Extension

 
Ursäkta.
Fel av mig.
Jag missade i mitt inlägg att det gäller Non O Retired.
Retired betyder pensionerad.
Därav pension.
Ok?
Jag har Non O Retirement

utfärdat i Thailand. Alltid visat inkomst intyg. Har aldrig fått någon fråga om jag har pension eller ej.

IMG_20230331_143351.jpg
 
Tidigare var det före skatt, men det har tydligen ändrats.
Om du begär ett inkomst intyg så får du summan innan skatt dvs brutto, "tydligen " vad betyder det, och var fann du denna info, immigrationen vet väl inget om skatt på ex pensionen , de får brutto och inget annat av Svenska ambassaden, och just därför är det korkat att söka detta från Sverige, Incomeletter från Svenska ambassaden kostar drygt 600 bath + 200 bath för porto inom Thailand, då får du din inkomst brutto och det blir normalt mer, i alla fall i mitt fall ;)
 
Senast ändrad:
Det finns hur mycket som helst som kallas pensionärsvisum.
Många använder det istället för turistvisum numera.
Behövs inga pengar låsta i Thaibank förrän man själv ändrar i Thailand.

Kräver förstås visarun varje 90 dagar.

Både på engelska och svenska.

Några exempel

Qualifications of an applicant and Requirements for a Thailand Retirement Visa.

A foreign national whose age is over 50 years or above

Att söka från Sverige.

Pensionärsvisum (O)
Om du är pensionär kan du ansöka om pensionärsvisum Non-Immigrant Visa "O". Man kan välja mellan single entry och multiple entry. Single entry gäller för en inresa i 90 dagar. Innan det har gått 90 dagar har du möjlighet att förlänga visumet hos Immigration i Thailand. För alla frågor kring förlängning av visum ska du vända dig direkt till Immigration. Multiple entry är giltigt i ett år och varje inresa kan du stanna i 90 dagar.

För ansökan behövs följande dokument:

En komplett ifylld ansökningsblankett. Blanketten finns här (öppnas i nytt fönster)
En komplett ifylld Declaration form. Klicka här för att öppna filen.
Personbevis.
Kopia av ditt pass. Bifoga en kopia av identitetssidan i ditt pass som ska vara giltigt minst 6 månader efter inresedatumet
Visumfoto. Vänligen använd vår digitala fototjänst. (Detta lägger du till i samband med din visumbeställning innan du slutför din beställning.)
Ett foto på dig själv där du håller upp passets id-sida framför kameran. (Exempelbild)
Skanna ditt senaste visum eller stämpel i passet samt alla stämplar 12 månader innan dess. Se denna blankett om du inte rest.
Du behöver bifoga bevis på finansiering. Bifoga antingen:
Intyg på inkomst från pension på minst 18500 kronor efter skatt varje månad
Om pensionen inte räcker till, kan du komplettera med bankintyg som visar tillgodohavanden (kontant) på minst 120000 kronor.

Du behöver dessutom bifoga:
Bevis på att du är pensionär (intyg på inkomst från pension i original med signatur och stämpel)
Förmodligen OA , det är det enda, och det enda som funnits även innan Covid. Sedan 206 i alla fall då jag såkte mitt första från Sverige innan jag var gift, sen har jag sökt Non O spouse ett pat ggr från Sverige , men helt onödigt då man mycket enklare söker ett Non o med efter följande extension 12 mån baserat på Retired alt Married . Så nu behövs inte detta diskuteras mer . Uppgifterna är hämtade från Thailands Ambassads hemsida samt E - visum ansöknings information
En säger att pensionärsvisum sökt från sverige är O en annan säger OA?

En säger att pensionsintyg krävs en annan säger att det inte krävs?

Och som sagt visum baserade på marriage diskuteras inte och det ska sökas från Sverige.
 
En säger att pensionärsvisum sökt från sverige är O en annan säger OA?

En säger att pensionsintyg krävs en annan säger att det inte krävs?

Och som sagt visum baserade på marriage diskuteras inte och det ska sökas från Sverige.
Har inget annat mer att tillägga annat än att sök då detta pensionärsvisum från Sverige , krångla till det mer än nödvändigt gör mest nyttiga idioter :laugh2:
 
Det finns ett antal visatyper men nästan alla är Non-Immigrant O***.

Väldigt svårt att få Resident-Visa i Thailand för utlänningar.

Non-Immigrant Visa

This is normally a single entry visa to Thailand valid for 90 days. Like the tourist visa, you can extend your stay by doing a visa run going to the border or nearby city/country. Obtaining a work permit and opening a bank account is possible.

Marriage Visa and Retirement Visa
There is no direct application for this 2 visa types. But don’t worry it’s not going to be a complicated process, as long as you will meet the special financial requirements for the application. How to obtain a Marriage Visa in Thailand? You must simply be married to a Thai National. Otherwise, if you want a Retirement Visa in Thailand, you need to be 50 years old or above.

 
En säger att pensionärsvisum sökt från sverige är O en annan säger OA?

En säger att pensionsintyg krävs en annan säger att det inte krävs?

Och som sagt visum baserade på marriage diskuteras inte och det ska sökas från Sverige.
Finns att söka från Sverige.
Visa O +50, med detta måste du lämna landet var 90 dag.
Visa OA +50 det är med 90 dagars rapportering hos imm, kräver mycket mer dokument.
Visa O spouse/family lämna landet var 90 dag.

Sen på imm i Thailand.
Visa O kan du få 1 year extension hos imm med 90 dagars rapportering, 800k på bank för +50 och 400k på bank för spouse/family.

Man kan också göra om sitt turistvisa eller on arrival på imm till ett Visa O.
Själv söker jag mitt Visa O spouse family i Sverige, 1 årigt med multiple entry, 90 dagar per entry.
Jag har även vart på konsulatet i Savannakhet och sökt 2 gånger.
Med det behöver jag inte låsa pengar eller köpa re-entry, jag är ju bara här max varannan månad nu.
 
Har inget annat mer att tillägga annat än att sök då detta pensionärsvisum från Sverige , krångla till det mer än nödvändigt gör mest nyttiga idioter :laugh2:
Ska man ner i tre månader är det ett perfekt visum. 90 dagar Single entry och ingen förlängning på IM.

Fungerar och med ett visarun och en förlängning.

Som klippt och skuren för klimatflyktingar över vintern.

Långt ifrån alla vill bo i Thailand på heltid.
 
Om du begär ett inkomst intyg så får du summan innan skatt dvs brutto, "tydligen " vad betyder det, och var fann du denna info, immigrationen vet väl inget om skatt på ex pensionen , de får brutto och inget annat av Svenska ambassaden
Nej och Immi vet ingenting om hur mycket skatt jag betalar (som de drar pe automatik)r. Men, detta var många herrans år sedan. Utnyttjade bara 'erbjudantet' 2 eller 3 gånger men tyckte att det var en onödig körning (600B för intyget + 2 timmar i blien + att riskera liv och lem i trafiken.) Bara för att 'få' ett intyg. Så jag satte in 800B på kontot istället.
 
Nej och Immi vet ingenting om hur mycket skatt jag betalar (som de drar pe automatik)r. Men, detta var många herrans år sedan. Utnyttjade bara 'erbjudantet' 2 eller 3 gånger men tyckte att det var en onödig körning (600B för intyget + 2 timmar i blien + att riskera liv och lem i trafiken.) Bara för att 'få' ett intyg. Så jag satte in 800B på kontot istället.
vadå Immigrationen drar per automatic, de drar väl inte av något, vad har du fått det ifrån i så fall

Fö. Upp till var och en vad och hur man gör med sina slantar, jag löser det på mitt sätt. :thumbsup:
 
När jag reste till Thailand 2014 fick jag 1-års turistvisum-O Multi av någon anledning men fick ju åka till Thakhek var 90´onde dag. Åkte 2015 till Savannakhet i Laos och fixade Non-O baserat på giftemål och när jag blev pensionär blev det tillbakadragandevisum hos IM i Nakhon Phanom.

1680257194491.jpeg
 
När jag reste till Thailand 2014 fick jag 1-års turistvisum-O Multi av någon anledning men fick ju åka till Thakhek var 90´onde dag. Åkte 2015 till Savannakhet i Laos och fixade Non-O baserat på giftemål och när jag blev pensionär blev det tillbakadragandevisum hos IM i Nakhon Phanom.

1680257194491.jpeg
Ja hur det fungerade för tio år sedan går inte att använda idag.

Mycket har ändrats i de flesta länder.
 
Kom nu bifogad artikel i min mejl från Asean Now och om man rullar nedåt efter själva artikeln så följer medlemmars kommentarer. Ser bl.a att någon rekommenderar att man redan när man får sitt Retirement Visa ”O” eller Mariage Visa ”O” på lokalt Immigration kontor i Thailand kan söka ”Re-entry Permit” och kanske gäller både ”single or multiple” sådant? Vad det gäller TM47 90 Day Reporting så rekommenderar flera att man skall göra denna så tidigt som möjligt när man nått 14 dagar innan sista dagen för att göra 90 dagars rapporteringen. Det omnämns även att första gången man gör 90 dagars rapporteringen så måste man göra denna på ett lokalt Immigration kontor för att från andra 90 dagars rapporteringen kan göra denna ”Online”. Som jag tolkar det (fel eller rätt?) så behöver man om man kommit tillbaks på ett giltigt ”O” Visum med ett Re-entry Permit så behöver man även då vid första TM47 90 dagars rapporteringen göra denna på ett lokalt Immigration kontor. Har själv tidigare bara varit i Thailand med ”Visa Exempt” som jag ibland förlängt på plats eller ”Retirement Visa ”OA” som jag fått via thailändska ambassaden i Stockholm och bara vid ett tillfälle sökt ”Re-entry Permit” på Suvarnabhumi Immigration innan jag passerade passkontrollen.

 
Hmmm gjorde min tredje 90 dagars nu online för två dgar sedan, den är när jag loggar in fortfarande "pending" . Och ja, så är det, första 90 dagars skall du göra personligen för att de då skall kunna få kopia på ditt pass mm. Sen kör du via internet om det passar dig. Huruvida du måste till ett kontor efter en ren entry , vet jag ej, men låter logiskt då du har en ny inpasseringsstämpel som de vill ha
 
Här en riktigt otäck historia om hur en del människor beter sig bl.a. för att få papper att kunna stanna i Thailand.

Jag tog och öppnade denna på en PC och översatte sedan hela artikeln från engelska till svenska då jag fann en hel del ord i denna jag inte hade full förståelse av. Men jag fann tyvärr att den översatta artikeln är kopieringsskyddad.

Som ni ser är det Surachate "Big Joke" tidigare chefen för Immigration som leder denna samt många andra ärenden i sin nya roll.

 
Här en riktigt otäck historia om hur en del människor beter sig bl.a. för att få papper att kunna stanna i Thailand.

Jag tog och öppnade denna på en PC och översatte sedan hela artikeln från engelska till svenska då jag fann en hel del ord i denna jag inte hade full förståelse av. Men jag fann tyvärr att den översatta artikeln är kopieringsskyddad.

Som ni ser är det Surachate "Big Joke" tidigare chefen för Immigration som leder denna samt många andra ärenden i sin nya roll.

Jo jag kikade på denna igår, Big Joke tar i saker som i gen annan gör, men har även tidigare varit misstänkt och anklagad för att vara korrupt, Det förekommer en hel del med folk från Menaländer, afrikanska män som dels lurar samt även betalar för giftemål med Thailändska kvinnor , då kan de sedan stanna på så kallat marriedvisum/ extension, nu talas det om att ev kräva en vänte tid av ett år innan man kan nyttja äktenskapet för visum , det vore nog vettigt då mycket av detta skulle falera för de samvetslösa som gifter sig av dessa skäl
 
Jo jag kikade på denna igår, Big Joke tar i saker som i gen annan gör, men har även tidigare varit misstänkt och anklagad för att vara korrupt, Det förekommer en hel del med folk från Menaländer, afrikanska män som dels lurar samt även betalar för giftemål med Thailändska kvinnor , då kan de sedan stanna på så kallat marriedvisum/ extension, nu talas det om att ev kräva en vänte tid av ett år innan man kan nyttja äktenskapet för visum , det vore nog vettigt då mycket av detta skulle falera för de samvetslösa som gifter sig av dessa skäl
Vad för korruption har han varit mistänkt för då är det en stenbordsnyhet?
 
Har nu även tagets upp av Benjamin på Integrity Legal som även säger att han kommer att ta följa upp artikeln från Bangkok Post ytterligare i en kommand Youtube.

 
 
 
Tillbaka
Topp