Bygge av parhus och uthyrning i Krabi

• Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 11202
  • Start datum Start datum

Har du inte några skisser/foton eller annat att visa oss fattiga här på forumet? Så vi får se hur lyxigt en lirare med mycket deg ska bygga...
HAHA, tror du själv på det där eller? Du kanske ser nåt fint på Kungsleden. Lapporten rekommenderas.

Mera parhus åt välbeställda thai resenärerna ! Själv har vi några bungalows, 80 % pensionerade tyskar och vi vänder oss till dom bor lite längre då det finns pentry kök, men det trillar in lite korttids gäster med. Dom flesta som hyr eller frågar om boende är ganska "ekonomiska". Normala inkomster, hyfsade pensioner osv, gissar jag.
Brukar träna på Avanis Hotell när jag inte super ned mig och äter nudel soppa för 40 baht.
Där brukar det titt som tätt var stora följen av indier som firar bröllop och man hyr hela hotellet gissar dom har mer pengar än en vad en skogsägare, småföretagare, offshore folk ingenjörer verkstad arbetare eller vilken nu yrkesgrupp eller för den delen pensionärer som hänger på forumet här har eller för den delen i Khao lak.
Som det mesta i Thailand går det ganska fort inflation i allt från dykning till parhus, horor och Hotell.
Men vad vet man efter ca 35 år till och från i Thailand.

Min vän från Holland pensionerad lots från Dubai har väldigt vacker hus ja exklusivt kan man nog säga beach front. Själv brukar han husera i Bungalowen på hans tomt, då det hyrs ut. Är väl så där med beläggningen mer för frugan skall ha nått att göra.
Indier och Ryssar brukar jag neka på nått fint sätt.

Kommer ihåg en förfrågan via Airbnb från indisk par som vill ha allt från hämtning från flyga plats, room service till personlig guidning i Khao sok national park. Tyvärr kan vi inte erbjuda den servicesen, men riktig bra Pussy Pilot kan jag nog ordna var mitt svar.
Så "Lessons learned" jag har sprungit på en hel del som lekt rikt eller haft en slant som försvunnit i land of smile eller för den delen några typ nämnda Indier som vill köpa sig nåt för inget.
Men en sommar som denna även om det går arbetets tecken sån saknar jag poolen bada med barnbarnen i Khao lak.

Det kan tillägas att låg säsongen lång och regnig i södra Thailand vilken man får göra det bästa av, som min byggare på bilden

bmp1.webp

bmp 2.webp

P1010238.webp

pooool.webp

regn.webp
Grattis till fin investering!

Har du inte några skisser/foton eller annat att visa oss fattiga här på forumet? Så vi får se hur lyxigt en lirare med mycket deg ska bygga...
Kommer man över en billig tomt med ett ruckel så finns extra pengar för att bygga lyxiga lägenheter med pool på taket.

Annat än de townhouse vi hyrde i en vecka i centrala Hua Hin för 2600 thb i februari.
Ingen pool alls men en fullt utrustat tvårummare med balkong.

Pojkar, flickor. Tack till de ytterst få som gett seriösa svar på mina få och hela oskyldiga frågor. Nu har jag tyvärr inte tid mer. Jag är för dyr/h.

I övrigt inte förvånad. Avundsjuka, fattiga och icke-intellektuella (suputer i de flesta fall). En riktig avgrund i mänskligt beteende. Typiskt svenskt dessutom. Det finns en bra Jante och en dålig Jante. Här har vi den senare. Nästan så man hoppas att Putinski snart kommer och sätter bananerna på plats, så de får rycka upp sig lite.
Ni får ha det fint och välkomna att bo i mina parhus de som har råd och vill ha en unik upplevelse, övriga välkomna förbi på en importerad öl. ;) Kan vara vi får ta den på plaststolarna i downtown dock om ni kommer ovättade sedan senaste besöket på Pink Lady. Mest orolig för "djävulen" från Skärholmen här.
Hejdå @Kycklingen

Säkert jättebra. Har jag någonsin sagt att jag varit så korrupt att jag kan bygga något sådant? Nej, jag skattar, gör rätt för mig och skäner 1% av all min omsättning FÖRE skatt varenda år och har gjort så i 13 år. Välgörnhet. Och det är inget som jag ens använder i PR syfte.

Det finns olika kundsegment. De som använder resorten i din bild är ett. De som bor på en MAGNIFIK plats är en annan mina. Mina kunder är sådana som vill bo fint, fräscht, ha tillgång till det mesta... men nu det viktigaste och roligaste, som din kund inte bryr sig om (ryss, kines?)- mina kunder vill ha en PERSONLIG upplevelse, någonting alldeles extra och... DET känns kul att erbjuda dem.
PERSONLIG upplevelse, någonting, unik upplevelse alldeles extra Fan skall du sälja din kropp eller bygga parhus ? ;)

Först vill jag säga att jag tycket det är kul när folk ger sig på ett projekt. Jag är kanske en tråkig och riskavers man, men jag blir lite tveksam när du säger att det är ett riskfritt projekt med garanterat hög vinst, den typen av utfästelser brukar man bara höra från Nigeria.

En av de största anledningarna till att starta ett företag är den potentiellt höga vinsten när man en dag säljer företaget. Den chansen går du helt miste om då marken bara är disponibel i 30 år och det dessutom är ett företag som i grunden ägnar sig åt en illegal verksamhet då det är förbjudet att hyra ut på kortare tid än en månad utan hotellicens. Turismindustrin i Thailand går för närvarande på knäna och då många lyxhotell ägs av rika och inflytelserika personer så kan man förvänta sig att jakten på korttidsuthyrare, och framförallt utländska, kommer intensifieras. Ett förslag jag hört från hotellnäringen är att kraftigt höja böterna och att betala "hittelön" till angivare av dessa korttidsuthyrare. Att transferera hem pengar, som i grunden är illegalt intjänade, är också ett problem du bör ha med i beräkningen.

Nu säger du dig ha en välrenommerad advokarfirma som hjälper dig med setuppen, så låt oss ponera att det fungerar, så är jag ändå tveksam till att det är någon vidare affärside.

Vi har ofta betalat 10,000 Bht/natt för hotell i södra Thailand under högsäsong. Det blir 60,000 Baht/vecka då man oftast får en natt gratis om man hyr en vecka. Det blir 18,000 SEK/vecka och det är nog ungefär vad de flesta expats och thailändare på dotterns internationella skola betalade runt jul och nyår. Det finns alltså, tveklöst, en marknad för människor som är villiga att betala runt 25,000 SEK i veckan. Det kanske ser helt annorlunda ut i Sverige, men bland de svenskar och andra västerlänningar jag umgicks med i Bangkok som var villiga att lägga de pengarna på en semestervecka, så hörde jag aldrig någonsin någon nämna att de hyrt via AirBnB. Tjänar man den typen av pengar så har man oftast ett ganska stressigt liv och det sista man vill göra på sin semester är att behöva laga frukost, man vill bara glida ned till en fantastisk frukostbuffe. De flesta vill också ha ett stort poolområde, bo mitt på stranden och kunna låna/hyra kajaker, surfboards osv. Här i Sverige hör jag dock ofta folk prata om AirBnB, men då som ett billigare alternativ till hotell, så de är nog inte villiga att betala 25,000 SEK/vecka.

Slutligen så finns det ett obegränsat utbud av boenden i södra Thailand så bara för att komma upp i 50% beläggning så måste du erbjuda något väldigt exceptionellt. Ett parhus fungerar bara om man bokar båda husen, ingen kommer att lägga de pengarna, eller ens en bråkdel av det, utan att veta vem som bor i det andra huset. Jag surfade in på AirBnB Krabi och även riktigt läckra hus med en stor pool kostar 1,000-2,000 kronor/natt, och de flesta med rabatter om man hyr längre tid. Ingen lätt marknad att ge sig in på och absolut inte garanterat riskfritt med garanterat hög vinst.

I vilket fall lycka till.

Oj, du måste fullständigt ha missat verkligheten. Men de drar inte till sunkiga stråk som svennebananer drar till, dricker Singha på plaststolar. Det finns andra ställen för de välbeställda. Och de är många. Inte minst från Sverige.
Någon annan eller du skrev tidigare inlägg om att det endast var ryssar och kinseser som har råd med mina parhus. Vet du om att vi i stort sett, eftersom du röstat fram Reinfeldt, har NOLL fastighetsskatt i Sverige (men en låg fastighetsavgift), nästan NOLL skatt på aktievinster (ISK), NOLL arvsskatt och att den så kallade värnskatten är NOLL, att tjänstepensionen är 30% för de med inkomster på 50 375 kr/månad. Det vill säha att om du tjänat 60 375 kronor så får du defacto 3000 kronor mer som inte syns. Tjänar du 100 375 kr (nu snackar vi de som hyr mina parhus) så har du 12 000 kr mer som inte syns.
Nedu, ni röstade fram Reinfeldt, Sverige blev inget samhälle för er som fick flytta från Sverige. Ni får skylla er själva. Men det finns extremt många rikingar där ute i Sverige nu, många många många som har råd med fina nybyggda parhus att bo i Thailand. De behöver varken vara VD eller ärva. Det räcker med ett ISK och indexfonder, så som SatanG har. Nåväl inte så lite, men lite mer än SatanG har. Han har fortfarande bara råd med 3 öl om dagen. @SatanG

Visst är fastighetsskatten borta och ersatt av en kommunal fastighetsavgift men även om man sminkar en gris så är det fortfarande ändå en gris.
Din fantastiskt exklusiva tomt, ligger den i ett område som är lika fantastiskt exklusivt?

Spot on Atom. Turismindustrin i Thailand går för närvarande på knäna och då många lyxhotell ägs av rika och inflytelserika personer så kan man förvänta sig att jakten på korttidsuthyrare, och framförallt utländska, kommer intensifieras. Ett förslag jag hört från hotellnäringen är att kraftigt höja böterna och att betala "hittelön" till angivare av dessa korttidsuthyrare.

Min granne är nån slags Cost Controller på The Haven, jag häpnar ibland över siffrorna bara att dra runt dessa jätte hotell med personal el osv han berättar för mig.
Ja visst halva december och hela januari mer eller mindre fullt till hiskeliga priser. Men resten av året katastrof siffror. Marriot är väl dom har högsta beläggning över året. Gissar dom har nån bra marknadsföring och typ best offer över andra delar i världen.

Men som jag och min maskinist kollega enades om för många år sedan, ja på den tiden då Carlsberg sålde sin öl i Thailand och vi förundrades över några grannar som bråkade i området han bodde i Phuket.

Den Thailänska avundsjukan slår med lätthet den svenska i många fall. Vad nu våra etnologiska kunskaper kan var värda.
Carlsbergs försök på den Thailänska marknaden är också ett exempel på snedvriden konkurrens eller rent av avundsjuka

Hoppas skrävlartrollet är borta nu.

Har råkat ut för dessa lustigkurrar ett antal gånger i Pattaya.

En svensk ovårdad herre i gamla slitna kläder som bodde på 1200 bahts hotell på soi 7 som påstod att han var ägare till ett av Malmös största företag och enbart bodde på hotellet för att han ville gå shortimes med damer i området.
Han berättade att han var gift med en thailändska och bodde i ett lyxhus i centrala Bangkok men hade sagt till frugan att han var på äffärsresa.
Sen gick han vidare med att berätta att han var mijardär med lyxyachter på olika ställen i Sverige och Italien.
Efter ca 20 minuter tackade jag för sällskapet och aktade mig noga för att stöta på honom igen.

BTT

En svensk ovårdad herre i gamla slitna kläder som bodde på 1200 bahts hotell på soi 7 som påstod att han var ägare till ett av Malmös största företag och enbart bodde på hotellet för att han ville gå shortimes med damer i området.
Han berättade att han var gift med en thailändska och bodde i ett lyxhus i centrala Bangkok men hade sagt till frugan att han var på äffärsresa.
Sen gick han vidare med att berätta att han var mijardär med lyxyachter på olika ställen i Sverige och Italien.
Efter ca 20 minuter tackade jag för sällskapet och aktade mig noga för att stöta på honom igen.

BTT

Det är väl en sak.
Men att som professionell überinvesterare med obegränsade resurser, kliva in på ett thaiforum och förvänta sig några råd är ju som att Warren Buffet kliver in på Facebook i någon lokal rumänsk grupp för privatekonomi och ställer frågor, blir arg och vresig för att han inte får de svaren han önskar sig.

Jag tror det är få som känner till investeringsmogulen David Antonsson.

Nu är inte jag någon investerare alls, men har en hel del släktingar som har rätt bra med kosing. En boendes på Phuket som hade 4 villor som han hyrde ut, men vet inte om har kvar några.
Det var inga parhus i alla fall.
Parhus känns lite lowbudget om du frågar mig.

BTT
Ja mytomaner ska man hålla sig ifrån.

BTT
Redan trådens andra mening fick en del varningsflaggor att hissas

Redan trådens andra mening fick en del varningsflaggor att hissas

Tänker du på följande?
” Tack för alla bra trådar jag fått läsa med mycket info.”

Man kan ju undra vilken avdelning han har tillgång till som vi övriga inte ser.
Han har läst på forumet och sedan ställer sina frågor.
Personligen hade jag känt direkt att jag hamnat fel forum för dessa frågor.

Tänker du på följande?
” Tack för alla bra trådar jag fått läsa med mycket info.”

Man kan ju undra vilken avdelning han har tillgång till som vi övriga inte ser.
Han har läst på forumet och sedan ställer sina frågor.
Personligen hade jag känt direkt att jag hamnat fel forum för dessa frågor.
Nä men "Jag ska som privatperson köpa en fin tomt, "

555

BTT
Det måste varit trevligt att träffa en likasinnad.:)

BTT
TV?

Tillbaka
Topp