12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand

 
Håller med om att det finns alldeles för många i Thailand som nog egentligen hade gjort både sig självt och omgivningen en tjänst om de åkte tillbaka till Farangland. Själv köpte jag en enkelbiljett till Thailand när jag var 19 år, ganska uppenbart att det blivit en hel del risker sedan dess både i Thailand och runt jorden. Ibland vinner man, ibland inte men att alltid varit snusförnuftig låter enligt mig som att man aldrig levt. Bara min åsikt, idag är jag torrare än en skinnbit men jag hajar de som behöver lite risk emellanåt, ung som gammal :)

/ SatanG
Nu börjar vi resonera på samma sätt , men från att ha behov av äventyr till rena dumheter är det en viss skillnad .. Om vi tar en jämförelse med en sjökapten , vi kan kalla honom Berra ;) han har befäl över ett stort fartyg samt ett stort antal besättningsmän .. Han får reda på att det finns risk för en tromb (tänkt fantasiscenario) framför fartyget , han har att välja på att antingen vänta ut till bättre väder eller att föra fartyget in i tromben , jag är säker på att Berra sjökapten väljer att vänta ut stormen (tromben ) i stället för att riskera fartyg samt hela sin besättning .Det är vad jag menar att tänka till , att det sen i detta vi diskuterar handlar om att ett visst folkslag verkar dåligt utrustade mellan benen och därför behöver manbarhetsritualer har ju ingen med konsekvenstänkande att göra :)
 
Det lär gå bra!!! Det är ett mycket kompetent team av utländska dykare och specialister som jobbar där nu..
Inom några dagar är alla ute. :)

Tråkigt bara att det blivit en media cirkus av det. Elon Musk ville bidra med en ubåt... :eek: ( Teslas miljardären).
100 tals journalister.. Som vill ha scoop!!
En del företag vill använda denna tragedi för reklam syfte.. :confused:

Hoppas att allt flyter på nu... :wai::wai::wai: Så grabbarna kommer hem... :wai:
 
Nu börjar vi resonera på samma sätt , men från att ha behov av äventyr till rena dumheter är det en viss skillnad .. Om vi tar en jämförelse med en sjökapten , vi kan kalla honom Berra ;) han har befäl över ett stort fartyg samt ett stort antal besättningsmän .. Han får reda på att det finns risk för en tromb (tänkt fantasiscenario) framför fartyget , han har att välja på att antingen vänta ut till bättre väder eller att föra fartyget in i tromben , jag är säker på att Berra sjökapten väljer att vänta ut stormen (tromben ) i stället för att riskera fartyg samt hela sin besättning .Det är vad jag menar att tänka till , att det sen i detta vi diskuterar handlar om att ett visst folkslag verkar dåligt utrustade mellan benen och därför behöver manbarhetsritualer har ju ingen med konsekvenstänkande att göra :)

Hahaha Berra kalkylerar nog smart och tänker att han vill utnyttja vinden i ryggen istället för i näbben.
Han har säkert redan passerat igenom eller åtminstone nära ögat på många orkaner ;-)

/ SatanG
 
Hahaha Berra kalkylerar nog smart och tänker att han vill utnyttja vinden i ryggen istället för i näbben.
Han har säkert redan passerat igenom eller åtminstone nära ögat på många orkaner ;-)

/ SatanG
Bättre Berra svara på det , tror han är en kille som tänker på sitt fartyg och sin besättning före sin egen manlighet :rolleyes:
 
Tydligen ska dom avsluta för i dag men dom håller även på att pröva den uppblåsbara tunneln uppe på land och den ska visst tåla mycket
 
Bättre Berra svara på det , tror han är en kille som tänker på sitt fartyg och sin besättning före sin egen manlighet :rolleyes:

Jo det gör han säkert men man kan ju inte åka runt o vara rädd för storm, då kommer man snart bli avlyft från båten av rederiet. Time is money in the tanker business, tur man är chartrad i Thailand, många resor men inte samma tidstryck som i nordeuropa. Tror aldrig jag vill jobba i nordsjön igen, trivs bäst i värme nära hem. Vänligare folk och smidigare här.
Rita Maersk gör nu sin 987:e resa för PTT, nästa år blir hon (inget hen här inte) femton.
Om 6 timmar möter lotsen upp, 0300 Maptaphut, för lite lossning av Crude Condensate.

/ SatanG
 
Senast ändrad:
Jo det gör han säkert men man kan ju inte åka runt o vara rädd för storm, då kommer man snart bli avlyft från båten av rederiet. Time is money in the tanker business, tur man är chartrad i Thailand, många resor men inte samma tidstryck som i nordeuropa. Tror aldrig jag vill jobba i nordsjön igen, trivs bäst i värme nära hem. Vänligare folk och smidigare här.
Rita Maersk gör nu sin 987:e resa för PTT, nästa år blir hon (inget hen här inte) femton.
Om 6 timmar möter lotsen upp, 0300 Maptaphut, för lite lossning av Crude Condensate.

/ SatanG
Var det Emma Maersk som var störst i världen? Hur länge till håller skrovet före det blir RIP? Svetsade bulken på några finn färjor på 70 talet i Helsingfors varvet när man gick utbildning! På samma varv jobbade / tränade en viss Mika Hakkinen åxå, men han gick nog vidare till bättre betalning sedan!
 
Bättre Berra svara på det , tror han är en kille som tänker på sitt fartyg och sin besättning före sin egen manlighet :rolleyes:
Ja jag skall svara. Det är hela tiden säkerheten som kommer i främsta rummet, i min branch och i min befattning finns inget utrymme för någon slags macho-attityd. Vad som gäller är att bedöma risker och göra en s k Risk Assessment. Sådana gör vi i stort sett dagligen.

Ibland är det en svår avvägning, skall vi gå ut i dåligt väder eller stanna kvar vid kaj? Även det kan vara riskabelt om vädret blir alltför dåligt. Det är därför en befälhavare måste ha gedigen erfarenhet, han eller hon måste ha "tillräckligt på fötterna" för att (förhoppningsvis) kunna fatta rätt beslut.
 
Ja jag skall svara. Det är hela tiden säkerheten som kommer i främsta rummet, i min branch och i min befattning finns inget utrymme för någon slags macho-attityd. Vad som gäller är att bedöma risker och göra en s k Risk Assessment. Sådana gör vi i stort sett dagligen.

Ibland är det en svår avvägning, skall vi gå ut i dåligt väder eller stanna kvar vid kaj? Även det kan vara riskabelt om vädret blir alltför dåligt. Det är därför en befälhavare måste ha gedigen erfarenhet, han eller hon måste ha "tillräckligt på fötterna" för att (förhoppningsvis) kunna fatta rätt beslut.

Hej

Vid fiske är det ändå svårare eftersom man får bättre betalt för fångsten om man går ut när det är dåligt väder och många båtar ligger i hamn, är det bra väder är alla ute och priset lågt, är man feg tjänar man dåligt, är man djärvare tjänar man pengar men tar samtidigt större risker, inte helt lätta avvägningar.
Det gäller att veta var gränsen går för båt och besättning samt välja att avbryta i tid.
Ibland blir man ju dessutom lurad av väderleksrapporterna , vilket kan innebära stor fara för en mindre båt, t.ex att det är utlovat 18 m/s men friskar i och slutar på 25 m/s eller t.o.m 34 m/s som det blev en gång, då var det precis vi klarade oss i land min morbror och jag.

Mvh isan lover
 
Hej

Vid fiske är det ändå svårare eftersom man får bättre betalt för fångsten om man går ut när det är dåligt väder och många båtar ligger i hamn, är det bra väder är alla ute och priset lågt, är man feg tjänar man dåligt, är man djärvare tjänar man pengar men tar samtidigt större risker, inte helt lätta avvägningar.
Det gäller att veta var gränsen går för båt och besättning samt välja att avbryta i tid.
Ibland blir man ju dessutom lurad av väderleksrapporterna , vilket kan innebära stor fara för en mindre båt, t.ex att det är utlovat 18 m/s men friskar i och slutar på 25 m/s eller t.o.m 34 m/s som det blev en gång, då var det precis vi klarade oss i land min morbror och jag.

Mvh isan lover
I Isaan :rolleyes:
 

Hej

Nej nu avsåg jag faktiskt Sverige, men jag tror nog att samma princip gäller i övriga världen också.

Ta makrill som exempel (på 90-talet) den fick vi ibland bara 6-7 kr kilot för vid fint väder, var det kuling och få båtar ute så fick vi 25-30 kr kilot, det hände att uppköpare ringde hem till mig och morbrorn och bad oss gå ut fast vädret var dåligt och ibland gjorde vi det och belönades bra, men det var extra slitigt och jobbigt, man var helt slut när man kom iland.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp