Är Isaan det riktiga Thailand?

Inte mer erfarenhet än den jag har skaffat mig under dom snart 8 åren jag har varit tillsammans med frugan. Men thai kan inte vara så svåra att umgås med, jag tänker dock inte räkna upp alla olika nationaliteter som jag har jobbat med. Dessa har dessutom haft olika religiös bakgrund tidvis.

Som sagt, jag räds inte detta ett dugg, är anpassningsbar och respekterar andra människor oavsett nationalitet. Och vill jag träffa andra pensionärer kan jag ju alltid ta en tur till Hua Hin. ;)
Du har ju bott i Sverige i dessa 8 år med din fru eller hur?
Tolkade lite som att du ogillade mitt sätt att välja bort Thai, nästan som att du ansåg det vara lite rasistiskt?

Det en del här inte tycks vilja förstå är att det främst har med språk och humor att göra, jag föredrar helt enkelt att umgås med människor som jag delar detta med. Det blir så mycket enklare och ger mig mycket mer att umgås med folk som har samma kulturella bakgrund och intressen. Det råder liksom ingen brist på socialt umgänge här, tvärtom så måste man sålla för att hinna med och för mig så hamnar då Thai långt ner på listan till stor del för att vi helt enkelt inte förstår varandra.
Är detta fel enligt ditt eller någon annans sätt att se det så upp till er, jag respekterar att alla inte är av samma åsikt.

Sen är det väl en jäkla tur att alla här inte står vid sidlinjen och käkar popcorn, folk som inte bidrar i trådarna bygger inget forum..

Det ligger i en Thai kultur att vara vänlig och är uppfostrad att inte såra เกรงใจ utan utgångspunkten är att få människor att känna sig väl till mods!

Ja, det är precis det man måste förstå sig på medvetet eller omedvetet om man ska gå ihop med thailändarna. Det som är trevligt svenskar emellan kan behöva justeras lite för att det ska kännas bra för thailändarna också. Som det med ironi t. ex. Samma ironi kan bli helt fel. Därför som man måste känna varandra eller hålla sig till den "lokala ironin" eller vad man ska kalla det. :)

Tolkade lite som att du ogillade mitt sätt att välja bort Thai, nästan som att du ansåg det vara lite rasistiskt?

Det en del här inte tycks vilja förstå är att det främst har med språk och humor att göra, jag föredrar helt enkelt att umgås med människor som jag delar detta med. Det blir så mycket enklare och ger mig mycket mer att umgås med folk som har samma kulturella bakgrund och intressen. Det råder liksom ingen brist på socialt umgänge här, tvärtom så måste man sålla för att hinna med och för mig så hamnar då Thai långt ner på listan till stor del för att vi helt enkelt inte förstår varandra.
Är detta fel enligt ditt eller någon annans sätt att se det så upp till er, jag respekterar att alla inte är av samma åsikt.

Sen är det väl en jäkla tur att alla här inte står vid sidlinjen och käkar popcorn, folk som inte bidrar i trådarna bygger inget forum..
Nejdå, jag har inga synpunkter alls på hur du vill leva ditt liv egentligen och jag har absolut inte tolkat det som rasistiskt. Men jag kan ändå inte låta bli att finna det märkligt att man har svårt att umgås med folk från det landet man bor i. Visst, vi bor fortfarande i Sverige och mina besök i Thailand inskränker sig till kanske 7 månader under våra år tillsammans men jag brukar ha en ganska bra fingertoppskänsla.

Och det är precis som du säger, skulle vi ha samma åsikt om saker och ting så blir det förbaskat tråkigt. Det är bara fint när vi kan diskutera på ett civiliserat sätt.

Är det märkligt att man har svårt att umgås med folk som man inte delar språk med Berra?

Det kan naturligtvis inte vara fel för dig eftersom du trivs, men det kan ju hända att du går miste om en hel del fint pga dina prioriteringar. :) Sedan kan jag iofs tycka att det är otroligt otaktiskt att inte prioritera mer att bli förstådd och passa in i det land man lever i. ;)

Det finnes dem som har interesse for landet. Undertegnede er en av dem. Men jeg tror at "Lyco" ikke er så veldig langt unna sanheten. Mange utlendinger bygger sitt "en manns ghetto" og sitter der bak sine høye murer (fysiske og psykiske) og lever sitt "farlang" liv som dem ville ha gjort i eget hjemland. Forskjellen er stort sett et litt bedre klima og lavere priser.
DU! 55555 du som låter så negativ och bitter i dina beskrivningar om Thai så du menar att du flyttade till Thailand pga. ditt intresse av Thailand och det Thailändska folket, tillåt mig små le.
Om Lyco hade skrivit att han skulle flytta ner pga. det skulle jag kunna tro på det men du, nej det tror jag inte på.
Finns väl ingen här som slänger mer skit på Thai i sina "varningar till alla farang om Thai"

Är det märkligt att man har svårt att umgås med folk som man inte delar språk med Berra?
Egentligen inte men jag kommer att göra vad jag kan för att lära mig tillräckligt för att åtminstone kunna föra ett vanligt samtal. Det är inte konstigare än att vi anser att nyanlända i Sverige bör lära sig svenska.

Jag tror att med språkkunskaper blir allt så mycket enklare och trevligare.

Det kan naturligtvis inte vara fel för dig eftersom du trivs, men det kan ju hända att du går miste om en hel del fint pga dina prioriteringar. :) Sedan kan jag iofs tycka att det är otroligt otaktiskt att inte prioritera mer att bli förstådd och passa in i det land man lever i. ;)
Man ska ju ha tid också, det går ju an för den som är ledig hela dagarna att intressera sig för språk och kultur. Jag nöjer mig med att må bra och känner inte att jag missar nåt men skulle vara intressant att höra vad det är för fint som du tror att jag missar?

Egentligen inte men jag kommer att göra vad jag kan för att lära mig tillräckligt för att åtminstone kunna föra ett vanligt samtal. Det är inte konstigare än att vi anser att nyanlända i Sverige bör lära sig svenska.

Jag tror att med språkkunskaper blir allt så mycket enklare och trevligare.

Vafalls! Du menar att du efter 8 år med Thaifru inte kan språket?
Mycket märkligt, hur kommer det sig?

Det är klart att det är tråkigt (och svårt) att umgås med folk som man inte kan kommunicera med, helt förståeligt.

Jag löser det genom att utöka mina möjligheter att kommunicera, vilket ökar mina gränsytor mot andra. Andra löser det genom att välja umgänge bland de som de redan kan kommunicera med. Inte så konstigt att folk väljer och prioriterar annorlunda här i livet beroende på vilka möjligheter och färdigheter de har.

Förhoppningsvis väljer var och en det som är rätt för dem.

En stund kvar på arbetsdagen men förslagen från kompisar om lämplig verksamhet för kvällen började strömma in redan vid lunch. Finns inte på kartan att jag skulle ha tid att engagera mig i Thai och deras språk och kultur på ett sätt så att jag skulle kunna ha ett givande umgänge med dem. Kanske när man blir pensionär.

En del tycks inte förstå att även om vi är falanger i Thailand så lever vi efter helt olika förutsättningar och skapar också våra uppfattningar därefter. Sitter man som pensionär ute i obygden omgiven av massa Thai och få falanger och knappt någon Svensk och kanske då ingen Svensk som man faktiskt gillar så ser man självklart saker från en helt annan vinkel än vad ex jag gör.

Ingen av oss har ju eg fel och jag själv tycker att det är ganska intressant att höra andras åsikter och vill gärna försöka förstå hur dom kan komma till sin slutsats istället för att direkt måla upp dem som korkade för att dom inte tycker lika som jag.
Men folk är olika..

Kan bara tala för mig själv, men jag skulle tycka det var outhärdligt att bo nånstans där jag inte kan kommunicera förutom med pidgin English med 99% av befolkningen. Men som nån skrev tidigare, vi är alla olika (och tur är väl det).

Och för egen del tycker jag språk är kul och det ger mig tillfredsställelse att utveckla mina kunskaper där. Beskriver dock bara min egen inställning till detta, alla väljer givetvis det som passar de själva bäst.

PS: Jag är inte i närheten att vara pensionär.

Det är förmodligen mig du åsyftar i det sista stycket.
Nej jag bidrar inte i denna tråden då jag varken bor i Issan,eller har thaikärring.

Om du vill ha min personliga åsikt om falanger i Issan så tycker jag att falanger i Issan nästan uteslutande tycker precis som deras kärringar (och familj) . Falanger boende i Issan vet ytterst sällan något om områdena söder om BKK. Medans falanger boende söder om BKK vet mycket om både södra Thailand OCH norra Thailand.
Och falanger med thaifru/flickvän i södra Thailand har ofta en egen åsikt utan att rådfråga sin fru/flickvän.
Men som sagt... det är min åsikt!
Beträffande min del i att bygga detta forum, så var jag en av de som skapade detta forum

Man ska ju ha tid också, det går ju an för den som är ledig hela dagarna att intressera sig för språk och kultur. Jag nöjer mig med att må bra och känner inte att jag missar nåt men skulle vara intressant att höra vad det är för fint som du tror att jag missar?

Det är väl egentligen mest det att utvidga den goda känslan du har till att innefatta även en del av lokalbefolkningen, och sedan kan det kännas berikande att se saker utifrån andras perspektiv även om man inte vill ha det likadant själv. Sedan kan det kännas bra att berika thailändarnas liv också. Umgås man på deras vilkor (fastän man gärna skulle se att de anpassar sig till sina egna preferenser) så kan det bli berikande för båda parter. Dessutom kanske du skulle känna att risken kanske inte är så stor att de där negativa scenarierna som du skrivit om trots allt inte är så stor som du tror i dagsläget.

Jag försöker inte ändra på dig eller skuldbelägga dig, bara dela med mig lite av vad jag har funnit givande. :) Du kan, gärna för mig, ta eller kasta helt efter eget behag. :)

Det är förmodligen mig du åsyftar i det sista stycket.
Nej jag bidrar inte i denna tråden då jag varken bor i Issan,eller har thaikärring.

Om du vill ha min personliga åsikt om falanger i Issan så tycker jag att falanger i Issan nästan uteslutande tycker precis som deras kärringar (och familj) . Falanger boende i Issan vet ytterst sällan något om områdena söder om BKK. Medans falanger boende söder om BKK vet mycket om både södra Thailand OCH norra Thailand.
Och falanger med thaifru/flickvän i södra Thailand har ofta en egen åsikt utan att rådfråga sin fru/flickvän.
Men som sagt... det är min åsikt!
Beträffande min del i att bygga detta forum, så var jag en av de som skapade detta forum
Du bidrog iaf till min tråd om fiske, all heder för den info.
Denna tråden ska ju handla om Isaan,, men som vanligt när någon blandar in sin storhet går det åt hel....e
Men stoppa inte undan popcornen, det kommer säkert mer;)

Nä vill man inte så vill man ju inte så är det ju och det får man ju respektera, en del trivs med att hela tiden gå i upptrampade stigar eftersom det ger en trygghet och det har jag full förståelse för och känner man att man inte missar något så är ju det helt okej!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp