Vilka behöver rapportera och vilka behöver inte rapportera 24h.

Haha, tänk dig detta kopplat till ansiktsigenkänningsprogram med foto från ditt pass när du anlände senast.

Tänk dig när du kommer in på immigration för 90 dagars-rapporten och du på en skärm får se dig själv på fest i en stad du inte rapporterat adressen i.
Teknik är inte bara av godo när det gäller den personliga integriteten.
Var det inte när du lämnat provinsen mer än 24 timmar?

Hej

Men i England används väl kamerorna mest för lite grövre brott än att sova över hos en kompis eller släkting utan att anmäla detta, overstay, hitta någon som jobbar som dykinstruktör och liknande.

Jag är också positiv till fler kameror och då även i Sverige men då för att kunna utreda brott, förhindra brott och gripa brottslingar som verkligen utgör ett hot, begår lite allvarligare typer av brott eller skadar andra.

Mvh isan lover
Det förutsätter att det är någon som kollar skärmarna.

Ja vi får hoppas att dom inte sätter upp kameror på våra hus i det syftet;)verkar väl ambitiöst.
Jag menade inte i det syftet, va mer övervakning generellt.
Va inte meningen att vilseleda:)

Hej

Ja det verkar vara ett mycket bra och billigt sätt att både förebygga och klarar upp brott på, skulle vilja se mycket av detta på utsatta platser i Sverige, dessutom borde alla privatpersoner och företag få sätta upp hur många kameror dom vill.

Mvh isan lover

Helt riktigt jag tycker det räcker nu. Att söka extension en gång om året. Varje år nya regler sedan rapportera varje 90 dagar. Samt nu TM 31 varje gång man rör på sig. Dessutom bli trakasserad som nu senast frågar efter intyg som inte går att få fram.
Man kan ju naturligtvis välja att gå via en agent som inte frågar efter ett ända papper och på så vis var en totalt lag vidrig människa. Jag har inget att dölja varför skall jag medvetet begå brott. Jag kan acceptera de trakasserier jag får varje år och att de kör med mig hämta det kopiera detta. Eller det där intyget från banken är över 24 timmar bank boken skall var uppdaterad några timmar innan du besöker oss. Idag behöver vi inga kopior på passet. Men tre kopior på husboken. Allt för att man skall tröttna och bli korrupt.
Men när de börjar fråga efter något som man omöjligt kan få fram och vill tvinga mig att göra något olagligt tycker jag att det har gått för långt. Men det är klart vi är alla olika.
Du har dabbat dig på erat im kontor så dom gillar inte dig och då jävlas dom givetvis med dig.
Byt im kontor och sök ett retirement..

Senast redigerad av en moderator:
Var på IMG Koratt idag, aldrig sett så många polisbilar där, var väl minst 15 st, fyra med kamera på taket.
Så här händer det nog en del framöver.
Dom hade på känn att du va på väg :D

Har man ordning på papperna, behöver man nog inte oroa sig, det är jag övertygad att du har efter 10 år.
Tycker det är bra att dom är på tå, Thailand har dragit till sig mycket bös genom åren, så en upprensning bland utlänningar är ju bara positivt för dom som sköter sig;)

Du har dabbat dig på erat im kontor så dom gillar inte dig och då jävlas dom givetvis med dig.
Byt im kontor och sök ett retirement..
Om han fått 30 dagar, vilket är rätt mycket då immigration vid nekad extension of stay ger 7 dagar. Då finns ingen tid att söka om igen. Ut ur landet, till en ambassad och sök visum.
När 30 dagar är kvar på den Stay man får vid inresan, ansök om extension of stay igen.

Om han fått 30 dagar, vilket är rätt mycket då immigration vid nekad extension of stay ger 7 dagar. Då finns ingen tid att söka om igen. Ut ur landet, till en ambassad och sök visum.
När 30 dagar är kvar på den Stay man får vid inresan, ansök om extension of stay igen.
Han har ju bott i landet länge med 90 dagars rapportering, han har ju skrivit redan vad som skett.

Om han har pengarna som krävs så får han retirement på dagen om inte hans gamla im kontor skrivit nåt dumt i hans pass.

Hej

Ja det verkar vara ett mycket bra och billigt sätt att både förebygga och klarar upp brott på, skulle vilja se mycket av detta på utsatta platser i Sverige, dessutom borde alla privatpersoner och företag få sätta upp hur många kameror dom vill.

Mvh isan lover
Problemet är att om ingen reagerar i realtid och kallar in en patrull så hinner en förövare att ställa till en hel del andra rackartyg innan han åker fast.
Så som jag ser det som att det finns en övertro på kamerors effektivitet.

Problemet är att om ingen reagerar i realtid och kallar in en patrull så hinner en förövare att ställa till en hel del andra rackartyg innan han åker fast.
Så som jag ser det som att det finns en övertro på kamerors effektivitet.

Hej

Att polisen inte alltid hinner fram i tid även om kameror och larm finns är sant, men möjligheterna att klara upp ett brott om brottslingarnas fordon och dom själva har filmats är nog betydligt större än utan filmen.

Mvh isan lover

Hej

Att polisen inte alltid hinner fram i tid även om kameror och larm finns är sant, men möjligheterna att klara upp ett brott om brottslingarnas fordon och dom själva har filmats är nog betydligt större än utan filmen.

Mvh isan lover
Det är uppklarandet som i verkligheten är det enda det kan göra. Hur många skärmar kan en person övervaka effektivt. Hur många personer blir det på antalet kameror?
I stockholms tunnelbana installerades ett automatiserat system med machine vision som kan larma när ett misstänkt vapen syns i bild.
Förekommer rätt mycket som dels inte blir känt föränn vid anmälan, dels aldrig klaras upp.
D.v.s. en hjälp, men ingen lösning.

Om han har pengarna som krävs så får han retirement på dagen om inte hans gamla im kontor skrivit nåt dumt i hans pass.
I mitt exempel tänkte jag mig han skulle tillbaks till samma immigration igen.
Jag har inte läst exakt vad som orsakat problemet bara att det fanns misstanke att de var avoga av någon anledning då de frågade efter singelintyg, som inte är en del av ansökan extension of stay.

Hej

Nu lägger sig den Thailändska polisen i debatten om 24 timmars registreringen efter den kritik som har framförts, inkompetenta immmigrations poliser kommer att straffas säger en talesman för polisen vid ett möte i ämnet på Foreign Correspondents’ Club of Thailand.

POLICE SPOKESMAN: INCOMPETENT IMMIGRATION COPS WILL BE PUNISHED
By Khaosod English
-
August 16, 2019 10:21 am

456-696x521.jpg

Immigration police at Don Mueang Airport on Aug. 12, 2018.
lg.php

By Pravit Rojanaphruk and Teeranai Charuvastra
BANGKOK — A representative for the national police force said on Friday immigration officers who fail to process cases swiftly are liable for punishment.
Royal Thai Police spokesman Krissana Pattanacharoen said the immigration bureau is required to follow policies of efficient work as instructed by police commissioner Chakthip Chaijinda. He spoke amid growing uproar from foreign residents over tougher enforcement of immigration laws, in spite of the snail’s pace of immigration bureaucracy that makes following regulations difficult.

Läs hela artikeln här: Police Spokesman: Incompetent Immigration Cops Will Be Punished

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Mer ifrån mötet på Foreign Correspondents’ Club of Thailand, den här gången är det chefen för immigration som uttalar sig.

Obeying Thailand’s strict immigration rules ‘not that hard,’ says Thai immigration
By Todd Ruiz Aug 15, 2019 | 9:49pm Bangkok time
    • Maj. Gen. Patipat Suban Na Ayudhya, commander of Immigration Bureau 1 Division, speaks Thursday night at the Foreign Correspondents’ Club of Thailand in Bangkok.
      Maj. Gen. Patipat Suban Na Ayudhya, commander of Immigration Bureau 1 Division, speaks Thursday night at the Foreign Correspondents’ Club of Thailand in Bangkok.

Complying with Thailand’s strict enforcement of long-overlooked rules for resident foreigners is “not that hard,” top immigration officials said Thursday night.
Addressing an issue driving many expats afroth since decades-old reporting rules recently came into force, top brass told an incredulous crowd at the Foreign Correspondents’ Club of Thailand that complying with the rules took only “five minutes,” despite numerous anecdotes to the contrary.
“It’s not that hard, and we try to make things easy,” said Col. Thatchapong Sarawannangkul, the superintendent of an immigration police subdivision covering metro Bangkok. “Trust me, it’s not that hard.”
. Gen. Patipat Suban Na Ayudhya, commander of Immigration Bureau 1 Division, speaks Thursday night at the Foreign Correspondents’ Club of Thailand in Bangkok.
Complying with Thailand’s strict enforcement of long-overlooked rules for resident foreigners is “not that hard,” top immigration officials said Thursday night.
Addressing an issue driving many expats afroth since decades-old reporting rules recently came into force, top brass told an incredulous crowd at the Foreign Correspondents’ Club of Thailand that complying with the rules took only “five minutes,” despite numerous anecdotes to the contrary.
“It’s not that hard, and we try to make things easy,” said Col. Thatchapong Sarawannangkul, the superintendent of an immigration police subdivision covering metro Bangkok. “Trust me, it’s not that hard.”

Mvh isan lover

Hej

Nu lägger sig den Thailändska polisen i debatten om 24 timmars registreringen efter den kritik som har framförts, inkompetenta immmigrations poliser kommer att straffas säger en talesman för polisen vid ett möte i ämnet på Foreign Correspondents’ Club of Thailand.

POLICE SPOKESMAN: INCOMPETENT IMMIGRATION COPS WILL BE PUNISHED
By Khaosod English
-
August 16, 2019 10:21 am

456-696x521.jpg

Immigration police at Don Mueang Airport on Aug. 12, 2018.
lg.php

By Pravit Rojanaphruk and Teeranai Charuvastra
BANGKOK — A representative for the national police force said on Friday immigration officers who fail to process cases swiftly are liable for punishment.
Royal Thai Police spokesman Krissana Pattanacharoen said the immigration bureau is required to follow policies of efficient work as instructed by police commissioner Chakthip Chaijinda. He spoke amid growing uproar from foreign residents over tougher enforcement of immigration laws, in spite of the snail’s pace of immigration bureaucracy that makes following regulations difficult.

Läs hela artikeln här: Police Spokesman: Incompetent Immigration Cops Will Be Punished

Mvh isan lover

Vilket betyder att inget kommer förändras.

Hej

Det är ju så det brukar fungera i Thailand, men bara det faktum att dessa expats lyckades få till detta möte med dom ansvariga tyder väl på att både polis och immigration är lite oroade över hur negativt landets falanger har reagerat på hur denna lag tillämpas.

Men jag håller med om att chefen på immigrations uttalande inte direkt ger några större förhoppningar om en ändrad inställning, själv tror jag att bollen mer ligger hos den forna militärjuntan som nu sitter i regeringsställning, det var ju dessa som dammade av denna gamla lag och krävde att immigration skulle börja tillämpa den strikt.

Mvh isan lover

Korrekt, det betyder att polisen som immigrationspolisen är en del av, faktiskt också är skyldiga att implementera de krav som lagen anger.
En immigrationsofficer som gör undantag och underlåter implementera t.ex. TM30 är per lag straffbar.
Det finns ingen önskan att gå emot lagen hos polisen. Bra, men självklart jobbig förändring för oss.

Vi har ju tidigare kritiserat Thailand för att det finns lagar, men polis underlåter följa dem. Korruptionen är stor etc.
Nu stramas det åt att faktiskt följa lagen och då klagar vi också eftersom vi råkar vara inblandade i den här lagen.
Korrekt väg att komma någon vart med detta är att följa lagen men kritisera för att kanske få fram en lagändring. Alltså gängse demokratisk process.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar