A
Anonymius
Gäst
"anubaan " sa:Jag måste nog in och bröta lite i den här tråden också
Jag äter Thaimat. Det finns mycket som smakar gott. Det kan få vara starkt det är ok. Men jag tycker inte om att man så ofta förstör all smak med att doppa allt i "Naam Phrik". T.ex helt smaklösa räkor doppa i "Naam Phrik" och de smakar "Naam Phrik". Samma gäller för övrigt smaklös kyckling och osaltat fläsk. Allt dopps i "Naam Phrik" och så smakar allt likadant. När det finns så många kryddblandningar att marinera kyckling i. Och Mo däng smakar gott utan att dopas i "Naam Phrik". Räkor och sea food mår bra av att ligga i lite saltvatten innan de tillagas, då smakar de bra utan "Naam Phrik".
Varför detta utbredda missbruk av "Naam Phrik"?
/Anubaan
Nä det har du rätt i, men oftast har man ju alla dessa dipsåser som ett slags kryddbord.
Sen Sea Food som Lego tycker alla misshandlar stämmer ju inte, utan man tillagar ju de olika produkterna i mänger av varianter där man sätter smak.
Kan tänka mig att som jag tidigare har sagt att uppe i Isaan, finns ju inte denna kultur, men här i Ban Phe med omnejd, har utsökt Sea Food.
Mör saftig krabba, fisk och räkor samt bläckfisk, saftiga och smakrika.
Vet igår mrputtes och hans kompis fruar kommer ju från Petchabun och de satt hela tiden "mmmm, vad gott". Detta är ju sällan de får uppleva mat på det sättet hemma.
Sen har jag ju sagt alla dessa falang BarbeQue, där man lägger upp en massa Sea Food på stora bord med is, helt värdelöst, det kan jag hålla med om och där får du just som du säger anubban, en massa dipsåser för att det överhuvudtaget skall smaka något. Brända räkor och bränd fisk mm.
Insayt