Som Expats i Thailand ,spiser dere farang mat eller Thai mat ? .

 
Vi har god tillgång på riktig ansjovis och andra mindre sillfiskar som skulle kunna bli en perfekt inläggning för en Janssons frestelse.

I storlek mindre än strömming och som finns nyfångad varje dag på olika marknader.
Även makrill men den steker vi oftast.

Använder du fisken orensad enligt receptet?
Nej.
 
Grilla makrell det elsker Thailenderne ,som dei selger på Markedet her i Bangsaen , Dei krydra makrellen inni med pepper og salt , som vi faranger krydra fisk .

P1050638.jpg
 
Jag tänker testa orensade så dom får mogna och smälta i munnen.

Ska börja leta ingredienser först.

Även salta in fisk för inläggningar av svenska sorter.
Löksill och gammeldags inläggningar.
Gör du de men makrillarna jag köper är för stora att lägga in hela och sen vill jag inte rensa och bena fisken när jag äter
 
Her er skarpsill frå Thailand , den er litt större en strömling . Den er svärt god steikt med masse lök ,Den går an til å salte og krydre som matjesill , den er svärt feit med mye fett i fisken . Her i Bangsaen får dei store fangster av den , og den er billig når du kjöper den av fisker ca 60 baht kiloen

P9210037.JPG
 
Gör du de men makrillarna jag köper är för stora att lägga in hela och sen vill jag inte rensa och bena fisken när jag äter
Ja du gör inlagd makrill med ansjovissmak.

Det är inte samma sak som de ansjovis som finns i butiken.
En mogningsprocess besläktad med jäsning.

Självklart kommer jag att filea och ta bort skinn och ben innan jag lägger in dom slutligen i mindre burkar.

Blir nog även en sats inlagd sill med ansjovissmak när jag startar.

Två olika sandal wood är redan beställt via Lazada.
Resten finns i varuhuset.
 
Du är ju nästan smålänning. :thumbsup:
Tror inte många vill betala 200-250 Baht för en burk på 200 gram med spadet inräknat.

Olearys har extrapris på bland annat ansjovis.

20 X GREBBESTAD ANSJOVIS 125 GR 1000 BAHT
5 X GREBBESTAD ANSJOVIS 125 GR 350 BAHT
5 KG GRÖNLANDSRÄKOR 2750 BAHT
1 KG HANDSKALADE RÄKOR I LAKE 1100 BAHT KG
1 X ESTRELLA DILLCHIPS 120 BAHT. 175 GR
1 X POPCORN MICRO 3-PACK 150 BAHT.
1 KG GOUDA CHEESE 395 BAHT
1 KG EMMENTALER 399 BAHT
600 GRAM BAMSEKORV / LUNCHKORV 285 BAHT.
6-PACK KORVBRÖD
 
Ja du gör inlagd makrill med ansjovissmak.

Det är inte samma sak som de ansjovis som finns i butiken.
En mogningsprocess besläktad med jäsning.


Självklart kommer jag att filea och ta bort skinn och ben innan jag lägger in dom slutligen i mindre burkar.

Blir nog även en sats inlagd sill med ansjovissmak när jag startar.

Två olika sandal wood är redan beställt via Lazada.
Resten finns i varuhuset.
Spelar ingen roll när smaken blir lika bra.
 
Her er skarpsill frå Thailand , den er litt större en strömling . Den er svärt god steikt med masse lök ,Den går an til å salte og krydre som matjesill , den er svärt feit med mye fett i fisken . Her i Bangsaen får dei store fangster av den , og den er billig når du kjöper den av fisker ca 60 baht kiloen

P9210037.JPG
Det är väl Pla Too, har jag också provat att göra ansjovis av lägga in men med norsk makrill blir det mycket bättre.
 
Tror inte många vill betala 200-250 Baht för en burk på 200 gram med spadet inräknat.

Olearys har extrapris på bland annat ansjovis.

20 X GREBBESTAD ANSJOVIS 125 GR 1000 BAHT
5 X GREBBESTAD ANSJOVIS 125 GR 350 BAHT
5 KG GRÖNLANDSRÄKOR 2750 BAHT
1 KG HANDSKALADE RÄKOR I LAKE 1100 BAHT KG
1 X ESTRELLA DILLCHIPS 120 BAHT. 175 GR
1 X POPCORN MICRO 3-PACK 150 BAHT.
1 KG GOUDA CHEESE 395 BAHT
1 KG EMMENTALER 399 BAHT
600 GRAM BAMSEKORV / LUNCHKORV 285 BAHT.
6-PACK KORVBRÖD
Är det 1000 baht för 20 burkar? 50baht/st
Jäkligt billigt.

Då ska jag köpa många i februari.
 
Mye av de nordmenn skriver på Facebook er hvor du får kjöpt Norsk matvarer i Pattaya , Som majones . Makrell i tomat , kålrabi . pinnekjött , fårekjöttt , m.m. Jeg reklamera med att du får lika gode matvarer som kommer frå Thailand , og mye billigere . Her på bilde Makrell i Tomat 6 baht for burken . Jeg blir mobba når jeg nevner Thai mat ,

P1060698.jpg


P1060714.jpg


P1060743.jpg
Priser i Norge på Makrell i Tomat for 2 bokser a 110 g kr 24,20 Dei selger makrell i tomat i Pattaya og prisen er vel over kr 50.00

P1160816.JPG
 
Her har vi sill frå Thailand som du kan laga Matjesill og saltsill Her i Bangsaen går dei ut , med små båter om kvelden , og kommer inn på moronen med store fangster , Og når dei får solgt fisken , har dei råd til en öl og to .

P1140477.JPG


P1140484.JPG
 
Her har vi også en delikatesse krabbeklör , som vi spiser mye av i Norge .

P1040890.jpg
Hej

Ja dom Thailändska krabborna är goda, vi brukar köpa några kilo direkt ifrån någon fiskebåt och ta med till en restaurang när vi är vid havet, sen ber vi dom att koka dessa med salt på det vis vi gör i Sverige.

Även krabba och krabbklor tillagade i thai curry är gott.

Mvh isan lover
 
Her har vi sill frå Thailand som du kan laga Matjesill og saltsill Her i Bangsaen går dei ut , med små båter om kvelden , og kommer inn på moronen med store fangster , Og når dei får solgt fisken , har dei råd til en öl og to .

P1140477.JPG


P1140484.JPG
Ja den fisken passar bra till inläggning.
Jag köpte den ofta i Pak Nam Pran tidigt på morgonen.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp