Falang öppnade nödutgången på ett Thai Smile flygplan.

Ja visst känns det fantastiskt.
Thailand är drömmen eller mardrömmen.
Allt på en gång.
Som jag återgav från en annan persons berättelse så är redan detention center en ren mardröm, speciellt om du är svag, sjuk och behöver extra stöd.
Om något år kan jag kanske ge insides berättelser om en thai erfarenhet från sex års riktigt fängelse i Thailand.
Grannen sitter inne nu och kommer ut om ca ett år. Nu återstår det att se hur social han orkar vara, ett fängelsestraff tar hårt på psyket på ett mycket speciellt sätt.

Jag var kanske otydlig i den post du svarade på. I en föregående har jag skrivet det som är sakligt "Fysträning en gång i veckan på slaktad träningsutrustning så utrustningen inte ger något viktmotstånd "
Tar man bort vikterna i träningsstolar anser jag att det är "icke träning" men det finns säkerligen andra tyckanden på det.
Ja man har kabelTV på rummet, samt också en i samlingssalen.
Studiemöjligheter är begränsat och ges bara till dem som saknar utbildning. Har du redan t.ex. en gymnasieutbildning räknas det som tillräckligt och du måste ha ett mycket längre straff för att kvinsp skall godkänna någon annan utbildning.
TV-spel, ja du får ta in privat eller köpa på postporder, men tyvärr inte de moderna. Regeln är som jag tidigare nämnde att om den har ett nätverksuttag så får du inte ha den. De godkänner den inte ens om den plomberas.
Ja arbetslägret ger en lön, lagstadgat är 13:- timmen. Det räcker för en veckas cigaretter, några chokladkakor, någon chips med dricka och någon tidning.
Det är inte lön så som vanliga människor i det fria tänker på lön.
Tidigare fanns ett projekt på öppna anstalter där en brottsling kunde arbeta mot en bättre lön, för att kunna samla pengar till skadestånd mm. Men det togs bort för rätt många år sedan nu. Numera är det lag på att lönen inte för vara höge än 13:- per timme, så ingen har annorlunda än det.
Vad gäller slutna anstalter finns en typ som tidigare var ett mellanting mellan sluten och öppen. Göteborg hade en om jag minns rätt. De övriga säkerhetsklasserna skiljer sig bara i fråga om en helikopter kan landa i området eller inte och inte i hanteringen av de intagna.

Jag vet inte var du har suttit, men ett par gamla kompisar till mej som hamnade på avvägar satt inne på slutet för ett par år sedan och detta är inte hur det var där de satt.

Internationellt jämfört nej. De sitter inte i gallerburar och inte heller med rumskompisar. Maten är gissningsvis bättre i Svenska anstalter.
Men de är inlåsta hela tiden, ingen fri rörlighet utöver rumskorridoren och samlingsrummet. Skall de röra sig till arbetslägret eller kiosken så är det med kriminalvårdare som vakter och de slussas steg för steg mellan säkerhetsdörrar och ramar med metalldetektorer.
Inlåsning på sitt rum från kl 19 och upplåsning kl 7 om jag minns rätt.
Kriminalvårdare går igenom ditt rum medan du är på arbetslägret och beslagtar alla personliga skrifter som kan innehålla namn eller annan data. Mitt i natten brutalväcker man personer och kroppsvisiterar medan andra vakter går igenom rummet. Söker efter icke godkända artiklar som cigaretter och annat. Det är för att de inte skall hinna gömma något. De intagna har en förmåga att slussa saker gömda i byxlinningar, slutna händer etc.
Den fria typ rastgårdar man ser på t.ex. amerikanska filmer existerar inte, förutom på öppna anstalter. Öppen anstalt är enbart för lägre straff på något år och för utslussning. Träning är förbjuden i Sverige. Istället erbjuds pingis, kortspel, äldre playstation och xbox som saknar nätverksuttag.
Så även om man inte är lika stränga som andra internationellt så går det inte att jämföra med en hotellvistelse heller.
Förutom fallet med öppen anstalt.
Sluten har kännbara straff för en person som är van att vara fri. För en kriminell som är van är det skit samma, de sitter och pausar en stund bara.
En av mina närmare vänner har suttit 15 år , för vad tror ni ?? Ja just det , under drogmissbruk. Denna man är idag helt ren från droger sedan 12 år , Skötsam och är världens bästa kompis . Hjälpsam , Bor i Thailand halvårsvis , aldrig några problem med farbror brun . Och som svar på Inkas kommande fråga Ja! ;)

Jag var kanske otydlig i den post du svarade på. I en föregående har jag skrivet det som är sakligt "Fysträning en gång i veckan på slaktad träningsutrustning så utrustningen inte ger något viktmotstånd "
Tar man bort vikterna i träningsstolar anser jag att det är "icke träning" men det finns säkerligen andra tyckanden på det.
Ja man har kabelTV på rummet, samt också en i samlingssalen.
Studiemöjligheter är begränsat och ges bara till dem som saknar utbildning. Har du redan t.ex. en gymnasieutbildning räknas det som tillräckligt och du måste ha ett mycket längre straff för att kvinsp skall godkänna någon annan utbildning.
TV-spel, ja du får ta in privat eller köpa på postporder, men tyvärr inte de moderna. Regeln är som jag tidigare nämnde att om den har ett nätverksuttag så får du inte ha den. De godkänner den inte ens om den plomberas.
Ja arbetslägret ger en lön, lagstadgat är 13:- timmen. Det räcker för en veckas cigaretter, några chokladkakor, någon chips med dricka och någon tidning.
Det är inte lön så som vanliga människor i det fria tänker på lön.
Tidigare fanns ett projekt på öppna anstalter där en brottsling kunde arbeta mot en bättre lön, för att kunna samla pengar till skadestånd mm. Men det togs bort för rätt många år sedan nu. Numera är det lag på att lönen inte för vara höge än 13:- per timme, så ingen har annorlunda än det.
Vad gäller slutna anstalter finns en typ som tidigare var ett mellanting mellan sluten och öppen. Göteborg hade en om jag minns rätt. De övriga säkerhetsklasserna skiljer sig bara i fråga om en helikopter kan landa i området eller inte och inte i hanteringen av de intagna.
Nu vet jag hur jag får en "gymnasieutblidning" på gamla dagar! :clap_tranparent:

Jag vet inte var du har suttit, men ett par gamla kompisar till mej som hamnade på avvägar satt inne på slutet för ett par år sedan och detta är inte hur det var där de satt.
Haha, det är lika över hela Sverige så länge det är inom kriminalvården. De här delarna framgår av kriminalvårdens hemsida. Delarna är lagstadgade och kriminalvården bryter inte mot dem.
MEN, det finns en skillnad vad gäller sk. öppna anstalter. Förr klass C numera klass tre tror jag. De kan besöka kiosken alla dagar i veckan de har öppet. De kan också röra sig fritt på anstaltsområdet, vilket de som sitter på sluten inte kan. De som sitter på sluten får frisk luft en gång om dagen i en timme och låses sedan in på avdelningen.
Sluten är precis som jag beskrev den. Jag tillhör statstjänstamannaförbundet fackligt, det borde ge dig ledtrådar utöver att jag flaggat för en enormt bred yrkeserfarenhet tidigare.
Har du andra uppgifter rekommenderar jag dig att tala med dina vänner som suttit inne, du har missförstått deras berättelse eller de har skarvat.
Vad gäller internet och utrustning som kan koppla upp mon nätet är den totalförbjuden över hela kriminalvården. Existerar inte utöver för distansutbildning och då sitter man i övervakat rum med VPN mot studieplatsen som inte tillåter förbindelse åt annat håll än studiematerialet.
Det finns dock en dator på alla avdelningar, men den är stympad på både nätverk och USB portar. Burken är inläst i en stålkista och kopplad enbart till en skrivare. De intagna kan alltså använda den för att skriva brev etc. Men inte nå omvärlden.
Undantag gäller för de sk. pedofilerna som också figurerat i tidningar för internetåtkomst. De sitter inte på anstalter eftersom de är sjuka. De sitter i sjukvården på slutna avdelningar. Lagarna om kriminalvården gäller inte där.
Även på öppen gäller inlåsning på rummet om det var 19 eller 20 för att låsas upp på morgonen ca kl 07.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp