Visste att detta skulle komma att ske.

Du får läsa igen.

"Rapporten, som publicerades förra året, visar att en tygkasse i ekologisk bomull behövde bära hem matvaror fler än 20 000 gånger för att komma ner i samma miljö- och klimatpåverkan som en vanlig plastpåse. "

Det är väl bra att det finns en rapport, bättre Du hänvisar till var jag kan läsa rapporten, så kanske jag kan fundera lite på hur rapporten kom till...

Ja är nog undantaget kör ut mina varor i vagnen, ingen kasse alls. Sen kör ja hem dom i min hybrid bil, bär in varorna utan kassar. Sen lever ja ett ganska lugnt liv, har inga större bekymmer med miljön. Tror att tiden har sin gång som den alltid haft, ja lever mitt liv sen får vi se vad som händer. Jorden har ju gått under ett par gånger redan under min tid. Kanske de är som med alkohol kan man sköta den funkar de, för mycket då funkar de inte

Så högre skatter och fattigare människor är vägen framåt?

Hej

Att skatter är ett sätt att påverka folk i rätt riktning är helt rätt, men jag tror inte att folk behöver bli fattigare om vi värnar vår miljö, natur och klimat, men framtidens människor kommer nog att leva lite annorlunda än vi gör nu, men det behöver inte bli sämre för det, kanske snarare tvärtom.

Mvh isan lover

Hej

Att skatter är ett sätt att påverka folk i rätt riktning är helt rätt, men jag tror inte att folk behöver bli fattigare om vi värnar vår miljö, natur och klimat, men framtidens människor kommer nog att leva lite annorlunda än vi gör nu, men det behöver inte bli sämre för det, kanske snarare tvärtom.

Mvh isan lover

Så om vi tar mer pengar från folk som redan lite har så blir de inte fattigare? Märkligt nog blir mina vänner och bekanta med låga löner fattigare i takt med att skatter och avgifter ökar. Du kanske har lite tips till låginkomsttagare som inte ser skönheten i dyrare allt? Vad tror du egentligen att t.ex. nyanlända och lågutbildade som arbetar inom vården, städ och annat tjänar i månaden?

Förresten vad är "rätt" riktning? Tygpåsar och kolkraft? Säga upp sig från jobbet när man inte har råd att arbeta längre?

Apropå skogsbränder i Australien som den helige vill lägga klimatets svarta lista.
Vet inte om ni har tänkt på varför det är så stora buskbränder just nu. Det är mest eukalyptus som brinner. Det har alltid funnits skogsbränder i Australien. Läste lite mera om detta och det blev intressant ju mera man läser. :cool:
Eukalypter och många andra växter i Australien är pyrofyter, d v s de gynnas av eller är t o m beroende av bränder.
Många har vilande epikormiska knoppar som aktiveras av värme, och skjuter nya blad efter bara några veckor. Andra (s k mallee) är anpassade till att brinna ner till marken, de har en underjordisk s k lignotuber varifrån nya stammar växer upp.
Sedan visade sig att miljömuppar har lyckats stoppa kontrollerad bränning av skogar, bland annat att frigöra korridorer där elden inte kaan spridas vidare. Speciellt viktigt är detta nära bebyggelser.
Finns intressant läsning som jag flikar in.
Åter igen visar det sig att okunniga miljöaktivister är farliga när de lyckas med sina ofta ogenomtänkta idér.
Kolla nyheterna om bränderna nu, tror du att de gynnats tillräckligt nu?

Hej

Det finns ju mängder av val att göra som påverkar miljö, klimat och natur, köra mindre bil-cykla mer, välja tåg före flyg när detta är möjligt, äta mer närodlat och ekologiskt, ta med en tygpåse när man handlar istället för att köpa en av plast i affären som är på tapeten just nu, köpa en fyraktsmotor istället för den gamla tvåtaktsmotorn på båten, anlägga en kompost hemma och ta hand om sitt eget hushållsavfall o.s.v, det finns hur mycket som helst man kan göra.

Mvh isan lover

Har du hittills gjort något specifikt för att "minska ditt klimat avtryck"?
Du verkar ju tro på alarmisterna.
Det du skriver ovan låter som att det kan vara en tänkt plan för en framtid och att kompostera är om man nu tror på klimatalarmisterna rena döden för vår planet då en kompost släpper ut metangas(att lämna till en återvinning som rötar är smartare) vilket är värre för den globala uppvärmningen än CO2(enligt klimatalarmisterna).

Jag köpte för en tid sedan äldre bil, en Bi-Fuel som jag i huvudsak kör på Biogas 50 dvs naturgas med 50% inblandning av biogas(som då ofta kommer från rötslam och liknande) denna blandnig ger optimal effekt med bio inblandning, mer blir svagare och ger sämre räckvidd och denna 15 år gamla bil är om jag kör den på gas renare än vilken som helst av nya bilar med EURO6 klassade motorer trots att den itne ens är EURO4 klassad.

Nu har jag haft denna en kort tid men har en kompis som har en likadan så jag har ca 45%etanol i tanken där man normalt har bensin då denna motor inte mår bra av att startas direkt på gas utan behöver vara lite ljummen för att kännas bra, ca 2Km krävs.
Detta är vad jag hittils har gjort trots att jag är övertygad om att klimat alarmisterna och våra lömska politiker blåljuger när de kommer med den ena avgiften(skatten) efter den andra för miljöns skull.

Kolla nyheterna om bränderna nu, tror du att de gynnats tillräckligt nu?
Förstår inte vad du menar. Bränderna blev omfattande nu när man inte har vårdat skogen som redan auborginierna gjorde för de visste att man måste bränna skyddszoner så branden inte kan spridas ohejdat.
Jag kollar inte nyheter från aftonbladet utan mera neutrala källor.
Berätta gärna vad är din poäng?

Senast ändrad:
Hej

Mvh isan lover
Skatter är aldrig bra medel att styra något. Det är ren och skär stöld. Vill man att plast inte skall finnas så kan man förbjuda plast.

Jag vänder mig emot att artikeln använder "climate change" 122 gånger utan att hänvisa till vad som skulle åstadkomma den. Skulle klimatet bli annorlunda om man stoppade alla sina matvarorna i fickorna och en korv i munnen? Knappast!
Plasten är bara problem när den hamnar på fel plats, den skall inte tippas ner i havet.
För mycket länge sedan skulle jag göra ett jobb i Torremolinos, drifttagande av en Coca Cola fabrik. När man kom in på hotellrummet stank det av klor. I havet bredde det ut sig solfjädrar av exkrementer. Från en toalettbyggnad vid sidan av fabriken ledde en öppen kanal ned mot havet.
Idag kan man bada i havet men de flesta kan inte skilja på klimat och miljö.

Förstår inte vad du menar. Bränderna blev omfattande nu när man inte har vårdat skogen som redan auborginierna gjorde för de visste att man måste bränna skyddszoner så branden inte kan spridas ohejdat.
Jag kollar inte nyheter från aftonbladet utan mera neutrala källor.
Berätta gärna vad är din poäng?
Tjaa du skrev ju att det gynnar växtligheten att det brinner men det som sker nu är väl att ta i , så du menar att dina sk neutrala källor inte tycker det är ngt ovanligt läge

Tjaa du skrev ju att det gynnar växtligheten att det brinner men det som sker nu är väl att ta i , så du menar att dina sk neutrala källor inte tycker det är ngt ovanligt läge
Det finns ett problem med YouTube, nämligen hur de hanterar dem som lägger upp video på YouTube. Pseudonymen ”Tony Heller” passar inte in i det globala landskap vilket gör det det svårare att hitta hans tidigare produktioner. ”Fakest Day On Record” är sevärd eftersom Tony ger en historisk tillbakablick på temperaturer i Australien.
Att det är varmt på sommaren i Australien är ingen nyhet. Det har inget med CO2 att göra.

Att det brinner beror på att molnen inte ger någon nederbörd, det är torrt.

Pyromaner och avsaknad av brandgator. går inte situationen bättre.

Min teori står fast - molnen som bildas idag gör det under inflytande av kosmisk strålning.

Har du hittills gjort något specifikt för att "minska ditt klimat avtryck"?
Du verkar ju tro på alarmisterna.
Det du skriver ovan låter som att det kan vara en tänkt plan för en framtid och att kompostera är om man nu tror på klimatalarmisterna rena döden för vår planet då en kompost släpper ut metangas(att lämna till en återvinning som rötar är smartare) vilket är värre för den globala uppvärmningen än CO2(enligt klimatalarmisterna).

Jag köpte för en tid sedan äldre bil, en Bi-Fuel som jag i huvudsak kör på Biogas 50 dvs naturgas med 50% inblandning av biogas(som då ofta kommer från rötslam och liknande) denna blandnig ger optimal effekt med bio inblandning, mer blir svagare och ger sämre räckvidd och denna 15 år gamla bil är om jag kör den på gas renare än vilken som helst av nya bilar med EURO6 klassade motorer trots att den itne ens är EURO4 klassad.

Nu har jag haft denna en kort tid men har en kompis som har en likadan så jag har ca 45%etanol i tanken där man normalt har bensin då denna motor inte mår bra av att startas direkt på gas utan behöver vara lite ljummen för att kännas bra, ca 2Km krävs.
Detta är vad jag hittils har gjort trots att jag är övertygad om att klimat alarmisterna och våra lömska politiker blåljuger när de kommer med den ena avgiften(skatten) efter den andra för miljöns skull.

Jag måste i ärlighetens namn lägga till att jag är ett litet miljösvin(om man nu tror på alarmisterna) jag har 2 komposter där hushållets och trädgårdens rester hamnar.
Ett miljösvins bekännelse kanske.....

Tillbaka
Topp