30/45 dagars regeln i Thailand

venacava

Nykomling
Förstår att det är 30 dagar som vi svenskar får vistas i Thailand, förutom under perioden 1 oktober till 31 mars då det är 45 dagar.

Min fråga är, om jag landar i BKK 31 mars, är det 45 dagar som jag får tilldelat?

Ja det borde ju vara ok att få en 45 dagar Visa Exemption Stamp” i passet om man passerar Immigration som senast 31 mars (aldrig säker dock på något i Thailand!). Vill man förlänga vistelsen ytterligare utöver de 45 dagarna så kan man dock bara förlänga ytterligare 30 dagar (av vad kan förstå) på närmaste lokala Immigration kontor och när jag gjorde detta senast kostade det sådär 1900-2000 Baht. Var dock supernoga med att ha en tur och retur biljett som är som allra längst 45 dagar (normalt annars 30 dagar) för annars kommer du eventuellt blir stoppad vid incheckningen på resan till Thailand av ”flygbolaget” och inte komma med flyget till Thailand! Det går ju t.ex. ha en ”Full Flex” biljett som går att boka om (dock inte alltid utan extra kostnader utöver extra kostanden för en full flex biljett) om man vet att man vill stanna t.ex. 30 + 30 eller 45 + 30 dagar. Tänk även på att Immigration räknar dagen du passerar dem som dag 1. Landar man t.ex. 23:30 så skulle jag personligen ta det lugnt och se till att jag kommer till immigration några minuter efter 00:00 på nya dygnet för att inte bomma en dag.

Är bara nödvändigt med max 45 dagar. vi tycker att 30 dagar blir lite för tajt med tanke på allt som skall hinnas med såsom universitetsexamen för en släkting, släktkalas, song kran, bkk, huahin mm mm

Är bara nödvändigt med max 45 dagar. vi tycker att 30 dagar blir lite för tajt med tanke på allt som skall hinnas med såsom universitetsexamen för en släkting, släktkalas, song kran, bkk, huahin mm mm

Då är det väl bara att ta på dig kläderna, glöm inte kalsonger, var det10-20.000 b? i vilken valuta som helst, pass och biljett, trevlig resa´...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp