Nam Falang
Forumveteran
@andrejsdenruskige är en djupallvarlig kille55555 en sak får man verkligen säga, dina inlägg är oftast skitkul, lite elaka ibland men på ett ironiskt och humoristiskt sett.
Du har gett mig några gapflabb idag...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
@andrejsdenruskige är en djupallvarlig kille55555 en sak får man verkligen säga, dina inlägg är oftast skitkul, lite elaka ibland men på ett ironiskt och humoristiskt sett.
Ja, det är bra att lätta på stämningen ibland.55555 en sak får man verkligen säga, dina inlägg är oftast skitkul, lite elaka ibland men på ett ironiskt och humoristiskt sett.
Glas är glas men finns två glas och plast fönster men allt kostar så klarar man elräkningen så spelar det ingen roll man kan lägga hur mycket pengar som helst om man vill! Trä tar inte upp värmen som aluminium!Ja jag är nog dum, inte hört om trä eller aluminiumförnster, pratar du om ramarna så är ju inte dom den största värmekällan.
Hur funkar ett träfönster, antog att fönstret var glaset och det andra ramen?
Eller snarare aluminium leder värme bättre än trä men det är säkert så du menade. Vissa av oss på forumet är lite tröga så ni måste uttrycka er tydligtTrä tar inte upp värmen som aluminium!
Har du någon länk eller annan ledtråd så jag kan googla upp det själv? Jag blev nyfiken på dessa jaulusier..Jo, själv funderat på att importera den typen av jalusiner som jag skrev, men som vanligt för feg och blir för sen, redan någon som gjort och säljs här nu i Thailand när jag googlade.
Lite som hade en 7/11 ide utanför villagen, fegade och någon gjorde och går svinbra för dom...
Har ideer men fegar...
Nu är jag lite onyckter, påminn mig imorrn skall jag skicka. Var Chief Engineer som jag jobbade med som höll på och sålde/installera dessa i Norge/Sverige på ledigheten som tipsa mig.Har du någon länk eller annan ledtråd så jag kan googla upp det själv? Jag blev nyfiken på dessa jaulusier..
Den fabeln som svensk TV har spridit är så rolig att höra från folk. Vi äger vårt hus, registrerat i vårt namn på Land office. Marken däremot leasar vi, som alla andra. Bitter är jag inte, men skeptisk till husaffärer i ett politiskt U-land som Thailand. Vi har bott där nu sen 2015 (jobbat 2015-2017 med WP, på distans därefter) förutom nu under pandemin. Blir panschis till sommaren och då blir det permanent t.v. Vi trivs utmärkt i SV1 med jättebra grannar.Men du har väl bara köpt en hyresrätt på ett hus, förstår att du är bitter.
Själv ångrar jag inte husköpet en sekund, minskat mina månadskostnader drastiskt och en stabil punkt för mig och min familj.
Är väl ingen skillnad på att köpa i Sverige om man bor där, själv trivs jag inte alls i Sverige min fru hade inte varit blyg för att flytta men jag vägrar.
Fabel och fabel. Du kanske är polare med han som sålde husen, vad vet jag. Han har ju varit på rättegång i Sverige och får väl inte längre vara mäklare. Dom förlorade i domstol i Thailand så du kan kalla det för fabel om du vill. Att äga sitt hus på leasad mark är noll säkerhet bara en extra kostnad. Serviceavgiften i SV1 är löjligt hög om inte något har hänt på senare år. Området är fint och inga murar runt husen. Trevligt poolområde. SV1 blev en dyr erfarenhet för oss och en lång utdragen process. Tur att det var firman som vi köpte huset på så att man slapp slanta upp ur egen ficka.Den fabeln som svensk TV har spridit är så rolig att höra från folk. Vi äger vårt hus, registrerat i vårt namn på Land office. Marken däremot leasar vi, som alla andra. Bitter är jag inte, men skeptisk till husaffärer i ett politiskt U-land som Thailand. Vi har bott där nu sen 2015 (jobbat 2015-2017 med WP, på distans därefter) förutom nu under pandemin. Blir panschis till sommaren och då blir det permanent t.v. Vi trivs utmärkt i SV1 med jättebra grannar.
Vadå fabel, har du köpt på leasing så kan du kalla det hyresrätt eller skall du ta huset på ryggen och gå när kontraktet går ut.Den fabeln som svensk TV har spridit är så rolig att höra från folk. Vi äger vårt hus, registrerat i vårt namn på Land office. Marken däremot leasar vi, som alla andra. Bitter är jag inte, men skeptisk till husaffärer i ett politiskt U-land som Thailand. Vi har bott där nu sen 2015 (jobbat 2015-2017 med WP, på distans därefter) förutom nu under pandemin. Blir panschis till sommaren och då blir det permanent t.v. Vi trivs utmärkt i SV1 med jättebra grannar.
Exakt! Bara att erkänna för sig själv att det inte var någon investering. Sedan om man väljer att lägga ut dom slantarna för att få mysa lite i Thailand är helt okej bara man vet vad det innebär. Tyvärr många som inte vet.Vadå fabel, har du köpt på leasing så kan du kalla det hyresrätt eller skall du ta huset på ryggen och gå när kontraktet går ut.
Även som arv går det tillbaks till markägaren.
Många gånger hade det vart billigare att hyra ett hus den tiden man är här, få igen pengarna skall man inte räkna med, fd kollega har haft sitt leasade hus ute på försäljning i många år nu, inte en intressent.Exakt! Bara att erkänna för sig själv att det inte var någon investering. Sedan om man väljer att lägga ut dom slantarna för att få mysa lite i Thailand är helt okej bara man vet vad det innebär. Tyvärr många som inte vet.
Nä det jag menar. Man får se köp av leasinghus som en dyr hyra. Den dagen man inte längre vill ha huset är risken hög att nästan hela insatsen är borta. Är man okej med det så är det väl lugnt men så är det ju sällan.Många gånger hade det vart billigare att hyra ett hus den tiden man är här, få igen pengarna skall man inte räkna med, fd kollega har haft sitt leasade hus ute på försäljning i många år nu, inte en intressent.
Jo men som dig ser jag inte det som en förlust, huset går ju till någon, först din fru sen arv till ditt barn osv.Nä det jag menar. Man får se köp av leasinghus som en dyr hyra. Den dagen man inte längre vill ha huset är risken hög att nästan hela insatsen är borta. Är man okej med det så är det väl lugnt men så är det ju sällan.
Lite samma för mig. Är ju frugan som äger huset men jag som betalat det mesta. Jag är okej med det och vi har delat upp tillgångarna på ett sätt som båda är överens med. Detta vi äktenskapsförord och testamente.
Jag vet inte. Har testat och hyra. Kändes aldrig som vårt. Så jäkla skönt att komma till sitt eget hus. Värt dom pengarna. Gillar ju även att pyssla om huset. Hade det inte varit vårt hade jag ju bara suttit o druckit GTJo men som dig ser jag inte det som en förlust, huset går ju till någon, först din fru sen arv till ditt barn osv.
Leasing så går allt tillbaks till en okänd vid dödsfall.
Menar även om vi skulle skilja oss vill jag ju inte frugan skall stå bostadslös, någonstans skall ju barnen leva.
Dock kanske du kunde hyrt istället och köpt när ni flyttade men är ju även gött öppna dörren, det här är mitt och här inne gör jag vad ja vill..
Har ni chanotte nu, vi har ju chanotte och kan sälja som vi vill.Jag vet inte. Har testat och hyra. Kändes aldrig som vårt. Så jäkla skönt att komma till sitt eget hus. Värt dom pengarna. Gillar ju även att pyssla om huset. Hade det inte varit vårt hade jag ju bara suttit o druckit GT
Nä som du säger, huset går ju inte förlorat. Skulle vi skilja oss så skulle frugan flytta till Thailand. Hon trivs inte fullt ut i Sverige. Då är det ju bra om hon har ett hus. En bil har hon ju också även om pappan använder den just nu. Vet ju inte hur länge han lever.
Skulle hon inte vilja bo här så går det säkert att sälja när tomten är friköpt.
Ja huset i BangSaray har vi chanote på. Det var huset i Pattis som firman köpte 2005 (Sabai Village 1) som var leasing. Blev en dyr historia men löste sig tillslut. Vi sålde huset 2009 men sedan var det rättegångar mm så 2019 blev allt klart. Inte kul för nya ägaren och inte kul för oss heller. Jag kämpade i månader under 2019 för att få det klart så att vi kunde lägga det bakom oss. Så idag är det ordning på alla papper för nya ägaren. Dom äger huset och leasingkontraktet för marken är överskrivet på dom också.Har ni chanotte nu, vi har ju chanotte och kan sälja som vi vill.
Nej trivas fullt ut i Sverige skulle nog bli svårt här när jag inte själv gör det, skulle nog dock vilja ha en stuga i Sverige sommartid om man får råd.
Bra för dig men synd om nye ägaren.Ja huset i BangSaray har vi chanote på. Det var huset i Pattis som firman köpte 2005 (Sabai Village 1) som var leasing. Blev en dyr historia men löste sig tillslut. Vi sålde huset 2009 men sedan var det rättegångar mm så 2019 blev allt klart. Inte kul för nya ägaren och inte kul för oss heller. Jag kämpade i månader under 2019 för att få det klart så att vi kunde lägga det bakom oss. Så idag är det ordning på alla papper för nya ägaren. Dom äger huset och leasingkontraktet för marken är överskrivet på dom också.
Nja det vill jag inte påstå. Vi blev ju lurade när vi först köpte. Vi tog alla kostnader som uppkom för att nya ägaren skulle få sjysta papper. Dom visste ju att det endast var huset dom kunde äga och att det var leasing på marken.Bra för dig men synd om nye ägaren.