Ett litet budgetbygge i byn salengphan /Surin

"matteisurin " sa:
Har kommer lite flera bilder pa nar vi fixade plattan. Ett av javelskapen. Visst kan vi fixa pvc ror. Jo tjena nar sanningen kom fram hade dom ingen aning, men da var det redan for sent. Som tur var blev det i alla fall ett hal i golvet for muggstolen

Det har jag sett på många ställen. Det är bara toalettstolen som går genom golvet, och resten genom väggen. :'( Det är väl det att man slipper vara så noga med skarvarna om det är lätt att reparera, tänker jag...

Tack för bilderna!

hej Matte , jag tycker det är grymt bra att visa Thai att vi farnger inte bygger skrytbyggen för lånade slantar , (även om man lånar ) ;) Jag "kanske" bygger ett mindre hus på ca 75 m2 i början på nästa år , jag räknar med ca, 400000 thbt , då inget extra onödigt , ett lite "kaffekök" invändigt samt utekök, skall ha riktiga fönster givetvis , annars stanrd på det mesta , ordentligt golklinker med lite "struktur" är bra anser jag då man annars lätt halkar på Thaikakel på golvet ;DThai vet inte skillnad på kakel och klinker ..

vad tror Du matte , 400000thbt färdigt utan en massa AC mm som naturligtvis tillkommer ...Din budget kan inte jag se , vill du dela med dig av den ??

Hoppas det blir bra :)

Snyggt matte kul att du kommit igång me bygget nu o som många redan sagt man behöver i te lägga en massa miljo er på en kåk där nere

Vad räknar du på för budget tror du 3-350,000 bath

har haft diskussioner om detta med kostnad med min hustru , jag säger max 500000Thbt och då skall elen ,samt sanitetsporslin och AC vara inräknat , jag har räknat och räknat och finner att "dom" blåser faranger rejält vid husbyggen , min fru säger att ett hus som matte bygger kostar ca 1 miljon Thbt ,undrar vem hon vill blåsa ,inte mig i alla fall , jag tror matte har lagt mx 400000 thbt. Vlket är rimligt anser jag , vet ju inte hur många kvadratmeter men runt 70 m2 skall man få för de slantarna ..

"Phonta " sa:
har haft diskussioner om detta med kostnad med min hustru , jag säger max 500000Thbt och då skall elen ,samt sanitetsporslin och AC vara inräknat , jag har räknat och räknat och finner att "dom" blåser faranger rejält vid husbyggen , min fru säger att ett hus som matte bygger kostar ca 1 miljon Thbt ,undrar vem hon vill blåsa ,inte mig i alla fall , jag tror matte har lagt mx 400000 thbt. Vlket är rimligt anser jag , vet ju inte hur många kvadratmeter men runt 70 m2 skall man få för de slantarna ..

Det får du garanterat..........

Ja om din fruga säger dom priserna så snackar hon skit solly utrycket men min kåk har inte passerat miljonen än o då ingår gräsmatta med allt har tyvär ingen bild på luren men finns massor på forumet
Sen byggde vi en liten stuga som jag kallar den för o den gick väl på en 2-250,000 bath så det behöver inte bli dyrt där av budgeten ja fråga om till matte

Tyvärr Glimten så fattar de stackars liven inte att de "blåser bort" farangen , i alla fall en farang som har koll på läget , för en mille Thbt får du massor i Thai, ofta så gör Thaitanten upp med byggaren sen partas de på stålarna som blir över ... Nu säger inte jag att detta har skett nån speciell här på forumet , men det är rikrtigt riktigt vanligt i detta land .. men jag kommer ALDRIG att köpa detta ;)

"Phonta " sa:
Tyvärr Glimten så fattar de stackars liven inte att de "blåser bort" farangen , i alla fall en farang som har koll på läget , för en mille Thbt får du massor i Thai, ofta så gör Thaitanten upp med byggaren sen partas de på stålarna som blir över ... Nu säger inte jag att detta har skett nån speciell här på forumet , men det är rikrtigt riktigt vanligt i detta land .. men jag kommer ALDRIG att köpa detta ;)

Nej det e trist när det blir så men det finns många ärliga tjejer .e som aldrig skulle försöka sig på att blåsa farangen me har sett kåkar för mellan 3-5 miljoner som ser ut som skit sen en del riktigt vackra me

Alla e inte ute efter att luras

Den har gangen la vi ungefar ner 140 000 bath for material och loner, varav materialet ca 100 000 bath. Men nasta gang maste vi fixa badrum, el, vatten och da lar det val dra ivag. Sen tillkommer arbeten for altan, tomt mm hujedamej. Hoppas att det ska landa nanstans kring 350 000 bath

Det är ju perfekt Matte! Jag skall visa allt för frugan så småningom, det finns ingen som helst anledning att vräka på med ett skrytbygge eftersom vi ju bor i Sverige och svärföräldrarna kommer att flytta till min svägerskas kåk när den blir färdig nästa år.

Ser fram emot fortsättningen, karma kommer!! :wai: :wai: :wai:

"Berralund " sa:
Det är ju perfekt Matte! Jag skall visa allt för frugan så småningom, det finns ingen som helst anledning att vräka på med ett skrytbygge eftersom vi ju bor i Sverige och svärföräldrarna kommer att flytta till min svägerskas kåk när den blir färdig nästa år.

Ser fram emot fortsättningen, karma kommer!! :wai: :wai: :wai:

Förstår inte varför man skall kalla det skrytbygge om man bygger sig ett litet större hus. Jag tex. bygger ju ett 2 våningshus lite mer påkostat men är ju inte för skryt skull utan jag har ju tänkt tillbringa förhoppningsvis minst 40 år till i huset och varför skall man bo sämre än man gör i Sverige för?
Som gamma gubbe kan jag förstå att man kanske inte vill lägga ut lika mycket pengar på ett nytt hus men skrytbygge då tar ju såna som jag åt mig att vi bara bygger för syns skull och inte för trivsel.

"Jonas " sa:
Förstår inte varför man skall kalla det skrytbygge om man bygger sig ett litet större hus. Jag tex. bygger ju ett 2 våningshus lite mer påkostat men är ju inte för skryt skull utan jag har ju tänkt tillbringa förhoppningsvis minst 40 år till i huset och varför skall man bo sämre än man gör i Sverige för?
Som gamma gubbe kan jag förstå att man kanske inte vill lägga ut lika mycket pengar på ett nytt hus men skrytbygge då tar ju såna som jag åt mig att vi bara bygger för syns skull och inte för trivsel.

Jag menade inget speciellt bygge egentligen, men jag tycker att en del faranghus ser ut som rena skrytbyggen i en omgivning som mestadels består av mer eller mindre fallfärdiga ruckel. Så är det i vår by, det finns ett flott faranghus där och det ser faktiskt ganska malplacerat ut.

Vad jag alltså menar är att jag vill ta hänsyn till omgivningen så att vårt kommande bygge inte sticker alltför mycket i ögonen. Därmed inte sagt att det inte skall vara komfortabelt inuti, AC och dylika bekvämligheter måste man ha.

Ja mitt kommer ju se ut som ett skrytbygge jämfört med husen i området. Men skall jag bygga hus som jag vill ha så måste jag flytta ner till turistort då för att smälta in.
Och jag bygger då inte för skryt skull hade önskat det kunde smälta in bättre för blir en högre risk med ett hus som sticker ut.
Så jäkla trött på och bo i svärföräldrarnas hus och Thai-standard, 2 år är tillräckligt aldrig igen, får kallas skrytbygge men jag tänker inte tillbringa mitt liv i något annat än jag kunnat tänkt bo i om jag bott kvar i Sverige.
En lada med 11 personer är inte ett av ställena jag kan tänka mig bo i, i Sverige. Kanske tar i lite, lite högre standard är det nu sen ombyggnaden, men annars skulle du nog inte ens ställt hästarna hemma i Sverige i det huset svärföräldrarna hade då jag flyttade in.

Har ju iofs Soi Amerika i byn men är ju någon km dit.

"Berralund " sa:
Jag menade inget speciellt bygge egentligen, men jag tycker att en del faranghus ser ut som rena skrytbyggen i en omgivning som mestadels består av mer eller mindre fallfärdiga ruckel. Så är det i vår by, det finns ett flott faranghus där och det ser faktiskt ganska malplacerat ut.

Vad jag alltså menar är att jag vill ta hänsyn till omgivningen så att vårt kommande bygge inte sticker alltför mycket i ögonen. Därmed inte sagt att det inte skall vara komfortabelt inuti, AC och dylika bekvämligheter måste man ha.

Vad är det för fel i att sticka ut och vara annorlunda? Man sätter en rimlig budget sen gör man ju det finaste och bekvämaste man kan för de pengarna. Vi är annorlunda, det är bara naturligt att våra hus ser annorlunda ut!

Att inte bo med svärföräldrarna har jag full förståelse för om man bor permanent därnere. Men jag störs inte av det när vi är på plats 4-5 veckor om året.

Vad huset anbelangar så tycker jag att Mattes bygge ser ut att bli alldeles lagom för att vara min smak. En annan sak blir dock att få sin vilja fram. Min kära hustru lär ju få ett och annat ord med i laget när det blir byggdags. Hon har dock båda fötterna på jorden, så jag tror att det kommer att bli hyfsat anspråkslöst till slut i alla fall. Budget med OK komfort blir nyckelorden.

"Berralund " sa:

Jag tror också att det är en vinnare i längden. :) Hittills har jag dock hållit mig till hyresobjekt, och det är ett väldigt bra sätt att bo i Thailand tycker jag.

"Phonta " sa:

Saken är kanske den att din fru har ingen koll på priset hon har ju bott i Sverige ett tag?
Vet själv hur det är med frugan hon har noll koll på kostnader men hon går åt andra hållet när hon skall gissa hamnar hennes gissning på 1/4 del av vad det igentligen kostar.
Ett exempel när vi höjde marken så gissa hon på ganska exakt 1/4 del men jag hade snackat med en amerikan innan som har egen lastbil och han berätta vad dem får betalt per last och det han sa stämde överens med vad slutkostanden blev.
Så som sagt var, tror fruarma kan ha 0 koll iallafall min om kostnader, dom vågar ju inte fråga andra heller vad dom betalat är ju oförskämt.

"suriya " sa:
Jag tror också att det är en vinnare i längden. :) Hittills har jag dock hållit mig till hyresobjekt, och det är ett väldigt bra sätt att bo i Thailand tycker jag.

Att hyra är naturligtvis det bästa, men det existerar inte för frugan. Hon vill ha en bostad i sin hemby och det köper jag. Vi har ju ett "thaihus" nu men det är angripet av termiter och inte i det bästa skicket så på sikt måste vi bygga nytt och då lär det bli på vår befintliga tomt.

Tycker inte hyra är så bra när man ska bo längre tid.
Man måste ju hela tiden tänka på att inte göra nåt som måste återställas när och om man flyttar

Tillbaka
Topp