Detta gjorde mig först skitförbannad, fast sedan blev jag glad.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

andrejsdenruskige

Forumveteran
En variant av övriga glad/ledsen-trådar är på sin plats känner jag.

Skulle göra om min arbetsrotation på jobbet.

Min plan var att jobba en vecka före påsk, ta ledigt påsken för att sedan jobba veckan efter påsk.

Detta hade gett mig några timmar i "banken". Dessa timmar hade jag tänkt spara till ett strategiskt bra tillfälle som t.ex resa till Thailand.

Men som vanligt i livet finns det alltid ett MEN.

Idioten till projektledare, som alltid vill ha ett finger med i spelet, tyckte att jag skulle jobba en vecka före påsk för att sedan ta ledigt fyra veckor.

Jag hade väl ca 160 timmar i banken och skulle tydligen ta ut dessa nu.

Det var på gränsen till att jag skulle säga upp mig. Men i vanlig svensk anda så höll jag käften.

Efter tre dagar på jobbet så känns det som att jag lika gärna skulle kunna ta ledigt f.o.m idag. Det är en bedrövlig plats att vara på...

Nåja, jag har fortfarande 9veckor semester att ta ut och kommer att försöka ta ut dessa när det passar projektet sämst.

Så jag är likförbannat glad över att jag slipper denna plats i fyra veckor och kan ta mig en tur till STHLM för att titta på vårtecken eller något sådant.

Hipp hipp hurra!

Se där Andrejs, slutet gott allting gott. För fasen, en lat jäkel som jag skulle jubla över lite extra ledighet. Men tyvärr ligger jag back på dagar så det blir precis tvärtom, jag måste jobba mer än jag är ledig. :'( :'( :'(

"andrejsdenruskige " sa:
En variant av övriga glad/ledsen-trådar är på sin plats känner jag.

Skulle göra om min arbetsrotation på jobbet.

Min plan var att jobba en vecka före påsk, ta ledigt påsken för att sedan jobba veckan efter påsk.

Detta hade gett mig några timmar i "banken". Dessa timmar hade jag tänkt spara till ett strategiskt bra tillfälle som t.ex resa till Thailand.

Men som vanligt i livet finns det alltid ett MEN.

Idioten till projektledare, som alltid vill ha ett finger med i spelet, tyckte att jag skulle jobba en vecka före påsk för att sedan ta ledigt fyra veckor.

Jag hade väl ca 160 timmar i banken och skulle tydligen ta ut dessa nu.

Det var på gränsen till att jag skulle säga upp mig. Men i vanlig svensk anda så höll jag käften.

Efter tre dagar på jobbet så känns det som att jag lika gärna skulle kunna ta ledigt f.o.m idag. Det är en bedrövlig plats att vara på...

Nåja, jag har fortfarande 9veckor semester att ta ut och kommer att försöka ta ut dessa när det passar projektet sämst.

Så jag är likförbannat glad över att jag slipper denna plats i fyra veckor och kan ta mig en tur till STHLM för att titta på vårtecken eller något sådant.

Hipp hipp hurra!

:thumbsup: :thumbsup:Hämnden är ljuv.. :nod:

"legolas " sa:
andrejsdenruskige osolidarisk emot sitt arbete, inte bra... Du skall ställa upp för jobbet och göra ditt bästa, sköter du dig så får du per automatik fina meriter och arbetsgivarna pratar om dig, och plötsligt så kan du söka nya jobb med bättre avlönade befattningar.

Är du osolidarisk, så pratas det om dig, och du får hålla till nere på "golvet" och alltid ha idioter till projektledare över dig..... Det är bara att välja......

Det var den verkligheten som jag växte upp och arbetade under....
:wai: :wai: :wai:

Jobb finns det alltid även om man är osolidarisk.

Fast nu kom jag på att jag blev förbannad över situationen igen.
Hade jag vetat om denna oväntade semester i tid så hade jag nog tagit mig en tur till Thailand med familjen under song kran.

Helvete!!!

I början av Januari så ansökte jag om semester i slutet av Feb. och 3 veckor framåt.
Men chefen vägrade mig ledighet. #¤&%¤¤¤¤#### jävla skit,efter allt som man har ställt upp för företaget.Jag sökte nytt jobb samma kväll,sa upp mig dagen efter.
Jag jobbade faktiskt tre veckor extra för att göra färdigt jobbet som vi höll på med.
Sen så fick jag min semester,och jag trivs f*n så mycket bättre på jobbet nu ;D

Så här ser mailkonversationen ut.
Sättet han svarar på visar att han är en psykopat som alltid måste ändra på någonting oavsett om det blir bättre eller sämre. Men ändras ska det.

Fra: xxxxxxxxxxxxxxxx
Sendt: 9. mars 2012 13:54
Til: Terje (prosjektledaren)
Kopi: xxxxxxxx
Emne: Neste tur

Hei Terje (prosjektledaren).

Kan du ta en titt på rotasjonsplanen når det gjelder andrejsdenruskige.
Han og Gubbe nr2 skal bytte rotasjon.

andrejsdenruskige ønsker da å reise opp som vanlig i uke 13, reise hjem i påsken og så komme tilbake i uke 15.
Er dette ok for deg?

Och så kommer det ett drygt svar....

Nei dette er ikke greit. Har en annen vri…..

Det blir som følger….. (denna bestämda attityd gillar jag inte)

• andrejsdenruskige mobiliserer uke 13 og hjem til påske uke 14. Dvs en ukes tur. Han begynner igjen uke 18 og da har han fått avspasert mye av timene han har i banken.
• Gubbe nr2 mobiliserer uke 16 for full tur. Da har han hatt 3 uker fri og avspasert en del av timene sine.

Dvs vi er 1 mann mindre i uken etter påske på engineering og dette er klarert med kunde.

Vennligst oppdater rotasjonsplan ihht dette.

Terje (prosjektledaren)

"legolas " sa:
Som motvikt.. när jag jobbade under 1960+1970+1980:talet så efter vad jag kom ihåg, så hade vi semester i juli månad. Att komma drällande med semester i januari, februari eller september-oktober var helt ogörligt och betraktades som ganska konstigt.

Konstigt mest då beroende på att företagen hade jobb att utföra då, och då arbetade man, och lämnade inte sina arbetskamrater i sticket.....

Men hur det är nu vet jag inte... finns det några oskrivna regler överhuvudtaget, eller har vårt kära fack fullständigt tagit bort all lojalitet gentemot arbetsgivaren. Jag tänker bara på vilket svar jag hade fått av min arbetsgivare om jag hade sagt - "hej, jag skall åka till Thailand nu i januari och vill ta ut min semester då".

Jag hade väl antagligen fått en taskespark rakt ut på arbetsmarknaden antar jag. Men jag hade ju inte kunnat gnälla, jag förtjänade den sparken i så fall allt för väl...

:wai: :wai: :wai:

Ja, kanske du har rätt.

MEN...alltid en sådant.

Vi kan inte bara lägga oss ner och dö i juli månad för att folk har semester.
Vi kör oftast med en jämn produktion året om.
Jag tror att det är så i de flesta branscher.

Hoppas för övrigt inte att all sjukvård, polis och brandkår lägger ner verksamheten i juli.
Det kan bli jobbigt då.

Där jag jobbar stängst det bara under "röda" dagar och helger. Det är full produktion resten av året. Vi får acceptera schemalagd semester.

legolas: enligt det fackförbund som jag är medlem i, så har alla rätt att ta ut 4 veckors sammanhängande semester Juni,Juli eller Augusti.

Genom det så kan "vi" ta ut semester en annan period på året, företaget är väldigt nöjda om nån anställd vill jobba hela sommaren och ta ut sin semester en annan period.

Men det är för att "våran" högsäsong är då, på vintern har vi det lugnare.

Vi hade pratat om denna semester redan i December,och då var det inga problem alls.
Jag skulle jobba hela sommaren när alla andra hade semester.
Han lovade mycket men höll tunt. om man säger så.

Att vara anställd som byggare(glasis)så såg jag till att jobba under"sommartid"just för att kunna ta ledigt när det passa mig och inte som min"chef/verkare"tyckte.
Bara en gång under alla år, blev jag tvungen/tvingad till 3 veckor ledigt av bossen under industrisemestern, men jag löste det med att fråga min gamla firma och jobba hos dem istället under dessa 3 veckor, vilket gick alldeles utmärkt..(pengar in i kassan)
:thumbsup: :D

"Jo-Be " sa:
Att vara anställd som byggare(glasis)så såg jag till att jobba under"sommartid"just för att kunna ta ledigt när det passa mig och inte som min"chef/verkare"tyckte.
Bara en gång under alla år, blev jag tvungen/tvingad till 3 veckor ledigt av bossen under industrisemestern, men jag löste det med att fråga min gamla firma och jobba hos dem istället under dessa 3 veckor, vilket gick alldeles utmärkt..(pengar in i kassan)
:thumbsup: :D

Ja, alla har vi olika anställningsformer och olika kontrakt.
För mig spelar det ingen roll ekonomiskt om jag får fyra veckor nu eftersom jag har en fast månadslön. Synd bara på mina inarbetade timmar.

Det jag glädjer mig åt i denna svåra stund är de pengar projektet förlorar p.g.a att Statoil betalar för varje timme jag befinner mig på jobb samtidigt som jag fortfarande ska ha min lön. Och nu är det ju så att jag inte kommer att vara på jobb, vilket leder till att projektet inte får in några pengar, men samtidigt ska dom betala min lön.

Kan inte riktigt bestämma mig om jag är glad eller förbannad...

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, alla har vi olika anställningsformer och olika kontrakt.
För mig spelar det ingen roll ekonomiskt om jag får fyra veckor nu eftersom jag har en fast månadslön. Synd bara på mina inarbetade timmar.

Det jag glädjer mig åt i denna svåra stund är de pengar projektet förlorar p.g.a att Statoil betalar för varje timme jag befinner mig på jobb samtidigt som jag fortfarande ska ha min lön. Och nu är det ju så att jag inte kommer att vara på jobb, vilket leder till att projektet inte får in några pengar, men samtidigt ska dom betala min lön.

Kan inte riktigt bestämma mig om jag är glad eller [¤#@@¤%]...

Bara att sitta och flina och gotta i deras missär, du, vet att de alltid kommer tillbaka och frågar efter dina tjänster, om inte så finns det fler som kanske uppskattar din kunskap..

"legolas " sa:
jag tyckte nog att den mest handlade om lojalitet. TS berättade att han var skitsur på företagets syn på hans begärda ledighet, och då blev det surt hit och dit, och sura miner......

men som jag sade, lojalitet till sitt jobb står bara inte på matsedeln längre. Ingen vill, eller klarar inte av att prata om det längre.

Om vi nu pratar om lojalitet, så är det numera så att vi som arbetstagare inte behöver stå med mössan i handen och be arbetsgivarna vackert om att få ett jobb längre. Faktum är att det för få utbildade arbetare till de jobb som finns.

Brukspatronerna är för länge sedan en saga blott, lyckligt vis.

Som motfråga skulle jag vilja fråga dig Legolas, varför skall vi arbetstagare vara lojala mot en arbetsgivare som inte ens tar hänsyn till ens önskar och behov, t.ex när det gäller ledighet?

//Peo

"ledarn " sa:
Det finns två sätt att se på det här med arbete:

Att jobba för att kunna leva...

Att leva för att kunna jobba....

Jag tillhör den första kategorin....
Och är ändå lojal mot min arbetsgivare...

Detta är endast en åsikt som kan ändras :nod: :nod:

Jag är nog också lojal mot min arbetsgivare, men till en gräns..
Jag fortsätter inte i ett jobb jag inte trivs med, då hittar jag ett nytt jobb i stället..

//Peo

"legolas " sa:
Exakt, sådan är nog jag också.....

Så enligt dig handlar det om att om tiderna är "dåliga" för de som skall få anställningen, då passar det att göra bra ifrån sig och vara lojal. Men om tiderna är bra och det finns lite konkurrens då skall man göra vad som helst och skita i både arbete, arbetsgivare och lojalitet. vad är det för jääkla resonemang egentligen....

Nej, det handlar om att arbetstagare har större valmöjlighet och mycket större rättigheter i dag än tidigare. Att jag som arbetstagare har rätt till och möjlighet till att välja sluta det jobb jag har i dag utan att det får konsekvenser för min möjlighet till ett nytt jobb någon annan stans.
Därifrån till att skita i arbete, arbetsgivare och vara illojal är väl ett ganska långt steg eller??? Och var har jag skrivit att man skall göra det???

"legolas " sa:
Talet om brukspatroner förstår jag inte till fullo även om jag förstår vad du menar. jag pratade om 1960, 1970 och lite in på kanske 1980;talet innan yuppisarna uppfanns med datorna... Då fanns det väl inga brukspatrioner att vbefatta sig med. men då fanns det fortfarande yrkestolthet, det fanns hyggligt med lojalitet. Om man nu tycker att detta är fult, så har världen nog blivit en ganska underlig och hemsk plats tycker jag...

Alla bygder där det finns en mycket stor arbetsgivare som anställer en stor majoritet av befolkningen har även i dag en form av brukspatron då ägaren av fabriken kan tvinga genom sina beslut.
T.ex så är det inte så fruktansvärt länge sedan en grupp arbetare på ett sådant ställe hotade med att strejka för att få avtalsenlig lön och "brukspatronen" gick ut offentligt och meddelade "Om någon arbetare i mitt företag går ut i strejk, stängs fabriken ner!"

"legolas " sa:
Din motfråga svarar jag på detta sättet alltså med en annan motfråga till er andra, eller kanske dig då eftersom du ju ställer den: Om du begär ledighet och arbetsgivaren säger - "nej, det funkar inte... Du riskerar företagets likviditet om du tar ledigt nu och skiter i våra stora ordrar som måste effektueras.." vad tycker du om det.....

Eller kör du bara på i livet och säger -"screw you arbetsgivare, ty jag får inte MIN vilja igenom. Jag skiter i företaget bara jag får min ledighet......

Självklart så tar jag hänsyn till arbetsgivarens situation med, men är det så att företaget är beroende av att jag är på jobb för att företaget skall överleva så skulle arbetsgivaren lika väl säga att du får inte vara sjukskriven just nu.. Du får vara sjukskriven nästa månad i stället..!

Men om arbetsgivaren säger att man inte kan få ledigt bara för att han har den rätten och det inte har det minsta med företagets fortlevnad att göra, då säger jag upp min anställning direkt..

"legolas " sa:
Jag för min del är lojal till 100%. Skulle företaget visa sig vara eller kanske chefen vara, en riktig skitstövel som bara är taskig. Då säger jag upp mig och slutar min anställning med flaggan friskt vajande så stolt... Inte fan skitnar jag ner mig i onödan som tydligen många är villiga att göra.

Hoppas detta besvarade lite graand hur jag tänker....
:wai: :wai:

Hur får du det till att man är villig att "skita ner sig", om man säger upp sig??
Jag har väl inte påstått att man skall packa sina saker och gå därifrån bara för att man inte får ledigt?

//Peo

Är det så lätt att hitta ett nytt jobb om man bor på en liten ort och har köpt hus med höga lån.Verkligheten är nog inte så enkel. 8)

"gunnarg " sa:
Är det så lätt att hitta ett nytt jobb om man bor på en liten ort och har köpt hus med höga lån.Verkligheten är nog inte så enkel. 8)

Nej, det är nog inte så lätt att hitta ett nytt jobb på en liten ort, men jag personligen skulle inte köpa ett hus med stort lån om inte jag var säker på att jag hade ett jobb jag trivs med eller att det skulle vara enkelt att sälja huset igen..

I och för sig skulle jag inte ta ett stort lån överhuvudtaget..

//Peo

PS! Min personliga åsikt!

"legolas " sa:
jaja full respekt Per Olav.. alla är vi olika. Och det är ju en himla tur för vissa. jag vet ju t.ex. att jag livet igenom har kunnat sno åt mig MÄNGDER av jobb enbart p.gr.a. att folk är mer fokuserade på att gå hem kl. 16.00 EXAKT än att stanna kvar på arbetet och göra klart jobbet... Så jag kan ju inte klaga för egen del...

;) ;) ;)

Var ser du att jag (eller någon annan) skriver att man INTE skall vara lojal mot sin arbetsgivare och man MÅSTE gå hem 16:00???

//Peo

PS! Min personliga åsikt!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp