Extension

 
Kom att tänka på när jag skaffade körkort, då skulle jag till Svenska Ambassaden och översätta mitt svenska körkort enligt "kunniga" svenskar men det gjorde jag inte.
Jag tog med mitt svenska körkort passet husboken läkarintyg och frugan, åkte till där man ordnar körkort och fick säga färgen när de pekade på färgprickar på en plansch betala 205 Baht sen fick jag körkortet.
Samma här, men det var då det, nu funkar inte detta förfarande
 
Helt otroligt, aldrig under alla år vi varit här nere har jag aldrig avkrävts eller använt något "pensionärsintyg " Jag känner att detta är en så kallad stenbordsskröna, visst kan man kanske få ett om man frågar, men inget som krävs av Immigrationen
Har du någonsin ansökt om Non O från Sverige?
Det är där du behöver någon form av pension.
I Thailand räcker det med inkomst.
Har försökt att förklara detta för dig tidigare men det har nog inte nått ända fram.
 
Har du någonsin ansökt om Non O från Sverige?
Det är där du behöver någon form av pension.
I Thailand räcker det med inkomst.
Har försökt att förklara detta för dig tidigare men det har nog inte nått ända fram.
Ja, jag har ansökt om Non O från Sverige, det enda jag uppvisade var inkomst dvs i mitt fall slantar på banken samt ett rent kriminalregister. Jag var inte ens pensionerad, dock gott och väl fyllda 50 år , det var inga problem. Möjligt de har hittat på något nytt hittepå idioti, det vet jag ej
 
Ja, jag har ansökt om Non O från Sverige, det enda jag uppvisade var inkomst dvs i mitt fall slantar på banken. Jag var inte ens pensionerad, inga problem, Non o Spouse. Möjligt de har hittat på något nytt hittepå idioti, det vet jag ej
Ursäkta.
Fel av mig.
Jag missade i mitt inlägg att det gäller Non O Retired.
Retired betyder pensionerad.
Därav pension.
Ok?
 
Ursäkta.
Fel av mig.
Jag missade i mitt inlägg att det gäller Non O Retired.
Retired betyder pensionerad.
Därav pension.
Ok?
Detta är vad som krävs for ett Non O immigrant
  • 1. Passport or travel document with validity not less than 6 months.
  • 2. Photograph of the applicant, taken within the past six months.
  • 3. Financial evidence (e.g. bank statements, proof of earnings, proof of sponsorship from a third party).
  • 4. Proof of relationship to a family in Thailand.
 
Och detta om du inte har familj barn, fru etc
Non OA
  • 1. Passport with validity not less than 6 months.
  • 2. Photograph of the applicant, taken within the past six months.
  • 3. Financial evidence : a guarantee letter from the bank and a copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 THB or an income certificate with a monthly income of not less than 65,000 THB or a deposit account plus a monthly income in total not less than 80,000 THB.
  • 4. Certificate of criminal record clearance from the country of nationality. The certificate should be valid not more than three months and should be notarized by notary organs or the applicant's diplomatic or consular mission.
  • 5. Medical certificate from the country where the applicants apply visa stating that applicants don’t have any prohibited diseases as follows; Leprosy, Tuberculosis, Elephantiasis, drug addiction, third stage of Syphilis. The medical certificate must be issued no longer than 3 months prior to the date of submission.
Det finns inga krfav på att de är pensionär .. Ta fram dessa från Ambassadens hemsida så skall jag backa från att jag tror det är svammel . Har du ingen inkomst så skall du ha 800k på banken , inget annat krav från försäkringskassan
 
Detta är vad som krävs for ett Non O immigrant
  • 1. Passport or travel document with validity not less than 6 months.
  • 2. Photograph of the applicant, taken within the past six months.
  • 3. Financial evidence (e.g. bank statements, proof of earnings, proof of sponsorship from a third party).
  • 4. Proof of relationship to a family in Thailand.
Va du blandar du blandar fram och tillbaks på retired och married, det är married du visar nu, ser du ju på sista punkten.
Sen har det tillkommit dokument som skall med nu med E-Visa ansökan på Non-O, höll på med det idag.
 
Detta är vad som krävs for ett Non O immigrant
  • 1. Passport or travel document with validity not less than 6 months.
  • 2. Photograph of the applicant, taken within the past six months.
  • 3. Financial evidence (e.g. bank statements, proof of earnings, proof of sponsorship from a third party).
  • 4. Proof of relationship to a family in Thailand.
Och vad har det att göra med Retired?
 
Och vad har det att göra med Retired?
Skulle vilja veta vad för visa du egentligen åsyftar , kan du visa detta med en kopia av Ambassadens olika visum , Det finns Non O immigrant sen finns det OA sen finns det retired ??? Eller finns det inte? Visa på var kriterierna finns, är det OA du menar ? Du måste ha ett Non O alt ett OA i botten, detta ansöker du i Sverige säger du, Var och hur , visa på var i E Visa
 
Ursäkta.
Fel av mig.
Jag missade i mitt inlägg att det gäller Non O Retired.
Retired betyder pensionerad.
Därav pension.
Ok?

Skall hjälpa dig

Det finns inget retirement att söka från Sverige, extension based on retirement finns det , men det du kan aldrig få i Sverige, det kan du söka efter knappt 3 månader i Thailand straxt innan ditt Non O expired .

Du vet inte vad du diskuterar vännen

What You Need To Know About The Retirement Visa

The Thailand retirement visa is a popular term for "Extension of Stay Based on Retirement”. It is an extension of a Non-Immigrant O Visa or Non-Immigrant OA Visa if you apply for it abroad. The visa can be valid either for a single entry or for multiple entries. It is a long term Thai visa that entitles the holder stay for 1 year periods in Thailand. The visa is renewable every year and the renewal process can be done inside Thailand. Yes, you need to re-apply every year.
 
Undrar vad det är för "Pensionärsvisum" för att stanna längre än 60 dagar som gamlingar sökte på ambassaden i Stockholm innan corona och e visum. De var helt klart inte gifta med nån thai utan varandra eller inte alls.
 
Undrar vad det är för "Pensionärsvisum" för att stanna längre än 60 dagar som gamlingar sökte på ambassaden i Stockholm innan corona och e visum. De var helt klart inte gifta med nån thai utan varandra eller inte alls.
Finns inget som heter "pensionärsvisum" Det heter Non O alternativt OA , sen kan du resa in i Thailand och innan ditt Visums slutdatum ansöka om Extension of stay baserat på retired, så ligger det till med denna helt felaktiga uppfattning
 
Senast ändrad:
Finns inget som heter "pensionärsvisum" Det heter Non O alternativt OA , sen kan du resa in i Thailand och innan ditt Visums slutdatum ansöka om Extension of stay baserat på retired, så ligger det till med denna helt felaktiga uppfattning
Det finns hur mycket som helst som kallas pensionärsvisum.
Många använder det istället för turistvisum numera.
Behövs inga pengar låsta i Thaibank förrän man själv ändrar i Thailand.

Kräver förstås visarun varje 90 dagar.

Både på engelska och svenska.

Några exempel

Qualifications of an applicant and Requirements for a Thailand Retirement Visa.

A foreign national whose age is over 50 years or above

Att söka från Sverige.

Pensionärsvisum (O)
Om du är pensionär kan du ansöka om pensionärsvisum Non-Immigrant Visa "O". Man kan välja mellan single entry och multiple entry. Single entry gäller för en inresa i 90 dagar. Innan det har gått 90 dagar har du möjlighet att förlänga visumet hos Immigration i Thailand. För alla frågor kring förlängning av visum ska du vända dig direkt till Immigration. Multiple entry är giltigt i ett år och varje inresa kan du stanna i 90 dagar.

För ansökan behövs följande dokument:

En komplett ifylld ansökningsblankett. Blanketten finns här (öppnas i nytt fönster)
En komplett ifylld Declaration form. Klicka här för att öppna filen.
Personbevis.
Kopia av ditt pass. Bifoga en kopia av identitetssidan i ditt pass som ska vara giltigt minst 6 månader efter inresedatumet
Visumfoto. Vänligen använd vår digitala fototjänst. (Detta lägger du till i samband med din visumbeställning innan du slutför din beställning.)
Ett foto på dig själv där du håller upp passets id-sida framför kameran. (Exempelbild)
Skanna ditt senaste visum eller stämpel i passet samt alla stämplar 12 månader innan dess. Se denna blankett om du inte rest.
Du behöver bifoga bevis på finansiering. Bifoga antingen:
Intyg på inkomst från pension på minst 18500 kronor efter skatt varje månad
Om pensionen inte räcker till, kan du komplettera med bankintyg som visar tillgodohavanden (kontant) på minst 120000 kronor.

Du behöver dessutom bifoga:
Bevis på att du är pensionär (intyg på inkomst från pension i original med signatur och stämpel)
 
Undrar vad det är för "Pensionärsvisum" för att stanna längre än 60 dagar som gamlingar sökte på ambassaden i Stockholm innan corona och e visum. De var helt klart inte gifta med nån thai utan varandra eller inte alls.
Förmodligen OA , det är det enda, och det enda som funnits även innan Covid. Sedan 206 i alla fall då jag såkte mitt första från Sverige innan jag var gift, sen har jag sökt Non O spouse ett pat ggr från Sverige , men helt onödigt då man mycket enklare söker ett Non o med efter följande extension 12 mån baserat på Retired alt Married . Så nu behövs inte detta diskuteras mer . Uppgifterna är hämtade från Thailands Ambassads hemsida samt E - visum ansöknings information
 
Tidigare var det före skatt, men det har tydligen ändrats.
Det är vid ansökan från Sverige
Single eller mutible entry.
90dagar Non IM O Retirement.

En nyare variant av turistvisum för +50.

Har några bekanta som använde det i vinter.
Dom stannade 86 dagar och är nu tillbaka och skottar snö.
 
 
 
Tillbaka
Topp