Som Expats i Thailand ,spiser dere farang mat eller Thai mat ? .

Matjssill kr 5.95 tilbudspriser til mittsommers i Sverige

P1080574.jpg

P1080575.jpg

Till Jansson frestelse har jag mer krav än bara smaken
Ja en Jansson ska lagas till dag1 svalna och värmas dagen efter och ätas. Den sämsta Jansson jag ätit på ett julbord (förövrigt det sämsta julbord jag någonsin varit på) var hos ett känt svenskställe i Pattaya, där kallade potatisgratäng för Jansson.

Det där med att man nästan blir mobbad om man lever på ex nudlar, billig burkfisk från seven eller fläskköttspett har jag oxå upplevt.

Äter man inte dyra stekar eller pyttipanna för 400 baht på nån svenskrestaurang då är man antingen en snåljåp eller en fattiglapp.

Det går precis lika bra att äta gott och mättande för 50 baht som för 1500 på en dyrare restaurang.

I många fall är det damerna som tvunget ska äta dyrt för att visa andra thaiare att här har jag minsann gjort ett riktigt kap vad gäller man.
Sen ska damen gärna hänga på sig en massa guld med för att riktigt visa omgivningen hur rik hon är nu.

Minns min vän Kalevi från Pattaya. Han köpte hembyns finaste hus åt sin bartjej och där struttade hon fram längs bygatan likt en drottning.
Hon berättade ofta vilken respekt hon hade fått nu efter att hon blivit rik.

Ett halvår senare hade Kalevi bokstavligt talat slängt ut henne från sin condo i Pattaya efter att hon varit otrogen mot honom.

Jag minns att fallet från balkongen på tredje våningen i Center condo gjorde jävligt ont.

BTT

Du är snabb med att kränga på dig offerkoftan. Jag tror varken du, eller någon annan, någonsin blivit mobbad för att äta billig mat i Thailand. Själv äter jag oftast lunch för runt 50 Baht och middag för 100 Baht och även de flesta expats jag känner här, som tjänar riktigt bra, tar ofta en skål nudlar till lunch under veckorna.

Det däremot många, jag inkluderad, emellanåt pikar dig för är påståendet att man kan äta lika bra för 50 Baht som för 1,500 Baht; det kan man givetvis inte. Jag gillar thailändsk street food och har levt på det i 25 år men givetvis äter man bättre för 1,500 Baht; kanske inte 30 gånger bättre dock. I snitt går vi ut och äter två gånger i veckan och numera tycker jag det är svårt att komma under 500 Baht/person ens på ett köpcentra i Bangkok. Västerländsk mat under 500 Baht skulle jag inte ens överväga, det blir alltid en besvikelse. På en ranglig plaststol runt vårt condo får man dock fortfarande en schysst thailändsk måltid för under 200 Baht.

För att återknyta till trådstarten; måste man välja? Vi äter nog 80% thailändsk mat, 10% annan asiatisk mat och 10% västerländsk mat. Ingen svensk mat förutom gravad lax emellanåt och lite köttbullar från IKEA. Äter dock havregrynsgröt varje frukost men vet inte hur svenskt det är. Stora mängder snus dock, det är nog det enda svenska livsmedlet jag inte kan vara utan.

Frågan är väl hur gammal den är.
Grebbestads ansjovis 20 pack endast 1000 baht bäst före 2023-05-02
Grebbestad ansjovis 5 pack endast 350 Baht Bäst före 2023-05-02
Grebbestad ansjovis 1 pack 160 Baht Bäst före 2023-09-25.

Jag har köpt 5 pack några gånger och har inte märkt någon skillnad.

Rätt hysteriskt om bäst före datum. Om det ser bra ut och inte luktar illa så är det ok att äta.

I försvaret fick vi på 70- talet konserver som var 30 år gamla helt ok att äta.

Grebbestads ansjovis 20 pack endast 1000 baht bäst före 2023-05-02
Grebbestad ansjovis 5 pack endast 350 Baht Bäst före 2023-05-02
Grebbestad ansjovis 1 pack 160 Baht Bäst före 2023-09-25.

Jag har köpt 5 pack några gånger och har inte märkt någon skillnad.

Rätt hysteriskt om bäst före datum. Om det ser bra ut och inte luktar illa så är det ok att äta.

I försvaret fick vi på 70- talet konserver som var 30 år gamla helt ok att äta.
Förvaras de väl kyllda till de ska ätas är det nog inga problem.

Du är snabb med att kränga på dig offerkoftan. Jag tror varken du, eller någon annan, någonsin blivit mobbad för att äta billig mat i Thailand. Själv äter jag oftast lunch för runt 50 Baht och middag för 100 Baht och även de flesta expats jag känner här, som tjänar riktigt bra, tar ofta en skål nudlar till lunch under veckorna.

Det däremot många, jag inkluderad, emellanåt pikar dig för är påståendet att man kan äta lika bra för 50 Baht som för 1,500 Baht; det kan man givetvis inte. Jag gillar thailändsk street food och har levt på det i 25 år men givetvis äter man bättre för 1,500 Baht; kanske inte 30 gånger bättre dock. I snitt går vi ut och äter två gånger i veckan och numera tycker jag det är svårt att komma under 500 Baht/person ens på ett köpcentra i Bangkok. Västerländsk mat under 500 Baht skulle jag inte ens överväga, det blir alltid en besvikelse. På en ranglig plaststol runt vårt condo får man dock fortfarande en schysst thailändsk måltid för under 200 Baht.

För att återknyta till trådstarten; måste man välja? Vi äter nog 80% thailändsk mat, 10% annan asiatisk mat och 10% västerländsk mat. Ingen svensk mat förutom gravad lax emellanåt och lite köttbullar från IKEA. Äter dock havregrynsgröt varje frukost men vet inte hur svenskt det är. Stora mängder snus dock, det är nog det enda svenska livsmedlet jag inte kan vara utan.

Vad menar du med att äta bättre?

Smaken är som baken det vet jag men jag kan njuta lika mycket av ett spett med kyckling och klibbigt ris för 30 baht som en entrecote för 1000 baht på en finare restaurang.

Jag kanske är unik men har aldrig haft nåt behov av att äta dyrt.

Det dyraste jag ibland unnar mig är en pizza för 120 kr.

BTT

Smaken är som baken det vet jag men jag kan njuta lika mycket av ett spett med kyckling och klibbigt ris för 30 baht som en entrecote för 1000 baht på en finare restaurang.

BTT

Precis!
Du har ingen aning

Hej

Den värsta mat jag vet är den som ska vara lite märkvärdig med en jättestor tallrik, ett blad eller något i ett hörn, några stänk av sås i ett annat hörn och en liten bit kött eller fisk som inte ens skulle mätta ett barn.

Mvh isan lover

BTT
Håller med.
Jag skulle aldrig få för mig att betala 1000 Baht för mat på en restaurang, 500 Baht för mat men då ska det ingå en öl och två supar, en i varje ben.

Senast ändrad:
Håller med.
Jag skulle aldrig få för mig att betala 1000 Baht för mat på en restaurang, 500 Baht för mat men då ska det ingå en öl och två supar, en i varje ben.

När jag var ihop med Gee åt vi ofta på daidomon på Royal Garden i Pattaya.

Minns inte exakt priset för två personer men minns att man betalade per köttbit som man själv fick steka vid bordet.

Låg väl kring 400 baht eller nåt på den tiden.

BTT

BTT

Med "att äta bättre" menar jag i huvudsak att maten är godare men givetvis är det dessutom en fördel med omgivning, service etc.

Som jag skrev så äter jag till minst 95% street food så något "behov" av att äta dyr mat har inte jag heller. Jag tycker dock mat är ganska viktigt så det vore klart tråkigt om man inte någon gång då och då kunde unna sig mer än en skål nudlar.

"En entrecote för 1,000 Baht på en finare restaurang"? Tyvärr, numera kostar det 999 Baht för en entrecote (eller rättare sagt en ribeye) på Sizzlers och det är väldigt långt från en "finare restaurang". En ribeye med ett glas vin på en bra restaurang i Bangkok ligger nog runt 3,000 Baht.

Håller med.

Inte många gånger per år som jag kommer upp i 1,000 Baht på restaurang heller. Vill man äta en stek kommer man dock knappt under 1,000 Baht, även om man äter hemma; en hyfsad importerad köttbit brukar ligga på runt 700 Baht i affären. Thailändsk biff är givetvis billigare men då äter jag hellre nudlar.

Ikväll firade vi att dotterns universitetsansökningar var inskickade. Kollade inte vad det kostade men kallskuret är oförskämt dyrt i Thailand så garanterat en bit över 1,000 Baht per person, inklusive en flaska italienskt bubbel.

Vi åt 50.Bahts nudlar till lunch och havregrynsgröt till frukost, så det jämnar ut sig ;) .

r.jpg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp