Du är snabb med att kränga på dig offerkoftan. Jag tror varken du, eller någon annan, någonsin blivit mobbad för att äta billig mat i Thailand. Själv äter jag oftast lunch för runt 50 Baht och middag för 100 Baht och även de flesta expats jag känner här, som tjänar riktigt bra, tar ofta en skål nudlar till lunch under veckorna.
Det däremot många, jag inkluderad, emellanåt pikar dig för är påståendet att man kan äta lika bra för 50 Baht som för 1,500 Baht; det kan man givetvis inte. Jag gillar thailändsk street food och har levt på det i 25 år men givetvis äter man bättre för 1,500 Baht; kanske inte 30 gånger bättre dock. I snitt går vi ut och äter två gånger i veckan och numera tycker jag det är svårt att komma under 500 Baht/person ens på ett köpcentra i Bangkok. Västerländsk mat under 500 Baht skulle jag inte ens överväga, det blir alltid en besvikelse. På en ranglig plaststol runt vårt condo får man dock fortfarande en schysst thailändsk måltid för under 200 Baht.
För att återknyta till trådstarten; måste man välja? Vi äter nog 80% thailändsk mat, 10% annan asiatisk mat och 10% västerländsk mat. Ingen svensk mat förutom gravad lax emellanåt och lite köttbullar från IKEA. Äter dock havregrynsgröt varje frukost men vet inte hur svenskt det är. Stora mängder snus dock, det är nog det enda svenska livsmedlet jag inte kan vara utan.