Vilka byggbeslut hade ni gjort annorlunda med facit i hand

 
Vi bor ju på en liten resort nära hembyn här uppe i Isaan. Rent och snyggt, skön säng och AC som jag återkommer till. Vi betalar 1200baht för 3 nätter. Normalt bor vi i en liten stuga på 22kvm som ligger bakom svärföräldrarnas hus på samma tomt. Dom byggde det till oss för ett antal år sedan. Eftersom dom installerade AC där då dom byggde det plus att det är lättare att hålla rent så bor svärfar där nu när han är sjuk och inte mår så bra.

Åter till ämnet för tråden. När vi byggde vårt hus i Bang Saray så satsade vi på inverter modell på AC för sovrummen. I vardagsrum och kök sitter en stor vanligt vilket jag ångrat i efterhand. Samtliga av våra AC är av märket Mitsubishi. Här på resorten har dom såklart sparat in och köpt billigare AC. Men jösses vilken skillnad. Våra Mitsubishi inverters hemma i huset hör man knappt. Dom håller jämn temperatur och kyler utan man knappt känner att det fläktar.

Här på resorten sitter det Samsung AC. Dom låter som attan, både innedel och utedel. Ojämn temperatur. Men största felet är oljudet.
Så till er som vill ha extra komfort satsa på inverter av välkänt märke.

B3A073BF-6129-48AA-8D1E-22406177844C.jpeg


E95BDAE8-D8D5-4615-B7C7-067FF7D220E8.jpeg


787B6D62-B12C-4677-A658-78FF74CF0079.jpeg
 
I övrigt är ja nöjd med huset. Vi bar ju här med jämna mellan rum under bygget. Sen hade vi nog tur med byggaren, många har ju råkat ut för en del fusk. Vi hade ritning och han som byggde kunde läsa ritning

Vi är också nöjda med vårt hus i stora drag. Under tiden bygget pågick var vi inte lika nöjda. En del strul med byggaren.

Det vi inte är speciellt nöjda med är att golv klinket släpper på många ställen i huset. Kommer att sluta med att vi måste lägga om hela golvet i hela huset. Ca 109kvm. Ingen kostnad vi är sugna på att ta just nu så det får vänta. Annars är vi nöjda med huset, läget och just nu grannarna :)
 
Fick gjort rent filtrerna i mina inverters idag, fick ju ha nåt att göra när frugan var i templet.
Hade jag kollat upp tidigare hur simpelt det var hade jag gjort det oftare.
Trodde ju jag skulle skruva upp och rengöra delen som står ute men tur jag kollade instruktionsboken först.
Nu blir det rengöring en gång i månaden för det gjorde skillnad.
Vi har 4 st dual inverter hemma, en i varje sovrum och en större i vardagsrum/kök.
Köpte huset när dom hade promotion, då ingick bla dom.
Sovrummens.

15632492634798866490839073790683.jpg


15632492634798866490839073790683.jpg
 
Fick gjort rent filtrerna i mina inverters idag, fick ju ha nåt att göra när frugan var i templet.
Hade jag kollat upp tidigare hur simpelt det var hade jag gjort det oftare.
Trodde ju jag skulle skruva upp och rengöra delen som står ute men tur jag kollade instruktionsboken först.
Nu blir det rengöring en gång i månaden för det gjorde skillnad.
Vi har 4 st dual inverter hemma, en i varje sovrum och en större i vardagsrum/kök.
Köpte huset när dom hade promotion, då ingick bla dom.
Sovrummens.

15632492634798866490839073790683.jpg


15632492634798866490839073790683.jpg
Plus takfläktar.

20190716_105750.jpg
 
Fick gjort rent filtrerna i mina inverters idag, fick ju ha nåt att göra när frugan var i templet.
Hade jag kollat upp tidigare hur simpelt det var hade jag gjort det oftare.
Trodde ju jag skulle skruva upp och rengöra delen som står ute men tur jag kollade instruktionsboken först.
Nu blir det rengöring en gång i månaden för det gjorde skillnad.
Vi har 4 st dual inverter hemma, en i varje sovrum och en större i vardagsrum/kök.
Köpte huset när dom hade promotion, då ingick bla dom.
Sovrummens.

15632492634798866490839073790683.jpg


15632492634798866490839073790683.jpg

Ja man tjänar på att rengöra filtren ofta. Tar endast några minuter. Luftflöden blir så mycket bättre.
 
Tja lite fel och brister har det blivit, men dom 3 sista bungalowsen är jag jäkligt nöjd med och byggaren lika så.
Optimala är ju om kan vara på plats men den sista byggaren så allt blivit som vi kommit överens om.
Hans förslag har varit på förändringar har varit bättre än mina. Sedan får man ordentlig ritning och offert, så hjälper ju att det skall blir rätt. Han har haft ett lite större byggföretag förut involverad i div Hotell etc så gissar att tagit med sig lite erfarenhet där ifrån. Tuff branch enligt han, alla skall ha en del av kakan från poliser till pengar under bordet för div kontrakt.

P1000004.JPG


P1000308.JPG


P1000012 (1).JPG


P1000013.JPG


P1000014 (1).JPG


P1000015.JPG


P1000275 (1).JPG


P1000276 (1).JPG


P1000016.JPG
 
Köpte 6 st. Mitsubishi Mr. Slim 9000 btu för 23 år sen, funkar perfekt än i dag. Regelbunden storservice är ett måste, rengörning av filter fixar man själv.

Håller med hade i första huset Mitcubishi var nöjd med dem tysta inne och ute. Byggde nytt hade hört så mycket bra om Dakin alla sa att de var bättre. Så var det inte blev så besviken kompressorn är okej men fläkten inne började skramla kyler dåligt efter bara ett år. De kom ute kollade allt var som det skulle var svaret.
 
Ja har man 1000 anledningar att inte välja Thailand så är beslutet att inte ha byggt, klockrent :)


Inte är jag uppe i 1000 anledningar, men listan fylls på gång efter annan, att inte ödsla sin tid i detta land, och jag har tidigare skrivit att med ett pennstreck så kan reglerna förändras till nackdel för dom som investerat i landet.
 
Inte är jag uppe i 1000 anledningar, men listan fylls på gång efter annan, att inte ödsla sin tid i detta land, och jag har tidigare skrivit att med ett pennstreck så kan reglerna förändras till nackdel för dom som investerat i landet.
Jag förstår hur du tänker, jag ser det lite annorlunda.
Den investering jag gjort tillsammans med frugan har jag råd att vara utan, sedan har jag 2 hasip hasip barn som jag tycker att jag gjort en bra investering åt, om dom nu får nått intresse av att åka till Thailand.
 
Jag förstår hur du tänker, jag ser det lite annorlunda.
Den investering jag gjort tillsammans med frugan har jag råd att vara utan, sedan har jag 2 hasip hasip barn som jag tycker att jag gjort en bra investering åt, om dom nu får nått intresse av att åka till Thailand.

Tack, det var artigt skrivet, själv tror jag att det finns ingen som förstår hur Ubon tänker, kan det vara så att ubon tänker utanför boxen?....
 
Tack, det var artigt skrivet, själv tror jag att det finns ingen som förstår hur Ubon tänker, kan det vara så att ubon tänker utanför boxen?....
Nej, jag tror att @Ubon tänker utanför kolkällaren och är försiktig i sina förehavanden vilket är klokt. Jag ångrar naturligtvis idag att vi köpte huset i Khon Kaen, tack och lov hade vi en jäkla tur som gick +- noll när vi sålde. Nu blir det inga större investeringar mer för min del därnere, som blivande pensionär får man försöka hålla hårdare i slantarna.
 
 
 
Tillbaka
Topp