12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand

Senaste på nyheterna säger att evakueringen via vattenvägen ska påbörjas, hoppas att detta går bra...

På radio säger dom inget om att det påbörjats, säger som innan att dom kan bli tvungna att ta ut dom tidigare än täbkr?

Såg nyss nyheterna på ch 3. Mycket regn ska falla, och pumparna de har suger inte detta, fortfarande inget klart besked hur barnen ska ut, de har också hört en hund skälla från där de sitter, så nu tittar de på den öppningen som ska vara närmast. Som sagt mycket ? Från media här

Det är hedervärt att så många är engagerade i denna katastrof. Nu senast Elon Musk Tesla snubben.
Elon Musk ska rädda pojkarna ur grottan – med hoppborgstunnel
Hemskt vad smarta personer det dyker upp och vill ha kredit för att hjälpa 13 st barn nu.. :confused:
Grottan är väldigt komplex och går upp och ner som en sinuskurva. Vissa avsnitt är så trånga att dykarna inte ens kan ha på sig syrgas tuberna i en del passager. Och så dyker det upp en miljardär och vill hjälpa med en hoppeborg konstruktion... Snacka om att leva i Ipad världen... Varför inte smsa ut barnen då??
Han gör det enbart för egen vinning och reklam.. :(:( Att borra låter enkelt i mångas öron... Men det är en jättesvår omgivning ovan mark.
Hur skall man få dit borr utrustning som klarar att borra ett hål på ca 1 meter i diameter? Och kanske borra 100 meter ner?

Nu är det 13 barn som exponeras i media.. Så djävla typiskt nu med Facebook, Twitter mm.. Alla vill synas i eländet.. Barnen blir bara ett skäl för många att själva synas.. :(:(:( Var finns dessa personer i det vardagliga livet för fattiga barn som behöver hjälp i Thailand??? Inte en käft som bryr sig då!! :mad: Men när man kan synas i media så dyker de upp som flugor runt en sockerbit...
Det var samma under tsunamin.. Alla svenskar var såååå engagerade... Men om det kommer ett thai barn eller barnens mamma i en svensk skola, så skriker samma föräldrar att det inte är bra med utlänningar i "vår" skola.. ;) De lever ju på bidrag... :eek::eek:

Tyvärr ser det inte ljust ut för barnen i grottan... Det kommer bli ett helvete att få ut dem, om det överhuvudtaget går... Levande.. :(:(
Hoppas på det bästa!!! :wai::wai::wai::wai:

Hemskt vad smarta personer det dyker upp och vill ha kredit för att hjälpa 13 st barn nu.. :confused:
Grottan är väldigt komplex och går upp och ner som en sinuskurva. Vissa avsnitt är så trånga att dykarna inte ens kan ha på sig syrgas tuberna i en del passager. Och så dyker det upp en miljardär och vill hjälpa med en hoppeborg konstruktion... Snacka om att leva i Ipad världen... Varför inte smsa ut barnen då??
Han gör det enbart för egen vinning och reklam.. :(:( Att borra låter enkelt i mångas öron... Men det är en jättesvår omgivning ovan mark.
Hur skall man få dit borr utrustning som klarar att borra ett hål på ca 1 meter i diameter? Och kanske borra 100 meter ner?

Nu är det 13 barn som exponeras i media.. Så djävla typiskt nu med Facebook, Twitter mm.. Alla vill synas i eländet.. Barnen blir bara ett skäl för många att själva synas.. :(:(:( Var finns dessa personer i det vardagliga livet för fattiga barn som behöver hjälp i Thailand??? Inte en käft som bryr sig då!! :mad: Men när man kan synas i media så dyker de upp som flugor runt en sockerbit...
Det var samma under tsunamin.. Alla svenskar var såååå engagerade... Men om det kommer ett thai barn eller barnens mamma i en svensk skola, så skriker samma föräldrar att det inte är bra med utlänningar i "vår" skola.. ;) De lever ju på bidrag... :eek::eek:

Tyvärr ser det inte ljust ut för barnen i grottan... Det kommer bli ett helvete att få ut dem, om det överhuvudtaget går... Levande.. :(:(
Hoppas på det bästa!!! :wai::wai::wai::wai:
Pepsi, vi ser olika på detta med att hjälpa till vid någon form av katastrofer. Tycker alla idéer för att få ut barnen är värt att ta i beaktning.
Att du sedan vill få det till att dom är mediak*ta och måste dela ut en känga är bara sorgligt.

Synd att det inte finns "Ogilla"-knapp ibland.
Det är väl toppen att folk bryr och engagerar sig. Men det är klart att det retar en del gamla gubbar som nog skulle göra allt bättre själva.....

Dock börjar det nog dra ihop sig för pojkarna. Luftkvalitén försämras hela tiden. Det rapporteras om avsvimmade dykare i grottan pga dålig luft.

Luft är redan indragen och kopplad idag hörde jag på radio.

Och tesla vill hjälpa med detta.
Elon Musk, the entrepreneur behind the Tesla automobile and the SpaceX rocket company, said he would send engineers to help. One of his enterprises is Boring Co, which digs tunnels for advanced transport systems and has advanced ground-penetrating radar.

Coach offers apology to boys' parents

Pepsi, vi ser olika på detta med att hjälpa till vid någon form av katastrofer. Tycker alla idéer för att få ut barnen är värt att ta i beaktning.
Att du sedan vill få det till att dom är mediak*ta och måste dela ut en känga är bara sorgligt.
Nu vred du på det igen... Jag önskar av hela mitt hjärta att barnen kommer ut friska.. :wai::wai:
Du har kommit in i en fas då allt jag skriver skall det klagas på... Tråkigt Micke..
Istället för att sporra som forum personal, så klankar du hellre ner ... :(:(:(
Att inte vilja se verkligheten är som strutsen.. Man skall vara PK och inte ifrågasätta när något är galet.
Om det nu finns miljardärer som vill hjälpa till så borde de komma fram nu!!! Med vettiga lösningar och inte en hoppeborgs tunnel...:eek:
De kan bidraga med en fet helikopter som transporterar in Jättestora borr utrustningar.. Var är Bill Gates? Var är Zukkenberg?
Var finns Trump? Var finns Putin? De har 1000 tals miljarder... ;);)

Kanske jag inte skall uttala mig... Då glädjer det kanske dig.. ? :wai::wai::wai: Solly.. !! Men fakta ...
Hoppas du får en trevlig dag... Grilla och Coca-cola...

mvh

PEPSI

Nu vred du på det igen... Jag önskar av hela mitt hjärta att barnen kommer ut friska.. :wai::wai:
Du har kommit in i en fas då allt jag skriver skall det klagas på... Tråkigt Micke..
Istället för att sporra som forum personal, så klankar du hellre ner ... :(:(:(
Att inte vilja se verkligheten är som strutsen.. Man skall vara PK och inte ifrågasätta när något är galet.
Om det nu finns miljardärer som vill hjälpa till så borde de komma fram nu!!! Med vettiga lösningar och inte en hoppeborgs tunnel...:eek:
De kan bidraga med en fet helikopter som transporterar in Jättestora borr utrustningar.. Var är Bill Gates? Var är Zukkenberg?
Var finns Trump? Var finns Putin? De har 1000 tals miljarder... ;);)

Kanske jag inte skall uttala mig... Då glädjer det kanske dig.. ? :wai::wai::wai: Solly.. !! Men fakta ...
Hoppas du får en trevlig dag... Grilla och Coca-cola...

mvh

PEPSI
Jag vrider inte på någonting, läs vad du skriver.

Jag klankar verkligen inte ner på dig Pepsi, du skriver mycket som är bra. Men tyvärr försvinner det liksom i allt du skriver.

Nu vill inte Ubon framhäva sig själv på något vis :), detta är min uppfattning, Du får ha din, andra får ha sin, att regnet kommer att upphöra över tid kan vi nog vara överens om, eller har Du kontakt med regngudarna? om man börjar borra nu så sparar man tid om detta skulle bli aktuellt som ett alternativ. Och det är väl känt att Ubon är fantastisk, och inte behöver Du nedvärdera dig själv till en messersmitten, alla är duktiga på sitt område, ha det gott...:)
De verkar ha problem med att hitta grottans position för att träffa rätt med borren.
Såg en artikel om att de har borrat flera hål utan att träffa rätt.
tydligen funkar inte GPS under jord. Undrar om markradar skulle funka?
Är det någon som vet om det är möjligt för dykarna att ta med sig en långvågssändare in till grottan?
Det skulle i så fall hjälpa till att rikta in borren rätt.

De verkar ha problem med att hitta grottans position för att träffa rätt med borren.
Såg en artikel om att de har borrat flera hål utan att träffa rätt.
tydligen funkar inte GPS under jord. Undrar om markradar skulle funka?
Är det någon som vet om det är möjligt för dykarna att ta med sig en långvågssändare in till grottan?
Det skulle i så fall hjälpa till att rikta in borren rätt.
Det är ju detta tesla säger att dom kan bistå med.

One of his enterprises is Boring Co, which digs tunnels for advanced transport systems and has advanced ground-penetrating radar.

Borrningar från 18 olika platser med flera hundra hål har inte träffat rätt.
Orsaken är att dom inte kan bestämma positionen än.

Jag vrider inte på någonting, läs vad du skriver.

Jag klankar verkligen inte ner på dig Pepsi, du skriver mycket som är bra. Men tyvärr försvinner det liksom i allt du skriver.
Kanske jag inte skall skriva? Då är det ju mindre som försvinner i allt jag skriver..? Tvärt emot vad kycklingen vill.. Mer aktiviteter på TS..
Att då få en uppmaning att skaffa nya medlemmar blir ju så fall helt fel, om man får signaler från forum personal att man skriver för mycket... :confused:

Vad gäller barnen i grottan så gör nog de som kan det sitt bästa.. Vi alla hopas på att det löser sig.. :wai::wai::wai:

Borrningar från 18 olika platser med flera hundra hål har inte träffat rätt.
Orsaken är att dom inte kan bestämma positionen än.
Det är där en sändare skulle vara till hjälp. Då kan man mäta in var grottan finns. eftersom de är under jord funkar troligtvis inte mobiltelefon utan de behöver en sändare med betydligt lägre frekvensband. till ex. långvåg.
Är de som finns på marknaden möjliga att ta in?

Det är där en sändare skulle vara till hjälp. Då kan man mäta in var grottan finns. eftersom de är under jord funkar troligtvis inte mobiltelefon utan de behöver en sändare med betydligt lägre frekvensband. till ex. långvåg.
Är de som finns på marknaden möjliga att ta in?
De som jag har sett är rätt så stora burkar

Liknande trådar

Tillbaka
Topp