Red Bull arvingen går fri för att ha kört över och dödat en polis med sin Ferrari.

 
1. Fråga även vem som blir skadeståndskyldig om du saknar giltig trafikförsäkring... Här har vi iofs trafikförsäkring på alla påställda fordon. Så tredje part får ut ersättning om fordonet är lagligt.

2. Jag skrev att man riskerar, inte att du blir dömd för det varje gång.

Hej

1. I Thailand saknar mängder av fordon försäkring och dom som krockar med ett fordon utan försäkring får nog oftast ingenting ifrån den part som saknar försäkring, har man inte råd med försäkring och körkort så äger man nog inget mer än kläderna på kroppen, så frågan är hur man då ska kunna fått något skadestånd.

2. Då är vi ju i princip överens, det är inte om man har körkort eller ej som avgör om man anses vara vållande till en olycka eller ej, det finns flera faktorer än körkort.

Mvh isan lover
 
Intressant artikel. En fråga av en oerfaren... Har de preskriptionstider för brott i Thailand också?

Hej

Det finns preskriptionstider för brott i Thailand också och jag tror att man kan förlänga dessa, men i det här fallet har man inte lyft ett finger för att vare sig hitta eller begära denne ’Boss utlämnad.

Mvh isan lover
 
Hej

1. I Thailand saknar mängder av fordon försäkring och dom som krockar med ett fordon utan försäkring får nog oftast ingenting ifrån den part som saknar försäkring, har man inte råd med försäkring och körkort så äger man nog inget mer än kläderna på kroppen, så frågan är hur man då ska kunna fått något skadestånd.

2. Då är vi ju i princip överens, det är inte om man har körkort eller ej som avgör om man anses vara vållande till en olycka eller ej, det finns flera faktorer än körkort.

Mvh isan lover

Körkort är dock en faktor som spelar in och redan utan olycka åker du på dagsböter, vid olycka riskerar du vårdslöshet i trafik även om du inte var den som direkt orsakade olyckan och vid allvarlig olycka grov vårdslöshet i trafik. Gäller även singelolycka där du själv är den enda som skadar dig. Sen blir det givetvis värre om du kör mot rött, är påverkad eller liknande. Utan körkort räknas du inte som en fullgod förare och du anses inte lika säker i trafiken vad gäller att undvika barn som springer ut i vägen, cyklister och andra oskyddade. Som sagt, exets brorsa small där tanten som han krockade med körde mot rött och han grönt, han åkte på vårdslöshet i trafik, indraget lämp i kombination med dagsböter. Han körde motorcykel som 18-åring utan kort. Olyckan var inte särskilt långt ifrån där du bor, ungefär 15 år sedan.

Sen är det inte tal om några långa straff (max 2 år, så i praktiken några månader som värst)men som 18-åring är det ingen kul start på livet i kombination med vetskapen om vad man har gjort.

Sen precis som Yngern skriver har vi ett bra försäkringssystem till skydd för tredje part även om det inte är heltäckande.
 
Körkort är dock en faktor som spelar in och redan utan olycka åker du på dagsböter, vid olycka riskerar du vårdslöshet i trafik även om du inte var den som direkt orsakade olyckan och vid allvarlig olycka grov vårdslöshet i trafik. Gäller även singelolycka där du själv är den enda som skadar dig. Sen blir det givetvis värre om du kör mot rött, är påverkad eller liknande. Utan körkort räknas du inte som en fullgod förare och du anses inte lika säker i trafiken vad gäller att undvika barn som springer ut i vägen, cyklister och andra oskyddade. Som sagt, exets brorsa small där tanten som han krockade med körde mot rött och han grönt, han åkte på vårdslöshet i trafik, indraget lämp i kombination med dagsböter. Han körde motorcykel som 18-åring utan kort. Olyckan var inte särskilt långt ifrån där du bor, ungefär 15 år sedan.

Sen är det inte tal om några långa straff (max 2 år, så i praktiken några månader som värst)men som 18-åring är det ingen kul start på livet i kombination med vetskapen om vad man har gjort.

Sen precis som Yngern skriver har vi ett bra försäkringssystem till skydd för tredje part även om det inte är heltäckande.

Hej

I det här fallet hade ju 17-18 åringen inte gjort något fel förutom att köra utan körkort, sen kan jag inte låta bli att undra hur mycket av det du tar upp här som gäller i Thailand.

Mvh isan lover
 
Du frågade ju vilka länder utanför Thailand ansvar hade utkrävts.

Hej

Alla olyckor går inte att undvika och har man inte gjort något fel utan all fakta inklusive vittnen tyder på att föraren är oskyldig så har man nog hyfsad chans att klara sig bra i dom flesta demokratiska och utvecklade länder.

Men en viss del åker man ju ändå på eftersom man saknar körkort.

Mvh isan lover
 
Hej

Det ser ut som om arresteringsordern på ’Boss väcks till liv igen med tillägg för fortkörning och narkotikabrott.


Mvh isan lover
 
Hej

Dom märkliga turerna fortsätter i det här fallet, nu har mobilen tillhörande det vittne som dog i mc olycka nyligen stulits och förstörts, man misstänker nu att den kunde innehålla känslig information.

CRIME
The phone of a key witness in the “Boss” case was stolen and destroyed

Published 07-08-2020
By The Thaiger
image

PHOTO: Investigators at the scene of last week's motorbike incident where a key witness in the Boss Yoovidhya case died - Thai PBS North

It’s now been revealed that the phone of a key witness in the Boss Yoovidhya hit-and-run case was stolen and destroyed after the witness died in a Chiang Mai traffic incident last week. It’s the latest in a long list of wtf moments in the botched 8 year long investigation.
40 year old Jaruchat Madthong died last Wednesday after colliding with another rider on his motorcycle. The man’s phone went missing, again triggering outrage and public doubt that it could have been stolen to destroy vital evidence.


Mvh isan lover
 
Hej

Det ser ut som om arresteringsordern på ’Boss väcks till liv igen med tillägg för fortkörning och narkotikabrott.


Mvh isan lover
det verkar som om det prövas nya vägar att klämma åt honom. När mordåtalet inte håller så tas nya grepp.
 
Hej

Den utredare hos polisen som via det nu döda vittnets utsago fastställde att ’Boss bara körde i 80 km ändrar sig nu och säger att farten var 177 km, det var det man kom fram till innan det nu döda vittnet fick polisen att ändra sig, det verkar som om en del inblandade börjar få kalla fötter nu när fallet uppmärksammas och kanske kommer att tas upp igen.


Mvh isan lover
 
Hej

Den åklagare som lade ner åtalet mot ’Boss har nu sagt upp sig.


Här är en bild på mutkolven.

1597203922071.jpeg



Mvh isan lover
 
Hej

Det blir Thailands polischef Chakthip Chaijinda som får leda den återupptagna utredningen av följetongen rörande ’Boss.

CRIME
Chief of police takes the reins in revived “Boss” investigation

Published 14-08-2020
By Maya Taylor
Chief of police takes the reins in revived “Boss” investigation | The Thaiger

PHOTO: Khaosod English

The Commissioner-General of the Royal Thai Police is taking over the ongoing saga that is the Red Bull heir hit-and-run case. Chakthip Chaijinda will lead the re-investigation into the handling of the case against Vorayuth Yoovidhaya, with a spokesman for the Royal Thai Police saying he feels duty-bound to take responsibility for any police mismanagement of the case.


Mvh isan lover
 
Hej

Den utredare hos polisen som via det nu döda vittnets utsago fastställde att ’Boss bara körde i 80 km ändrar sig nu och säger att farten var 177 km, det var det man kom fram till innan det nu döda vittnet fick polisen att ändra sig, det verkar som om en del inblandade börjar få kalla fötter nu när fallet uppmärksammas och kanske kommer att tas upp igen.


Mvh isan lover
Så 177kmh hur kom de fram till denna exakta siffra?
 
 
 
Tillbaka
Topp