Extension

Romefors

Nykomling
När vi sökte extension åkte vi till immigration Bluport i Hua-Hin men fick till oss att vi måste åka till The Yang p g a vi bodde på condo i Cha-Am, vilket var mycket ”bökigt” och tog många timmar, mycket pga att de inte kunde engelska - det vill vi inte uppleva igen.
Fråga; Om vi bokar någon natt i Hua-Hin, kan vi använda det som adress för att få hjälp på Bluport i Hua-Hin?

När vi sökte extension åkte vi till immigration Bluport i Hua-Hin men fick till oss att vi måste åka till The Yang p g a vi bodde på condo i Cha-Am, vilket var mycket ”bökigt” och tog många timmar, mycket pga att de inte kunde engelska - det vill vi inte uppleva igen.
Fråga; Om vi bokar någon natt i Hua-Hin, kan vi använda det som adress för att få hjälp på Bluport i Hua-Hin?

Ja det funkar nog.
Problemet är väl att ni måste rapportera den riktiga adressen, TM30 har jag för mig den heter, när ni kommer hem igen.
Men det kan ju ägaren till er riktiga adress göra online.

/ SatanG

Så har jag gjort när jag förlängt i Udon Thani trots att jag bott i Chaiaphum och Korat.

Bokat hotell i Udon och angett som adress det i ansökan.

Inga problem.

Så har jag gjort när jag förlängt i Udon Thani trots att jag bott i Chaiaphum och Korat.

Inga problem.
Hej, tack för svar. Bokade du en dag (den du sökte extension på) eller flera dagar. Fick du betala hotellnatten/nätterna för att visa upp eller de räckte att visa bokning?

Hej, tack för svar. Bokade du en dag (den du sökte extension på) eller flera dagar. Fick du betala hotellnatten/nätterna för att visa upp eller de räckte att visa bokning?
Jag bodde faktiskt där en till tre nätter och kunde visa kvitto om det behövdes.

Det viktigaste är att adressen och telefonnummer finns till det man anger på blanketten.

En gång i Hua Hin gick jag bara in på ett hotell och fick ett visitkort som jag skrev av adressen på.

Då hyrde jag i Pranburi som är rätt distrikt, men ville inte ge hyresvärden bekymmer som inte rapporterat att en utlänning bodde där.

Kan väl säga att i samtliga förlängningar har jag angett ett hotell då dom jag har hyrt hus av inte rapporterat att dom hyrt ut åt utlänningar. Hade jag skrivit rätt adress hade dom åkt på böter.
De flesta vill inte bli registrerade och riskera skatt på intäkterna.

Senast ändrad:

Inga problem.
Tack Kurant , det gav mig svar på ett par frågor jag hade om just detta med adresser och val av immigration. Så du menar att jag som skriven och boende i Buriram kan åka upp till Khon Kaen ta några dagar på ett hotell vars adress jag då anger som vistelseadress hos immigrationskontoret i Khon Kaen

Tack Kurant , det gav mig svar på ett par frågor jag hade om just detta med adresser och val av immigration. Så du menar att jag som skriven och boende i Buriram kan åka upp till Khon Kaen ta några dagar på ett hotell vars adress jag då anger som vistelseadress hos immigrationskontoret i Khon Kaen
Ja, alla har rätt att röra på sig och flytta.
Du får vara beredd att förklara att du håller på att flytta och letar letar boende och bor på hotell tillfälligt i ett distrikt och naturligtvis ska komma tillbaka till IM och rapportera den nya adressen från dig och den du hyr av.

Du ska vara lika noggrann som när du återvänder från en vecka eller två med boenden på olika hotell som rapporterat dig till IM.

Men som vanligt är det den enskilde tjänstemannen som avgör så ett trevligt sätt prydligt klädd och välvårdad är också viktigt.

Vilket uppehållstillstånd man har kan också påverka.

Ja, alla har rätt att röra på sig och flytta.
Du får vara beredd att förklara att du håller på att flytta och letar letar boende och bor på hotell tillfälligt i ett distrikt och naturligtvis ska komma tillbaka till IM och rapportera den nya adressen från dig och den du hyr av.

Du ska vara lika noggrann som när du återvänder från en vecka eller två med boenden på olika hotell som rapporterat dig till IM.

Men som vanligt är det den enskilde tjänstemannen som avgör så ett trevligt sätt prydligt klädd och välvårdad är också viktigt.

Vilket uppehållstillstånd man har kan också påverka.
Detta var för mig mer ett svar på hur en Agent jag talade med i Pattaya i stället för mitt marriage kan ge mig ett retirement mot en "viss" kostnad , agenten använder då sin kontakt i en helt annan provins/changwat norr om Bangkok och jag skulle då exempelvis få ett retirement uställt av immigrationen i den för mig idag okända immigrationen. Hur fungerar detta frågade jag, jag har ju mitt Non O samt extension i Burira ? Inga problem menade agenten, du har rätt att flytta vart du vill i landet, precis som du skriver Kurant :thumbsup: ;)

Är det 2 månader som pengarna skall vara låst på bankkonto, för mig var 3 månader innan (Extension spouse/family?
Är 3 månader till förnyning idag men då skall jag enligt vad som står där kunna vänta 1 månad till innan jag låser på kontot?

1. In the case of marriage to a Thai woman, the alien husband must earn an average annual income
    of no less than Baht 40,000 per month or must have no less than Baht 400,000 in a bank account in
    Thailand for the past two months to cover expenses for one year.

Är det 2 månader som pengarna skall vara låst på bankkonto, för mig var 3 månader innan (Extension spouse/family?
Är 3 månader till förnyning idag men då skall jag enligt vad som står där kunna vänta 1 månad till innan jag låser på kontot?

1. In the case of marriage to a Thai woman, the alien husband must earn an average annual income
    of no less than Baht 40,000 per month or must have no less than Baht 400,000 in a bank account in
    Thailand for the past two months to cover expenses for one year.

Har för mig det är två månader vid första ansökningen, sedan tre månader.
Själv kör jag alltid tre månader för att vara säker.
Finns säkert något proffs här som vet detaljerna.

/ SatanG

Kan någon förklara detta?
20230311_104505.jpg

Kan inte din fru läsa Thai Stefan ? Det står att du skall ansöka om Visa /extension 3 måbader innan ditt gamla löper ut, du skall även visa bankmedel för det visa du avser söka
Normalt handlar det om 30-45 dagar innan det nuvarande löper ut beroende på det lokala Immikontoret. Kommer man försent så blir det till att börja om från början. :)

Senast ändrad:
Jag förstår vad du menar, men jag skulle inte vilja vänta till sista dagen och upptäcka att de kräver något extra papper som inte krävdes året innan.
Jag hade missuppfattat en sak när visumdatumet går ut, så jag ska till IM nu på Torsdag och inte nästa Torsdag dår visumet går ut.

Tillbaka
Topp