24 timmars krav på att rapportera vistelseadress

A

Anonym

Gäst
Hur gör ni när ni ankommer till Thaialnd ??
Jag fyller i arrivalcard som jag skall , då med min adress som jag åker till i Isaan , sedan efter tre fyra dagar så kommer jag att landa i Pattaya , där blir det hotellets problem ,detta vet jag redan;)Men , jag trodde i min enfald att det jag anger i Arrivalcard på Suwan skall räcka , men enligt lagen skall jag tydligen enligt Pattayas migrationsofficer anmäla mig på ort och ställe inom 24 timmar ... Min Danske vän vän äger en Condo på Pratumnak i Pattaya , han fyller i den adressen på Suwan ,sen åker han till sin Condo , klart , Trodde han i alla fall :rolleyes:,, Han var där tre veckor , sedan skulle han köpa en MC och åkte till Migrationen i Jomtien ,, då för ett Certify of residens , vad han fick var en bot på runt 6000 thbt , varför ? Jo, han skall trots allt enligt Migrationsofficeren anmäla sig på Migrationen inom 24 timmar från att han kommer till Pattaya ,,Upp en trappa och böta .. inget att välja på . Vad skall jag samt alla andra göra när jag/vi kommer till Isaan , skall jag åka 40 svenska mil till Buriram för att anmäla min ankomst till byn i Isaan ... Hur gör ni , någon som fått böta ..????

Jag fyller i arrivalcard som jag skall , då med min adress som jag åker till i Isaan , sedan efter tre fyra dagar så kommer jag att landa i Pattaya , där blir det hotellets problem ,detta vet jag redan;)Men , jag trodde i min enfald att det jag anger i Arrivalcard på Suwan skall räcka , men enligt lagen skall jag tydligen enligt Pattayas migrationsofficer anmäla mig på ort och ställe inom 24 timmar ... Min Danske vän vän äger en Condo på Pratumnak i Pattaya , han fyller i den adressen på Suwan ,sen åker han till sin Condo , klart , Trodde han i alla fall :rolleyes:,, Han var där tre veckor , sedan skulle han köpa en MC och åkte till Migrationen i Jomtien ,, då för ett Certify of residens , vad han fick var en bot på runt 6000 thbt , varför ? Jo, han skall trots allt enligt Migrationsofficeren anmäla sig på Migrationen inom 24 timmar från att han kommer till Pattaya ,,Upp en trappa och böta .. inget att välja på . Vad skall jag samt alla andra göra när jag/vi kommer till Isaan , skall jag åka 40 svenska mil till Buriram för att anmäla min ankomst till byn i Isaan ... Hur gör ni , någon som fått böta ..????

Jag har precis som din vän struntat i det. Har också fyllt i arrival card. När jag var uppe i hembyn passade jag på att förnya körkortet i Khon Kaen. Där på MIG när jag skulle ha residense cert så var det en snubbe i uniform som beklagade sig till frugan att hon måste anmäla falangen. Vi struntade i det då med. Jag har dock klarat mig från böter.

Vi bor i BangSaray och Pattaya är inte det första jag vill stressa iväg till dom första 24 timmarna. Får se hur det blir denna gången. När vi är i hembyn så är det 7 mil enkel till närmsta MIG, suck.

Jag har precis som din vän struntat i det. Har också fyllt i arrival card. När jag var uppe i hembyn passade jag på att förnya körkortet i Khon Kaen. Där på MIG när jag skulle ha residense cert så var det en snubbe i uniform som beklagade sig till frugan att hon måste anmäla falangen. Vi struntade i det då med. Jag har dock klarat mig från böter.

Vi bor i BangSaray och Pattaya är inte det första jag vill stressa iväg till dom första 24 timmarna. Får se hur det blir denna gången. När vi är i hembyn så är det 7 mil enkel till närmsta MIG, suck.
Mao inte fel som jag trodde;) , nu klarar jag mig då jag kan förnya mitt KK med min Gula Husbok , mao inte certify of resistence

Det verkar som om de blir hårdare och hårdare med denna lag , som vad jag vet alltid har funnits , men oftast inte efterlevts

Det är husägaren som skall anmäla att du bor där så då när du kommer till byn så blir det din fru som skall anmäla att du bor där inom 24 timmar.

Stämmer verkligen dom 6000 baht i böter??

För din del så blir inte du bötesskyldig men din fru då ;)

Det är alltid bostadsägaren som är skyldig att anmäla inte gästen, hade blivit lit väl mycket turister som skall springa och anmäla sig hela tiden isåfall.

Så du är inte skyldig att anmäla dig och du som inte äger bostad kan inte anmäla dig.
Det är som sagt var din frus skyldighet som ägare av bostaden.
Har för mig att detta kan göras hos närmaste polisstation.

Vart mycket skriverier i media och på forum om det här för ca. 2 år sen.

Men aldrig hört att någon condoägare fått böter på 6000.

Vilket som jag fyller i mitt arrivalcard sen gör jag inget mer.
Det är han jag hyr av som är skyldig och har han inte anmält in mig så är det han som åker på det.
Jag har gjort vad jag skall.

Fast jag förstår inte varför du lägger tid på dessa för dig triviala saker.
Du skall ner till Thailand på semester i 1 månad du skall ju inte flytta ner.
Ta med dig ett internationellt körkort och skit i allt vad myndigheter och krångel heter.
Lägga massa tid på sån skit på en semestermånad?
Kommer du väl bara sitta här på forumet och gnälla över dessa myndigheter sen och din semester är förstörd.

Nä du lägger för mycket tid och funderingar på skitsaker som du inte behöver som den turist du är.

Så mitt tipps skit i allt det, ta ditt internationella körkort kör runt i Thailand och låt hotellen anmäla in dig och skit i allt.
Myndigheterna begär inte att turister skall känna till det här ;)

Fast jag förstår inte varför du lägger tid på dessa för dig triviala saker.
Du skall ner till Thailand på semester i 1 månad du skall ju inte flytta ner.
Ta med dig ett internationellt körkort och skit i allt vad myndigheter och krångel heter.
Lägga massa tid på sån skit på en semestermånad?
Kommer du väl bara sitta här på forumet och gnälla över dessa myndigheter sen och din semester är förstörd.

Nä du lägger för mycket tid och funderingar på skitsaker som du inte behöver som den turist du är.

Så mitt tipps skit i allt det, ta ditt internationella körkort kör runt i Thailand och låt hotellen anmäla in dig och skit i allt.
Myndigheterna begär inte att turister skall känna till det här ;)

Det jag kan tänka mig är väl att @Phonta inte vill mista sitt körkort och därför förnya det. Man skall väl förnya inom ett år efter att körkortet gått ut? Gissar att man får ta om körkortet om man faller utanför den tiden?

Det jag kan tänka mig är väl att @Phonta inte vill mista sitt körkort och därför förnya det. Man skall väl förnya inom ett år efter att körkortet gått ut? Gissar att man får ta om körkortet om man faller utanför den tiden?
Och proceduren för att ta om samt förnya skiljer sig inte.
Han har ju ett Svenskt så är ju bara att ta ett Thailändskt på det om han skulle få för sig att flytta ner igen.

Men men vi är alla olika vill man nyttja sin betalda semestermånad till att krångla med myndigheter så skall man göra det ;)

Utan att veta....
Man kan nog anmäla sig online
Ja men som sagt han kan inte anmäla sig det är husägaren och för att få anmäla någon online så skall dom ha ansökt om inloggning etc. hos immigration har jag för mig jag läste när jag ville att dom skulle anmäla in att jag bodde här.

Dock kan hon ge en fullmakt till en släkting tex. och dom anmäler in han.

Agencyn jag hyr via fick en fullmakt av ägaren då dom är i Nya Zeeland.
Så agencyn åkte ner med den och rapportera mig som boende här.

Fast jag har bara sett till att få sådan 24 timmars rapportering inrapporterad 1 gång för jag skulle ordna med visum.
Annars som sagt var skiter jag i det, de ligger inte under mitt ansvar.

Försökte göra rapportering hos polisen i Sisaket men blev hänvisade till immigration i stadens
utkanter. Trevligt bemötta allt igenom.

Hmm. Har aldrig tänkt på det. Så om vi åker till Bangkok en vecka så rapporterar hotellet? Sen ett par veckor Phuket så tar hotellet det igen? Men om vi sedan åker till hennes morsa en vecka så måste hon rapportera till immigration att jag är där?

Hmm. Har aldrig tänkt på det. Så om vi åker till Bangkok en vecka så rapporterar hotellet? Sen ett par veckor Phuket så tar hotellet det igen? Men om vi sedan åker till hennes morsa en vecka så måste hon rapportera till immigration att jag är där?
Ja men hur många gör det, är väl inte många som åker upp till svärmor en vecka och springer till immigration?
Men annars ja hon skall rapportera inom 24 timmar att du vistas där.

Men som sagt ansvaret ligger inte på dig som besökare, du kommer inte vara den som blir bötfälld, dock kan du ju bli utfrågad var du har uppehållit dig.

Let’s put it this way, it’s the owner that will be fined, so the overall responsibility is with the owner. Many condominiums in Chiang Mai and Thailand in general will take responsibility for registering new tenants as they have access to an online system and they can complete the registration very easily.

Either way, this can have consequences to the tenant as the tenant may be faced with having to prove to an Immigration officer where they have been all the time that they’ve been in Thailand. So, it’s important that your landlord keep the registration paperwork up-to-date. Even though they will be the ones fined, you’ll be the one with some explaining to do.

it is the owner that will be entirely responsible as they are the only ones that can apply for an online login username and password.

https://perfecthomes.co.th/tm030-registration-thailand/

Ja men som sagt han kan inte anmäla sig det är husägaren och för att få anmäla någon online så skall dom ha ansökt om inloggning etc. hos immigration har jag för mig jag läste när jag ville att dom skulle anmäla in att jag bodde här.

Ja, det är husägaren som ska göra det, fast istället för att ta sig till immigration och köa så kan man göra det online...vilket gör att folk kanske tar tid att göra det för att slippa eventuella bekymmer senare.

Ja, det är husägaren som ska göra det, fast istället för att ta sig till immigration och köa så kan man göra det online...vilket gör att folk kanske tar tid att göra det för att slippa eventuella bekymmer senare.
it is the owner that will be entirely responsible as they are the only ones that can apply for an online login username and password.

Måste ansöka om inloggning, och det kanske inte gemene man har.

Jag har också för mig att den ansökan om inloggning måste göras på Immigration därför fick dom ta lösningen med att agencyn fick en fullmakt i mitt fall då inte ägarna bor i Thailand.

Fast skall man hyra ut bostäder eller ofta har utländska gäster kan det ju vara bra att ansöka om det ;)

Jag har också för mig att den ansökan om inloggning måste göras på Immigration därför fick dom ta lösningen med att agencyn fick en fullmakt i mitt fall då inte ägarna bor i Thailand.

Fast skall man hyra ut bostäder eller ofta har utländska gäster kan det ju vara bra att ansöka om det ;)

Damen har skitit i i att rapportera mig. Har gått bra alla gånger förutom senast när jag förlängde 30 dagar.
Såg inte ut som några större problem med att göra rapporteringen på nätet.
Herregud om alla skulle vara tvungna att gå till immigration för att rapportera vem eller vilka som bor på en adress....
Helt hopplösa köer skulle uppstå.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp