Hej
Jag har blivit stoppad och kontrollerad en gång på Don Muang och en gång på Suvan, detta under 35 års resor, så det är ju inte ofta, en gång hade jag med mig fyra flaskor sprit som jag hade köpt på tax free i europa, det var ju för mycket men frugan fann sig snabbt och sa att det var gåvor. Hennes pappa skulle ha en av dom och hennes tre morbröder dom övriga, då förstod tullaren precis, det hade ju varit orättvist om någon av dom inte hade fått någon flaska, så han stoppade tillbaka flaskorna och önskade oss en trevlig resa hem till byn.
Nästa gång var när vi anlände till Suvan med fyra stycken såna där randiga plastbagar som folk brukar ha med sig hem ifrån Thailand t.ex med mat eller kläder, dessa vägde ca 20 kg styck, i tullen blev vi stoppade och dom undrade vad det var i bagarna, det är begagnade kläder, skor m.m som vi ska dela ut i byn svarade vi, det tyckte dom var bra gjort och öppnande aldrig ens någon bag utan önskade oss en fortsatt trevlig resa hem.
Pengar eller liknande är det aldrig någon som har frågat efter, däremot vart jag ska åka och då svarar jag alltid Nong Khai i Isaan och det har det aldrig blivit några andra följdfrågor på annat om jag har flickvän eller fru där, och om vi har barn o.s.v.
Däremot hände det flera gånger förr i tiden på Don Muang att tjänstemän blev intresserade av mina medaljonger som jag bar på den tiden, då inte i tullen utan lite varsomhelst på flygplatsen, dom kom fram och hälsade och frågade om dom fick titta på mina medaljonger och jag förklarade var dom kom ifrån och vem jag hade fått dom av o.s.v, sen undrade dom om jag ville se på deras vilket var lite roligt.
Mvh isan lover