Fler aggressiva på flygplan

 

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Fler aggressiva på flygplan
Bråk, våld och fylla. Rapporterna om stökiga passagerare på flyg har ökat de senaste åren. – Människor är mer stressade i dag och toleransen är inte lika stor, säger Anette Jernström, som jobbat som flygvärdinna i 30 år.


TT

Vft48XoKcL084JRQecqRT5gJZiE.jpg

Andelen våldsamma och stökiga incidenter på flygplan ökar. Ökad stress, flygrädsla och alkohol tros ligga bakom. Personerna på bilden har inte med artikeln att göra. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson / TT
Antalet incidenter om stök på flygplan har ökat de senaste åren, rapporterar Internationella flygsamarbetsorganet IATA. Nästan 11 000 sådana incidenter inträffade under 2015 – en ökning med 17 procent. Även i Sverige syns en liknande trend.
2013 rapporterades 54 incidenter, i fjol var antalet 76, enligt Transportstyrelsen. Jämfört med några år bak i tiden är nivån relativt konstant, men den samlade bilden bland personer förtrogna med branschen är att stöket ökar.
Flygvärdinnan Anette Jernström berättar att hon flera gånger i veckan tvingas hantera passagerare som inte följer anvisningarna.
– Diskussioner och konflikter om att folk inte vill stoppa ner datorn eller inte ta på sig säkerhetsbältet – det är vardag, säger hon.
En händelse av mer allvarlig art inträffade på en långflygning. En man ville röka och blev aggressiv när han inte fick det. Han trakasserade andra passagerare och slet i flygplanets dörrar.
– Vi fick sätta honom i våra vilosäten och satt omväxlande med honom där den sista timmen av resan. I Köpenhamn togs han omhand av säkerhetspersonal, säger Anette Jernström.
Flygbolaget SAS ser allvarligt på att rapporter om så kallade oregerliga passagerare ökar.
– Framför allt när det gäller våldsamma och aggressiva beteenden ser vi en ökning som vi tycker är oacceptabel, säger Fredrik Henriksson, presstalesperson på SAS.
Det handlar om allt från förolämpningar och vägran att lyda order till sexuella trakasserier och grova hot. I vissa fall har det gått så långt att SAS förbjudit personer att resa med bolaget.

Många faktorer tros spela in. Stress, flygrädsla i kombination med alkohol, eller bara den sistnämnda är några, enligt SAS.
– Bara något enstaka fall per månad är att betrakta som grovt, och det är extremt få fall där flygplanet behöver gå ner, säger Fredrik Henriksson.
Fackförbundet Unionen, som bland annat organiserar kabinpersonal, framhåller att situationen ombord generellt blivit tuffare.
– Det är färre personal ombord i dag jämfört med tidigare, samtidigt som det ställs högre krav på passagerare. Det leder till en större stress, och har i vissa fall fått följden att det blir en hotfullare miljö och större otrygghet, säger Nikta Nabavi, central ombudsman för kabinpersonalen på Unionen.
I första hand försöker personalen alltid lösa situationen genom kommunikation. Eskalerar det finns olika bestämmelser och medel att ta till.
– Det är extremt ovanligt, men det kan gå så långt att vi sätter handfängsel på passagerare. Vid grova hot eller våld polisanmäler vi alltid, och polis möter då upp när man landar, säger Fredrik Henriksson.

Det ökade stöket kan i förlängningen påverka flygsäkerheten, anser Anette Jernström.
– Du får ägna dig åt en aggressiv passagerare istället för att ge service och ha uppmärksamhet på eventuella sjukdomsfall eller tillbud. Det tar kraft, säger hon.
Enligt Transportstyrelsen skulle incidenterna kunna innebära en fara.
– Men med tanke på de rutiner som flygföretagen har för att hantera sådana situationer så låter man det aldrig eskalera till att bli en flygsäkerhetsrisk, säger Annika Ramstedt, sakkunnig för luftfartsskydd på Transportstyrelsen.
Fakta: Incidenter
Rapporter om stökiga passagerare från flygbolagen till Transportstyrelsen.
2010: 75 rapporter
2011: 36 rapporter
2012: 84 rapporter
2013: 54 rapporter
2014: 64 rapporter
2015: 76 rapporter
Statistiken rör rapporter med så kallade "unruly passengers" – oregerliga passagerare.
Källa: Transportstyrelsen
 
Fler aggressiva på flygplan
Bråk, våld och fylla. Rapporterna om stökiga passagerare på flyg har ökat de senaste åren. – Människor är mer stressade i dag och toleransen är inte lika stor, säger Anette Jernström, som jobbat som flygvärdinna i 30 år.


TT

Vft48XoKcL084JRQecqRT5gJZiE.jpg

Andelen våldsamma och stökiga incidenter på flygplan ökar. Ökad stress, flygrädsla och alkohol tros ligga bakom. Personerna på bilden har inte med artikeln att göra. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson / TT
Antalet incidenter om stök på flygplan har ökat de senaste åren, rapporterar Internationella flygsamarbetsorganet IATA. Nästan 11 000 sådana incidenter inträffade under 2015 – en ökning med 17 procent. Även i Sverige syns en liknande trend.
2013 rapporterades 54 incidenter, i fjol var antalet 76, enligt Transportstyrelsen. Jämfört med några år bak i tiden är nivån relativt konstant, men den samlade bilden bland personer förtrogna med branschen är att stöket ökar.
Flygvärdinnan Anette Jernström berättar att hon flera gånger i veckan tvingas hantera passagerare som inte följer anvisningarna.
– Diskussioner och konflikter om att folk inte vill stoppa ner datorn eller inte ta på sig säkerhetsbältet – det är vardag, säger hon.
En händelse av mer allvarlig art inträffade på en långflygning. En man ville röka och blev aggressiv när han inte fick det. Han trakasserade andra passagerare och slet i flygplanets dörrar.
– Vi fick sätta honom i våra vilosäten och satt omväxlande med honom där den sista timmen av resan. I Köpenhamn togs han omhand av säkerhetspersonal, säger Anette Jernström.
Flygbolaget SAS ser allvarligt på att rapporter om så kallade oregerliga passagerare ökar.
– Framför allt när det gäller våldsamma och aggressiva beteenden ser vi en ökning som vi tycker är oacceptabel, säger Fredrik Henriksson, presstalesperson på SAS.
Det handlar om allt från förolämpningar och vägran att lyda order till sexuella trakasserier och grova hot. I vissa fall har det gått så långt att SAS förbjudit personer att resa med bolaget.

Många faktorer tros spela in. Stress, flygrädsla i kombination med alkohol, eller bara den sistnämnda är några, enligt SAS.
– Bara något enstaka fall per månad är att betrakta som grovt, och det är extremt få fall där flygplanet behöver gå ner, säger Fredrik Henriksson.
Fackförbundet Unionen, som bland annat organiserar kabinpersonal, framhåller att situationen ombord generellt blivit tuffare.
– Det är färre personal ombord i dag jämfört med tidigare, samtidigt som det ställs högre krav på passagerare. Det leder till en större stress, och har i vissa fall fått följden att det blir en hotfullare miljö och större otrygghet, säger Nikta Nabavi, central ombudsman för kabinpersonalen på Unionen.
I första hand försöker personalen alltid lösa situationen genom kommunikation. Eskalerar det finns olika bestämmelser och medel att ta till.
– Det är extremt ovanligt, men det kan gå så långt att vi sätter handfängsel på passagerare. Vid grova hot eller våld polisanmäler vi alltid, och polis möter då upp när man landar, säger Fredrik Henriksson.

Det ökade stöket kan i förlängningen påverka flygsäkerheten, anser Anette Jernström.
– Du får ägna dig åt en aggressiv passagerare istället för att ge service och ha uppmärksamhet på eventuella sjukdomsfall eller tillbud. Det tar kraft, säger hon.
Enligt Transportstyrelsen skulle incidenterna kunna innebära en fara.
– Men med tanke på de rutiner som flygföretagen har för att hantera sådana situationer så låter man det aldrig eskalera till att bli en flygsäkerhetsrisk, säger Annika Ramstedt, sakkunnig för luftfartsskydd på Transportstyrelsen.
Fakta: Incidenter
Rapporter om stökiga passagerare från flygbolagen till Transportstyrelsen.
2010: 75 rapporter
2011: 36 rapporter
2012: 84 rapporter
2013: 54 rapporter
2014: 64 rapporter
2015: 76 rapporter
Statistiken rör rapporter med så kallade "unruly passengers" – oregerliga passagerare.
Källa: Transportstyrelsen

Att bara skylla på spritdrycker är att göra det väldigt enkelt för sig.
Det finns överhuvud taget en ökande ovilja att följa lokala regler och förståelse för tillsägelser. Det har blivit livsfarligt att säga till en som inte följer reglerna eftersom hen uppfattar tillsägelsen som en förolämpning eftersom hen inte förstår varför just hen skall följa regler även de som har med säkerheten att göra. Kan det här vara en effekt av den försämrade kvaliteten på utbildningen i skolorna?
Det är sedan känt att alkohol förstärker intoleransen mot kritik och är svårare att tala till rätta
 
Att bara skylla på spritdrycker är att göra det väldigt enkelt för sig.
Det finns överhuvud taget en ökande ovilja att följa lokala regler och förståelse för tillsägelser. Det har blivit livsfarligt att säga till en som inte följer reglerna eftersom hen uppfattar tillsägelsen som en förolämpning eftersom hen inte förstår varför just hen skall följa regler även de som har med säkerheten att göra. Kan det här vara en effekt av den försämrade kvaliteten på utbildningen i skolorna?
Det är sedan känt att alkohol förstärker intoleransen mot kritik och är svårare att tala till rätta

Det är nog en förklaring av många. Jag tror ju på som jag i andra samanhang sagt att den alltmer individualiserade världen som tog fart på 90-talet är stor bidragande faktor, jaget, det egna jaget som i snart sagt all samhällsdebatt och marknadsföring som det som ger dig nyckeln till din framgång och Jaget tål inte motgångar.

Allt började med "Älska dig själv" av Wayne Dyer, sen var det kört med förståelse, samhällsansvar och det gemensama.
 
Det är nog en förklaring av många. Jag tror ju på som jag i andra samanhang sagt att den alltmer individualiserade världen som tog fart på 90-talet är stor bidragande faktor, jaget, det egna jaget som i snart sagt all samhällsdebatt och marknadsföring som det som ger dig nyckeln till din framgång och Jaget tål inte motgångar.

Allt började med "Älska dig själv" av Wayne Dyer, sen var det kört med förståelse, samhällsansvar och det gemensama.
Det ligger säkert mycket i detta. Men om man medvetet eller omedvetet äventyrar säkerheten skall man hålla sig på marken och inte ens fundera över att flyga. Reglerna finns inte där för skojs skull utan för flyget skall vara ett av dom säkraste transportmedlen.

Jag förutsätter att IATA har en svart lista över idioter som bär sig illa åt, låt det blinka rött över hela skärmen om någon svartlistad försöker boka en biljett. :police:
 
Att bara skylla på spritdrycker är att göra det väldigt enkelt för sig.
Det finns överhuvud taget en ökande ovilja att följa lokala regler och förståelse för tillsägelser. Det har blivit livsfarligt att säga till en som inte följer reglerna eftersom hen uppfattar tillsägelsen som en förolämpning eftersom hen inte förstår varför just hen skall följa regler även de som har med säkerheten att göra. Kan det här vara en effekt av den försämrade kvaliteten på utbildningen i skolorna?
Det är sedan känt att alkohol förstärker intoleransen mot kritik och är svårare att tala till rätta
Anskaffa elchockpistoler till personalen , bara att chocka ner dom i ett säte , på med bojor samt sen åtala svinen , djäkla idioter som börjar bråka ,tyvärr oftast alkoholpåverkade , därför har man nu blivit mer och mer restriktiv .
 
Att bara skylla på spritdrycker är att göra det väldigt enkelt för sig.
Det finns överhuvud taget en ökande ovilja att följa lokala regler och förståelse för tillsägelser. Det har blivit livsfarligt att säga till en som inte följer reglerna eftersom hen uppfattar tillsägelsen som en förolämpning eftersom hen inte förstår varför just hen skall följa regler även de som har med säkerheten att göra. Kan det här vara en effekt av den försämrade kvaliteten på utbildningen i skolorna?
Det är sedan känt att alkohol förstärker intoleransen mot kritik och är svårare att tala till rätta
 
Flygvärdinnorna har också lite sig själva att skylla, eller deras arbetsgivare. Värdinnorna har inte tid eller struntar i att visa den service som man tidigare fått eller varit van vid.
Ofta nonchalerar flygvärdinnan ens beställning, framförallt när det är mitt under en långflygning. Vill man ha något får man hämta själv och då kan värdinnorna ändå bli ganska tjuriga när man stör dem i deras diskussioner/samtal - skitsnack.
Sitter man inklämd är det inte alltid så roligt att väcka stolsgrannar bara för att behöva lite dricka eller dylikt.
Visst passagerarna har nog överlag blivit odrägligare, detta plus sämre service gör att det lättare kan uppstå aggressivitet från passagerare.
 
Har aldrig upplevt dålig service på något flyg , kanske beror på att jag inte är onykter och beter mig trevligt och korrekt mot besättningen , finns en massa djäkla idioter som tror de är något förmer ... skitfolk finns det gott om på planen till Thailand
 
Flygvärdinnorna har också lite sig själva att skylla, eller deras arbetsgivare. Värdinnorna har inte tid eller struntar i att visa den service som man tidigare fått eller varit van vid.
Ofta nonchalerar flygvärdinnan ens beställning, framförallt när det är mitt under en långflygning. Vill man ha något får man hämta själv och då kan värdinnorna ändå bli ganska tjuriga när man stör dem i deras diskussioner/samtal - skitsnack.
Sitter man inklämd är det inte alltid så roligt att väcka stolsgrannar bara för att behöva lite dricka eller dylikt.
Visst passagerarna har nog överlag blivit odrägligare, detta plus sämre service gör att det lättare kan uppstå aggressivitet från passagerare.
upplever man dålig service röstar man med plånboken på nästa resa och väljer ett annat bolag. Ett problem är att under ett tiotimmarsresa behöver värdinnorna rast. Har man otur kommer man just då, Som transportarbetare har jag lite av samma problem, Det kan skilja på en timme mellan olika företags rasttider.
 
Har aldrig upplevt dålig service på något flyg , kanske beror på att jag inte är onykter och beter mig trevligt och korrekt mot besättningen , finns en massa djäkla idioter som tror de är något förmer ... skitfolk finns det gott om på planen till Thailand

Ja det är nog snarare där skon klämmer, det finns gott om folk som ser på folk inom servicebranschen som tjänstefolk/tjänstehjon och de behöver man inte behandla med respekt och ger sig själv samtidigt större betydelse än de förtjänar.

Sen fick jag alltid lära mig när jag arbetade inom restaurangbranschen att gästen har alltid rätt, men det vete fan om det håller i dagens uppblåsta egotrippade värld där många finner sig själv som universums centrum.:D
 
Ja det är nog snarare där skon klämmer, det finns gott om folk som ser på folk inom servicebranschen som tjänstefolk/tjänstehjon och de behöver man inte behandla med respekt och ger sig själv samtidigt större betydelse än de förtjänar.

Sen fick jag alltid lära mig när jag arbetade inom restaurangbranschen att gästen har alltid rätt, men det vete fan om det håller i dagens uppblåsta egotrippade värld där många finner sig själv som universums centrum.:D
Stämmer på pricken! Råkade av ren otur befinna mig på samma restaurang i Malmö som den saligen hädangångne Lasse Holmqvist en gång i tiden. Och jag kan lova att jag varken förr eller senare har träffat på en mer självupptagen och otrevlig tölp. Han uppträdde som att allt cirklade kring honom och att ingen annan existerade.

Fy för den lede, alla trodde att han var så trevlig och det var han väl i TV. Men privat var det precis tvärtom. :thumbsdown:
 
Stämmer på pricken! Råkade av ren otur befinna mig på samma restaurang i Malmö som den saligen hädangångne Lasse Holmqvist en gång i tiden. Och jag kan lova att jag varken förr eller senare har träffat på en mer självupptagen och otrevlig tölp. Han uppträdde som att allt cirklade kring honom och att ingen annan existerade.

Fy för den lede, alla trodde att han var så trevlig och det var han väl i TV. Men privat var det precis tvärtom. :thumbsdown:

Jo men nu snackar jag mer generellt i dagens samhälle där just som jag nämnde i en annan tråd den alltmer individualiserade världen där det egna jaget och individen fått mycket större plats och som har förändrat världen.

Människan har ju alltid varit egoistisk men vissa utlösande faktorer har triggat igång utvecklingen i världen mot mer och mer hänsynslöst beteende gentemot sin omvärld.

En sak är ju att köra sitt race och leva ut sin väg, skapa det man vill eller önskar, arbeta med det man vill, men utan att tappa kontakten med sin omvärld.

Jag tror ju en sådan faktor som Internet (när det såg dagens ljus 95 ungefär) är en trigger, där slumrande egoism och själva individidentiteten ratificerades, kravlade många fram under sina stenar och Internet har ju visat sig vara ett utmärkt forum för den egna självbilden att få blomstra.

Mycket av Internets budskap riktar ju sig direkt in till hjärtat av den egna personen och TV, media generellt och också politikers budskap är ju riktad direkt till individen inte samhället eller gemenskapen i stort, typ folkhemstankar osv.

Sen då kändisar och TV-personligheter har ju alltid trott sig befinna sig på en annan allsmäktig planet. Idag genom internets försorg och övrig individanpassad utveckling och de möjligheter som finns där till buds vill väldigt många vara denne Lasse Holmqvist.

Det finns ju många exempel på TV-personligheter med samma karaktär. Komiker te x som Sten-Åke Cederhök skall ju tydligen varit en jäkla gris privat och lite kan man ju förstå kändisar, de skall alltid vara roliga och visa upp alla goda egenskaper och det tär nog på psyket men det är ingen ursäkt.
 
Jag tycker nog också att det har blivit mer aggresivt på flygplanen. Bara att man lutar ned ryggstödet under en långflygning kan göra att folk blir förbannade, trots att det är en helt vanlig sak som ju vi alla har lust att göra.
 
Jag tycker nog också att det har blivit mer aggresivt på flygplanen. Bara att man lutar ned ryggstödet under en långflygning kan göra att folk blir förbannade, trots att det är en helt vanlig sak som ju vi alla har lust att göra.

Ja men där har du just dilemmat, man frågar eller förvarnar inte utan bara fäller ryggen och bakomvarande kanske får groggen i knät, här kan man ju fråga sig vem är värst:)
 
Ja men där har du just dilemmat, man frågar eller förvarnar inte utan bara fäller ryggen och bakomvarande kanske får groggen i knät, här kan man ju fråga sig vem är värst:)

Jag kanske tycker fel, men om jag skulle få groggen i knät pga normalt ryggstödsanvändande så skulle jag lägga skulden på mig själv isf. :) Det är ju en fullt normal företeelse under en flygning att luta bak ryggstödet precis som att det är normalt att man t. ex. som bilförare får se till att ha tillräckligt avstånd till framförvarande bil så att man att man hinner bromsa om det händer något.
 
Hur skulle det se ut om alla skulle resa sig upp och vända sig om och fråga passageraren bakom varje gång om det var ok att fälla sätet. Det får man vara beredd på att sätet fälls.
 
Jag kanske tycker fel, men om jag skulle få groggen i knät pga normalt ryggstödsanvändande så skulle jag lägga skulden på mig själv isf. :) Det är ju en fullt normal företeelse under en flygning att luta bak ryggstödet precis som att det är normalt att man t. ex. som bilförare får se till att ha tillräckligt avstånd till framförvarande bil så att man att man hinner bromsa om det händer något.

Jaha, så det utfällda bordet är bara till för syns skull;). Jag förstår att det är normalt och att man vill ha en bekvämare ställning och därför finns ryggfällning, men är det inte så att här bör infinna sig vanligt hyfs.

Skall jag hela tiden behöva att vara beredd på att någon bara fäller ner ryggen har jag ju ingen användning av det fällbara bordet/hyllan, kan man ju lika gärna ha brickan i knät då med en gång.

Nä om jag känner dig rätt Suriya tror jag nog att du också håller med om att här är det ju givetvis ett samspel mellan två människor som skall till och det samspelet kräver ju ingen större kraft eller energi, håller du inte med om det?;)
 
Hur skulle det se ut om alla skulle resa sig upp och vända sig om och fråga passageraren bakom varje gång om det var ok att fälla sätet. Det får man vara beredd på att sätet fälls.

Ganska lustigt faktiskt, jag bara satt och väntade på att du skulle ge dig in i diskussionen och kommentaren var precis vad man kunde förvänta sig av just dig.:)
 
 
 
Tillbaka
Topp