Var är det bäst att bo som fastboende i Thailand?

Antar du anspelar på att de på den tiden höll på att dika ur, ja, inte för risfält, men för annan utveckling. Kunde passat dig, eller;):angel_transparent:
Hej

Ja på den tiden passade Koh Samui mig ganska bra, det var bara vägar av sand som mest bestod av en körbar stig runt ön, små bungalows direkt på stranden för 150 baht per natt, man somnade till vågornas brus och rasslandet från bladen på palmerna,

Dom ställen som serverade mat och öl var mestadels byggda av bambu och många hade golv av sand, ibland blev det strömavbrott så det var bra att ha med sig en ficklampa när man var ute sent, folk hade ännu inte tröttnat på utlänningarna utan var positiva och nyfikna, det hände att man blev hembjuden till öbor på middag, ville man så gick det bra att följa med någon av fiskebåtarna ut och dörja bläckfisk eller dra upp burar.

Men sista gången jag var där på den senare halvan av 90-talet kände jag knappt igen mig.

Mvh isan lover

Hej

Koh Samui hade varit en bättre plats att bo på för 30-40 år sedan.

Mvh isan lover

Jag besökte Samui första gången för 37 år sedan när jag var tonåring, och har varit fast boende här sedan 22 år tillbaka. Detta är mina personliga reflektioner:

Fördelar med Samui 1990:

• Väldigt billigt
• Oexploaterat, pittoreskt och väldigt vackert
• Mindre skador på korallrev och naturen generellt
• Färre turister såklart (vilket för tex mig kan vara en nackdel, som delvis lever på turismen).
• Inte lika stora sopproblem som nu

Nackdelar med Samui 1990, jämfört med idag:

• Strömavbrott 25-50 gånger om dagen
• Avsaknad av bra sjukhus
• Avsaknad av internationella skolor
• Dåliga vägar och infrastruktur generellt
• Avsaknad av kedjor för elektronik och dagligvaruhandel (kan nog av vissa anses som en fördel)

Sammanfattningsvis tycker jag man kan säga att Samui var otroligt mycket vackrare och mysigare back in the days, medan det mesta är betydligt bekvämare och smidigare för en fast boende idag. Jag minns att vi var massor av lokalbor (både thai och faranger) som motsatte oss utbyggnaden av Tesco (numer. Lotus's), Makro mm för 15-20 år sedan. Nu handlar de flesta av oss där nästan dagligen.

Jag besökte Samui första gången för 37 år sedan när jag var tonåring, och har varit fast boende här sedan 22 år tillbaka. Detta är mina personliga reflektioner:

Fördelar med Samui 1990:

• Väldigt billigt
• Färre turister såklart (vilket för tex mig kan vara en nackdel, som delvis lever på turismen).

• Avsaknad av kedjor för elektronik och dagligvaruhandel (kan nog av vissa anses som en fördel)

Sammanfattningsvis tycker jag man kan säga att Samui var otroligt mycket vackrare och mysigare back in the days, medan det mesta är betydligt bekvämare och smidigare för en fast boende idag. Jag minns att vi var massor av lokalbor (både thai och faranger) som motsatte oss utbyggnaden av Tesco (numer. Lotus's), Makro mm för 15-20 år sedan. Nu handlar de flesta av oss där nästan dagligen.
Hej

En klockren beskrivning, just så här såg det ut och fungerade på många liknande platser förr, men tiden står ju inte still och en utveckling är ju oundviklig.

Mvh isan lover

Allt norr, söder och öster om Pattaya är icke beboeligt.

Dom enda ställena jag skulle kunna tänka mig att bosätta mig permanent är Pattaya och vissa områden i Bangkok. Möjligen Phuket men fukten och hettan skulle bli besvärlig.
Hålan Krabi är uteslutet och någon liten by uppe i Isan skulle ge mig lepra ganska snabbt.
Man skulle möjligen kunna bosätta sig i en hemby om man träffade en thailändska och blev störtförälskad. Men frågan är om kärleken hade överlevt bylivet.

BTT

Dom enda ställena jag skulle kunna tänka mig att bosätta mig permanent är Pattaya och vissa områden i Bangkok. Möjligen Phuket men fukten och hettan skulle bli besvärlig.
Hålan Krabi är uteslutet och någon liten by uppe i Isan skulle ge mig lepra ganska snabbt.
Man skulle möjligen kunna bosätta sig i en hemby om man träffade en thailändska och blev störtförälskad. Men frågan är om kärleken hade överlevt bylivet.

BTT
Har du vert soder eller oster om Pattaya . Her bilde fra Krabi Town . Der dei som jobber i butikk spiser lunch på fortauet ,og jeg blir invitert på mat med damerna . Har dei for mye klær på seg ,damerne i Krabi ????/

Thailand nov 2011 429.webp

Har du vert soder eller oster om Pattaya . Her bilde fra Krabi Town . Der dei som jobber i butikk spiser lunch på fortauet ,og jeg blir invitert på mat med damerna . Har dei for mye klær på seg ,damerne i Krabi ????/

Har varit ett antal gånger på Krabi. Både Ao Nang och Krabi town. Minns att man blev totalt genomsvett efter 100 meters promenad och att kvavheten under åskvädren inte var att leka med. Svetten rann i nacken när man satt ner plus att air-con tog inte riktigt på hotelrummet.

Har även varit Österut. Chantaburi och gränsen mot Kambodja plus Koh Samet.

Om damerna på Krabi har mycket kläder på sig är jag tveksam till men dom springer inte omkring i kort kort och gympaskor.

BTT

Og her er jeg på danselokale , som svensk danseparken ,med dei samme damerna , dårligt bilde grunnen svakt lys som jeg tok med gammel mobiltelefon . Her spleisa vi på utlegget . Ei dame hadde bil , frisordama kjopte thai Wisky , Og jeg betalte soda og maten , Her i Krabi hdde jeg mange hygglige kvelder med damerna uten å bruke mye penger .

Thailand nov 2011 417.webp

BTT
Har du varit i Chiang Mai?

Fördelar med Samui 1990:

• Väldigt billigt

Ja, jag tänkte faktiskt kontakta dig, Captain, men jag drog till Samui på vinst och förlust. En dryg vecka och en massa mäklare där jag letade bostad för mig med familj. Ja, agenterna är ju lika överallt och de har ju inte några problem att ljuga om det mesta. Får de en försäljning är ju nästa år säkrat, men ändå.......

Hittade flera favorioter, men jag kände att nä, jag gjorde nästan 10 år på Mallis, 3 år på Phuket och detta är alltför likt, med turister som absolut inte har en susning om vad god sed kan vara. Och i slutändan var det vägarna och trafiken som än en gång störde mig. Det finns ju egentligen bara en större väg på Samui och jag som gillar stora motorcyklar vill inte åka färja varje gång man ska ut på tur.
Ja, dessutom var ju prisläget minst sagt ....totalt knäppt. Ett hus med utgångspris på 20 mille såldes mitt framför ögonen på oss för 10,9, och det är inte det enda exemplet... finns åt andra hållet också...

Ja, Samui är ju oerhört vackert och ett paradis, men för mig som lämnade Svedala för så länge sedan blir det nu ändå Hua Hin på riktigt.
Blir helt perfekt att åka på semester till Samui, Krabi och mycket mera. Dessutom tänkte jag nog drabba en del okända och även kända forumgubbar ute på vischan i norr under höst/vinter. Så nu blir jag fast boende igen, utan stora problem med byggnationer och annat, köper färdigbyggt från en golfpolare med ärlighet som levnadsstil, jo faktiskt. Skrev igår, jiiipiiiiiiiiii.

1fffff28-9b97-4c2c-a272-59f9674954a7 2.webp

730b226b-d598-48ce-b677-d3e08042979b 3.webp

Ja, jag tänkte faktiskt kontakta dig, Captain, men jag drog till Samui på vinst och förlust. En dryg vecka och en massa mäklare där jag letade bostad för mig med familj. Ja, agenterna är ju lika överallt och de har ju inte några problem att ljuga om det mesta. Får de en försäljning är ju nästa år säkrat, men ändå.......

Hittade flera favorioter, men jag kände att nä, jag gjorde nästan 10 år på Mallis, 3 år på Phuket och detta är alltför likt, med turister som absolut inte har en susning om vad god sed kan vara. Och i slutändan var det vägarna och trafiken som än en gång störde mig. Det finns ju egentligen bara en större väg på Samui och jag som gillar stora motorcyklar vill inte åka färja varje gång man ska ut på tur.
Ja, dessutom var ju prisläget minst sagt ....totalt knäppt. Ett hus med utgångspris på 20 mille såldes mitt framför ögonen på oss för 10,9, och det är inte det enda exemplet... finns åt andra hållet också...

Ja, Samui är ju oerhört vackert och ett paradis, men för mig som lämnade Svedala för så länge sedan blir det nu ändå Hua Hin på riktigt.
Blir helt perfekt att åka på semester till Samui, Krabi och mycket mera. Dessutom tänkte jag nog drabba en del okända och även kända forumgubbar ute på vischan i norr under höst/vinter. Så nu blir jag fast boende igen, utan stora problem med byggnationer och annat, köper färdigbyggt från en golfpolare med ärlighet som levnadsstil, jo faktiskt. Skrev igår, jiiipiiiiiiiiii.

1fffff28-9b97-4c2c-a272-59f9674954a7 2.webp

730b226b-d598-48ce-b677-d3e08042979b 3.webp

Roligt att höra (och se)!

Du gjorde naturligtvis helt rätt, dvs jämförde och övervägde tills du hittade rätt ort och hus. Hua Hin är relativt nära till Bangkok och södern på samma gång, och du slipper som sagt färjeböket.

Lycka till och ha det gott!

Nej två resor blev det. Ena gången hem till byn där min polares flickvän Douan hade sitt föräldrahem utanför Loei.
Då åkte vi först tåg från Hualampong i Bangkok till Loei och sen blev det flakbil till hembyn. Flakbilen minns jag för jag var rejält bakis och bilen skakade som fan på grusvägarna.

Den andra gången var hem till byn där min "flickvän" Toy hade sitt föräldrahem utanför Kaempaeng Phet. Jag dejtade Toy i Vicky baren på soi 8 i Pattaya. Det var henne jag lärde att svära på engelska vilket senare användes mot mig när jag gjort slut med henne. f*** your mother skrek hon åt mig på soi 7. Jag svarade henne lugnt att det heter motherfucker och inte f*** your mother.
Där åkte vi buss från Morchit busstation i Bangkok till Kaemapang Phet och sen taxi till byn.

BTT

Hörde någon gång, att Hua Hin skulle ha "bästa vädret" i Thailand. Vad man nu menar med det, men det kanske inte är en slump att kungen hade sommarstuga där?
Ja, det kan jag faktiskt skriva under på efter 3 år här. Inte regnar det mycket, inte ens under denna heta period eller under hösten. Och regnar det, så ger det en regnskur på några timmar. Sedan spricker det ofta upp igen.
Temperaturen är väl som i Pattis på andra sidan viken, men jag upplever fuktigheten som mindre, ja, kanske en onödig kommentar då man ändå blir blöt både utanpå och innanför under heta dagar.
I Phuket regnar det ju enormt mycket och norröver fryser ju folk runt jul, så javisst är vädret bra i Hua Hin.

Ja, det kan jag faktiskt skriva under på efter 3 år här. Inte regnar det mycket, inte ens under denna heta period eller under hösten. Och regnar det, så ger det en regnskur på några timmar. Sedan spricker det ofta upp igen.
Temperaturen är väl som i Pattis på andra sidan viken, men jag upplever fuktigheten som mindre, ja, kanske en onödig kommentar då man ändå blir blöt både utanpå och innanför under heta dagar.
I Phuket regnar det ju enormt mycket och norröver fryser ju folk runt jul, så javisst är vädret bra i Hua Hin.
Ja i norr kan det bli kallt.
Det kom lite snö på det högsta berget en natt och då vallfärdade halva stan dit för att titta.
När dom väl kom fram hade det tinat bort så det blev ett nerköp för dom som åkte.
Men jag visade några hur det såg ut i Sverige den vintern och då blev dom glada.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp