Allmän diskussion om den thailändska maten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Galten75

Gäst
Den thailändska maten kan man ha många åsikter om (i mitt fall nästan enbart bra).

Jag ska erkänna att för 5-6 år sedan så hade jag knappt smakat på thailändsk mat. Det närmsta jag hade kommit asiatisk mat var friterade räkor på någon kinesisk restaurang. :eek:

Det började lite smått med att en arbetskamrat hittade en lite lunchrestaurang med olika rätter med röd och grön curry. Då tyckte jag att det var lite väl starkt till och från. Simpler times. :D

Första riktiga kontakten var 2001 då jag för första gången åkte till Thailand, en backpacking på 3 veckor. Första dagen gick jag och en kompis till en lunch restaurang i Bkk. Vi beställde varsin maträtt och lyckades fråga om det var starkt. Han sa att dom kunde fixa så att dom "bara" la i lite chilli. Det gick ju som det gick med det... Eftersom man var paranoid svensk så vägade man inte ha is i colan och pissjummen cola känns inte som det man ville ha när munnen stod i lågor. :lol:
Efter det så var vi mycket nog vad vi beställde och is var standard i nästan all dryck.

När jag väl kom hem så var man lite mer van vid maten på lunchrestaurangen men inte mycket mer än andra svenskar. Köttbullar, stekt fläsk och potatis gör inte munnen van vid thailändsk mat direkt.

Nästa riktiga dust men den asiatiska maten kom inte förän c:a 2 år senare. Jag och 3 personer till stack i väg på en resa i nästan 6 månader varav c:a 3 i sydost-asien.
Det var först nu man fick lite koll på vad man stoppade i sig och introduserade "hål-i-väggen" restauranger. Budgeten var tight och billig mat och husrum var ett måste. Man märkte att den billiga maten i dessa restauranger var ofta mycket bra. De var inte Operakällaren när det gäller interiören men kommer man förbi det så fick man bra och billig mat, även om man inte alltid visste riktigt vad man beställde. Någon mat med gai, gung eller moo. :nod:

Efter den här resan trodda man att man var riktigt bra på det här med stark mat. Yeah, right! :rolleyes:
När jag träffade min flickvän fick dom tankegångarna sig en törn. När hon flyttade in hos mig så var det bara att finna sig med att hon skulle "träna" upp mina smaklökar. Många svettiga pannor och rinnande näsor har det blivit de här 18 månaderna vi varit tillsammans.
Maten har också fått mig att gå ner runt 14 kilo och jag tycker inte att jag ätit mindre bara bättre.
Jag vet också att maten hon gör är långt ifrån den starkaste.

Några av mina favoriter i det thailändska köket är:

Tom Ka Gai: En härlig blandning av det bästa från thaiköket. Kyckling, kokosmjölk, lime, citrongräs, chilli och andra maffiga kryddor.
Men kan inte gilla detta?

Paneng: Härligt mustig curry-blandning. Nötkött ska vara det godaste till detta men eftersom tjejen inte äter nötkött så duger moo(fläskkött) lika bra.

Röd curry: Se paneng. Jag gillar när det tillagas med kokosmjölk men det är inte alltid det gäller hemma hos mig, "Inte nyttigt".

Tom Yum Gung: Stark, syrlig soppa med stora räkor. Mmmm... lemony.

Pad thai: Den "äkta" thairätten.

Vårrullar: Hemlagade vårrullar är en riktig höjdare.

Vad tycker ni om thailändska maten?

// G

Jag har ätit olika nudlar på påse. Räknas det?

Jag har försökt mig på att laga svensk mak men det brukar vara lite si sådär. Spagetti och köttfärssås (jättesvenskt) funkar, paj kan funka lika så tunnbrödsrulle. Flygande Jacob har jag för mig att det gick att äta men rent allmänt brukar svensk mat vara "fet, salt och ingen smak".

Något som jag inte fixar när det kommer till thailändsk mat är koriander och mest färsk sådan. Jag kan inte äta det, vet inte varför smakar bara inte bra och tar över alla annan smak.

// G

Jag har lite svårt för shrimp-paste, alldeles för påträngande räk/fisksmak och lukt.
Tjejens moster var över några dagar och sov över hos oss när hon var på kurs här i Sthlm. Hon hade med sig plara som hon åt med bamdu och någon baljväxt av något slag. Som tur var är man svensk och kommer undan med att bara tacka nej. :)
Trodde det skulle lukta som surstömming och förberedde mig på det värsta men så var ju inte fallet, som tur var.

Halvsöt, grön mango är en höjdare som ni måste smaka om ni inte gjort det tidigare. Lite dyrt här i sverige dock.

// G

koriander

Jag är riktigt less på att alla tv-kockar, när dom gör "thai-influerad" mat, slänger i färsk koriander. Har dom smakat på koriandern eller har dom speciell kock-koriander som smakar jordgubbe??? :confused:
Jag känner ingen i min bekantskapskrets, som är västerlänning dvs, som gillar smaken.
Fejkar alla som äter maten bara för att verka som att de tillhör den mångkulturella inne-kretsen eller är de bara jag som missat hela koriander-tåget?

Jag vet att det var uppe tidigare vill bara ta upp detta ämne som ligger mig varmt om hjärtat. :D

// G

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp