Är Isaan det riktiga Thailand?

Hyr man åtminstone några månader något hus först får man ju insikt hur det är att bo mer isolerat och om man pallar med det.
Jag tror inte att ett par månader räcker, då gäller säkert fortfarande nyhetens behag. Om det inte känns helt rätt från början gäller nog minst ett år, då har man fått känna på årstidsväxlingarna.

I vårt fall känns det rätt. Det blir ett område som definitivt inte är isolerat och det är nära till allting (utom havet då). Jag hade säkert kunna anpassa mig till bylivet men här finns många fler möjligheter.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror inte att ett par månader räcker, då gäller säkert fortfarande nyhetens behag. Om det inte känns helt rätt från början gäller nog minst ett år, då har man fått känna på årstidsväxlingarna.

I vårt fall känns det rätt. Det blir ett område som definitivt inte är isolerat och det är nära till allting (utom havet då). Jag hade säkert kunna anpassa mig till bylivet men här finns många fler möjligheter.
Bor man i en stad behövs det nog mer tid. Jag tänker på en by där man är mer isolerad, där tror jag man ganska snabbt inser om man är av det rätta virket för att kunna klara ...

Min egen erfarenhet är att efter nåt år så tror folk att dom gillar en plats och då köper dom hus, sen efter ytterligare några år tröttnar dom på den och vill flytta. Den här killen trodde att han trivdes i Isaan ända tills han kom till Hua Hin, då trilla 10 öringen ner för honom och det vände i stort sett över en natt.
Grejen är att man vet aldrig på förhand hur man kommer att känna i framtiden.

Min egen erfarenhet är att efter nåt år så tror folk att dom gillar en plats och då köper dom hus, sen efter ytterligare några år tröttnar dom på den och vill flytta. Den här killen trodde att han trivdes i Isaan ända tills han kom till Hua Hin, då trilla 10 öringen ner för honom och det vände i stort sett över en natt.
Man kan ju inte skaffa hus utan att rest runt innan. Ganska stor skillnad att bosätta sig i en by där det knappast finns något till ett ställe vid kusten där utlänningar bor ... bygger man bara för tjejen vill och inte funderar själv så är man nog bra dum.

Sant. Man vet aldrig vad framtiden har att komma med. Det man vet är vem man vill bo ihop med, sin ekonomi mm.mm, Tiracken kanske redan har ett hus, samt en väl inarbetad affär.
Personligen har jag en hel del år kvar till pensionen, därför valde min älskling att bosätta sig här med mig, tills det blir dax för eventuell flytt. Då kanske hon vill bo kvar här i Sverige...... Vad gör jag då, åker ner till HH träffar svenskar och bosätter mig med dom.. 555555 Nej inte en chans i hel........e.

Man kan ju inte skaffa hus utan att rest runt innan. Ganska stor skillnad att bosätta sig i en by där det knappast finns något till ett ställe vid kusten där utlänningar bor ... bygger man bara för tjejen vill och inte funderar själv så är man nog bra dum.
Är väl så dom flesta som bygger i Isaan gör. Dvs bygger till tjejen.

Sant. Man vet aldrig vad framtiden har att komma med. Det man vet är vem man vill bo ihop med, sin ekonomi mm.mm, Tiracken kanske redan har ett hus, samt en väl inarbetad affär.
Personligen har jag en hel del år kvar till pensionen, därför valde min älskling att bosätta sig här med mig, tills det blir dax för eventuell flytt. Då kanske hon vill bo kvar här i Sverige...... Vad gör jag då, åker ner till HH träffar svenskar och bosätter mig med dom.. 555555 Nej inte en chans i hel........e.
Vi bor ju också i Sverige och hon har bott här i snart 10 år. Det kommer ta minst 12 år tills vi flyttar, om vi flyttar!

Är väl så dom flesta som bygger i Isaan gör. Dvs bygger till tjejen.
Det kan man ju göra om man tror det är rätt för en själv och för förhållandet, efter några år tillsammans och när man lärt känna kulturen, kanske det inte alltid är det bästa alternativet för alla. Vi är olika och thai är olika. Så inget är ju rätt eller fel, men man måste först bo in sig innan man köer eller bygger enligt mig!

Vet vem man vill bo ihop med. Du menar så som alla som gifter sig Tror att dom vet...

Vi bor ju också i Sverige och hon har bott här i snart 10 år. Det kommer ta minst 12 år tills vi flyttar, om vi flyttar!
Misstaget som förstör för folk är inte att dom bosätter sig i Isaan eller Hua Hin utan att dom låser upp för mycket av sitt kapital i Thailand. Ok är man jvligt tät så men många tar nästan hela sparkapitalet och ibland mer så dom tom lånar för att köpa hus här.

När man väl blivit pensionär är det inte lika lätt att jobba ihop nya pengar igen. Hur kul är det att gå i pension och vara glad i hågen för att man har frihet och lite kosing för att några år senare inse att resten av livet kommer bli rätt fattigt för att ingen vill köpa huset du inte längre vill bo i, eller att man ska skiljas från tiraken man var så säker att tillbringa hela livet med och huset är nu hennes.

Många säger att om jag skiljer mig så är hon värd huset. Få som känner så när det verkligen gäller.

Ja det vet jag. Jag TROR inte. Nu känner jag inte dig, men du verkar ju veta hur du vill ha det, med välutbildade tjejer, som kommer från fin familj mm.mm
Tänker du gå till person angrepp nu?

Säg nån som gifter sig som inte känner som du? Man är 2 i ett äktenskap som kan ändra sig..

Ni här får ju göra precis som ni vill. Jag bara berätta om en snubbe jag träffa som bott här några år och som också trodde att han visste vad han ville.

Har en annan vän här som nu försöker sälja allt han äger här för han har tröttnat på Thailand fullständigt och ska flytta hem till Sverige igen 70 år gammal. Han är jäkligt glad att han inte köpt nåt hus, bara bil, moppe mm som han ska bli av med. Förra året älskade han Thailand, vill inte grotta för mycket så har inte frågat men nåt hände som förändrade allt.

Intessant tråd. Hur är det i Sverige, vad är det riktiga Sverige. Norrland,Stockholm eller Skåne? Det lär finnas fler svar på det.

Sensmoralen i det jag försöker säga här är att INGEN människa VET vad som kommer med framtiden. Det kan hända saker som är stört omöjliga att förutse och som inte har med er eller tiraken att göra. Har massor av ex bara från mitt eget närområde. Bla en granne rakt över gatan som flytta hit för 5 år sen blev förälskad och gifte sig. Han hade rest runt mycket i Thailand och fastnat för HH där han har mycket kompisar och träffade sin fru här. Han gillar fortfarande HH och sin fru men har inte visat sig här på snart ett år. Vad hände? Jo han blev ovän med sin granne och tillika bäste vän pga en ren strunt sak, det eskalerade så att nu hatar dom varandra och en av dom är alltså tillbaka i Norge istället. Huset här skulle han nog kunna sälja för det ligger jäkligt bra. Men hans fru vill inte, hennes hus nu. Han tyckte att han va smart som fixade en Usufrucht när han gifte sig, vad är den värd nu?...

Man måste så klart tänka sunt även om man på ålderns höst träffar en ung tjej som säger att hon älskar dig över allt i världen och vill att du bygger hus i hennes by så ni kan leva där lyckliga.

Satsa aldrig mer än du kan förlora. Ha alltid en väg tillbaks.

Detta gäller alla relationer.

Sensmoralen i det jag försöker säga här är att INGEN människa VET vad som kommer med framtiden. Det kan hända saker som är stört omöjliga att förutse och som inte har med er eller tiraken att göra. Har massor av ex bara från mitt eget närområde. Bla en granne rakt över gatan som flytta hit för 5 år sen blev förälskad och gifte sig. Han hade rest runt mycket i Thailand och fastnat för HH där han har mycket kompisar och träffade sin fru här. Han gillar fortfarande HH och sin fru men har inte visat sig här på snart ett år. Vad hände? Jo han blev ovän med sin granne och tillika bäste vän pga en ren strunt sak, det eskalerade så att nu hatar dom varandra och en av dom är alltså tillbaka i Norge istället. Huset här skulle han nog kunna sälja för det ligger jäkligt bra. Men hans fru vill inte, hennes hus nu. Han tyckte att han va smart som fixade en Usufrucht när han gifte sig, vad är den värd nu?...

Det gäller väl var man än bosätter sig så kan saker förändras. Ingen kan spå i framtiden men bara för att det är så måste man väl ha framtidstro och inte styras av negativa tankar. Själv har jag byggt hus på fruns mark och är inne på 17 året tillsammans. Hade jag hyrt samma standard hade det kostat betydligt mer och alla de hyrespengarna var garanterat borta. Tro på kärleken men var inte blåögd.

Det gäller väl var man än bosätter sig så kan saker förändras. Ingen kan spå i framtiden men bara för att det är så måste man väl ha framtidstro och inte styras av negativa tankar. Själv har jag byggt hus på fruns mark och är inne på 17 året tillsammans. Hade jag hyrt samma standard hade det kostat betydligt mer och alla de hyrespengarna var garanterat borta. Tro på kärleken men var inte blåögd.

Den ekonomiska aspekten beror på hur man räknar. Hört många som säger att det är billigare att köpa men det beror ju helt på hur man förvaltar sitt kapital. Personligen ser jag bara att det är en förlust affär att köpa vs att hyra i Thailand.

Om man nu inte kan nåt om börsen aktier eller fonder så hade det ex i ditt fall varit mycket bättre att köpa hus eller bostadsrätt i Sverige och hyra ut och sen hyra i Thailand. Bara vinsten på uthyrningen hade finansierat hyran i Thailand och hur mycket har bostäder gått upp i Sverige dom senaste 17 åren? Typ 200% och busenkelt att sälja.

Investera i Thailand är sällan en bra affär jämfört med dom alternativ som finns. Och varför köpa nåt man inte kan äga?
Du äger ju inte ditt hus..

https://www.tripadvisor.com/Restaur..._Steakhouse-Khon_Kaen_Khon_Kaen_Province.html

welcome.jpg

Savner man selskap så finnes det noen svenske "vannhull". Ett av dem er dette i Khon Kaen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp