatten.
Det är en kraschlandning vi pratar om. Men det betyder inte att det är okej att ta flytvästen som souvenir.

14. Det finns regler som inte ens besättningen begriper
Vad kommer det sig att det är okej för besättningen att bära omkring heta drycker och köra omkring vagnar fulla med brandfarlig vätska (sprit) i luften med risk för luftgropar och turbulens, medan alla måste vara fastspända som i en bergochdalbana när planet åker på slät asfalt?

Ingen vet.


http://www.expressen.se/allt-om-resor/flyg-1/14-saker-flygbolagen-inte-vill-att-du-ska-veta/
 
Flygvärdinnor avslöjar: Det här gör oss galna

Nu avslöjar flygvärdinnorna deras tysta önskan och vad de avskyr mest på flyget.
Läs detta och fundera på vad flygvärdinnorna egentligen tänker om dig nästa gång du reser.
Du får även tips om hur du kan få bättre service!

Budget Travel har talat med ett antal flygvärdinnor som med lov om anonymitet nu avslöjar hur man kan få ut det absolut bästa av sin flygning. För att inte tala hur du gör för att snabbt få extra hjälp när du verkligen behöver det.

1. ANROPSKNAPPEN

Det mest effektiva sättet att säga "hata mig".

Vad är ditt största arbetsrelaterade irritationsmoment hur välmenande det än är? För flygvärdinnor är det "ring-knappen”.

Du ska i princip aldrig, aldrig, aldrig trycka om det inte är en nödsituation.

Vissa passagerare ser det som en anropsknapp för att beställa snacks och drycker innan övriga passagerare. Eller ett snabbt sätt att bli av med sina sopor medan flygvärdinnorna fortfarande hjälper andra passagerare. Eller för att fråga när ditt plan kommer att landa? Eller när man får handla taxfree.

Din flygvärdinna passerar din plats var 10:e till 15:e minut, utom i fall då det är allvarlig turbulens, och du kan och bör vänta på din tur som alla andra. På så sätt får dessutom alla bättre service.

2. MYTER OM LÖNEN


Det finns flera myter kring arbetet som flygvärdinna. Som att det exempelvis skulle vara ett glamouröst jobb med hög lön och bra övertidsbetalning. Fel, fel, fel! Flygvärdinnor får bara betalt den tid de flyger. En försening på fem timmar innebär tolv timmar arbete för sju timmars lön...

3. GE DRICKS ELLER INTE?

Flygbolag och Association of Flight Attendants avråder från att ge dricks. När du vill ge dricks är det högst troligt att din flygvärdinna kommer att tacka nej. Om du anser att du har fått extra bra service, är det mest uppskattat om du skickar ett brev eller e-post till flygbolaget och berömmer en viss flygvärdinna eller besättning.

4. FÖRÄLDRAR

Flygpersonalen är inte barnskötare. Att som nyblivna föräldrar flyga med barn är förvisso tufft. Men, bara för att du har lyckats byta blöja i knät mitt i en inflightfilm och eventuell turbulens på 30.000 fot, gör det inte dig till en superhjälte - och inte heller ger det dig rätt att lämna den hopvikta bajsblöjan till en flygvärdinna som om de kan "trolla bort" den.

Ta gärna med er kraftiga Ziploc påsar i stället, de rymmer inte bara bebisens bajsblöjor utan även eventuella apelsinskal, äppelskrutt och annat skräp tills besättningen är redo att göra en av sina frekventa insamlingsrundor.

5. ÖVERDIMENSIONERAT BAGAGE

Nej, det finns ingen hemlighet för att lyckas få in en överdimensionerad väska i bagagehyllan ovanför sätet. Vi förstår om du inte vill betala dyrt för att checka in din väska. Men, det innebär att du måste packa smart och om du nu har lyckats smita förbi säkerhetskontrollen med en väska som är för stor för bagageutrymmet, erkänn i stället och be flygpersonalen att hjälpa dig när du kliver på planet.

"Fråga för guds skull vad den överarbetade, underbetalda flygvärdinna önskar att du ska göra med den där väskan."

6. VAR TREVLIG!

Flygvärdinnor går genom noggranna anställningsintervjuer och en omfattande utbildning innan de börjar arbeta. För en bra flygvärdinna är ett vänligt bemötande en självklarhet. Ge henne/honom ögonkontakt, le, och möt dem som du själv vill bli bemött. Du kommer att bli förvånad över hur mycket större sannolikheten är att du kan få en extra filt, ett glas vatten eller extra vänligt bemötande tillbaka.

"Visst, detta beteende borde vara självklart men det är bara att ta en titt runtom i planet för att se hur lite det observerats bland övriga ofta stressade, gnälliga och tjuriga passagerare".

7. ETT MYSTERIUM…

Vissa får för sig att binda sitt bagage runt foten eller benet. Den är lite av ett mysterium för de flesta flygvärdinnor, eftersom det bara ökar oddsen att du kommer att snubbla och falla när du försöker ta dig upp ur stolen eller i sällsynta fall när en nödutrymning är nödvändig .

Men alla har upptäckt det på ett eller annat sätt. Ditt bagage hör hemma under sätet framför dig! Inte i knät, inte på det tomma sätet bredvid dig och inte heller under någon annans plats.

8. DU KAN OCKSÅ GE GODIS

Frekventa flygresenärer beklagar sig ofta när de får snacks. Blänger och säger att de alltid får samma. Gissa hur flygvärdinnor som tillbringar sju eller fler timmar per dag ombord känner för dessa förpackade "godsaker"?

Om du verkligen vill göra flygvärdinnans dag så föreslår flygvärdinnorna att du alltid reser med högkvalitativ choklad som du kan bjuda på. Inte bara för att det är en trevlig överraskning för flygbolagens personal vid incheckning och ombordstigning, utan också för att det verkligen får flygbesättningen att göra det lilla extra för dig om du behöver det i händelse av förseningar eller inställda plan.

9. SPRID KÄRLEK, MEN...

Om du flyger på en smekmånad, firar jubileum eller har något speciellt tillfälle du firar så älskar flygvärdinnorna att bli involverade! De kanske till och med även kan gratulera dig/er i högtalarna.

Om du reser med barn är det i princip alltid ett speciellt tillfälle så besättningen kommer att göra sitt bästa för att tillgodose ett besök i cockpit. Fråga bara - men inte genom att trycka på anropsknappen!

10. NER MED FÖTTERNA

Har du någonsin bjudit över en vän på kaffe samtidigt som hen lägger fötterna mot dina vardagsrumsväggar? Förmodligen inte. Det är inte bara på grund av respekt för andra eller eventuell obehaglig odör som sprider sig, det kan också vara mycket farligt under turbulens, start och landning.
 
Här är den hemliga koden du inte vill se på ditt boardingkort
Här är bokstavskoden du aldrig vill få på ditt boardingpass.

SSSSS1.jpg


Många amerikaner som får den menar att det då är lika bra att ställa in semestern och åka hem från flygplatsen.

Bokstavskoden kan betyda timtals av trista förseningar.
Många som fått bokstavskombinationen SSSS printat på sitt boardingpass vid incheckning på flygplatsen vittnar om timmar av köande och besvärliga extra kontroller.

SSSS står för Secondary Security Screening Selection (ungefär "urval för ytterligare säkerhetskontroll") och är en passagerarstatus som kan utfärdas av den amerikanska myndigheten för transportsäkerhet (TSA).

Drabbar resande till och från USA
Den kan slumpmässigt drabba vem som helst som reser till, från eller via USA. Konsekvenserna varierar och kan medföra allt från ett extra varav genom säkerhetskontrollen till komplett kroppsundersökning, detaljerad undersökning av allt i ditt bagage och samma behandling på alla framtida resor.

SSSSS2.jpg


SSSS-märkningen hemlig
Exakt vad som kan utlösa SSSS-märkningen (förutom slumpen) är hemligt, men några specifika beteenden tycks kunna orsaka den:
  • Plötslig, sen ombokning av klockslaget för din flight.
  • Plötslig bokning av enkelbiljett.
  • Inköp av flygbiljett med kontanter.
  • Udda resplan, det vill säga stopp i ett flertal länder över flera världsdelar utan att övernatta i något av dem.
  • Att inte ha betalt avgifter för visum och liknande i förväg.
 
Flygplatsernas knep – lurar dig att göra "rätt"
Det är smart design och psykologi som styr ditt beteende på flygplatsen. Och flygplatsinredarna blir allt viktigare för att få dig att röra dig effektivare och lägga mer pengar på mat och shopping. Här är tricken som används för att få dig att göra "rätt".

flygplats1.jpg


Har du någonsin funderat över varför du beter dig som du gör när du är på en flygplats? Varför du helst sitter i baren eller på någon av restaurangerna eller varför du vill bort från bagageutlämningen så fort som möjligt?

Mat och shopping har blivit en allt viktigare inkomstkälla för flygplatserna i takt med att flygresandet blivit billigare och flygbolagens avgifter till flygplatserna blivit lägre.

Därför finns det nu för tiden ett helt forskningsområde som studerar hur resenärerna beter sig. Psykologi och design har blivit viktiga verktyg för att flygplatserna ska tjäna pengar på dig.

Börjar redan vid incheckningen
Det hela börjar redan vid incheckningshallen. Det finns en anledning till att dessa är trista. Du ska inte vara här onödigt länge. Därför designas de så att de ska kännas närmast ogästvänliga. Inga sittplatser och dåligt med butiker. Du ska inte komma för tidigt och hänga här.

flygplats2.jpg


I princip i samma ögonblick som du kommit igenom säkerhetskontrollen är situationen en helt annan. Färgerna är varmare och ljudnivån lägre. Och det hårda golvet i incheckningshallen är nu borta. Nu är golvet mjukare och har till och med mattor.

Beteendevetare har kommit fram till att det har en starkt lugnande effekt på resenärer om de ser landningsbanan. Det ger en känsla av att ditt plan inte är så långt bort. Därför byggs moderna flygplatser med mycket fönster så du känner kontakt med landningsbanorna.

Det gäller också flygplatsbutikerna nu för tiden. De byggs gärna med fönster mot landningsbanan. Och de beror på att vi människor hellre går in i en butik med dagsljus än en med artificiellt ljus.

flygplats3.jpg


"Den gyllene timmen"
På flyplatsspråk kallas tiden mellan säkerhetskontrollen och när det är dags att borda för “den gyllene timmen”. När passagerarna väl kommit in i vänthallen, kollat vilken gate deras plan får från och dragit ett djup andetag, så är de mottagliga för köpsignaler. Det är nu vi tar det lugnt och är inriktadet på att ta en kaffe eller en drink och vandra runt i butikerna.

Och om en timme är bra så är två timmar bättre. En timme extra i vänthallen innebär enligt olika undersökningar att vi spenderar nästa hundra kronor extra per resenär.

Nästa allt flygplatsshopping sker på impuls (ingen människa behöver någonsin den där jättelika Tobleronen) och det påverkar naturligtvis hur butikerna ligger. Man vill gärna få till känslan av huvudgata, eftersom vi människor tenderar till att vilja shoppa där andra shoppar.

Fler och fler flygplatser satsar också på lokala produkter. Naturligtvis ska det finnas Tintin-produkter på Bryssels flygplats och dalahästar på Arlanda. Resenärer vill gärna köpa det vi tror är unikt.

Omysiga restauranger medvetet val
Generellt sett är maten ganska dålig på flygplatser, mycket beroende på att man inte har särskilt många stamgäster. Men utskänkningsställen ser lite olika ut beroende syfte. Matställena är inte särskilt mysiga eftersom de lever på genomströmning av ätande, medan barerna gärna får vara mysiga eftersom du beställer mer att dricka ju längre du sitter där.

Till och med konsten har en uppgift på flygplatser. Skulpturerna är inte där för att avnjutas utan för att underlätta för oss att navigera. Det och att ge en hemtrevligare känsla. Maha har räknat ut att lugna, glada resenärer lägger upp till sju procent mer i genomsnitt på allmän shopping och upp till tio procent på taxfree.

Men när vi nu tagit oss förbi flygplatsens shoppingdistrikt är det dags att leta sig till gaten. Och här jobbar designers och inredare hårt för att få oss att bete oss effektivt. Det är naturligt att vi försöker hitta sittplatser så nära utgången till planet som möjligt. Men det är inte effektivt. Därför göra man nu försök med att sätta bekväma stolar längst bort och mer obekväma närmast. Det ger en betydligt bättre spridning av de väntande och ska ge en effektivare bordning.

Ogästvänlig bagageutlämning
När du landat och det är dags att lämna flygplatsen så är det ruskigt tråkigt igen. Korridorerna som leder till bagageutlämningen är murriga och designade för att så fort som möjligt få oss att röra på oss. Och bagageutlämningen är ännu mer ogästvänlig än incheckningshallen. Inga fönster, inga sittplatser, hårt golv, hårt ljus och en färgsättning som i ett Systembolag från 70-talet. Här gäller det att få tag på väskan så snabbt som möjligt och komma ut i dagsljuset.

Så det är inte av elakhet som incheckningshallen och bagageutlämningen är mördande trista. Det är för att du ska bete dig effektivt.
 
Jag har själv råkat ut för SSSS vid avresa från USA ett par gånger. Det var ingen större skillnad, dom kollade efter krut och extra koll med metalldetektor över kroppen. Tog kanske 10 minuter extra.
 
Fällde sätet på flyget – då tog grannen stryptag
Tänk dig för innan du fäller bak din stolsrygg på flygningen.
Annars riskerar du att bli strypt av passageraren bakom dig.
Det hände kvinnan som skulle flyga till San Francisco i söndags.

stryptag1.jpg


Att fälla stolsryggen bakåt på flyget kan irritera den som sitter bakom.
Och de flesta vet att manövern inte är tillåten så länge planet inte nått färdhöjd.
Men ändå – att nästan bli strypt för tilltaget ter sig som en något hård bestraffning.
Fast när planet mot San Francisco skulle lyfta från den internationella flygplatsen i Los Angeles i söndagskväll var det reaktionen kvinnan fick från mannen som satt bakom henne.

stryptag2.jpg


Planet fick vända
När planet började rulla utmed startbanan fällde kvinnan sin stolsrygg bakåt varpå passageraren bakom resolut tog ett strypgrepp runt hennes hals.
Kvinnan började skrika men när besättningen rusade fram behöll mannen lugnt sitt grepp.
Det hela resulterade i att planet vände åter till gaten och mannen togs till förhör av polisen.

stryptag3.jpg


Den utsatta kvinnan och övriga passagerare sattes på ett annat plan och kunde lugnt flyga till San Francisco – om än med viss försening.

Källa: elitedaily.com
 
Kör in på startbanan – mitt framför flygplanet
Planet var på väg att lyfta när en personbil plötsligt svängde upp på startbanan.
Med 78 passagerare ombord såg piloten ingen annan utväg än att svänga av från banan.

runway1.jpg


En anställd på flygplatsen i Los Angeles gjorde på onsdagen en trafikblunder han inte lär glömma i första taget.
Han körde en av flygplatsens officiella bilar men råkade köra vilse – inte helt lyckat om man navigerar bland start- och landningsbanor på en storflygplats.

runway2.jpg


Piloten tvärbromsade
Mannen tog en felaktig sväng och hamnade plötslig med nosen före mitt framför ett framrusande flygplan på väg mot att lyfta.
Som tur var reagerade piloten blixtsnabbt, bromsade in planet och lyckades styra undan.
Den olycklige bilföraren är nu avstängd från sin tjänst. Enligt flygplatsen är den här typen av incidenter oerhört sällsynta.
 
10 myter om flyget att ta med en nypa salt
Att flygplanen tömmer toaletterna i luften och att din mobil kan få flygplanet att krascha vet väl alla. Eller? Myterna och historierna kring resor med flygplan är många.
Vi har tagit fram en lista på de tio vanligaste myterna som inte stämmer.

1. Flygplansmat är äcklig

Aldrig har du väl hört någon berätta om den fantastiska flygplansmaten de ätit på sin resa. Frågan är om det är maten det är fel på. Enligt en studie gjord av ett universitet i Manchester skulle det kunna vara det höga ljudet från flygplansmotorerna som får passagerarna att tro att deras flygplansmat smakar dåligt. De kom nämligen fram till att bakgrundsljudet (som är konstant på flygplan) kan distrahera folk som äter och ändra deras uppfattning om hur maten smakar.

myter2.jpg


2. Flygplan tömmer toalett-avfall i luften

Det är så många människor som tror att flygplanen häller ut avloppsvattnet i luften att luftfartsmyndigheten i USA, kände sig nödgade att ta fram ett informationsblad för att motbevisa ryktena. I foldern berättas om legenden om blå is (fruset toalettvatten från flygplan har ibland en blå färg) men att flygplanen förvarar sitt avfall i en tank till dess att de landar, och att det inte är möjligt att släppa ut något i luften. Den mest troliga förklaringen om man blir träffad av något blått och äckligt från luften skulle enligt dem vara avföring från en flyttfågel som ätit frukt - eftersom fåglar flyttar under den tid då fruktträden mognar.

myter1.jpg


3. Elektronik kan få flyplanet att krascha

Om du inte stänger av din mobiltelefon innan flygstart kan du orsaka en flygkrasch. Hur många gånger har vi inte hört det? Om så vore fallet skulle man inte få ha med dem med på planet över huvudtaget. Sanningen är den att det inte finns ett endaste bevis som pekar på att elektronik skulle utgöra en livsfara. Till och med piloter får ta med sina ipads in i cockpit. Förra året sa den amerikanska luftfartsmyndigheten att man funderar på att ompröva förbudet mot elektronik, vilket innebär att det inom en snar framtid kan bli så att vi inte behöver stänga av något vid start och landning.

myter3.jpg


4. Luften på planet gör dig sjuk

Tillhör du en av dem som alltid blir sjuk när du flyger? Och tror att det beror på luften som cirkulerar runt i fläktarna ovanför ditt huvud? Men det är inte det som gör dig sjuk. Luften i kabinen är trycksatt ny luft som har filtrerats för att ta bort mer än 99 procent av bakterier och virus. Mer troligt är att orsaken till viruset som du fick på semestern beror på något du vidrörde på planet - brickbord, filtar och toaletter är alla stora bakteriehärdar.

5. Du kan öppna flygplansdörrarna under flygning

Det finns många historier om missnöjda passagerare som försökt öppna flygplansdörrarna under en flygning. Men det finns ingen anledning att oroa sig då det är fysiskt omöjligt för en person att öppna en flygplansdörr på grund av det höga trycket.

6. Tro inte på hur du ska sitta vid en nödlandning

Googlar man runt på nätet går det att hitta massor av sidor som hävdar att man inte behöver sitta i den så kallade ”brace-position” (se bild) om planet skulle krascha eller tvingas nödlanda. Tvärtom menar de att enda anledningen till att man rekommenderar denna ställning är för att bespara tänderna och på så sätt göra det enklare med identifikationen efteråt. Andra hävdar att positionen endast är framtagen för att bryta passagerarnas nackar och döda dem snabbt. Detta eftersom det är billigare för ett flygbolag att betala för en död än skadeersättning. Ingetdera är sant.

Studier som gjorts på flygplansolyckor har visat att den så kallade ”brace position” tvärtom har räddat liv. Genom att placera ditt huvud på sätet framför dig minskar du risken att drabbas av skallskador.

7. Planens styrs helautomatiskt numera

Har du hört att teknologin numera är så avancerad att piloten bara behöver trycka på en knapp, åka på autopilot och luta sig tillbaka under hela resan? Det stämmer inte. Autopiloten används sällan under start och landning och endast i bland när planet ”cruisar”. Men även då måste piloten hålla ett öga på allt och göra de justeringar som är nödvändiga.

myter4.jpg


8. Du kan fastna i flygplanstoaletten

Det är en så seglivad myt att till och med välkända tv-kanalen BBC trodde på det och gjorde ett reportage 2002 om en kvinna som fastnat i flygplanstoaletten, efter att hon spolat - sittandes på toaletten. I reportaget påstods det att spolningen hade orsakat ett vakuum som gjort att passageraren sugits fast och fick tas loss av flygplanstekniker när planet hade landat. BBC fick senare ta tillbaka hela historien då det visat sig vara just en myt. Faktum är att det inte är möjligt för någon att fastna på en toalett på det sättet.

9. Du blir fortare full på ett flygplan

Många gillar säkert tanken att dyra flygplansdrinkar skulle göra en mer berusad, men inte heller det är sant. Olika studier har tvärtemot visat att alkoholnivån i blodet inte alls är högre i luften än på marken. Däremot kan kombinationen alkohol och flygning torka ut dig mer så baksmällan blir värre efter några drinkar uppe i luften än om du hade druckit dem i en bar på marken.

10. Syrgasmasken gör dig hög

Om du gillar att få dina vetenskapliga fakta från Hollywood är det lätt att tro att flygplanens syrgasmasker är där för att göra dig hög. Tyler Durden säger bland annat i filmen ”Fight Club” att syret gör dig hög och att vid en katastrof när du tar stora panikartade andetag blir du euforisk och accepterar lättare ditt öde.

Men, syrgasmaskerna är endast där för att du ska kunna andas vid en eventuell olycka då syret i kabinen försvinner och kommer inte att göra dig hög.
 
Forskare: Dina fisar är bra för din omgivning
”Kan vara en hälsohjälte”

När en människa släpper väder är svavelväte ett av ämnena som sprids i luften.
Nu menar brittiska forskare att ämnet i små doser kan förebygga cancer och flera andra sjukdomar, skriver
The Mirror.

I stora doser är ämnet svavelväte giftigt. Men när en människa fiser släpps bara en liten dos av ämnet ut. Trots att lukten kanske inte är särskilt behaglig kan ämnet i sig vara nyttigt för omgivningen.

Det menar brittiska forskare vid universitetet i Exeter, enligt The Mirror. Svavelvätet skyddar nämligen våra celler och kan förebygga ett flertal allvarliga sjukdomar.

”Kan vara en hälsohjälte”
Därför har forskarna börjat utveckla medicin som ska kunna hjälpa kroppen med att producera rätt mängd av svavelväte. Medicinen är tänkt att hjälpa förebyggande mot stroke, hjärtsjukdomar, diabetes och även olika former av cancer.

– Även om svavelväte är känt som en stickande och illaluktande gas i ruttna ägg och fisar så produceras ämnet naturligt i kroppen. Faktum är att gasen kan vara en hälsohjälte med stor betydelse för framtida behandlingar av flera sjukdomar, säger forskaren Mark Wood till The Mirror.

Forskning & vetenskap
 
 

Liknande trådar

A
Svar
9
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
39
Visningar
3 K
Sir One
S
 
Tillbaka
Topp