Ubon bygger en farm....

Jag har redan skrivit in i det Vita arkivet att jag inte skall begravas via Fonus. Hoppas att det respekteras.
Har dom misskött sig eftersom det är din önskan ? Själv har jag meddelat mina närmaste att jag vill ha det så enkelt som det bara går, typ att askan sprids på ett tillåtet ställe utan inblandning av kyrkan. Ingen som helst grav eller minnessten.

Frugan hälsar inte på denna sommar, kanske hon tröttnade på att gå efter gräsklipparen? den har förvisso egen framdrivning, men att gå efter blir för jobbigt för mig, så nu har Ubon löst problemet, det blev en sån här, och så här glad blev min kompis när han fick provköra...

1746880968401.webp

Inget snack om saken, det är sand-batteri som gäller...

Energimarknadsinspektionen har nu beslutat om att höja elnätsbolagens intäktsramar med 100 miljarder kronor mellan 2024-2027. Alla kan därför räkna med rejält höjda elnätsavgifter framöver. ”Nätföretagen överkompenseras”, säger Tommy Johansson, avdelningschef på Ei, till TN.

...sen tillkommer det väl moms?

Har dom misskött sig eftersom det är din önskan ? Själv har jag meddelat mina närmaste att jag vill ha det så enkelt som det bara går, typ att askan sprids på ett tillåtet ställe utan inblandning av kyrkan. Ingen som helst grav eller minnessten.
Ja det har dom gjort även om det var längesen. Morsan ville absolut att vi skulle se Morfar i kistan innan begravningen och så blev det. Det var tillräckligt traumatiskt ändå men Fonus gjorde inte saken bättre. Man plockade nämligen fram fel kista och visade en annan avliden man istället.

Jag var 22 år då men kan fortfarande höra morsans skrik: "Det är inte Far". Det var värre för mina systrar som var 19 och 11 då. Så efter den oförlåtliga missen är Fonus för alltid bortvalda från min familj.

Ja det har dom gjort även om det var längesen. Morsan ville absolut att vi skulle se Morfar i kistan innan begravningen och så blev det. Det var tillräckligt traumatiskt ändå men Fonus gjorde inte saken bättre. Man plockade nämligen fram fel kista och visade en annan avliden man istället.

Jag var 22 år då men kan fortfarande höra morsans skrik: "Det är inte Far". Det var värre för mina systrar som var 19 och 11 då. Så efter den oförlåtliga missen är Fonus för alltid bortvalda från min familj.
Fader förlåt dem ty de veta icke vad de göra. Lukas 23:34

Är det monopol så är det....nya avgifter på G.

Vindkraftverk tvingas stå stilla och hotas av konkurs efter att nya regler från Svenska kraftnät lett till jätteavgifter. Enligt branschen är situationen akut.

Svenska kraftnäts nya regelverk för balansmarknaden har orsakat stora ekonomiska problem för svenska kraftproducenter, särskilt för vindkraftsbolag.

Plötsliga och höga avgifter har lett till att vissa bolag tvingats stänga ner sina kraftverk. Nu varnar de för hotande konkurser. Svenska kraftnät säger sig ta situationen på stort allvar och planerar justeringar.

Vindkraftverk tvingas stå stilla och hotas av konkurs efter att nya regler från Svenska kraftnät lett till jätteavgifter. Enligt branschen är situationen akut.

Svenska kraftnäts nya regelverk för balansmarknaden har orsakat stora ekonomiska problem för svenska kraftproducenter, särskilt för vindkraftsbolag.

Plötsliga och höga avgifter har lett till att vissa bolag tvingats stänga ner sina kraftverk. Nu varnar de för hotande konkurser. Svenska kraftnät säger sig ta situationen på stort allvar och planerar justeringar.
Kan du klippa in förklaringen också?

Kan du klippa in förklaringen också?

Anna Jäderström, chef för Balansmarknad inom Svenska kraftnät. (Foto: Svenska kraftnät/Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Uppdaterad: 12 maj 2025Publicerad: 12 maj 2025

I Hudiksvall har vindkraftskooperativet Nyvallsåsen tvingats stänga sina två kraftverk efter att ha mottagit en faktura på över en halv miljon kronor – en avgift som vida överskred de intäkter som producerats under samma månad.

Enligt delägaren Martin Hedberg blåste det endast något mer än väntat, men det räckte för att generera den förödande kostnaden.

Motsatt effekt​

”Det blåste kanske tio meter per sekund istället för åtta meter per sekund. Det är helt absurt”, säger han till Dagens Nyheter.

Bakgrunden till de kraftigt ökade kostnaderna är de förändringar som Svenska kraftnät genomfört i syfte att anpassa det svenska elsystemet till nya EU-regler.

Dessa innebär bland annat en övergång från timvis till kvartalsvis avstämning av elbalansen, samt en ny modell för hur elöverföringskapacitet beräknas.

Vindkraft
Svenska kraftnät säger sig nu vara beredd att agera. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Syftet är att skapa ett mer effektivt och robust elsystem.

Men effekten har i flera fall blivit den motsatta. Eftersom elsystemet måste vara i ständig balans, och vindkraft är svår att exakt prognostisera, kan små variationer i vindstyrkan resultera i stora kostnader för producenterna.

Riskerar att gå i konkurs​

Balansmarknaden, där dessa obalanser hanteras, har dessutom drabbats av minskat utbud och ökad efterfrågan på kort tid, vilket drivit upp priserna.

”Får vi en till sådan smäll går vi i konkurs”, säger Per Roman, en annan delägare i Nyvallsåsen, till DN.

Branschorganisationen Energiföretagen beskriver situationen som akut.

”Vindkraftsbolag flaggar för att de inte kan fortsätta sin verksamhet. Det är en helt ny risk att hantera”, säger David Wästljung, elmarknadsanalytiker på Energiföretagen.

Tar situationen på stort allvar​

Flera aktörer, däribland Fortum och Vattenfall, har enligt DN varnat Svenska kraftnät för att just dessa problem skulle uppstå till följd av de nya reglerna.

På Svenska kraftnät håller man fast vid att förändringarna är nödvändiga för att framtidssäkra elsystemet, men erkänner samtidigt att utvecklingen är oroväckande.

”Vi tar situationen på stort allvar och vi kommer absolut att göra vissa justeringar. Men det innebär inte att variationerna i obalanspriset kommer att försvinna”, säger Anna Jäderström, sektionschef på Svenska kraftnät, till Dagens Nyheter.

Myndigheten arbetar nu med att utarbeta en plan för både kortsiktiga och långsiktiga anpassningar, som väntas presenteras senare i maj.

Vindkraftverk och andra inte planerbara energikällor behöver ersättas av någon annan energi när de inte kan leverera. Därför måste man se till att det finns balansenergi som kan gå in när de icke planerbara inte kan leverera. Jämför med segelbåtar, när det inte blåser behövs något annat, annars får man flytta omkring och driva. Det finns en anledning att så många conteinerbåtar inte är segelbåtar.

Vattenkraften är en sådan energikälla som kan täcka ett underskott när det inte blåser. Nu räcker inte vattenkraften till och vi behöver sätta in andra energislag när det behövs. De senaste åren har kostnaderna för balanstjänster ökat mycket. Någon måste betala för dessa, nu läggs de på nätavgiften. Men det finns en gräns för hur mycket vi kan betala på nätavgiften. Eftersom inte vattenkraften inte kan balansera så mycket mera så kommer det att bli stora ökningar framöver. Varför inte låta de som orsakar problemen betala för de kostnader de orsakar?

Personligen tycker jag att dessa kostnader skulle ha belastat de som orsakar dom redan ifrån början.

Här finns lite information om balansmarknaden.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp