Endast ett Turistvisum per 12 månader.

kurant

Forumveteran
Nu verkar det visum jag använde inte vara tillämpligt längre för att stanna i 5-6 månader i Thailand.
Vet många som kör med samma, ett 60 dagars turistvisum och en förlängning på IM, sen en sväng till Laos, Vietnam eller Malaysia och skaffa ett till 60 turistvisum till.

20191217_203826.jpg

Nu verkar det visum jag använde inte vara tillämpligt längre för att stanna i 5-6 månader i Thailand.
Vet många som kör med samma, ett 60 dagars turistvisum och en förlängning på IM, sen en sväng till Laos, Vietnam eller Malaysia och skaffa ett till 60 turistvisum till.

20191217_203826.jpg
Men är inte det här en gammal nyhet som tas upp igen?
Detta skrevs det ju om för mer än ett halvår sen.
Savannakhet är det enda som fortsatt går idag av grannländerna och där kan man fortsatt få VISA O non imm M 1 år också.
Det är fel det som står att Vietiena har vart lättast, dom blev striktare för några år sen.
Och det som står i artikeln stod i BP för mer än ett halvår sen.
Därför jag skrivit innan att det är idag Savannakhet och konsulatet som gäller, dom har ett undantag.
Därför jag åker dit.

Vad jag förstod det som kan du inte längre åka till Vietiena och få nytt 3 månaders om du redan har haft ett.
Du får åka till ditt hemland säger dom, men när jag var i Savannakhet sist var det flera där och gjorde det pga striktare regler i Vietiena, och alla andra ambassader i grannländerna förutom Savannakhet.
Men gapa inte för mycket om det, för då blir dom väl striktare i Savannakhet med.

Savannakhet är det enda som fortsatt går idag av grannländerna och där kan man fortsatt få VISA O non imm M 1 år också.
Det är fel det som står att Vietiena har vart lättast, dom blev striktare för några år sen.
Därför jag skrivit innan att det är idag Savannakhet och konsulatet som gäller, dom har ett undantag.
Därför jag åker dit.

Vad jag förstod det som kan du inte längre åka till Vietiena och få nytt 3 månaders om du redan har haft ett.
Du får åka till ditt hemland säger dom, men när jag var i Savannakhet sist var det flera där och gjorde det pga striktare regler i Vietiena, och alla andra ambassader i grannländerna förutom Savannakhet.
Men gapa inte för mycket om det, för då blir dom väl striktare i Savannakhet med.
Gäller att ha lite koll och inte bara rabbla allt som trillar in i kristallkulan ;)

Och vad jag förstått men kan vara fel så är det i grannländerna dit du kan ta bilen som infört striktare regler, du kan inte göra visa runs som förr.
Men du kan flyga till Filippinerna och få ett nytt, behöver inte åka till ditt hemland.
Jag känner igen artikeln och att Thaikärringen frågade, så tror det är en copy paste som har mer än 6 månader på nacken från original artikeln.

Men som sagt Savannakhet är undantaget än sålänge.

Därför jag åker dit.

Det publicerades idag på Facebook så jag tog det som en nyhet.
Känner några som åkte ner i oktober på turistvisum och tänker köra visarun så nog är det aktuellt för dom.

Vet du vilka ambassader och konsulat som tillåter två turistvisum i rad eller vilka som inte tillåter?
I så fall ska jag tipsa dom.

Bara ambassaden i Manila utfärdar turistvisum åt icke filippinska medborgare.
Konsulatet i Cebu nekar turistvisum.

Det publicerades idag på Facebook så jag tog det som en nyhet.
Känner några som åkte ner i oktober på turistvisum och tänker köra visarun så nog är det aktuellt för dom.

Vet du vilka ambassader och konsulat som tillåter två turistvisum i rad eller vilka som inte tillåter?
I så fall ska jag tipsa dom.
Eftersom det stod idag på FB men jag känner igen inlägget kommer inte ihåg om det var från BP eller Thaivisa.
Jag fick dejavu direkt jag läste och det var innan jag var i Savannakhet sist, jag har läst exakt samma artikel, med samma ord.
Men eftersom det står 16 December i artikeln så vågar jag inte svära på vad som gäller och vill inte tipsa.
Men sök på visa run Savannakhet, dom har flera undantag, bla enda ambassad/konsulat som fortsatt får utfärda 1 åriga VISA O.
Jag satt i taxin med en walesare och kanadensare som förnyat 3 månaders där just pga hårdare regler i tex Vietiena.
Men pga datumen i artikeln rekomenderar jag inget.

Det med Savannakhet är inte allmänt kännt, därför jag skriver gapa inte för mycket.
Jag tipsade själv en VISA run agency om det här i Pattaya som inte hade en aning om det, dom körde bara Vietiena och visste tex inte att man kunde få 1 årigt där.
Idag känner jag att det kanske var dumt, för immigration har ju visat att börjar folk protestera blir dom striktare istället.

Har just varit i kontakt med en kompis som ska göra visarun i januari och köpa ett turistvisum.
Han hade inte hört detta så det var en nyhet.

Har just varit i kontakt med en kompis som ska göra visarun i januari och köpa ett turistvisum.
Han hade inte hört detta så det var en nyhet.
Jag kollar alltid här innan jag åker, dom uppdaterar årligen, men bara gällande non O och 2020, har inte kommit än.
Kan inte hjälpa gällande 3 månaders nu, min info är sen Juni, men som sagt känner igen artikeln från innan det.
Vietienna vet jag dock att dom har infört nya regler i år för att stoppa border runners, eller vet och vet, vet man nåt här ;) men officiella infon som getts ut.

Vientiane används av många som tillbringar vintern i Isaan av praktiska skäl för att förlänga turistvisum.
Dom som vistas på andra ställen som Bangkok, Pattaya, Phuket eller HH tar nog hellre ett flyg till Vietnam eller Malaysia och skaffar ett nytt turistvisum.

Svenskarna i Chaiyphum förlängde turistvisum i Vientiane.

Vientiane används av många som tillbringar vintern i Isaan av praktiska skäl för att förlänga turistvisum.
Dom som vistas på andra ställen som Bangkok, Pattaya, Phuket eller HH tar nog hellre ett flyg till Vietnam eller Malaysia och skaffar ett nytt turistvisum.
Beror ju på var i Isaan du bor.
Och är det enda alternativet så är det.

Regeln är max två SETV. Men om man dessutom har flera Visumundantag som de beskrev att de har, visar det ambassadpersonalen att man utnytjar systemet för att förlänga vistelse eller försöker leva i Thailand.
Det är helt enkelt inte godkänt.
Thailand vill att man skall ha rätt visum för sin vistelse. Vill man stanna ett år skall man ha ett visum som tillåter det.
Visa run är inte ett accepterat sätt stanna i Thailand utan ses som ett kryphål de vill stoppa.
Jag tycker det är riktigt.
Det här gäller visumundantagen och turistvisum, båda är avsedda för kort vistelse.
Det finns ingen gräns på visarun för köpa ny Non-O

Ursäkta jag är petig ordpolis här, men det finns ingen som har förlängt ett visum någonstans. Precis som i Sverige kan de inte förlängas, man ansöker om och köper ett nytt visum.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp