90 dagars och vilket datum gäller för inresa efter besök i Sverige

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Skall ner till MIgr. och anmäla 90 dagars på onsdag .
Jag var ju hemma i Swedala i Augusti , har då fått ett nytt departurecard , vilket datum gäller nu på 90 dagars blanketten ? , det bör ju vara det datumet från min sista inresa nu den 20 augusti , jag har ju inte det gamla kortet kvar ens , eftersom det tar de när jag flög ut ...
Så nu ankom jag den 20 e augusti och bör då rimligtvis även
ha detta datum som ankomstdatum till Thailand .

Rätt eller fel ???

Egentligen vet jag inte, men inte skulle ja chansa.
Du fick väl ett datum sist på en utskriven lapp som de häftade in i passet, det skulle jag gå på.
Men som sagt vad vem vet. Du har ju inte så långt till img, och det kostar ju inget.

Precis som du säger varför chansa , jag skrev ut tv st med olika datum och olika
Arrivalcarduppgifter , Frågar sen i informationen efter vad som är rätt innan jag väljer lapp ... Vad tror du om det :D Det bör ju vara den sista som jag ser det ... men man vet ju aldrig här i Thailandet ;D

Det är 90 dagar från din sista inresa som gäller, annars skulle man ju få overstay om man ex va hemma i sverige i 91 dagar.

"bson " sa:
Det är 90 dagar från din sista inresa som gäller, annars skulle man ju få overstay om man ex va hemma i sverige i 91 dagar.

Phonta, det ligger till på detta sättet. Jag vet ju inte vad du har i botten , men det låter som ett uppehållstillstånd. Du har då naturligtvis köpt på dig ett Re Entry Permit. Så om det är på det sättet, så har Bson rätt i det första han säger bara.

Det är det datum som är stämplat vid inresan nu sist i ditt pass som gäller och 90 dagar framåt. Du kan gå och stämpla dina 90 dagar max 15 dagar innan och senast 7 dagar efteråt.

Är du ute ur landet på en Re Entry Permit, så kan det aldrig bli overstay i någon form. Den enda begränsning för din vistelse utanför Thailand är att du MÅSTE komma tillbaka och förnya ditt uppehållstillstånd innan det löper ut, annars makuleras det, och samtidigt försvinner också ditt Non Imm O som ligger i passet, och du måste börja om på nytt.

Hoppas att jag var tydlig med detta..

Helt tydlig legolas , och kul att få ett bra svar från Dig.. Nu hade jag den 17e som anmälningsdatum innan jag åkte till Sverige , dvs i morgon skulle jag varit på Migrationen om jag ej åkt till Sverige . Nu har jag ju en inresa från Sverige den 20e Augusti . Och ja , jag har ett multipel re.entry . vad du då skriver är att jag kan ge fn i att åka ner i morgon i själv räkna 90 dagar från den 20 augusti ??? Rätt eller fel ....

Vete-fan om jag chansar på det , åker nog ner och låter dem idiotförklara mig ;D ;D ;D

"Phonta " sa:
Helt tydlig legolas , och kul att få ett bra svar från Dig.. Nu hade jag den 17e som anmälningsdatum innan jag åkte till Sverige , dvs i morgon skulle jag varit på Migrationen om jag ej åkt till Sverige . Nu har jag ju en inresa från Sverige den 20e Augusti . Och ja , jag har ett multipel re.entry . vad du då skriver är att jag kan ge fn i att åka ner i morgon i själv räkna 90 dagar från den 20 augusti ??? Rätt eller fel ....

Vete-fan om jag chansar på det , åker nog ner och låter dem idiotförklara mig ;D ;D ;D

Om du har använt ditt departure-card korrekt, så borde det väl stå i passet när du skall anmäla dig nästa gång d.v.s. om 90 dagar räknat ifrån din sista inresa den 20 augusti 2014.

Titta i stämpeln i ditt pass, där står först överst din inresedatum 20 augusti, och under där borde det stå "admitted until"..... och en datum 90 dagar senare.,,,,, DET SKALL STÅ DÄR..

ps. vem fan e legolas

Phonta anmälde du dig hos immigrations polisen när du anlände till Pattis? det är som Cumulus skriver att det gäller från den dagen du anlände Thailand och 90 dagar framåt,

Anmälde väl mig när jag gick genom Tullen på flygplatsen, där sitter en migrationsofficer och stämplar in mig , är inte det att anmäla sig ...eller ...............???.
Mina 90 dagars kan ju i alla fall inte blivit kortare så i morgon är dagen för 90 dagars om jag inte åkt .....................................

Uppgav du din adress där du bor nu till dom när du anmälde dig vid flygplatsen. När jag landar i Bankok så får jag en stämpel i passet sedan anmäler jag mig Korat innom 24 timmar eller om jag är i Södra delen så anmäler jag mig där på min adress. Det är alltid från den dagen du kommer in i Thailand från din senaste resa. Så det blir inte kortare utan det blir fram flyttat med nya 90 dagar

"Farang53 " sa:
Uppgav du din adress där du bor nu till dom när du anmälde dig vid flygplatsen. När jag landar i Bankok så får jag en stämpel i passet sedan anmäler jag mig Korat innom 24 timmar eller om jag är i Södra delen så anmäler jag mig där på min adress. Det är alltid från den dagen du kommer in i Thailand från din senaste resa. Så det blir inte kortare utan det blir fram flyttat med nya 90 dagar

Farang53, kanske du blandar ihop äpplen och päron nu lite grand....Innan du delger de "tipsen", så kanske du skall ta reda på om Phonta är bosatt i Thailand, eller en som turistar som du gör...

Att anmäla sig inom 24 timmar tillhör inte oss fast boende i Thailand alls.... Så att Phonta skall springa till Immigrationen och anmäla sig kan man bara glömma...

Han går igenom tullspärren på flygplatsen, får sin stämpel i passet där, och där ser han datum som jag skrev innan. Det är vid DET tillfället man "anmäler" sig, alltså genom att langa fram passet och departure-cardet, så han gjorde helt korrekt i mina ögon

Jag skulle nog åka ner de få km till IM för att vara säker även om det låter självklart. Men thailogik existerar väl inte alltid ;)

Jag tänker precis som du , även om jag inte talar flöytande Thai så vet jag att ordet logok är relativt okänt i detta land ;D ;D

Om man har O-A Visa så ska man anmäla sig vid varje ankomst till landet och det är i den provins man uppehåller sig i. Byter du provins så ska du anmäla dig på den provinsens Immigrant Office. Jag förmodar att Phonta har O-A Visa.

Jag är ju anmäld till immigrationen , det står ju klart och tydligt att jag kommit in den 20e augusti samt att det är immigrationen i Suwanphumi som noterat detta .. jag var även bara borta 14 dagar under en rapporteringsperiod och har alltså inte missat något ... Vart åker du ,till Korat immigration . tror du att alla faranger åker kors och tvärs varje gång . uppe i Buriram har vi 450 fram och åter till Migrationen ,, tänk efter orimligt .... Vi får se vad de säger om en timme .............. ;)

Jag åker till Dan Kwian som ligger i Chok Chai destrict.
Vi får hoppas att allt går bra. Lyckla till.

Jag skrev att om man byter provins ska man anmäla det. Det gäller bara om du bor i privar boende men om du bor på hotell så anmäler dom dig till Office. Vi Farander är skyldiga att anmäla var vi befinner oss. Stannar man ett par dagar på privat boende så är dom inte så noga med det men stannar du flera dagar så är man skyldig att anmäla det.

Det stämmer . dock funkar det ej i praktiken , jag klev in på polisstationen hemma i Buriram en gång , de bara kikade på mig och garvade ;D ;D ;D

Nu bor jag samt är skriven här i Pattis , så det behövs inte då jag bor på min stadiga adress här i Thailand ..

Nu skall jag åka ner så får vi se vad som händer :D

Inget illa ment nu Phonta, men bli inte besviken om dom skickar hem dig igen, vilket dom skall göra enligt lagen. Du kom in i Thailand 20 augusti, lägg till 90 dagar så hamnar du runt 15-20 november vilket är den tid som står i den stämpeln jag talade om som finns i ditt pass. Hittade du inte stämpeln???

Du kan absolut maximalt gå till Immigration runt den 1-5 november, inte tidigare.....

För övrigt angående det andra som falang53 pratar om med att anmäla sig, så verkar du ju ha kläm på hur du skall föra dig....
Du har ju ett uppehållstillstånd är skriven på en fast adress, så skit bara i det snacket....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp