Familjetråden Ubon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När jag jämför detta så skulle det inte förväna mig om den lilla bedragerskan är på fri fot, som man säger, en frifoting, skulle inte heller förvåna mig om straffet sänks, detta med tanke på att ju längre tiden går......

Någon skrev om tjära och fjädrar, jag struntar i fjädrarna, för min del så räcker det med varm tjära att stoppa ner det lilla puckot i tunnan, huvudet neråt, blir så i gasen och förstår inte vad det ska vara för roligheter att sabba andras mail, fick min mail kapad igår, med allt detta jobb som detta innebär..... :angry_transparent:

Nu till nästa, biljetten klar, kanske kommer jag iväg i slutet på November, om inte om sätter stopp, fick in ett mail från Norge om en kille dömd i Sverige, ser ut att återigen att en rättsskandal är under uppsegling.

Ha det gott

Ubon

Om en person gör ett jättefel eller misstag så rättfärdigar inte det andra att önska samma skit ska hända den som gjorde första felet.
Önskar man samma skit eller värre då är man ännu värre än den som gjorde fel först.

Vad Du skriver har jag inte påstått, resonerar Du på det sättet att alla kan göra misstag, flera gånger, att tillförskansa sig några miljoner? ska detta kallas för misstag??

"Ubon " sa:
Vad Du skriver har jag inte påstått, resonerar Du på det sättet att alla kan göra misstag, flera gånger, att tillförskansa sig några miljoner? ska detta kallas för misstag??

Mitt inlägg var inte till dig personligen då hade jag skrivit det.
Jag skrev ett allmänt inlägg som alla ni andra gör.

Misstag kan alla göra, även den bäste.
Men upprepas misstagen då är det inget misstag längre utan då är det något som har satts i system.

Hur många badar i Pattaya?

Från en nyhetssaite

Krokodiler som sin chans att fly när höljet runt krokodilen dammen vid Million Years Stone Park förstördes av ett jordskred tisdag.

Jordskredet kom efter flera dagars kraftigt regn.

Reptile Park har hundratals krokodiler i fångenskap.

Parken personalen och de boende började genast sökandet efter flytt reptiler, och under dagen, de flesta djuren fångas.

Men några var fortfarande på fri fot tisdag kväll. (© AP)

Sista fisket för i år

Kollade just visat med Consulatet, ser att dagarna blir lite tight, frågade om detta med
overstay om något händer, inga problem bara att betala avgiften för overstay på flyg-
platsen, så det blir inga problem till nästa inresa? nej, om Du inte dummat dig.

Dags att planera packningen för resan i slutet på November, åter i slutet på April 2012 nästintill 5 månader med planering för visarun till Cambodia, funderar lite på om jag åker hem eller åker jag bort?

Undrar lite varför Damen hela tiden ska envisas med att följa med, ska flyga till Bkk 2 gånger i vinter och möta upp vänner, om inga ändringar sker, tanken är att vi stannar i Bkk någon vecka och kollar det sociala livet, som hon säger, must go whit you, you lost the way, ok,
alltid bra att ha en guide med sig, men det finns guider på plats om jag inte har fel.

Fick ett brev från Swedbank att oegentligheter har skett med mitt visa kort samt att detta
är nu spärrat, jag ringer upp och frågar vad saken gäller, visar sig att jag tydligen, att jag skänkt en massa pengar till en välgörenhetsorganisation?, hallå, ser jag ut som en givare? dumheter, jag frågade var detta skulle skett, Turkiet China Thailand Sverige? just nu kan dom inte se detta, men att dom lämnar in en polisanmälan samt återsätter pengarna på mitt konto, återsätter? jag har inte ens sett att det försvunnit pengar, dom ska skicka ett nytt kort och jag kan använda samma kod. Tydligen så finns det ett system som varnar om större transaktioner sker som är utanför det normala, först så försvann småsummor vid flera tillfällen, vilket gick igenom, sen slog man till med, inte en utan 2 gånger med större summor, men då slog systemet stopp och kontot spärrades. Även jag som bankkund får vara med och betala denna förlust.

Ubon

Max Smedjebacken 193.jpg

arför är det så viktigt att äga mark och hus?

Visst jag förstår att att det är en trygghet, men ändock, Damen tycker att vi ska bygga solskydd på risfältet, tycker väl att det är ok, sen kommer nästa, "summerhouse"
vänta nu lite, vadå summerhouse, small room under and room for sleep upper.
Jag förklarade att om jag klättrar upp 2 meter i i närmsta bambo, så ser jag taket på ditt hus, åhhh, my sister work in ricefield, she like have place for rest.

Dom e bara för roliga dom små Damerna.

Samma sak med "little boy" systersonen, 10 bath icecream, 10 bath icecream,,,
jag tycker inte om detta tiggeri, vill jag ge något så ger jag, samtidigt så är jag av
den uppfattningen att man ska gjort sig förtjänt av att få något, jag bad boy att sopa upp några löv på backen, nepp, inte hans "jobb" nu ger jag Mongie, systern och ber att hon sopar upp dessa, inga problem, ger henne 10 bath, boy ser detta, nästa gång så sopar han hela planen, vad är då problemet? nu inser han möjligen att pengar finns i löv.

Damen frågade om vi inte kan köpa litet land, ok, tycker att det är väl ok med 1-2 rai,
är fullkomligt medveten om att land kan inte skrivas på mig, men ändå så är tanken att ha ett land för odling, kanske annat? Damens hus står på 1/3 rai så det finns inte mycket plats för utveckling.

!-2 rai? Damen är ju för gullig, hittar land 17 rai. a 60.000b per rai, so pro pak eller vad det kallas för, ägaren kan sälja men inte föra över lagfarten, samma som att leasa.

tackar nej, nu kommer jättebudet, 7 rai a 80.000b per rai, kan vara intressant efter beskrivning, låt oss se när jag visitar dig, tråkigt för Damen, tanten vill sälja men tydligen hade hon inte talat med sin man innan, ingen affär.

Jag har ingen brådska, söker bara lugnet, bo hos Damen, hotel, tält, bara lungnet infinner sig.

Lämnar Swedala i slutet i November dyker upp efter att tussilago visar sig, i slutet av April 2012, hoppsan, många värmeböljor blir det, får väl lite svalka under Shong kran, vattenstänkens tid, har ett visa på 5 månader, inga problem.

ha det gott

Ubon

Härligt Ubon då har du en skön tid att se fram emot.
Köp tanten lite mark å få slut på tjatet :) Sen kan du väl skaffa en gris så att julskinkan blir räddad. ;)

"Rolf " sa:
Härligt Ubon då har du en skön tid att se fram emot.
Köp tanten lite mark å få slut på tjatet :) Sen kan du väl skaffa en gris så att julskinkan blir räddad. ;)

Rolf

Tycker nog att det blir en lite för stor skillnad, 1-2 rai mot 5-20 rai, avvaktar lite.

Ubon

Nu går dagarna fort.

Tycker att jag packat vad som ska packas, förutom dom grejor som jag glömt och sånt som jag inte hittar, jag får inte med i vilket fall som helst vad som ska med, förra resan så var det ett problem när jag skulle handla verktyg, inte många thai som snackar engelska,
det slutade hela tiden med att jag själv fick knalla runt i butiken och leta, nu har jag löst detta med att en del kataloger åker med, bla. Biltemas, tror nog det blir enklare att slå i katalogen och visa en bild på vad jag söker.

projekt 3-wheel bike går vidare och målet kvarstår, att kunna nå 200 km under 1 dag,
i teorin så kan detta fungera, men observera att teori ock praktik är 2 olika saker.

Jag har tidigare sökt sjysta ritningar till en Stirling motor, så en dag när jag var nere i grannens smedja, så tipsade han mig om en kille som har byggt en modell av Stirling,
tyvär så hade han bara namnet på honom, men det gick bra att hitta honom, ringer upp och frågar om det finns någon möjlighet att få ta del av ritningarna, visst inga problem, frågar om jag ska ta med copymaskin? nej då, en sån har jag, vi bestämmer att träffas om några dagar, du är välkommen, så kan vi passa på att starta lite maskiner på samma gång. Det bästa var att han bodde bara 10 km från mig, efter några dagar så bestämmer grannen och jag att vi ska göra detta besök, vi kommer dit och det var en trevlig kille, efter lite snack vid fika bordet så framkommer det att han och jag har varit med i samma ångförening för en massa år sedan. han berättar att tyvär så kunde han inte kopiera ritningarna, för när han började kopiera så tog tonerna slut, men det var inga problem, jag fick låna pärmen med ritningarna, för att kopiera själv, vilket jag gjorde samma kväll, och budade tillbaka pärmen dagen efter,
Att starta Sterlingen var inte det lättaste med anledning av att precis när vi började värma så tog gasolen slut, och det visade sig att reservtuben var lika slut, så denna startupp får skjutas på framtiden. Jag har lite senare fått tag på bättre ritningar från USA och Nederländerna.

Tanken med Sterling är att använda denna som portabel laddstation.

Förra gången jag var nere så visade det sig att en granne i willagen hade en hembyggd 3-wheel, han ville sälja, jag ville inte köpa, med den enkla anledningen att om jag köper så har han ingen bike att åka och hämta hö halm till sina kossor, således så får han gå. I vart fall så blev denna tillverkad för sådär en 10 år tillbaka i tiden, vi fick i alla fall adressen och namn på byggaren, anlitade Guidens bror Thom att ta mig dit, och vi kom dit efter mycket om och men, detta med beskrivningar kartor väderstreck är nog inte thai.s bästa område.

Åkdonet ser ut som en halv cykel med en mjölkkärra bak, man kan nog ha kärran fram eller som sidovagn, jag får se när den tiden kommer, enligt Damen så ska det finnas en butik i Youso som säljer kärrorna, och cykeln kunde jag ta systerdotterns, för den har hon ingen användning för längre, mycket roligare att köra bike.

Jag har inte bråttom i mina projekt, det får ta den tid det tar, bara inte det tar lika lång tid som projekt om en propeller, tanke till ritning, 30 år, denna har blivit liggande på hyllan, kanske jag tar tag i denna och andra projekt när jag nu förhoppningsvis får lite tid över.

Ubon

Frö

Man kan ju bli ledsen för mindre :'(

Åkte idag till mitt förråd där jag har min lilla fröbank, i en torr källare, jag vet att de blev en vatten läcka i vintras, jag frågade om frölådorna har blivit flyttade, javisst inga problem, kommer ner till förrådet, vad?? ni sa ju att ni flyttat lådorna, ja men vi har ju flyttat lådorna, till det andra rummet, hallå, ni skulle ju flytta lådorna från förrådet, inte flytta dom till nästa rum, jamen, det var ju mindre vatten på golvet i det rummet.

sitter just nu och går igenom, om något kan räddas, tror nog att 80-90% åhh orkar bara inte tänka på mitt samlande under dom senaste 15 åren, min hobby.

Vill jag svära? nej tack, jag bara gråter.

Kent, kan du skänka mig ett par sticklingar, hibiscus? skojar lite, bara att börja om.

En ledsen Ubon

Beordrad

Fick idag reda på att Damen är på väg till Prathumthanee province, ska tydligen ligga straxt utanför Bkk, och där ska hon och 9 syrror till tjänstgöra en vecka, som volonterer, och i första hand ta hand om Thai som simmat i dyngvatten och därigenom ådragit sig sjukdomar. Som officer så kan hon inte säga nej tack, när det gäller en beordran, hon tyckte att jag kunde åka ner tidigare som sjukvårdare och volonter, för min del så är det ok, om Thai står för kostnaden när det gäller ombokningen av min biljett, jag var välkommen, men jag skulle få stå för denna kostnad själv, därmed så ändrar jag inte avresedatum. Dom får samma betalning som om dom skulle jobbat i sitt ordinarie jobb.

Det blir samma sak när det gäller hennes önskan att som turist åka till Sverige nästa sommar, 3-4 veckor, hon måste ha tillstånd att lämna landet, den dagen den sorgen.

Ubon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp