Problem i immigration på Suvarnabhumi vid hemresa med liten dotter

 
L

lao

Gäst
Kanske obetänksamt av mig men hade inte en tanke åt det hållet. Den 18 november var det dags för take off mot Sverige för mig och min lilla 22 månader gamla dotter som är thailändsk och svensk medborgare och med dubbla pass. Lång kö till incheckningen hos Norwegian och dottern passade på att kecka i blöjan under väntan. Hurry hurry fick jag höra vid incheckningsdisken men ett blöjbyte var ju nödvändigt. Blev därefter ett hastigt adjö till mamma som var med till flygplatsen. Säkerhetskontrollen gick smidigt trots vattenfyllda vällingflaskor för resan. Vid passkontrollen var det jättekö men fick med en liten på armen smörfil till ett annat rum . Tacksam för det men sedan sket det sig hos immigration officer som kallade på en manlig kollega som tog mig med till ett annat utrymme. Där blev jag tillfrågad om jag hade mammans tillstånd att föra ut min dotter från Thailand. Med min mobil ringde vi upp mamma, min fru. Hon var kvar på flygplatsen och han gick ut för att tala med henne. Hon förklarade att allt var i sin ordning men tillbaka hos oss la han våra handlingar på skrivbordet och gick iväg för att hantera ett annat ärende. Detta fick mig att explodera då det var väldigt tight till boarding av vår flight. Han kallade då på en kvinnlig kollega som skulle ta över ärendet. Hon bad mig ringa upp min fru!!! Nu var jag fullkomligt rasande men efter att ha talat med min fru så stämplade hon dotterns pass.
Jag var som sagt rasande vilket jag tydligt visade och sa till officeren. Hon bara tittade på mig med iskall blick och med den lilla engelska hon kunde fick hon fram "up to you"!!! Det var inte läge att dividera vidare så med handbagage och dotter under armen var det bara att rusa till gaten ca en kilometer bort. Hann med flighten med en hårsmån. De skulle precis stänga dörren till planet när de såg mig komma springande.
Kan tillägga att jag hade födelsecertifikatet för vår dotter med mig i original och detta visade jag upp för samtliga tjänstemän.

Någon med liknande erfarenheter?

Kunde jag ha sluppit dessa problem? Bra att veta inför kommande resor.
 
Det inte vara problem. jag har flugit själv med våran son och min fru har rest själv med vår dotter. Vår son har haft thaipass och jag svenskt och sist båda svenskt. När man ansöker om pass måste båda skriva under.

Antar att ditt namn stod i födelseattesten.Men då du hade passen i ordning är det lite konstigt. Min son var ju sex-åtta år och då hade de väl märkt om han inte ville följa med mig självmant.

Det är ju bra att de är noggranna, vet dock inte hur man skulle kunna förebygga det. I Thailand måste man säkert då gå till Amphur för något papper och massa med stämplar där mamman intygar att det är ok.

Sist när vi åkte till Thailand på Arlanda ville grabben visa sitt pass själv, men det ville inte passpolisen, han frågade om han reste själv och ville se mitt pass samtidigt ... så lite kontroll där också.
 
Ja jag tycker jag hade anledning att vara förbannad! Självklart står jag som fader i födelsecertifikatet.
Min fru reste med dottern från Arlanda i somras utan några frågor.
 
Kanske obetänksamt av mig men hade inte en tanke åt det hållet. Den 18 november var det dags för take off mot Sverige för mig och min lilla 22 månader gamla dotter som är thailändsk och svensk medborgare och med dubbla pass. Lång kö till incheckningen hos Norwegian och dottern passade på att kecka i blöjan under väntan. Hurry hurry fick jag höra vid incheckningsdisken men ett blöjbyte var ju nödvändigt. Blev därefter ett hastigt adjö till mamma som var med till flygplatsen. Säkerhetskontrollen gick smidigt trots vattenfyllda vällingflaskor för resan. Vid passkontrollen var det jättekö men fick med en liten på armen smörfil till ett annat rum . Tacksam för det men sedan sket det sig hos immigration officer som kallade på en manlig kollega som tog mig med till ett annat utrymme. Där blev jag tillfrågad om jag hade mammans tillstånd att föra ut min dotter från Thailand. Med min mobil ringde vi upp mamma, min fru. Hon var kvar på flygplatsen och han gick ut för att tala med henne. Hon förklarade att allt var i sin ordning men tillbaka hos oss la han våra handlingar på skrivbordet och gick iväg för att hantera ett annat ärende. Detta fick mig att explodera då det var väldigt tight till boarding av vår flight. Han kallade då på en kvinnlig kollega som skulle ta över ärendet. Hon bad mig ringa upp min fru!!! Nu var jag fullkomligt rasande men efter att ha talat med min fru så stämplade hon dotterns pass.
Jag var som sagt rasande vilket jag tydligt visade och sa till officeren. Hon bara tittade på mig med iskall blick och med den lilla engelska hon kunde fick hon fram "up to you"!!! Det var inte läge att dividera vidare så med handbagage och dotter under armen var det bara att rusa till gaten ca en kilometer bort. Hann med flighten med en hårsmån. De skulle precis stänga dörren till planet när de såg mig komma springande.
Kan tillägga att jag hade födelsecertifikatet för vår dotter med mig i original och detta visade jag upp för samtliga tjänstemän.

Någon med liknande erfarenheter?

Kunde jag ha sluppit dessa problem? Bra att veta inför kommande resor.
Immigration gjorde ju allt rätt så förstår inte varför du blir förbannad.

Är inte bara en gång man läst i tidningarna om att ena föräldern har kidnappat barnet och fört med sig ut ur landet utan den andre förälderns vetskap.
I Sverige har det ju hänt mängder av gånger, dom verkar lite mer lama i Sverige på att kolla upp sådant.
Födelsecertifikat hjälper ju inte, dom trodde dig säkert att det var din unge men dom vet ju inte om du är påväg att sticka med ungen utan modern vetskap.
Tycker mer Thai polisen gjorde rätt och det är för lättvindigt i Sverige, själv tycker jag att det skall vara krav på intyg från båda föräldrar om ett minderårigt barn skall flyga, en åldersgräns på runt 16 iallafall.
Så man undviker sådana historier som man läser om då och då där ungen har blivit kidnappad utav ena föräldern.
 
Svenskt och thailändskt pass utfärdat vilket i båda fallen kräver bägge föräldrarnas medverkan. Att en tjänsteman som hanterar ärendet helt plötsligt ger sig iväg efter att ha talat med min fru och utan att slutföra ärendet ger mig all anledning att bli förbannad. Så går det inte till i civiliserade länder. Vad skulle ett intyg vara värt och hur skall det se ut enligt dig Jonas?
 
Svenskt och thailändskt pass utfärdat vilket i båda fallen kräver bägge föräldrarnas medverkan. Att en tjänsteman som hanterar ärendet helt plötsligt ger sig iväg efter att ha talat med min fru och utan att slutföra ärendet ger mig all anledning att bli förbannad. Så går det inte till i civiliserade länder. Vad skulle ett intyg vara värt och hur skall det se ut enligt dig Jonas?
Hur det skall se ut, ja det är inte mitt jobb att ta fram det.
Men förhållanden förändras även om man har tagit ut pass innan.
16 år kanske var överdrivet, men iallafall fram tills en ålder där barnet kan kommunicera själv och har en ok situationsuppfattning.
Det är som sagt inte en gång man läst om barn som blivit bortfört av ene föräldern, ett land som Thailand med många blandäktenskap där ene föräldern kommer från annat land och en rätt hög skillsmässostatistik i denna grupp måste vara extra försiktiga.
Jag vet en kvinna i byn som jag bodde innan som vart skiljd från farang, han hade vårdnaden om barnen och hade hand om dom nere i Pattaya, hon var gör orolig för att han skulle sticka med ungarna till sitt hemland och hon aldrig skulle få se dom igen.
Jag vet en i Sverige som har låst in sin unges pass för det knakar i fogarna och han är orolig att hans fru skall ta ungen och dra till Thailand.
Så även om ett pass är utfärdat i samförstånd så kan förhållanden förändras.
 
Senast redigerad av en moderator:
Svenskt och thailändskt pass utfärdat vilket i båda fallen kräver bägge föräldrarnas medverkan. Att en tjänsteman som hanterar ärendet helt plötsligt ger sig iväg efter att ha talat med min fru och utan att slutföra ärendet ger mig all anledning att bli förbannad. Så går det inte till i civiliserade länder. Vad skulle ett intyg vara värt och hur skall det se ut enligt dig Jonas?
Tipset är att ha mer tid på dig nästa gång och att inte bli upprörd, det hjälper inte i Thailand, här får man inget gjort genom att slå näven i bordet.
Att du har korrekta pass säger ju inget om att mamman godkänner.
 
I Sverige är det så att ett barn kan åka tillsammans med en vuxen, oavsett vilken relation barnet har till den vuxna, om ett giltigt pass används. För att stoppa resan måste man polisanmäla att barnet är kidnappat eller man har en oro att den andra föräldern kommer att försvinna med barnet. Passet spärras då och man kommer inte iväg (går säkert komma runt det med att landvägen ta sig till annat EU land som inte har möjlighet att checka passet).

Känns ju iofs bra att de kollar upp, frågan är ju bara hur man ska förbygga med något intyg.
 
Nog bara att acceptera, att jämlikhet mellan könen inte funkar riktigt i praktiken. Frun och flickan har rest ensamma flera gånger mellan Sverige och Thailand utan att någon har lyft ett finger.

Första gången hade hon Thaipass med PUT och flickan hade svenskt pass, ingen som brydde sig.

OT
Anna Mannheimer skrev en krönika en gång, om hur passpolisen i England ringde upp henne och undrade om den där gubben som kom med en kinesflicka verkligen var hennes pappa. De har ju adopterat en flicka ifrån Kina. De kände sig rätt kränkta.
 
Senast ändrad:
Det som gjorde mig särskilt upprörd var det att man talade personligen med min fru vilket måste ha större värde än ett intyg som det pratas om här. När man sedan släpper ärendet för ett annat utan att slutföra det trots att man vet att vi har en flight att passa det gjorde mig förbannad trots att jag är fullt medveten om att det aldrig lönar sig, särskilt inte i Thailand. De måste ändå förstå att uppträda korrekt. Eftersom vi hann med flighten så slutade det lyckligt för oss denna gång.
Sedan kan man ha synpunkter på den låga bemanningen vid Norwegians incheckningsdiskar som gör det stressigt även för de som är i god tid på flygplatsen.
 
Ja jag tycker jag hade anledning att vara förbannad! Självklart står jag som fader i födelsecertifikatet.
Min fru reste med dottern från Arlanda i somras utan några frågor.
Ja, från Arlanda i det fundamentalistfeministiska Sverige. Det är ju en helt annan sak! Du tror väl inte att Du är jämlik med en mamma i Sverige? Att dom dubbelcheckade i Thailand tycker jag var bra, men det är klart - dom kunde ju snott sig lite.
 
Det som gjorde mig särskilt upprörd var det att man talade personligen med min fru vilket måste ha större värde än ett intyg som det pratas om här. När man sedan släpper ärendet för ett annat utan att slutföra det trots att man vet att vi har en flight att passa det gjorde mig förbannad trots att jag är fullt medveten om att det aldrig lönar sig, särskilt inte i Thailand. De måste ändå förstå att uppträda korrekt. Eftersom vi hann med flighten så slutade det lyckligt för oss denna gång.
Sedan kan man ha synpunkter på den låga bemanningen vid Norwegians incheckningsdiskar som gör det stressigt även för de som är i god tid på flygplatsen.

Jag förstår din ilska och frustration. Min erfarenhet av myndighets personer i Thailand är inte direkt positiv. Sedan är jag ingen smidig falang, blir jag irriterad och förbannad så håller jag det inte tillbaka. Ja jag vet man skall inte hitan och ditan i Thailand men om en person beter sig illa så skiter jag i om någon eventuellt tappar sitt löst sittande ansikte. Bemöt mig med respekt så gör jag det samma. Detta gäller självklart mig med.

Bra att dom kollade upp läget och alla papper men precis som du skriver så borde dom gjort processen kort efter att din fru bekräftat att allt var ok.
 
Det som gjorde mig särskilt upprörd var det att man talade personligen med min fru vilket måste ha större värde än ett intyg som det pratas om här. När man sedan släpper ärendet för ett annat utan att slutföra det trots att man vet att vi har en flight att passa det gjorde mig förbannad trots att jag är fullt medveten om att det aldrig lönar sig, särskilt inte i Thailand. De måste ändå förstå att uppträda korrekt. Eftersom vi hann med flighten så slutade det lyckligt för oss denna gång.
Sedan kan man ha synpunkter på den låga bemanningen vid Norwegians incheckningsdiskar som gör det stressigt även för de som är i god tid på flygplatsen.
När vi åkte hem med Norwegian checkade vi in ca två och en halv timme innan avgång, det var sju diskar öppna och kanske tio före oss i kö, så gick på fem minuter. Tog lång tid i passkontrollen dock.

Att personen släppte det kan bero på att han hade ett schema att följa eller att den nya var ett befäl som skulle avgöra.

Förstår att det blev stressigt, men ska man åka internationellt från Bangkok bör man ha minst tre timmar på sig när man reser med barn. Tar alltid längre tid än man tror.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
 
Tillbaka
Topp