24 timmars rapportering

soysanwan

Forumräv
IL har absolut inte fel angående stora hotells registreringsbenägenhet i Isaan. Inte kollade de mitt pass nu över julhelgen. En anhörig (som får bra pris) bokar hotellrummen och jag och min fru betalar. Ingen som frågade efter pass eller Thailändskt ID-kort. Bara betala och få nyckeln.. Detta flera gånger och i flera städer i Isaan bara för några veckor sedan..
Väcker mistanke om skattefiffel. Ett rum med icke registrerad sovande står nog noll som uthyrd i böckerna vilket lurar skattmasen.

JanneMan61

Forumräv
[
Väcker mistanke om skattefiffel. Ett rum med icke registrerad sovande står nog noll som uthyrd i böckerna vilket lurar skattmasen.
Kanske skattefiffel, vad vet jag? Men vad jag vet är att dom inte (alltid) bryr sig om någon registrering i hotellen i Isaan.... I centrala Bangkok däremot har jag alltid behövt visa pass oavsett vem som bokat rummet...

Zedo

Medlem
Om man inte vill ha alla dessa problem med 24 timmars rapportering så kan man totalt skippa det och betala 700 baht i böter nästa gång man besöker immigrationen. I mitt fall en gång om året.

Baa

Medlem
Rör mig ganska flitigt runt i Issan, blir säkert minst ett 10 tal ggr per år då det överstiger 24 timmar och hitintills har inget migkontor frågat efter någon rapport, har thai kk som leg o det funkar bra.

Här är ett annat tips som även det funkar, fotografera passet o de aktuella visasidorna, har ni gula husboken så fota även den, då slipper ni släpa på och riskera skada passet....

in-ka

Aktiv medlem
Om man inte vill ha alla dessa problem med 24 timmars rapportering så kan man totalt skippa det och betala 700 baht i böter nästa gång man besöker immigrationen. I mitt fall en gång om året.
är det inte så att den man bor hos råkar värst ut om man inte rapporterar ?

Isan Lover

Forumveteran
är det inte så att den man bor hos råkar värst ut om man inte rapporterar ?
Hej

Så är det väl, men oftast är det ju frugan, släktingar eller vänner man besöker och det skulle ju inte kännas så kul om dessa får besök av polis eller Immigration och får böter för att man sover där, hela den här idén är knasig.

Man fick lite känsla av det forna Sovjet när Generalerna dammade av den här gamla lagen ifrån den tid då man jagade kommunister i landet under det kalla kriget och Vietnamkrigets dagar, när denna lag en gång stiftades hade man nog aldrig en tanke på att en diktator skulle börja använda den mot turister och boende falanger i landet.

Mvh isan lover

Studenten

Medlem
Jag är på besök hos Tiraks syster i Bangkok och var till Immigration för 24 timmars rapportering, men det gick inge bra.

Tiraks syster är inte skriven på adressen jag ska sova i en vecka, det är hennes ex man's hus.

Det går inte att få tag i honom.

Hur gör man nu ?

// Tesla
Förstår inte problemet. Det är inte du som är skyldig att rapportera, alltså du blir inte straffskyldig.

Sover jag över hos vänner (mer än ett dygn) så är det deras skyldighet, lika så hotellen, att rapportera. Jag personligen behöver aldrig infinna mig vid denna rapportering.

Vidare så känns det som att det inte är så viktigt/nödvändigt att strula med detta.

Topp