Certificate of residence på Immigration.

Edvin

Aktiv medlem
Jag har läst i olika tråder om Certificate of Residence, bl.a. detta inlägg skrivit av @PanPan
"
Då har jag ordnat tm.30 idag och certificate of residence.
Lämnade in dessa dokument, som jag hade gjort klart kopior på och med mig.
För tm.30.
Kopia på:
Passet.
Inresestämpel.
Kopia frugans id.
Kopia husbok.

För cetificate of residence.
Ifylld ansökan.
Kopia på Tm.30.
Kopia passet.
2 foton.
Kopia Inresestämpel.
Kopia Husbok.
300 baht.
"

och funderar på, om man ska betala för det eller är det gratis ?

Nyligen har jag varit två gånger på Immigration i Khon Kaen för att få ett Certificate of Residence, första gången för att jag vill köpe en bil, och senast för att jag vill få ett konto i Bangkok Bank.
Båda gånger visade jeg bara mitt pass, fylllde i ansökan, och väntade några minuter.
Sedan kom en kvinna med dokumentet, hon sa att det bruker kosta 500 Baht.
Jag sade: Det bruker vara gratis.
hon sa: Bruker du inte betala för det ?
Nej, sa jag.
Ok, då fick jag bara dokumentet och inte mer prat om pengar. :)

Men hur går det för sig på olika Immigration kontor, betalar ni för Certificate of Residence ?

Jag har läst i olika tråder om Certificate of Residence, bl.a. detta inlägg skrivit av @PanPan
"
För tm.30.
Kopia på:
Passet.
Inresestämpel.
Kopia frugans id.
Kopia husbok.

Ifylld ansökan.
Kopia på Tm.30.
Kopia passet.
2 foton.
Kopia Inresestämpel.
Kopia Husbok.
300 baht.
"

Nyligen har jag varit två gånger på Immigration i Khon Kaen för att få ett Certificate of Residence, första gången för att jag vill köpe en bil, och senast för att jag vill få ett konto i Bangkok Bank.
Båda gånger visade jeg bara mitt pass, fylllde i ansökan, och väntade några minuter.
Nej, sa jag.

Men hur går det för sig på olika Immigration kontor, betalar ni för Certificate of Residence ?
Vad jag vet så kostar det 500 thbath, dock har jag hört att det skall vara gratis enligt landets föreskrifter . Vad jag funderar på är att du skrev "Kopia på Husbok " Är det frugans eller har du en gul husbok, om så är så funderar jag på vad du skall med ett Certifie of residence till, Gula husboken är nämligen ett Certifie of residence, när jag köper och säljer MC här så gäller den och behövs inget Certifie of residens

"
För tm.30.
Kopia på:
Passet.
Inresestämpel.
Kopia frugans id.
Kopia husbok.

Ifylld ansökan.
Kopia på Tm.30.
Kopia passet.
2 foton.
Kopia Inresestämpel.
Kopia Husbok.
300 baht.
"

Nej, sa jag.

Hej

Enligt min erfarenheter borde det inte kosta några pengar alls oavsett om man har någon gul bok eller ej, men det hindrar ju inte att en del säkert har fått betala någon slags ”avgift”.

Alla myndigheter och deras anställda gör ju som dom vill runtom i landet.

Mvh isan lover

Vad jag vet så kostar det 500 thbath, dock har jag hört att det skall vara gratis enligt landets föreskrifter . Vad jag funderar på är att du skrev "Kopia på Husbok " Är det frugans eller har du en gul husbok, om så är så funderar jag på vad du skall med ett Certifie of residence till, Gula husboken är nämligen ett Certifie of residence, när jag köper och säljer MC här så gäller den och behövs inget Certifie of residens
Det var inte jag, som skrev husbok, det var PanPan, jeg bara kopierade något han skrev, och jag citerade honom inom citattecken.

Jag har "gul bok" sedan många år och behöver inte bry mig om dessa CoR.
Det var nog tre år innan covid som jag gjorde en MC affär i Pattaya, åkte upp till Transport Office i Banglamug , fyllde i alla papper samt lämnade kopia på Husbok samt Pass, Tjänstemannen sade att han ville ha en cerify of residence, jag upplyste om att det är ju just det jag har här, Gula böcker från Isaan gäller inte ihär sade han, jag vill prata med chefen kontrade jag, han har inte tid med dig blev svaret. Inget Certify of residence = inget ägarbyte upplyste han mig om . Bara att snällt köra ner till Imigration och köpa ett, tror mig minnas även då 500 thaibath vilket jag då kollade upp, de har inte rätt att ta betalt för detta, dessa slantar kan antas delas mellan tjänstemännen samt antagligen även med idioten på Transportstyrelsen :mad: Thailand är in i helv. korrupt

Det var inte jag, som skrev husbok, det var PanPan, jeg bara kopierade något han skrev, och jag citerade honom inom citattecken.
Det var för certificate of recidense.
En kopia på husboken sonen är skriven i för att visa adressen var jag bor, kunde lika gjärna varit en elräkning.
Och betalade 300 baht i höstas.

Vissa ställen gratis vissa en avgift upp till 500 baht står det längst ner i länken, Jomtien 300 baht.
Är väl upp till varje enskilt immigrationskontor vilken avgift som gäller där.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp