Flygplan som drabbats av extrem turbulens har nödlandat i Bangkok, en passagerare är död.

 
Hej

Turbulens brukar ibland kallas för ”luftgropar”. De kan uppstå när varm och kall luft möts, i exempelvis just åskväder. Det finns två sorters turbulens: skakningar och så kallade luftgropar. Det som brukar kallas luftgropar är rörelser uppåt och nedåt. De kan kännas obehagliga och kan bli farliga om man inte är fastspänd eller om tunga föremål är lösa, men för flygplanskroppen innebär de ingen fara.

Mvh isan lover
Du kan tvinga en häst till tråget men du kan inte tvinga den att dricka ;)
 
Hej

Turbulens brukar ibland kallas för ”luftgropar”. De kan uppstå när varm och kall luft möts, i exempelvis just åskväder. Det finns två sorters turbulens: skakningar och så kallade luftgropar. Det som brukar kallas luftgropar är rörelser uppåt och nedåt. De kan kännas obehagliga och kan bli farliga om man inte är fastspänd eller om tunga föremål är lösa, men för flygplanskroppen innebär de ingen fara.

Mvh isan lover

Du glömmer rörelser åt sidorna. Jag upplevde detta under ett antal timmar efter en mellanlandning i Delhi på väg mot Bangkok.

Precis innan start kom det ombord ca 10 sikher iklädda turbaner. Dessa gentlemän blev så småningom illamående av gungandet fram och tillbaka så dom började spy ner planet.
Tyvärr hann dom flesta av dom inte in på toaletten så spyorna hamnade i gångarna till flygvärdinnornas stora glädje.
Så där satt man omgiven av spyor och spylukt medan planet lekte karusell på himlen.

BTT
 
Hej

Ja jag har i vart fall inte blivit så mycket klokare av dina inlägg i ämnet.

Det kommer säkert en rapport om det här när saken har utretts av ansvariga myndigheter.

Mvh isan lover
Ja eftersom du inte har läst eller förstått tidigare inlägg eller artikar och länkar så är det nog inte någon ide att försöka förklara skillnaden på turbulens och kontrollerad nedstigning en femte gång.
 
Senast ändrad:
Du glömmer rörelser åt sidorna. Jag upplevde detta under ett antal timmar efter en mellanlandning i Delhi på väg mot Bangkok.

Precis innan start kom det ombord ca 10 sikher iklädda turbaner. Dessa gentlemän blev så småningom illamående av gungandet fram och tillbaka så dom började spy ner planet.
Tyvärr hann dom flesta av dom inte in på toaletten så spyorna hamnade i gångarna till flygvärdinnornas stora glädje.
Så där satt man omgiven av spyor och spylukt medan planet lekte karusell på himlen.

BTT
Hej

Sidovind med kastbyar är helt klart ett problem vid landning, men det är nog inte riktigt samma sak som turbulens.

Mvh isan lover
 
Hej

Sidovind med kastbyar är helt klart ett problem vid landning, men det är nog inte riktigt samma sak som turbulens.

Mvh isan lover

Detta hände inte vid landning utan kom plötsligt efter start från Delhi på 12000 meters höjd och varade i många timmar.

Kan ju ha varit en sorts turbulens. Planet gungade fram och framkallade illamående. Jag mådde illa men lyckades undvika att kräkas.

Enda gången jag upplevt detta trots massor av Bangkokresor.

BTT
 
Detta hände inte vid landning utan kom plötsligt efter start från Delhi på 12000 meters höjd och varade i många timmar.

Kan ju ha varit en sorts turbulens. Planet gungade fram och framkallade illamående. Jag mådde illa men lyckades undvika att kräkas.

Enda gången jag upplevt detta trots massor av Bangkokresor.

BTT

Ja, det var nog turbulens.
Oavsett vilket så är det ofta ganska ordentligt med turbulens mellan Indien och Thailand.

Personligen så tror jag att du inte har så många resor. 5 på sin höjd
 
Och även när man flyger ut eller in från öppet vatten
Det var ungefär det som hände Flight SQ321 häromdagen, blev rejält med klar lufts turbulens över Myanmar, kaptenen valde efter det att gå till Bangkok istället och gick ner från Flight Level 370 till FL310 på tre minuter.
 
Ja, det var nog turbulens.
Oavsett vilket så är det ofta ganska ordentligt med turbulens mellan Indien och Thailand.

Personligen så tror jag att du inte har så många resor. 5 på sin

Ja, det var nog turbulens.
Oavsett vilket så är det ofta ganska ordentligt med turbulens mellan Indien och Thailand.

Personligen så tror jag att du inte har så många resor. 5 på sin höjd

Nja grovt räknat skulle jag tro att jag har i alla fall uppemot 20 tur och retur resor mellan Kastrup och Arlanda och Bangkok plus ett charterflyg till Phuket.
Svårt att veta eftersom mina gamla pass är borta.

Jag minns i alla fall flygbolagen jag åkt med:

Aeroflot
Tarom
Ukranian
SAS
AL Italia
Portugal AIR
Austrian
Swiss
TUI
Norwegian
Singapore
KLM

Aeroflot blev det ca 7 resor med på 90 talet. Två med Ukrainian.

BTT
 
Nu har den första incidentrapporten kommit.

Den bekräftar för det första att nedstigningen om 6 000 fot på tre minuter skedde 17 minuter efter incidenten och var helt normal.

Själva incidenten skedde under 4.6 sekunder och då föll flygplanet 178 fot.

Piloten hade tänt skylten fasten seatbelts 19 sekunder innan.

Så den disinformation som spridits ovan i tråden är som vi förutsatte helt felaktig.

Så välkomna till Thailand men kom ihåg att Buckle Up!

 
Senast ändrad:
Frontkrock 120 km skrubbsår .lägg ner fablerna nu Broder

Frontkrock var det väl inte vid närmare eftertanke.

En äldre kvinna som svängde ut på huvudleden och plötsligt stannade mitt i vägen. Pappa han svänga så han körde på henne i bakre delen av bilen.
Hennes bil snurrade tydligen rejält innan hon stannade. Men ingen blev svårt skadad.

BTT
 
Frontkrock var det väl inte vid närmare eftertanke.

En äldre kvinna som svängde ut på huvudleden och plötsligt stannade mitt i vägen. Pappa han svänga så han körde på henne i bakre delen av bilen.
Hennes bil snurrade tydligen rejält innan hon stannade. Men ingen blev svårt skadad.

BTT
Vid närmare eftertanke så fabliserade du lite väl mycket och måste skriva om "historien". måste vara jobbigt för dig att hela tiden minnas fel :laugh2: :laugh2:
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
4 K
A
 
Tillbaka
Topp