Vilka byggbeslut hade ni gjort annorlunda med facit i hand

Ja eller att ha taksprång på 3 meter eller tjocka lättbetong block typ itmonbau funkar bra hos oss dubbel vägg kan vara bra om dom förstår annars bostad för diverse kryp!
Vi har nog över 3m takspsprång dubbelväggar i sovrummet.
Finns dock isolerande gardiner man sätter på utsidan och drar ner framför fönsterna som skall vara effektiva. Inte sett här nere men googlade nu och verkat kommit hit med Hunter Douglas.

Jag hade nog inte placerat eluttagen på golvet om jag hade fått bestämma.
IMG20220225153614_01.jpg

Någon som har någon uppfattning om q-con och motsvarande?
Hej jag har använt itmonbau samma som q-con var lättare för oss att få tag på vi har plåt tak och ingen isolering på plåten har lagt isolering på gips taket se till att dom använder lite tjockare plåtreglar i taket finns som är ungefär som svenska och 10 cm isolerings rullar och en själv snurrande fläkt ventilation i tak foten ta helst flera en dom föreslår då får du en bra ventilation av vinden och jag har kall och varmvatten i väggar gröna rör som är svetsade även i köken har vi kv och vv .vi köpte färdiga ritningar så armering blir bra

Ja har man aluminium fönster så går det åt gardiner trä blir kallare men har andra nackdelar
Vad har ramarna med det att göra? Skiner solen på fönster så ökar det ju värmen och sitter gardinen på insidan stoppar det ju inte för att komma in, är ju värmeisolerande jalusiner eller vad det kallas som skall sitta på utsidan fönstret för att solen inte skall träffa glaset...

Kanske jag länkade fel, tog från mina anteckningar i mobilen men skall iaf vara utomhussittade isolerande jalusiner.

Vad har ramarna med det att göra? Skiner solen på fönster så ökar det ju värmen och sitter gardinen på insidan stoppar det ju inte för att komma in, är ju värmeisolerande jalusiner eller vad det kallas som skall sitta på utsidan fönstret för att solen inte skall träffa glaset...
Ja jag svarade på ditt inlägg vet att det finns utvändiga aluminium blir varmt

Gardiner på insidan är ganska effektivt faktiskt.

Med gardiner på insidan så har värmen redan gått genom fönstret, det hjälper dock som du skriver men inte lika bra.

Jag har farsa som var ventilations och byggplåtslagare, själv krypit en hel del i isolering innan jag blev sjöman.

Jo vi har rätt tjocka men isolerande jalusiner på utsidan är bättre..
Så är det ju. Men allt i rummet som solens strålar träffar värms upp så gardiner är mer effektiva än man kan tro. En billigare och snabbare lösning om man inte har utvändiga jalusier.
Själv har jag ju tak runt om och får inte så mycket sol på väggarna och några av husets fönster. Nackdelen är att det blir lite mörkt inne men det blir det ju om man drar för gardinerna också :)

Så är det ju. Men allt i rummet som solens strålar träffar värms upp så gardiner är mer effektiva än man kan tro. En billigare och snabbare lösning om man inte har utvändiga jalusier.
Själv har jag ju tak runt om och får inte så mycket sol på väggarna och några av husets fönster. Nackdelen är att det blir lite mörkt inne men det blir det ju om man drar för gardinerna också :)
Jo, själv funderat på att importera den typen av jalusiner som jag skrev, men som vanligt för feg och blir för sen, redan någon som gjort och säljs här nu i Thailand när jag googlade.
Lite som hade en 7/11 ide utanför villagen, fegade och någon gjorde och går svinbra för dom...
Har ideer men fegar...

Förstår inte heller. Montera en AC till, strömmen kommer på räkning. Koppla på autogiro och häll upp en ny GT med extra is. Problem solved :)
Precis!
Gardiner, isolering och trippla väggar hjälper ändå inte när man hittar någon random bar ute på stan. Hur bra isolerat man har hemma hjälper inte. Likförbannat blir det ju varmt där man sitter för tillfället.
Det enda som hjälper är en riktigt bra fylla och alternativet stanna i Sverige är ju inte så välkommet.

Precis!
Gardiner, isolering och trippla väggar hjälper ändå inte när man hittar någon random bar ute på stan. Hur bra isolerat man har hemma hjälper inte. Likförbannat blir det ju varmt där man sitter för tillfället.
Det enda som hjälper är en riktigt bra fylla och alternativet stanna i Sverige är ju inte så välkommet.
Nej hövva ligen! På fyllan glömmer man dessutom snart värmen. Nu fick du mig sugen på en GT också men T är slut :( Nä får hålla mig till Chang idag.

Precis!
55555 en sak får man verkligen säga, dina inlägg är oftast skitkul, lite elaka ibland men på ett ironiskt och humoristiskt sett.
Du har gett mig några gapflabb idag...

Tillbaka
Topp