Som Expats i Thailand ,spiser dere farang mat eller Thai mat ? .

 
Inte många gånger per år som jag kommer upp i 1,000 Baht på restaurang heller. Vill man äta en stek kommer man dock knappt under 1,000 Baht, även om man äter hemma; en hyfsad importerad köttbit brukar ligga på runt 700 Baht i affären. Thailändsk biff är givetvis billigare men då äter jag hellre nudlar.

Ikväll firade vi att dotterns universitetsansökningar var inskickade. Kollade inte vad det kostade men kallskuret är oförskämt dyrt i Thailand så garanterat en bit över 1,000 Baht per person, inklusive en flaska italienskt bubbel.

Vi åt 50.Bahts nudlar till lunch och havregrynsgröt till frukost, så det jämnar ut sig ;) .

r.jpg
Du behöver inte be om ursäkt för att du unnar dig en köttbit för 700 baht ibland. Även om jag är en snåljåp så äter jag inte gröt överhuvudtaget. Jag kan unna mig dyrt kött ibland ex när det är extrapris på fläskfile.
BTT
 
Du behöver inte be om ursäkt för att du unnar dig en köttbit för 700 baht ibland. Även om jag är en snåljåp så äter jag inte gröt överhuvudtaget. Jag kan unna mig dyrt kött ibland ex när det är extrapris på fläskfile.
BTT

700 Baht för en hyfsad australiensisk stek, 400 Baht för lite spansk chorizo, 300 Baht för lite dansk ost och 200 Baht för en belgisk öl. Thailand är fortfarande billigt så länge man slaviskt håller sig till thailändska varor men så fort man vill lyxa lite så blir det snabbt dyrare än Sverige.

Innan Covid lock-down så åt jag alltid bröd till frukost när jag inte reste. När Covid slog till så var jag i Thailand i nästan 2.5 år, efter att under 20 år rest 2-3 veckor per månad, och efter 2 år med bröd varje morgon märkte jag att magen krånglade allt mer. Hade aldrig ätit havregrynsgröt men dottern gjorde det redan då det tydligen var en grej på Instagram. Hon gjorde en havregrynsgröt med jordnötssmör, marmelad, banan och nötter och efter det har jag fortsatt och magen känns bättre. Lite mindre gluten är nog bra för många.
 
Tja vi kan nog unna oss att äta med ögat, fanns ju för några år sedan en restaurang som till och med hade stjärnor från Michelin guiden nästan nästgårds här uppe. Fäviken Magasinet – Wikipedia. Så där blev det ett besök.
När dottern bodde i Göteborg vart det några besök på några bättre krogar. Blir det en resa till huvudstaden eller tex Phuket så brukar jag nog planera in ett bättre krogbesök.
Mat är nog det vi lägger mest pengar på i vår familj. Egentligen den enda avkoppling jag har från jobbet, både dotter och kärringen lägger mycket tid på mat.
Morsan var Husmor på en folkhögskola. 8 h matlagning på jobbet sedan hem och laga mat. Det var nog aldrig ett halvfabrikat då jag växte upp. Baka gjord man i bakstugan vedeldat segkakor , kalvsylta konserverades den skulle göras på älgkalv (helst tjuvskjuten en vecka innan älgjakten enligt farsan då vart den bäst), sylt saft osv. Kakor bakades 7 sorter.

Morsan berättade då hon flyttade ihop med farsan på tidigt 50 tal så slog farsan på stort och investerade i en elspis. ( man kan ju tänka farmors och farfars kommentarer)
Morsan sa med spisen så kom ett recept på spagetti och köttfärssås. Så hon tänkte nu skall jag imponera på svärmor, svärfar och en tandlös dräng, den gick inte hem, Först en elspis va fan skulle man med sådana moderniteter till sedan nått som ut som likmask som var näst intill omöjligt att få in käften. Morsan kunde skratta gott åt den synen i efterhand.
Farsan sa alltid spagetti är väl ingen mat. Men för min del så gillar jag mat från alla världens hörn restauranger, gator och hem.

Tydligen skall det vara en krog i Khao lak som är nämnd i guide Michelin Nai Muang – Phang-Nga - a MICHELIN Guide Restaurant Tja har käkat där, inget fel men trolig tja kanske...

Hörde från kompisen som driver Pam´s i Khao Lak Pam's Restaurant & Cooking class. Khaolak Thailand att det var mer eller mindre att betala så nämndes man som "Michelin krog" var nog inga äkta Michelin guider sa han.

Fan vi serverar ju inte ens autentiskt Thai mat sa han. Finns ju ingen marknad för det, turister vill lagom thai i en fin inramning.
Det stämmer nog och det klar dom sig bra på trots det finns 13 på dussinet med samma koncept.
Jag frugan kan nog sitta där och käka, tycka det är både gott och trevligt även om det inte är hardcore thai mat.

Sedan brukar jag gå bak till Rickard och röka på en joint innan maten så blir fan ännu trevligare både i knoppen och för smaklökarna.
 
Svensk street food er kun for svensker , då er den mye bedre Thailandsk street food . Se video på Svensk gatumat .





Du hittar och äter väl dålig street food var och varannan dag för du verkar ha ont i magen allt för ofta.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp