Vilken kö gäller när du söker uppehållstillstånd?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
Vilken kö gäller när du söker uppehållstillstånd?
Från den 1 maj 2015 kommer Migrationsverket i princip att handlägga alla uppehållstillstånds- och medborgarskapsärenden digitalt. Detta innebär att alla pappersärenden och kompletteringar i pappersform kommer att skannas in och hanteras digitalt.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Intressant. Kanske på väg att bli en förbättring av handläggningstiderna då. Om man tänkt lämna in ansökan om UT till våren (i april typ), rekommenderar du att man istället väntar till efter 1 maj? Har förstått att elektroniska ansökningar har kunnat hamna i den långsamma manuella hanteringen och dragit ut på tiden så jag tänkte att då är det kanske bättre att avvakta till efter 1 maj. Vore mycket uppskattat med din input kring detta.

Det spelar inge större roll i vilken kö du hamnar för efter den första april finns det enbart den elektroniska kön. Eftersom handläggningstiden är så lång idag så är ett ärende som lämnas in idag inte klart före den första maj.

Migrationsverket kommer under våren att scanna in alla handlingar till den elektroniska kön så alla ärenden hamnar där. Vi får även hoppas att de handläggare som idag arbetar med den manuella kön även följer med och arbetar med den elektroniska kön.

"thaikonsult " sa:
Det spelar inge större roll i vilken kö du hamnar för efter den första april finns det enbart den elektroniska kön. Eftersom handläggningstiden är så lång idag så är ett ärende som lämnas in idag inte klart före den första maj.

Migrationsverket kommer under våren att scanna in alla handlingar till den elektroniska kön så alla ärenden hamnar där. Vi får även hoppas att de handläggare som idag arbetar med den manuella kön även följer med och arbetar med den elektroniska kön.

Tack för klargörandet!

Tidigare har man ju läst om UT-ansökningar som haft väntetid på bara någon enstaka månad, t o m några enstaka veckor. Tror du att vi kommer kunna se mer av det här framöver eller kommer det istället bli halvlång väntetid för alla?

Hurlång e väntan efetr att tjejen haft sin intervju innan det e dax för den andra partens intervju någon som vet ????????????

"glimten66 " sa:
Hurlång e väntan efetr att tjejen haft sin intervju innan det e dax för den andra partens intervju någon som vet ????????????

Det är väl ingen regel att man måste iväg på intervju? Jag blev bara uppringd av handläggaren en gång, det var samma dag som UT beviljades. Men det är kanske andra regler idag.

Förra gången efter då varande tjejens intervju va klar fick jag hem ett frågeformulär me wn 4-5 frågor på så vet inte.kan ju.bli likadant igen

Har hon fått någon form av diarienummer (eller något annat spårningsnummer)? Har hon så ring MIG och fråga när det kan bli dags för intervju och om du kan göra något för att påskynda ärendet, om handläggare är utsedd. Tydligare om det inte fanns några tydliga saker som skulle redas ut så tog de beslut i samma veva.

Du kan ju antyda att ni går i giftas tankar och det är svårt att planera när man inte vet när beslut kommer att tas ...

Jag ska kolla me henne va det står på papperna som hon fick från ambassaden :)

"glimten66 " sa:
Förra gången efter då varande tjejens intervju va klar fick jag hem ett frågeformulär me wn 4-5 frågor på så vet inte.kan ju.bli likadant igen
Det var likadant för mig 2010 som du skriver här ovan. Fyller du i allt ok och alla era papper är i ordning så blir det ingen intervju för dig. Idag är det andra väntetider än då 2010 men 4 veckor efter damens intervju i Bkk och de frågor jag fick skicka in så var allt klart när vi gick igenom detta. Fick bara ett brev från Mig att allt var ok och att hon kunde flytta. Ta det lugnt och skicka iväg de papper som du ska fylla i så ska du se att de fixar sig. Lycka till

"glimten66 " sa:
Vilka.papper tänker du på.då

Hon ska väl ha ditt person/familjebevisbevis mm när hon ansöker (de har ni ju redan fixat), och när hon varit på intervju skickas meddelande till dig från MIG och det där frågeformuläret med ett antal frågor som du själv nämnde här i tidigare inlägg. Är allt ifyllt ok och inga problem så kommer inte du att bli kallad till intervju. Ni har ju träffats och varit tillsammans flera ggr och ni har en massa bilder som bevis så jag kan inte se att de ska vara några problem.

Fick lite bilder av tjejen
emoji22.png
emoji22.png
emoji22.png

6a3b63e4f3e6944f8685fe26cd7fe9dc.jpg
68f0c1de7bc370001dc0512d6f2c410f.jpg
87a5c3b73d58970fd1480bb750f29dee.jpg
41f7e593eb0572f6e5910f2edadefbf8.jpg
ab6b77d0c3b0f896e44f2ee309cd45bf.jpg
a3a8221ac6f27d4419cba388ab16a5a0.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.