Tja vi kan nog unna oss att äta med ögat, fanns ju för några år sedan en restaurang som till och med hade stjärnor från Michelin guiden nästan nästgårds här uppe.
Fäviken Magasinet – Wikipedia. Så där blev det ett besök.
När dottern bodde i Göteborg vart det några besök på några bättre krogar. Blir det en resa till huvudstaden eller tex Phuket så brukar jag nog planera in ett bättre krogbesök.
Mat är nog det vi lägger mest pengar på i vår familj. Egentligen den enda avkoppling jag har från jobbet, både dotter och kärringen lägger mycket tid på mat.
Morsan var Husmor på en folkhögskola. 8 h matlagning på jobbet sedan hem och laga mat. Det var nog aldrig ett halvfabrikat då jag växte upp. Baka gjord man i bakstugan vedeldat segkakor , kalvsylta konserverades den skulle göras på älgkalv (helst tjuvskjuten en vecka innan älgjakten enligt farsan då vart den bäst), sylt saft osv. Kakor bakades 7 sorter.
Morsan berättade då hon flyttade ihop med farsan på tidigt 50 tal så slog farsan på stort och investerade i en elspis. ( man kan ju tänka farmors och farfars kommentarer)
Morsan sa med spisen så kom ett recept på spagetti och köttfärssås. Så hon tänkte nu skall jag imponera på svärmor, svärfar och en tandlös dräng, den gick inte hem, Först en elspis va fan skulle man med sådana moderniteter till sedan nått som ut som likmask som var näst intill omöjligt att få in käften. Morsan kunde skratta gott åt den synen i efterhand.
Farsan sa alltid spagetti är väl ingen mat. Men för min del så gillar jag mat från alla världens hörn restauranger, gator och hem.
Tydligen skall det vara en krog i Khao lak som är nämnd i guide Michelin
Nai Muang – Phang-Nga - a MICHELIN Guide Restaurant Tja har käkat där, inget fel men trolig tja kanske...
Hörde från kompisen som driver Pam´s i Khao Lak
Pam's Restaurant & Cooking class. Khaolak Thailand att det var mer eller mindre att betala så nämndes man som "Michelin krog" var nog inga äkta Michelin guider sa han.
Fan vi serverar ju inte ens autentiskt Thai mat sa han. Finns ju ingen marknad för det, turister vill lagom thai i en fin inramning.
Det stämmer nog och det klar dom sig bra på trots det finns 13 på dussinet med samma koncept.
Jag frugan kan nog sitta där och käka, tycka det är både gott och trevligt även om det inte är hardcore thai mat.
Sedan brukar jag gå bak till Rickard och röka på en joint innan maten så blir fan ännu trevligare både i knoppen och för smaklökarna.