Är Isaan det riktiga Thailand?

 
Synd att du inte lyssnade Birger och skickade din låda med Krister istället, då hade du ju sluppit den dyra tullen som tillkom med Legolas. Sa ju till dig precis detta innan du bokade frakten men du ville skicka med din nyfunna vän. Kanske det som kallas kompis pris, att det blir extra dyrt..
Hur i all sin dar kan Krister påverka tullen? Har speditören överhuvud taget något med den att göra? Dessutom valde vi själva att hellre tulla in varorna än vänta på dokument från Sverige och betala magasinshyra.
 
Hur i all sin dar kan Krister påverka tullen? Har speditören överhuvud taget något med den att göra? Dessutom valde vi själva att hellre tulla in varorna än vänta på dokument från Sverige och betala magasinshyra.

Jag har en bra agent som har bra samarbete med tullarna. Han klarerar en container nästan varje dag. Samma dag som den anländer till Lat Krabang så får vi i regel ut den och kommer till oss vid 19 tiden.
 
Jag fråga min fru , vad heter Ananas på Isaan , och hon svara : någon platser säger dom Bagg nadd , men
läraren på skulen prover å lära dom Thai , så dom kan förstå Thailändare .


Koratborna säger att dom pratar Korat, inte isaan som dom anser vara mer lao blandat.
Men det är nog avvikelser även inom korat.
 
I städer är nog mer thai ?
Eller hur är det i Buriram, Udon, Khon kaen etc?
 
Hur i all sin dar kan Krister påverka tullen? Har speditören överhuvud taget något med den att göra? Dessutom valde vi själva att hellre tulla in varorna än vänta på dokument från Sverige och betala magasinshyra.
Speditören har något med klareringen att göra. Vi kör bara Maersk numera. Alla deras containrar på Lat Krabang hamnar på ett och samma bord. Vi bygger upp en relation kan man säga och den byråkratiska delen går väldigt fort.
Om vi skulle byta hamn och speditör ofta så k9mmer vi få nytt folk hela tiden att ha att göra med vilket förvanskar processen
 
Speditören har något med klareringen att göra. Vi kör bara Maersk numera. Alla deras containrar på Lat Krabang hamnar på ett och samma bord. Vi bygger upp en relation kan man säga och den byråkratiska delen går väldigt fort.
Om vi skulle byta hamn och speditör ofta så k9mmer vi få nytt folk hela tiden att ha att göra med vilket förvanskar processen

Har du koll på vad en 10' container kostar att skicka från Norge (DDP) och hur lång tid kan det ta.

Ska till Laem Chabang tror jag.
 
Hur i all sin dar kan Krister påverka tullen? Har speditören överhuvud taget något med den att göra? Dessutom valde vi själva att hellre tulla in varorna än vänta på dokument från Sverige och betala magasinshyra.
Är ju just det som är grejen Birger.
Legolas må ha lång erfarenhet i Branchen men han kan inget om hur det går till i Thailand. Där e han ett blåbär jämfört med Krister och det fick du betala dyrt för.
 
Har du koll på vad en 10' container kostar att skicka från Norge (DDP) och hur lång tid kan det ta.

Ska till Laem Chabang tror jag.
Jag vet bara att du skall så mkt det går undvika Laem Chabang. Jättestor hamn full med byråkrater och det kommer bli svårt (det kan även bli ett helvete om du har otur) att få ut den.
Vi kör bara till Lat Krabang nu eftersom det bara tar 2 dagar extra för oss och fraktpriset har vi förhandlat ned till samma som L. C. Det finns två till, Klong Toei tar upp till 2 veckor extra men det funkar lätt med klarering där med, Bangkok Modern Terminal (tror jag den fjärde heter) men har inte hittat någon som kan frakta dit fr Sverige.

Jag har bara skickat 20-40' från Gbg så kan inte uttala mig om pris fr Oslo
 
Jag vet bara att du skall så mkt det går undvika Laem Chabang. Jättestor hamn full med byråkrater och det kommer bli svårt (det kan även bli ett helvete om du har otur) att få ut den.
Vi kör bara till Lat Krabang nu eftersom det bara tar 2 dagar extra för oss och fraktpriset har vi förhandlat ned till samma som L. C. Det finns två till, Klong Toei tar upp till 2 veckor extra men det funkar lätt med klarering där med, Bangkok Modern Terminal (tror jag den fjärde heter) men har inte hittat någon som kan frakta dit fr Sverige.

Jag har bara skickat 20-40' från Gbg så kan inte uttala mig om pris fr Oslo

Tack för infon.

Vi har ett litet jobb som ska utföras i Thailand och ska skicka ner material och sånt.

Är ganska säker att jobbet kommer att bli utfört i Laem Chabang, men det behöver ju inte betyda att man ska förtulla det där.

Nåja, inte så jätte noga egentligen, tidsåtgången är nog det viktigaste.
Ska prylarna ligga i tullen medan gubbarna står utan material och kliar sig i röven, då klor det dyrt
 
Kanske detta beror på att de är Smartare än Svenskarna som bara har kostnader med det djäkla skitet EU.....:thumbsup:

Ja, det kan nog stämma.

Förut svor jag alltid över korkade norrmän, idag svär jag lika mycket över korkade svenskar.

Fast dryga, det är det nog bara EV som är. Ja, han är väl inte direkt dryg, bara felinformerad och ovetandes ibland.

Tycker att norrmän över lag är trevliga som få.
 
Är ju just det som är grejen Birger.
Legolas må ha lång erfarenhet i Branchen men han kan inget om hur det går till i Thailand. Där e han ett blåbär jämfört med Krister och det fick du betala dyrt för.

Då kanske Du vill vara snäll och förklara lite närmare hur den där Krister gör?
 
Ja, det kan nog stämma.

Förut svor jag alltid över korkade norrmän, idag svär jag lika mycket över korkade svenskar.

Fast dryga, det är det nog bara EV som är. Ja, han är väl inte direkt dryg, bara felinformerad och ovetandes ibland.

Tycker att norrmän över lag är trevliga som få.

Nej EV är inte dryg! Han är en hygglig karl som tillför mycket till forumet, mycket mer än jag, och om vi tycker att han har fel då nog får han väl veta det? Ett forum är ju till för meningsutbyte och om vi alla höll med alla, ja vad f-n blev det då? Mera EV! Skriv, bara skriv! Jag gillar Dig, fast jag inte alltid håller med Dig!
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp