12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand

 
Hej

Det var ju väldigt många förr i tiden som saknade medborgarskap när områden i grannländerna införlivades med Thailand eller dåvarande Siam, många bergsfolk vandrade ju in och ut i länderna längs gränsen o.s.v, en överraskning för mig att så många som 500 000 personer fortfarande saknar medborgarskap.

Frugans far var en gång statslös Laotier och analfabet precis som många andra i Isaan, men han fick som så många andra en bit mark att bruka och ett medborgarskap för ganska längesedan.

Pinsamt att dessa barn som med största sannolikhet är födda i Thailand fortfarande saknar medborgarskap.

Mvh isan lover
Ja det är stora siffror. Själv har jag besökt några byar väster om Hua Hin där de som bott där i kanske 500år fick medborgarskap först runt 1980 efter internationella påtryckningar.

Ska Thailand ge dessa fyra i fotbollslaget medborgarskap nu, för att rädda ansiktet men skita i övriga.
Pinsamt är rätta ordet, och stora paralleller till grannlandet Burma och min negativa syn på buddismen förstärks eftersom.
 
Ja det är stora siffror. Själv har jag besökt några byar väster om Hua Hin där de som bott där i kanske 500år fick medborgarskap först runt 1980 efter internationella påtryckningar.

Ska Thailand ge dessa fyra i fotbollslaget medborgarskap nu, för att rädda ansiktet men skita i övriga.
Pinsamt är rätta ordet, och stora paralleller till grannlandet Burma och min negativa syn på buddismen förstärks eftersom.

Hej

Själv tror jag att det minst lika mycket är klassamhällets fel att det ser ut så här, i Thailand rankar man människor efter etnicitet, rikedom och pengar på banken, detta är absolut inte till f.d Laotier, Khmerer, Malajer, Burmeser och olika begsfolks fördel.

Dom utlänningar som har klarat sig bäst i Thailand och sedan hundratals år tillhör eliten är väl Kineserna som tidigt positionerade sig i kretsen runt Kungahuset, styrde import och export ifrån landet o.s.v.

Mvh isan lover
 
"Fara!! Förbjudet att gå in utan tillstånd.". Det måste betyda att det är fritt fram att gå in , Och står det sen som det gör från Juli till November , då måste det ju vara helt ofarligt i slutändan av juli , annars är ju skylten felaktig ... kanske har jag fel .
Jag är ju inte frisk , tänker inte be om ursäkt för mina synpunkter om vad som är normalt beteende ifråga om riskbedömning och ansvarstagande ;)

Det skulle vara intressant att veta om de bad om tillstånd att gå in och fick det beviljat. :)
 
Hmmm.. Denna tråd har verkligen spårat ur.. "12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand".
Nu har det mer gått in på att sätta dit killen som var fotbollsledare och rätt som det spårar det ut i, om de haft medborgarskap i Thailand..!! :eek:
Hur fan tänker ni som skriver detta?? En del sitter och "tolkar" vad det stod på skylten utanför grottan.. För att svartmåla pojkarna..
Och dessutom bråkar medlemmar sinsemellan på TS om vem som har "rätt"... :confused::confused::confused: Hallååå!!! :eek::eek::eek:
Det är inte svensk byråkrati i Thailand som gäller..
De som vill "straffa" ledaren eller pojkarna för okunskap eller icke medborgarskap borde starta en egen tråd om "Vi som vill sätta dit barnen i grottan".. Ni får kanske en del som vill läsa... Eller så idiotförklaras ni... ;);)
Gör vad ni vill... Har ni ingen empati eller känslor, så kör på med era nedvärderingar av barnen.. Fortsätt bråka!!! Så får ni snart gul/rött kort kanske... ;) Nöjda... ?? :wai::wai::wai: 555555

Kram!!
 
Hmmm.. Denna tråd har verkligen spårat ur.. "12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand".
Nu har det mer gått in på att sätta dit killen som var fotbollsledare och rätt som det spårar det ut i, om de haft medborgarskap i Thailand..!! :eek:
Hur fan tänker ni som skriver detta?? En del sitter och "tolkar" vad det stod på skylten utanför grottan.. För att svartmåla pojkarna..
Och dessutom bråkar medlemmar sinsemellan på TS om vem som har "rätt"... :confused::confused::confused: Hallååå!!! :eek::eek::eek:
Det är inte svensk byråkrati i Thailand som gäller..
De som vill "straffa" ledaren eller pojkarna för okunskap eller icke medborgarskap borde starta en egen tråd om "Vi som vill sätta dit barnen i grottan".. Ni får kanske en del som vill läsa... Eller så idiotförklaras ni... ;);)
Gör vad ni vill... Har ni ingen empati eller känslor, så kör på med era nedvärderingar av barnen.. Fortsätt bråka!!! Så får ni snart gul/rött kort kanske... ;) Nöjda... ?? :wai::wai::wai: 555555

Kram!!
Finns väl ingen på detta Forum som inte gläds över att alla är oskadda ute , kan du visa på något sådant inlägg ? Men kanske bättre att stänga ner den då inga andra åsikter än de förhärskande skall råda :)
 
Finns väl ingen på detta Forum som inte gläds över att alla är oskadda ute , kan du visa på något sådant inlägg ? Men kanske bättre att stänga ner den då inga andra åsikter än de förhärskande skall råda :)
Helt rätt @Phonta ! Alla gläds vi av att barnen kommit ut. :wai: Vad jag nämnde var att i nästan de senaste 40-50 inläggen har det fokuserats på skulden. För mig helt obegripligt.. Varför då? Någon skall sättas dit? En del av barnen har inte medborgarskap.. Vad har det med saken att göra?
Om man är svart , vit, eller röd.. Har man ett pass, visa ? Skulle man inrikta sig på att rädda enbart dem som har medborgarskap? eller??
Om nu alla gläds av en lyckat räddning, så varför ändras då inläggen till att någon måste straffas??

@Phonta ! Inte riktat till dig... Har förstått du har ett stort hjärta.. :wai::wai:

Nu hoppas jag att dessa rika personer/företag fortsätter att sponsra barn i Thailand. Skolor, kläder mm.. Och kanske pengar med.. Inte till rika. :wai:
 
Tack för det Pepsi , någon skrev tidigare att jag inte förstod detta med hur Thai känner för detta , samt att inläggets skapare som han uttryckte det "nära och kära " kände sig kränkta ... Jag om någon har en mängd ingifta släktingar samt barn och barn ,farbröder , morbröder mm i Thaialnd .Frugan har 6 bröder alla i livet och samtliga med familj .. Men likförbannat har jag en åsikt som jag står för , baserat på min uppfostran samt livserfarenhet , och inte känner sig min familj kränkta ..
Men förstår vad du menar ,, hudfärg eller medborgarskap , eller papperslös har ingen betydelse , Är man en bra människa så har man min respekt :thumbsup:
 
Hmmm… Nu är barnen ju i säkerhet, vilket är underbart... Meen var har mediadrevet tagit vägen nu om thailändska barn?
Nu har ju Media såpan lagt sig... Ingen köper tidningar för den nyheten längre.. Inget i TV mer... Verkar vara som vid tsunamin... Alla följer det som en TV såpa.. Som i fotbolls VM.. När matchen är slut glömmer alla det.. När det tonat ner är det nya saker som måste fram för att skapa säljande nyheter.
En del företag har skaffat sig fina kontakter och troligtvis kontrakt för jobb i Thailand. Stora pengar..
Medan barnen i Thailand fortfarande lever på små marginaler om man inte har rika föräldrar..
En hel del dykare lär få fina kontrakt för dyk jobb.. Medan det spekuleras i om att vem som skall straffas av pojkarna...
Att faranger tar åt sig äran i uttalanden visar bara att de vill ha kredit för sina företag..

PS! @Audirs2 ! Du låter som mitt ex's mor som är finska när du skriver... "ten vinska tykaren om hor han tycka det vara tyka tär!"
Nam nam Dykalainen.. :):) Han tjänar nog bra på detta.. Men vad händer efter detta? Barnen är redan glömda??
 
Hmmm… Nu är barnen ju i säkerhet, vilket är underbart... Meen var har mediadrevet tagit vägen nu om thailändska barn?
Nu har ju Media såpan lagt sig... Ingen köper tidningar för den nyheten längre.. Inget i TV mer... Verkar vara som vid tsunamin... Alla följer det som en TV såpa.. Som i fotbolls VM.. När matchen är slut glömmer alla det.. När det tonat ner är det nya saker som måste fram för att skapa säljande nyheter.
En del företag har skaffat sig fina kontakter och troligtvis kontrakt för jobb i Thailand. Stora pengar..
Medan barnen i Thailand fortfarande lever på små marginaler om man inte har rika föräldrar..
En hel del dykare lär få fina kontrakt för dyk jobb.. Medan det spekuleras i om att vem som skall straffas av pojkarna...
Att faranger tar åt sig äran i uttalanden visar bara att de vill ha kredit för sina företag..

PS! @Audirs2 ! Du låter som mitt ex's mor som är finska när du skriver... "ten vinska tykaren om hor han tycka det vara tyka tär!"
Nam nam Dykalainen.. :):) Han tjänar nog bra på detta.. Men vad händer efter detta? Barnen är redan glömda??
Mites nyt sat...Hurri ;)
 
Ja det är stora siffror. Själv har jag besökt några byar väster om Hua Hin där de som bott där i kanske 500år fick medborgarskap först runt 1980 efter internationella påtryckningar.

Ska Thailand ge dessa fyra i fotbollslaget medborgarskap nu, för att rädda ansiktet men skita i övriga.
Pinsamt är rätta ordet, och stora paralleller till grannlandet Burma och min negativa syn på buddismen förstärks eftersom.

@kurant jag vet att du är mer bemedlad intellektuellt än så, blanda inte in Buddhismen i detta!
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp