Flygplan som drabbats av extrem turbulens har nödlandat i Bangkok, en passagerare är död.

 
Hej

När så många skadas och t.o.m någon avlider får vi väl anta att det inte rörde sig om en normal och kontrollerad korrigering av höjden utan mer en olyckshändelse.

Mvh isan lover
Men ditt antagende är fel !
Såklart behöver du (och f.d. kapten berralund) inte tro på mig, men när man läser all tillgänglig information om incidenten, vet man bättre.
flightradar24.com har redan publicerad massor av info om flygningen:

"Some media reports have erroneously reported the pilots’ initial descent toward Bangkok from 37,000 feet to 31,000 feet as the turbulence event. While the aircraft may have continued to experience turbulence during that descent, it was a standard descent to a new flight level controlled by altitude selection in the aircraft’s autopilot. "
Själva turbulens incidenten dröjde bara ca 1 minut:
"
Flightradar24 data
After processing the high-frequency ADS-B data for SQ321 and correlating the possible event time with media reports, we believe the turbulence event occurred at 07:49 UTC. In normal flight, some small variation in vertical rate is expected, however, at 07:49:24Z.824 the first ADS-B frame with an increased vertical rate is received by our network. There are unexpected changes to the vertical rate for nearly one minute before returning to 0 feet per minute.


Läs själv och prova förstå...........

 
Men ditt antagende är fel !
Såklart behöver du (och f.d. kapten berralund) inte tro på mig, men när man läser all tillgänglig information om incidenten, vet man bättre.
flightradar24.com har redan publicerad massor av info om flygningen:

"Some media reports have erroneously reported the pilots’ initial descent toward Bangkok from 37,000 feet to 31,000 feet as the turbulence event. While the aircraft may have continued to experience turbulence during that descent, it was a standard descent to a new flight level controlled by altitude selection in the aircraft’s autopilot. "
Själva turbulens incidenten dröjde bara ca 1 minut:
"
Flightradar24 data
After processing the high-frequency ADS-B data for SQ321 and correlating the possible event time with media reports, we believe the turbulence event occurred at 07:49 UTC. In normal flight, some small variation in vertical rate is expected, however, at 07:49:24Z.824 the first ADS-B frame with an increased vertical rate is received by our network. There are unexpected changes to the vertical rate for nearly one minute before returning to 0 feet per minute.


Läs själv och prova förstå...........

Hej

När mat och dryck flyger upp i luften, sittande passagerare utan bälte lyfts ur sina stolar och slår huvudet i taket så hårt att en hel del av dom skadas tyder enligt mig på att turbulensen även har bestått av minst en rejäl luftgrop där ej fastspända har slungats mot taket i vad som närmast borde vara ett tillstånd av viktlöshet. Sen om man väljer att kalla det kraftig turbulens eller luftgropar o.s.v är väl mer en smaksak, tydligen passerade planet oväder som man försökte undvika.

Mvh isan lover
 
Hej

38 år.

Mvh isan lover
Bra, då har du troligtvis baskunskaper i hur flyg fungerar.

Inget flyg har någonsin fallit fritt i 2 000 meter, särskilt inte med en descent rate på 1 800 fot i minuten, vilket är normalt, i tre minuter.

Frivolter gjordes av pax samt crew och brickor flög runt straxt innan kaptenen beslutade sig för att ändra flight level och gå till Bangkok.
 
Du har inte lärt mycket om flygning i de år ;)
Hej

Jag har ju inte varit pilot, men en del har man väl snappat upp under åren.

Dom enda sätten jag kan se som skäl till det inträffade är luftgropar eller en så kraftig dykning att folk flyger upp ur sina säten p.g.a det, finns det andra sätt så känner jag helt enkelt inte till dessa.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag har ju inte varit pilot, men en del har man väl snappat upp under åren.

Dom enda sätten jag kan se som skäl till det inträffade är luftgropar eller en så kraftig dykning att folk flyger upp ur sina säten p.g.a det, finns det andra sätt så känner jag helt enkelt inte till dessa.

Mvh isan lover
Om du nu läste artikeln, jag länkade till, borde det vara möjligt för dig att förstå sammanhanget:

 
Hej

Jag har ju inte varit pilot, men en del har man väl snappat upp under åren.

Dom enda sätten jag kan se som skäl till det inträffade är luftgropar eller en så kraftig dykning att folk flyger upp ur sina säten p.g.a det, finns det andra sätt så känner jag helt enkelt inte till dessa.

Mvh isan lover
Du känner väl till 6 000 fot på tre minuter också?

Sker 1 000 tals gånger varje dag utan att någon flyger upp i taket dock.
 
Hej

Just p.g.a hur många som skadades och hur planet såg ut inuti gör att jag personligen har svårt att se detta som en vanlig manöver som sker 1000-tals gånger om dagen.

Mvh isan lover
Ja vill du inte förstå vad som egentligen hände så är det upp till dig.
Det finns två möjligheter, varför han inte (vill ?) förstå(r):
1: Envishet
2: Här skriver jag inte den andra möjligheten, då jag inte vill förolämpa isan lover ;)
Men @apknug och andra förstår säkert, vad jag menar
 
Det finns två möjligheter, varför han inte (vill ?) förstå(r):
1: Envishet
2: Här skriver jag inte den andra möjligheten, då jag inte vill förolämpa isan lover ;)
Men @apknug och andra förstår säkert, vad jag menar
Går det inte att bara kort förklara orsaken till att folk skadade sig? Om det nu inte var en kraftig luftgrop vad var det då?
 
Går det inte att bara kort förklara orsaken till att folk skadade sig? Om det nu inte var en kraftig luftgrop vad var det då?
Det står i mitt inlägg #24 på engelska.
Där finns också en länk till artikeln, i vilken man också ser en graf, som visar den extreme turbulens, som varade bara ca en minut
 
Det står i mitt inlägg #24 på engelska.
Där finns också en länk till artikeln, i vilken man också ser en graf, som visar den extreme turbulens, som varade bara ca en minut
Okej så extrem turbulens alltså :thumbsup:
Är personligen inte så intresserad att jag orkade sätta mig in in i detaljer så extrem turbulens räcker som förklaring för mig.
Tack :thumbsup:
 
Hej

Turbulens brukar ibland kallas för ”luftgropar”. De kan uppstå när varm och kall luft möts, i exempelvis just åskväder. Det finns två sorters turbulens: skakningar och så kallade luftgropar. Det som brukar kallas luftgropar är rörelser uppåt och nedåt. De kan kännas obehagliga och kan bli farliga om man inte är fastspänd eller om tunga föremål är lösa, men för flygplanskroppen innebär de ingen fara.


Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
4 K
A
 
Tillbaka
Topp