Är Isaan det riktiga Thailand?

Min älskling är absolut inte välutbildad, har bara thailändsk grundskola. Och jag bryr mig inte det minsta. Hon kan minimal engelska men talar flytande svenska och det räcker utmärkt för mig. Dessutom har hon dom vackraste ögon jag vet, man fullständigt drunknar i dom.

Så jag är en looser precis som du @Phonta . :rolleyes:

Utanför Isaan kan det bli trubbel med isaanskan. Många utanför vill inte erkänna att de förstår böndernas språk och en del gör nog inte det heller.

Svärmor kan knappt Thai, hon hotar med att lägga på luren om frugan pratar Thai, svågern kan inte Thai, han förstår det inte ens.
När ungen kom ner till Pattaya och skulle göra kunskapstest på Aksorn skolan kom läraren helt förfärad ut "han kan ju inte prata Thai" han hade bara lärt sig Isaan i byn.
Så inte alla som är 2 språkiga men som Phonta säger är väl mest bland dom äldre det är många som inte kan Thai. Men har jag träffat så många som inte kan Thai så är det nog en hel del i Isaan som inte kan Thai för där har jag knappt vart.
Även i byn utanför Lomsak fanns det en och annan som inte kunde Thai, men dom prata inte Isaan heller.
Frugan berätta att hon hade svårt att ta sig runt i Bangkok i början när hon lämnade byn hon var dålig på Thai och inga förstod henne.

Min älskling är absolut inte välutbildad, har bara thailändsk grundskola. Och jag bryr mig inte det minsta. Hon kan minimal engelska men talar flytande svenska och det räcker utmärkt för mig. Dessutom har hon dom vackraste ögon jag vet, man fullständigt drunknar i dom.

Så jag är en looser precis som du @Phonta . :rolleyes:
Jaha då vart vi 3 loosers:). Men jag är lika glad för det;)

Med den definitionen är nog de flesta loosers. Bara Nmax med sin utstrålning och möjlighet att inte få känslor för någon med dålig bakgrund, familj eller utbildning.

Dock håller min fru att läsa in på komvux så hon blir välutbildad.

Jag har ändå snart varit ihop med min fru 10 år.

Med den definitionen är nog de flesta loosers. Bara Nmax med sin utstrålning och möjlighet att inte få känslor för någon med dålig bakgrund, familj eller utbildning.

Dock håller min fru att läsa in på komvux så hon blir välutbildad.

Jag har ändå snart varit ihop med min fru 10 år.
Min fru samt styvdotter har nyss börjat, drygt en vecka nu. Men jag tycker som Helsvensk, eller Valon, eller om jag är farang kanske, att de kämpar fantastiskt bra. Jag är stolt över dom..

Senast redigerad av en moderator:
Möjligt att Isaan är det riktiga Thailand enligt vissa men träffade en trevlig svenne igår som bor där, han har köpt hus mm för alla slantar och tycker (tyckte) att det var ok att bo där. Ända tills han kom hit till HH och träffa alla goa svennar, nu inser han vilken jvla miss han gjort att låsa pengarna i Isaan huset, han vill ju stanna här i HH nu.
Hepp så det kan bli [emoji1]

Möjligt att Isaan är det riktiga Thailand enligt vissa men träffade en trevlig svenne igår som bor där, han har köpt hus mm för alla slantar och tycker (tyckte) att det var ok att bo där. Ända tills han kom hit till HH och träffa alla goa svennar, nu inser han vilken jvla miss han gjort att låsa pengarna i Isaan huset, han vill ju stanna här i HH nu.
Hepp så det kan bli [emoji1]

Hvorfor selger han ikke huset og flytter til HH?

Vill du köpa det?
Att överhuvudtaget hitta en köpare är ju nästan omöjligt, sen ska han få frun att vilja sälja också, e ju hennes hus nu..

Mitt råd til andre utlendinger i Thailand har alltid vært å ha "ryggdekning" for det man foretar seg. Hadde din venn fulgt mitt råd så kunne han bodd hvor som helst i Thailand. Det ENESTE rette med hensyn til bolig er å leie.

Varför flyttade han till Thailand om han vill umgås med svenskar ?
Som dom alla flesta som kommer hit på Semester så trodde han väl att det skulle bli paradis att bo här oavsett var. Dom allra flesta upptäcker ju sen att det inte blev riktigt som dom tänkt sig och när dom då som den här killen kommer ner till ex HH och träffar en massa svenskar så inser dom hur mycket dom saknat socialt umgänge på sitt modersmål. Förut framstod Thailand som paradis mot Sverige, nu är det HH som är paradis mot Isaan.
Själv tänker jag bara som så att jag aldrig ska låsa upp mig vid en plats så att det blir krångligt att flytta, dvs inte binda upp stora kapital i nåt som är svårt att omsätta i pengar.

Kan bara säga en sak: Var och en gör vad som känns rätt för honom / henne. Man skall absolut inte förhasta sig och göra något ogenomtänkt.

Att träffa bekanta och snacka svenska någon gång mår säkert dom flesta bra av, men alla är olika och har inte samma behov. Ibland kan det säkert duga gott med exempelvis Messenger, vi har ju fina möjligheter till kommunikation idag. OK, detta är inte samma sak som personliga möten men det är ett surrogat i brist på annat.

Det stora problemet denna kille gjorde var att bygga innan han bott in sig och utan att se andra delar. Antingen var han blind av kärleken eller kände han sig inte sig själv och förstod sina egna behov.

Så kan hålla med Berra, förhasta sig inte. Speciellt om man inte har råd att förlora fru och hus.

Kan bara säga en sak: Var och en gör vad som känns rätt för honom / henne. Man skall absolut inte förhasta sig och göra något ogenomtänkt.

Att träffa bekanta och snacka svenska någon gång mår säkert dom flesta bra av, men alla är olika och har inte samma behov. Ibland kan det säkert duga gott med exempelvis Messenger, vi har ju fina möjligheter till kommunikation idag. OK, detta är inte samma sak som personliga möten men det är ett surrogat i brist på annat.
Kan bara instämma med dig @Berralund, vi är fria varelser som har möjligheten att ta oss i stort sett överallt, pengar må va viktigt många gånger, men det är långt ifrån allt som ni vet.

Det stora problemet denna kille gjorde var att bygga innan han bott in sig och utan att se andra delar. Antingen var han blind av kärleken eller kände han sig inte sig själv och förstod sina egna behov.

Så kan hålla med Berra, förhasta sig inte. Speciellt om man inte har råd att förlora fru och hus.
Huset har jag råd att förlora men att förlora tiirak finns bara inte. Så jag kommer säkerligen därmed att behålla huset också. Det heter väl "Tills döden skiljer oss åt".

Jag tycker det verkar som att de flesta svenskar bor i Isan. Framförallt träffas de regelbundet. Korttids och säsongs boende är mera vanligt på turistorter.

Hur lång tid tar det att bo in sig?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp