12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand

 
Precis vad jag tycker också.
Konstigt att det alltid efter ett tag när man inget vettigt har att skriva längre, måste ta till syndabockar och annat skit.
Det viktiga har hela tiden varit att få ut alla levande.
Skiten får du nog svara för själv Micke T , åsikter får man kanske ha här utan att "Forumpersonal" skall hoppa på medlemmarna.Ett Forum som tigger om att man skall fixa nya medlemmar kanske inte skall döma för att alla inte tycker lika. Har ju lämnat detta forum förut , är ju inte livegen på något sätt, Finns ju annat att lägga sin tid bakom skärmen på än att fajtas med folk som tycker ens åsikter är "skit "
 
Du vet inte ett skit om mig Kurant , men jag vet en hel del om många här på detta forum i och med denna tråd ,, informativt må jag säga , tur att man kan välja sitt umgänge i Thailand
Utan att träffat dig har jag en rätt god kännedom om dig via dina inlägg.
Kan väl påstå att du inte är den vässade kniven men har en del goda sidor blandat med naiva inte mindre genomtänkta inlägg.
Du har en poäng att man inte väljer dig som umgänge i Thailand.

Tillbaka till ämnet att du gör en 25 årig ledare ansvarig och syndabock, tycker jag är korkat, då du inte vet ett enda skit om denna händelses förlopp utan bara gapar på i vanlig besserwisser stil.
 
Skiten får du nog svara för själv Micke T , åsikter får man kanske ha här utan att "Forumpersonal" skall hoppa på medlemmarna.Ett Forum som tigger om att man skall fixa nya medlemmar kanske inte skall döma för att alla inte tycker lika. Har ju lämnat detta forum förut , är ju inte livegen på något sätt, Finns ju annat att lägga sin tid bakom skärmen på än att fajtas med folk som tycker ens åsikter är "skit "
Tråkigt att du känner dig påhoppad, har inte sett någon av forumpersonalen som hoppat på dig.
Vad jag vänder mig emot, är att när något sådant här hemskt händer, vilket vi alla var överens i början av tråden. Och sedan vända det till syndabockar, folk som skall sko sig osv. Att kalla det skit va väl fel uttryck av mig, men finner det osmakligt under dessa omständigheter att gå på 25 åringen och folk som faktiskt vill hjälpa till, med både det ena å andra.
 
När det gäller ledaren så tycker jag att det är fint om han hyllas för hur han har tagit hand om barnen inne i grottan, men det här med hur de från början har hamnat i situationen tycker jag ändå borde utredas ordentligt. Visar det sig att han har handlat lika oansvarigt som det verkar så borde han hållas ansvarig för det tycker jag. Det handlar inte alls om att ha en syndabock att spotta sin ilska på, utan det handlar ju om att folk ska känna att de har ett ansvar att ta så att sådana här situationer inte ska behöva uppkomma så ofta. Man får ju tänka på föräldrarna som har givit honom förtroendet att ta hand om sina barn också, och den hemska förtvivlan de har varit igenom de första 9 dagarna följt av oron över att räddningsauktionen skulle kunna misslyckas på det.

Vi har varit in i en liknande, men mindre, grotta under den torra delen av året men skulle aldrig ha gått så långt in utan guiden eller om det hade regnat. Ska man dessutom ta med sig en grupp barn in så bör man verkligen förbereda sig, och att dessutom gå in under regnperioden gör ju äventyret ändå farligare och kräver ändå mer förberedelser.
 
Glädjen i Thailand över att alla räddades är nog så stor så att den som kommer med reprimander eller vill straffa någon kommer sannolikt åka på offentligt spöstraff i de flesta medier.

Ska man utreda ansvar och oaksamhet i detta fallet bör man, enligt mig, istället utreda ansvarigheten varenda gång någon tillåts hoppa upp och åka på pick-up flak eller ha barn ståendes på motorcyklar utan hjälm. Det är ju dessutom olagligt till skillnad mot vad som hände här. Just saying!

/ SatanG
 
Skiten får du nog svara för själv Micke T , åsikter får man kanske ha här utan att "Forumpersonal" skall hoppa på medlemmarna.Ett Forum som tigger om att man skall fixa nya medlemmar kanske inte skall döma för att alla inte tycker lika. Har ju lämnat detta forum förut , är ju inte livegen på något sätt, Finns ju annat att lägga sin tid bakom skärmen på än att fajtas med folk som tycker ens åsikter är "skit "
Å ,fan skall du tjacka HD nu var jag snäll igen :):thumbsup:
 
Gissar på att 25 åringen kommer att uppsöka ett tempel för att sen under längre tid tänka över saker och ting , men bara mina egna funderingar :rolleyes: Visst har han efter det dumma tilltaget handlat föredömligt och ansvarsfullt med ungdomarna , därför jag inte förstår hur han kunde vara så urbota dum i skallen att gå in i början av regnperioden trots alla varningar utanför från myndigheterna
Titta på bilderna av varningsskylten utanför grottan. Där står att det är farligt Juli-November..... När pojkarna gick in i grottan var det fortfarande JUNI..
....
Synpunkter på det Phonta?
Careless and deadly
 
Senast ändrad:
Vi år väl se vad som händer , med dit resonemang Pepsi så kunde de då gått in den 30 juni :) Det är väl ingen juridik inblandad i detta , det står att det är livsfarligt att vara i grottan under regnsäsong sedan en anmaning till vilken tidsrymd..Inget straff heller , så någon juridisk påföljd lär han kanske inte få , men tydligen anser många att han borde haft mer vett i skallen än att gå en denna tid. Men med facit i handen , en Thai har ju inte förmågan att resonera logiskt ... så varför inte gå in en vecka innan då :rolleyes:, Även om det regnar .;). Till och med den unga killen på skolan där de går sade till reportern att han skulle säga till alla att inte gå in när det regnar .. så en del kan ju tänka logiskt , men inget att orda mer om , han har nog en del att tänka på , kanske det räcker :(

Phonta detta skriver du i ett forum där många har "nära och kära" som är Thailändare.... Tycker du skall vara karl nog att be om ursäkt och vill du inte det bör du dra den logiska slutsatsen att man inte förolämpar andras "nära och kära"..
 
Titta på bilderna av varningsskylten utanför grottan. Där står att det är farligt Juli-November..... När pojkarna gick in i grottan var det fortfarande JUNI..
....
Synpunkter på det Phonta?
Careless and deadly

Den är egentligen lite förvirrande den där skylten. Det som står överst på skylten är "Fara!! Förbjudet att gå in utan tillstånd.". Sedan är det en informationstext under som säger att det kommer att komma mycket vatten ur grottan mellan Juli och November eftersom det är översvämningssäsong då. Så man bör nog alltid höra av sig för att få tillstånd, är min bedömning, och speciellt viktigt då i och i anslutning till översvämningssäsongen.
 
Den är egentligen lite förvirrande den där skylten. Det som står överst på skylten är "Fara!! Förbjudet att gå in utan tillstånd.". Sedan är det en informationstext under som säger att det kommer att komma mycket vatten ur grottan mellan Juli och November eftersom det är översvämningssäsong då. Så man bör nog alltid höra av sig för att få tillstånd, är min bedömning, och speciellt viktigt då i och i anslutning till översvämningssäsongen.
"Fara!! Förbjudet att gå in utan tillstånd.". Det måste betyda att det är fritt fram att gå in , Och står det sen som det gör från Juli till November , då måste det ju vara helt ofarligt i slutändan av juli , annars är ju skylten felaktig ... kanske har jag fel .
Jag är ju inte frisk , tänker inte be om ursäkt för mina synpunkter om vad som är normalt beteende ifråga om riskbedömning och ansvarstagande ;)
 
Titta på bilderna av varningsskylten utanför grottan. Där står att det är farligt Juli-November..... När pojkarna gick in i grottan var det fortfarande JUNI..
....
Synpunkter på det Phonta?
Careless and deadly

Hej

Det har du rätt i och dessutom finns det väl knappast någon skylt eller målat streck som betyder något i Thailand, alla gör som dom vill och oftast bryr sig inte ens polisen, man skrattar istället åt dom som inte kan tänka själv utan strikt följer lagar, regler, skyltar och annat som någon annan har bestämt, inte sällan långt därifrån också.

Mvh isan lover
 
"Fara!! Förbjudet att gå in utan tillstånd.". Det måste betyda att det är fritt fram att gå in , Och står det sen som det gör från Juli till November , då måste det ju vara helt ofarligt i slutändan av juli , annars är ju skylten felaktig ... kanske har jag fel .
Jag är ju inte frisk , tänker inte be om ursäkt för mina synpunkter om vad som är normalt beteende ifråga om riskbedömning och ansvarstagande ;)
Enligt mig har du helt rätt @Phonta det är så vi tänker när vi gör en riskanalys ombord. Inget är hugget i sten, man måste bedöma situationen som den är vid aktuell tidpunkt. Du behöver inte be om ursäkt överhuvudtaget.
 
Nu svänger det i rapportering och ledaren får hjältestatus och landet Thailand än en gång får skämmas.
Ledaren hyllas för att klarat av att hålla ungdomarna på gott humör och inte få panik.
Nu visar det sig att han och tre till i laget är statslösa i sitt land dom är uppväxta i.
Ingen legitimation, inget medborgarskap och därmed inget pass så dom får helt av stanna hemma när resten av laget åker till Manchester United FC dit dom bjudits in nästa år.

FN beräknar att upp mot 500.000 boende i Thailand är statslösa och ej erkänns av landet trots att dom bott där i generationer.
Dessa nyheter sprids nu snabbt över världen och kan få konsekvenser.

Coach Ek the unlikely stateless hero of cave drama

Coach Ek: The unlikely stateless hero of Thai cave drama
 
Senast ändrad:
Nu svänger det i rapportering och ledaren får hjältestatus och landet Thailand än en gång får skämmas.
Ledaren hyllas för att klarat av att hålla ungdomarna på gott humör och inte få panik.
Nu visar det sig att han och tre till i laget är statslösa i sitt land dom är uppväxta i.
Ingen legitimation, inget medborgarskap och därmed inget pass så dom får helt av stanna hemma när resten av laget åker till Manchester United FC dit dom bjudits in nästa år.

FN beräknar att upp mot 500.000 boende i Thailand är statslösa och ej erkänns av landet trots att dom bott där i generationer.
Dessa nyheter sprids nu snabbt över världen och kan få konsekvenser.

Coach Ek the unlikely stateless hero of cave drama

Coach Ek: The unlikely stateless hero of Thai cave drama

Hej

Det var ju väldigt många förr i tiden som saknade medborgarskap när områden i grannländerna införlivades med Thailand eller dåvarande Siam, många bergsfolk vandrade ju in och ut i länderna längs gränsen o.s.v, en överraskning för mig att så många som 500 000 personer fortfarande saknar medborgarskap.

Frugans far var en gång statslös Laotier och analfabet precis som många andra i Isaan, men han fick som så många andra en bit mark att bruka och ett medborgarskap för ganska längesedan.

Pinsamt att dessa barn som med största sannolikhet är födda i Thailand fortfarande saknar medborgarskap.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp