Bruker dere Thailandsk ID kort

Så det är alltså ett ID kort? Men inte thailändskt då?

Det är ett ID-kort, men ändå inte. Det står tydligt på baksidan av kortet att det inte är ett ID-kort. Jag känner ingen som brytt sig om det här kortet så jag kan inte svara på hur användningsbart det är, men efter 25 år i Thailand utan kortet så har jag svårt att se var och när det skulle hjälpt. Ett thailändskt körkort i plånboken och ett kort på passet i mobilen har alltid fungerat för mig.

Har ett rosa ID, använder det vid hotellincheckningar, vid besök på ställen där det är thai/farangpris, även vid flygplatsen, då min adress står på det mm. Funkar ypperligt för det lilla besvär det var att skaffa det. Men jag har ju thaifamilj o vistas längre stunder i landet.

Har ett rosa ID, använder det vid hotellincheckningar, vid besök på ställen där det är thai/farangpris, även vid flygplatsen, då min adress står på det mm. Funkar ypperligt för det lilla besvär det var att skaffa det. Men jag har ju thaifamilj o vistas längre stunder i landet.
Samma info på ett körkort som dessutom har fler användningsområden :)

Samma info på ett körkort som dessutom har fler användningsområden :)
Jaså det säger du, ett körkort är inte en giltig identifikationshandling.
Så du menar att du har använt ditt körkort vid hotellincheckningar mm o dom har godtagit det?
Jag har själv visat upp körkortet för att få thaipris på div ställen, alltid blivit nekad, tills jag tagit fram ID-kortet.
Så hur många fler användningsområden har ett körkort förutom det uppenbara, att köra bil/mc?

Så du menar att du har använt ditt körkort vid hotellincheckningar mm o dom har godtagit det?
Jag har själv visat upp körkortet för att få thaipris på div ställen, alltid blivit nekad, tills jag tagit fram ID-kortet.
Så hur många fler användningsområden har ett körkort förutom det uppenbara, att köra bil/mc?

För mig har det funkat när jag går in på banken och tar ut pengar.
Även när jag behöver sjukvård använder jag körkortet.
Finns kanske mer men det jag kommer på nu.

/ SatanG

Jeg var til Pattaya på Sjömanskirken og skulle ha Levandeatest , bevis på att jeg ikke er död , til NAV . pensjonsmyndigheten i Norge Og jeg hadde glemt passet mitt , Så tar jeg frem ID kortet mitt , jeg har ID kort Thai , Det har ikke presten sett för , Så han spör Sekreteren sin som er Thai , Hun sier , dette er ID kort som er godkjent bevis i Thailand , Og sier til presten , att dette er ok som bevis ,

Ja jag har gjort precis det, hotel, inträde och självklart polis vid kontroller.

Däremot så har frugan både körkort och ID kort så någon skillnad är det ju.

For noen måner siden ,var det en svenske som bur heilt sör i Thailand i Nakon SI Thammarat og sökte på ID kort , Dei påsto att en Farang får ikke ID kort , Så det er ikke alle komunekontor som er opplyst ,

For å få ett ID kort som farang er det strengt , Jeg måtte fylla ut masse papir , og ta bilde av meg , Samt to vitner med navn og nummer , Nommeret på skattediklarasjonen , det er vel en slags personnr , OG inlevert til på komunekontoret ,

For å få ett ID kort som farang er det strengt , Jeg måtte fylla ut masse papir , og ta bilde av meg , Samt to vitner med navn og nummer , Nommeret på skattediklarasjonen , det er vel en slags personnr , OG inlevert til på komunekontoret ,
Vad du beskriver är kraven för att få den 'Gula boken', ID-kortet kan man enkelt få efter att man har den gula boken.

Fan vad jag fått lära mig mycket
Jag fyllde inte några papper alls men jag fick kopiera papper jag hade från när jag sökte giftemålsvisum, frugans husbok och hennes ID-kort, sen skriva namnteckning på kopiorna . Byhövdingen var med och skrev på ett intyg var jag bodde.

Fick min husbok först och sen till nästa lucka för att få ID-kortet.

For noen måner siden ,var det en svenske som bur heilt sör i Thailand i Nakon SI Thammarat og sökte på ID kort , Dei påsto att en Farang får ikke ID kort , Så det er ikke alle komunekontor som er opplyst ,
Man kan inte få det du kallar ID kort innan man har fått beviljats den 'gula husboken', vilket inte är per automatik. En del Ampur nekar helt enkelt faranger att skaffa sig en husbok (gul). Det är lite av ett lotteri beroende på var man bor.

Man kan inte få det du kallar ID kort innan man har fått beviljats den 'gula husboken', vilket inte är per automatik. En del Ampur nekar helt enkelt faranger att skaffa sig en husbok (gul). Det är lite av ett lotteri beroende på var man bor.
Tror att de vet hur de ska göra.

När vi bodde i Dong Noi och jag ville ha gulaboken och leg så var det stort pådrag och idogt letande. Men eftersom de "kände" hustrun lite, så erkände de att det var första gången och de behövde kontrollera några saker.

Enklast för thai som inte vet eller ids är att svara No have.

Tillbaka
Topp