Varför betalar falanger extra?

Vad jag förstått ska man få thaipriser om man betalar skatt i Thailand, i vilket fall på statliga parker (så som nationalparker). Detta känns väl rimligt.

Sen finns det ju flertalet aktörer som driver nöjesställen, så som vattenland, där är det ju inte rimligt att betala mer. Dessa väljer jag gärna bort då!

Självklart försöker alla tjäna så mycket pengar som möjligt, kommer inga utlänningar sänker de ju priserna. Men det lär ju alltid komma turister som satsar extra när de är på en tvåveckorsresa. De slänger ju dricks efter sig. Då kommer vi som inte gör det uppfattas som snåla.
Vattenlanden vid Pattaya typ cartoon network får du Thaipris med Thaikörkort. Enda ställen jag inte fått Thaipris är Chiang Mai och Khao Sok nationalparker annars alltid fått Thaipris med Thaikörkort till och med på Krabi.

Senast redigerad av en moderator:
Vissa andra länder utanför EU tar ibland högre priser, men Thailand är i topp som jag upplever det.

Och ingen konsekvens heller. Ibland samma pris som thai, ibland 4-5 ggr. mer, ibland 10 ggr mer ??
Värsta jag upplevt var en broövergång mellan Mesai (norra Thailand) och Burma. Thai betalade 40B för att passera, och jag skulle betala 500B ! Nä, jag sket i Burma ;-)

I år 4-dubblade man också priset för att besöka nationalparksöarna. Från 100B till 400B !! Tur man besökt dom flera ggr, så man kan strunta i dom framöver, men jag tänker på ex.vis turistfamiljer som kommer till Thailand. 2 vuxna å 2 tonårsbarn - 1.600B för ett besök. Om thai betalar samma vet jag ej, men troligast inte. Ej kollat :-O Jag går med på 2-3 ggr. mer, annars får det vara :-( Sol å värme är dock gratis :)

:police:

På Smögen och Kungshamn så är det turistpriser på många ställen, pizzeriorna höjer sina priser för turister med ca. +30 kr för en pizza medans fastboende fortsatt får betala lågsäsongspriser.

medlemsrabatter är inte offentliga och är särbehandling. Man vet inte vems rabatt man betalar med sitt högre pris. Helt otroligt att detta är tillåtet i Sverige.

Men egentligen är det väl inte så mycket om pengar detta handlar om, utan mer moral och orättvisor och särbehandling fast det har kommit att handla just om pengar allt eftersom tråden har blivit längre...eller?

Då säger dom som drev matstället där att vi måste flytta bilen 50m och parkera framför deras matvagn om vi ska äta där...

Det har jag varit med om i Karon också. Resturangen som har parkeringen blir osams med resturangen där man äter tydligen. Och dom vill ju inte bli osams sa mina kompisar. :D

Ja fast här har ju matvagnen/restaurangen eg inte ett skit med parkeringen att göra, det är allmän parkering längs hela stranden.

Ja det var det sjg tyckte var så konstigt också. Att dom pinkar in revir på som dom egentligen inte har något att säga om.

Jag sitter och letar info på nätet. Jag är usel på engelska men visst betalar falanger mer på nationalparker och så? Accepterar ni det eller går någon annanstans?

Jag tycker man ska ha rabatter för studenter och pensionärer och sådant men det här verkar ju knäppt eller?
Jag tycker det är enkelt. Jobbigt men så är det. Ska du ta en längre resa med taxi. Låt flickvännen ordna priset innan du visar dig. Tvärtom i tex Pattaya om du vill åka lokal taxin Göm tjejen när du viftar in bilen annars stannar dom inte. En farang betalar ju gärna 100 thb istället för 10.

Jag tycker det är enkelt. Jobbigt men så är det. Ska du ta en längre resa med taxi. Låt flickvännen ordna priset innan du visar dig. Tvärtom i tex Pattaya om du vill åka lokal taxin Göm tjejen när du viftar in bilen annars stannar dom inte. En farang betalar ju gärna 100 thb istället för 10.
100thb istället för 10 är du inte klok och att dom inte skulle stanna för Thai, aldrig några problem att dom stannar för mig, frugan och ungen 10 baht var för mig och frugan, ungen betalar vi inte för, han åker gratis.

100thb istället för 10 är du inte klok och att dom inte skulle stanna för Thai, aldrig några problem att dom stannar för mig, frugan och ungen 10 baht var för mig och frugan, ungen betalar vi inte för, han åker gratis.
Ja vi har aldrig betalt mer än 10 baht
Dem stannar ju för alla det är aldrig några problem

Låter som om du är en 2v turist?

Tillbaka
Topp