Den rekordstarka Bath:en

 
Lugna dig nu din gute, det är nog inte den du tror det är.
kanner du honom da!1 bara lagg fram bevis sa man kan se om han har vart har, sitta och skriva en helvetes massa om thailand som han last sig till, Det andra forumet slangde ut en med samma nam Broder Tuk Tuk skulla han vara en annan person har da menar du..
 
kanner du honom da!1 bara lagg fram bevis sa man kan se om han har vart har, sitta och skriva en helvetes massa om thailand som han last sig till, Det andra forumet slangde ut en med samma nam Broder Tuk Tuk skulla han vara en annan person har da menar du..
Ja jag tror det är en annan som låtsas vara den "riktiga Broder Tuk Tuk". Det fanns väl en som kallade sig Broder Tuk Tuk förut på Thaisnack och som försvann, sedan regesterade sig en Broder Tok tok som blev pausad av Kycklingen för ett tag sedan och för några dagar sedan regestrerade sig en ny Broder Tuk Tuk, Syster Tuk Tuk (Broder Tuk Tuk) är väl kvar som medlem på Thaisnack. Jag kan ju vara helt fel ute och vimsat till saker och ting men jag kanske får verifierat snart någon annan stans snart vem som är vem, så vi får vänta och se.
 
kanner du honom da!1 bara lagg fram bevis sa man kan se om han har vart har, sitta och skriva en helvetes massa om thailand som han last sig till, Det andra forumet slangde ut en med samma nam Broder Tuk Tuk skulla han vara en annan person har da menar du..
Ja jag tror det är en annan som låtsas vara den "riktiga Broder Tuk Tuk". Det fanns väl en som kallade sig Broder Tuk Tuk förut på Thaisnack och som försvann, sedan regesterade sig en Broder Tok tok som blev pausad av Kycklingen för ett tag sedan och för några dagar sedan regestrerade sig en ny Broder Tuk Tuk, Syster Tuk Tuk (Broder Tuk Tuk) är väl kvar som medlem på Thaisnack. Jag kan ju vara helt fel ute och vimsat till saker och ting men jag kanske får verifierat snart någon annan stans snart vem som är vem, så vi får vänta och se.
Jag hade tydligen fel i mina antaganden det är den kära Broder Tuk Tuk.
 
Jag hade tydligen fel i mina antaganden det är den kära Broder Tuk Tuk.
Jaså, det nicket var ju upptaget???
Har han eller systern lyckats byta till sig det?
Trodde det inte gick att överta andra medlemmars konton samt köra med flera olika konton samtidigt?

Mystiskt....

Kanske det är ett mellanslag som är skillnaden. ???.

Broder TukTuk och Broder Tuk Tuk
 
Hej

Bank of Thailand fattade beslut om att ligga kvar på sin rekordlåga räntenivå och sänkte sin tillväxtprognos, beslutet togs en dag efter att nya stora stödpaket röstades igenom och bathen tappade 0.3% mot dollarn.


Mvh isan lovet
 
Det ser inte ut som det verkligen ligger till, iaf i Bangkok.
En läkare ligger, vad jag förstår, på mellan 200-600k beroende på "specialitet". Kirurger har även del av varje operation.
En lärare går mellan 15k-200k beroende på om det är en nybakad statlig tjänst eller en bättre privatskola för en expat.
En maid minst 10k/månad
En fabriksarbetare 10-15k, runt 15k med övertiden.
En enkel admin på ett företag 15-30k beroende på nationellt eller internationellt företag samt engelskakunskaper.
Officemanagers 40-130k se ovan

/ SatanG
Fabriksarbetare, 15 tusen med övertid?

Min tjej som jobbat många år tidigare på fabrik i Pathum Thani, Ditec, men slutade för 2 år sen och gillade jobba övertid har visat sina lönespecar och hennes lön var varje månad ca 25.000 baht. Om jag förstod rätt, och minns rätt, så låg månadslönen omkring 12.000 baht men de var en massa tillägg och summor jag inte kollade. Hon gillade jobba nattskiftet så det kanske gav extra men vet inte.
 
Fabriksarbetare, 15 tusen med övertid?

Min tjej som jobbat många år tidigare på fabrik i Pathum Thani, Ditec, men slutade för 2 år sen och gillade jobba övertid har visat sina lönespecar och hennes lön var varje månad ca 25.000 baht. Om jag förstod rätt, och minns rätt, så låg månadslönen omkring 12.000 baht men de var en massa tillägg och summor jag inte kollade. Hon gillade jobba nattskiftet så det kanske gav extra men vet inte.

Bra gjort.
Ja mina siffror var bara en uppskattning vad jag tror det ofta ligger runt, sedan diffar det ju alltid åt båda hållen.
Beror kanske även på vad det var för företag, många särskilt japanska företag lägger på flera månadslöner i bonus varje år. Kanske det hjälpte till att toppa upp hennes lön?
Många förmåner kan ju läggas på grundlönen beroende på position och ansvar naturligtvis.

Det är iaf dags att folk slutar snacka som att 6-8k/månad är standardlön för en thai. Många verkar utgå från att lönegenomsnittet ska baseras på den sämst betalda personen de hört talas om. Finns många som tjänar riktigt bra också, särskilt om man ser på lönekraften.

/ SatanG
 
Fabriksarbetare, 15 tusen med övertid?

Min tjej som jobbat många år tidigare på fabrik i Pathum Thani, Ditec, men slutade för 2 år sen och gillade jobba övertid har visat sina lönespecar och hennes lön var varje månad ca 25.000 baht. Om jag förstod rätt, och minns rätt, så låg månadslönen omkring 12.000 baht men de var en massa tillägg och summor jag inte kollade. Hon gillade jobba nattskiftet så det kanske gav extra men vet inte.

Hej

Visst blir det en för Thailand ok summa om man jobbar ex.vis natt och mycket övertid, men vad blir det för liv om man jobbar 12-15 timmar per dygn 6-7 dagar i veckan, det blir inte mycket tid över för familj och barn.

Dom flesta klarar bara av detta en begränsad tid sen säger dom upp sig och åker hem igen, lever på pengarna så länge det går, när pengarna är slut är dom tvingade att söka ett nytt jobb, sen ska man ju ha klart för sig att det ibland handlar om monotona eller tunga jobb som på längre sikt inte så sällan leder till arbetsskador i leder, rygg eller händer.

Mvh isan lover
 
Bra gjort.
Ja mina siffror var bara en uppskattning vad jag tror det ofta ligger runt, sedan diffar det ju alltid åt båda hållen.
Beror kanske även på vad det var för företag, många särskilt japanska företag lägger på flera månadslöner i bonus varje år. Kanske det hjälpte till att toppa upp hennes lön?
Många förmåner kan ju läggas på grundlönen beroende på position och ansvar naturligtvis.

Det är iaf dags att folk slutar snacka som att 6-8k/månad är standardlön för en thai. Många verkar utgå från att lönegenomsnittet ska baseras på den sämst betalda personen de hört talas om. Finns många som tjänar riktigt bra också, särskilt om man ser på lönekraften.

/ SatanG
Minimilonen for ett tag sedan var 300 baht per dag hojdes lite till runt 350 nanting, och det blir ju inte mycket till manadslon
 
Sammanfattning av senaste inläggen...

Många som drygar ut lönen med lite extra nattjobb... men det tar hårt på leder, rygg och händer... :rolleyes:

Hej

Själv var jag mer inne dåligt ergonomiskt utformade arbetsplatser, monotona rörelser, vibrerande verktyg, buller, dålig ventilation och hantering av giftiga material och kemikalier som påverkar hälsan.

Mvh isan lover
 
En fråga, värden på en valuta jämförs ofta med hur bra folket kan leva med sina löner i landet.
Vet någon i vilken nivå lönerna ligger i Thailand? Hur mycket tjänar en lärare, polis,läkare ellet industriarbetare?
Har för mig att några medier i forntiden publicerade hur många timmar som det behövde arbetas för en matkasse. det var säkert 30 år sedan jag såg en sån jämförelse. Det skulle vara ett bra jämförelse om det var en redovisning för arbetstid för mat, hyra, bensin. Då har vi något för jämförelse om landets status
numera så finns det något som kallas mcdonaldsindex.
 
Hej

Just den lönen på 300-350 baht per dag har nog ca 50% av befolkningen och en del har även mindre och en del mer.

Mvh isan lover

Ja kanske, om man räknar in alla barn, arbetsskygga och pensionärer.
Räknar man på de ca. 37 miljoner som räknas ha ett jobb så knappast.
Dags att folk slutar tro att medellönen ligger på vad en avlägsen kusin har i Nakorn Nowhere som jobbar deltid på 7/11.

Får inte en maid i bangkoks förort för under 10k/mån.
Frugans lillebror med nytt jobb på produktionsledet på Caterpillar ca 16k/månad 6 dagar i veckan inkl. OT.
Vad många inte heller ser är att många inom serviceyrket även får splitta en viss del av serviceavgiften på många hotel och vissa restauranger.
För 10 år sedan kunde en städerska på Sheraton i Pattaya dra in runt 30k/mån pga detta, uppenbart inte för tillfället.
En nybörjare på bakery och liknande på varuhusen 10-15k/månad, samt social security.

Släpar självklart efter på mindre orter och landsbygd men ofta är ju även utgifterna mindre där.
Många har fått det mycket bättre även om inte alla har det bra, och har flyttat in i undre medelklassen.

/ SatanG
 
Fre.

Screenshot_20210326-142824.png
 
Ja kanske, om man räknar in alla barn, arbetsskygga och pensionärer.
Räknar man på de ca. 37 miljoner som räknas ha ett jobb så knappast.
Dags att folk slutar tro att medellönen ligger på vad en avlägsen kusin har i Nakorn Nowhere som jobbar deltid på 7/11.

Får inte en maid i bangkoks förort för under 10k/mån.
Frugans lillebror med nytt jobb på produktionsledet på Caterpillar ca 16k/månad 6 dagar i veckan inkl. OT.
Vad många inte heller ser är att många inom serviceyrket även får splitta en viss del av serviceavgiften på många hotel och vissa restauranger.
För 10 år sedan kunde en städerska på Sheraton i Pattaya dra in runt 30k/mån pga detta, uppenbart inte för tillfället.
En nybörjare på bakery och liknande på varuhusen 10-15k/månad, samt social security.

Släpar självklart efter på mindre orter och landsbygd men ofta är ju även utgifterna mindre där.
Många har fått det mycket bättre även om inte alla har det bra, och har flyttat in i undre medelklassen.

/ SatanG

Hej

Det går inte att jämföra delar av Bangkok och Pattaya med hur löneläget är i stora delar av landet, man har i alla tider tjänat mer på vissa platser, men det är inte representativt för landet, för en majoritet är det nog tyvärr 300-350 baht om dagen som gäller om dom överhuvudtaget har ett jobb, många har ju bara den inkomsten i perioder eller säsongsvis.

Det är just dom stora löneskillnaderna som gör att många lämnar sina hem på landsbygden för att ta ett arbete i Bangkok, Chon Buri, Rayong, Korat o.s.v, där finns möjligheten att tjäna betydligt mer även för outbildade, men vinsten blir inte alltid så stor ändå eftersom man där måste hyra bostad och att prisläget är betydligt högre, men många kan ändå t.ex klara av att avbetala på en moppe eller begagnad bil som dom sen kan ta med hem till byn.

Mvh isan lover
 
Mina egna observationer av 5 sasonger i mestadels norra thailand:
Det normala för vanliga thai verkar vara 6 långa arbetsdagar i veckan. Är ju för 17 aldrig lediga... För 10-20K i månaden.
Slut i kroppen 10 år tidigare än svensken, dör som flugor i 60-70-års åldern, har div. sjukdomar som man förstår vad det beror på när man ser vad dom käkar... Har full förståelse för att dom vill ta en paus från ekorrhjulet om dom kan
 
Mina egna observationer av 5 sasonger i mestadels norra thailand:
Det normala för vanliga thai verkar vara 6 långa arbetsdagar i veckan. Är ju för 17 aldrig lediga... För 10-20K i månaden.
Slut i kroppen 10 år tidigare än svensken, dör som flugor i 60-70-års åldern, har div. sjukdomar som man förstår vad det beror på när man ser vad dom käkar... Har full förståelse för att dom vill ta en paus från ekorrhjulet om dom kan

Hej

Håller med helt, det är ju lätt för välbeställda Svenskar att kalla Thailändare för lata, säga att det finns hur mycket jobb som helst och att lönerna är höga o.s.v, så ser det absolut inte ut för den stora majoriteten.

Visst kan man som du säger få ihop 10-20 000 i månaden men till vilket pris, jag är helt övertygad om att ingen av dom Svenskar som normalt klagar på dom ”lata Thailändarna” själva skulle ta dessa jobb och än mindre stå ut med att utföra dom och leva det liv som dessa Thailändare tvingas till.

Det är lätt att prata och tala om för andra vad dom borde göra och hur lätt allt är om man inte är lat.

Mvh isan lover
 
 
 
Tillbaka
Topp