Jag vet inte var du har suttit, men ett par gamla kompisar till mej som hamnade på avvägar satt inne på slutet för ett par år sedan och detta är inte hur det var där de satt.
Haha, det är lika över hela Sverige så länge det är inom kriminalvården. De här delarna framgår av kriminalvårdens hemsida. Delarna är lagstadgade och kriminalvården bryter inte mot dem.
MEN, det finns en skillnad vad gäller sk. öppna anstalter. Förr klass C numera klass tre tror jag. De kan besöka kiosken alla dagar i veckan de har öppet. De kan också röra sig fritt på anstaltsområdet, vilket de som sitter på sluten inte kan. De som sitter på sluten får frisk luft en gång om dagen i en timme och låses sedan in på avdelningen.
Sluten är precis som jag beskrev den. Jag tillhör statstjänstamannaförbundet fackligt, det borde ge dig ledtrådar utöver att jag flaggat för en enormt bred yrkeserfarenhet tidigare.
Har du andra uppgifter rekommenderar jag dig att tala med dina vänner som suttit inne, du har missförstått deras berättelse eller de har skarvat.
Vad gäller internet och utrustning som kan koppla upp mon nätet är den totalförbjuden över hela kriminalvården. Existerar inte utöver för distansutbildning och då sitter man i övervakat rum med VPN mot studieplatsen som inte tillåter förbindelse åt annat håll än studiematerialet.
Det finns dock en dator på alla avdelningar, men den är stympad på både nätverk och USB portar. Burken är inläst i en stålkista och kopplad enbart till en skrivare. De intagna kan alltså använda den för att skriva brev etc. Men inte nå omvärlden.
Undantag gäller för de sk. pedofilerna som också figurerat i tidningar för internetåtkomst. De sitter inte på anstalter eftersom de är sjuka. De sitter i sjukvården på slutna avdelningar. Lagarna om kriminalvården gäller inte där.
Även på öppen gäller inlåsning på rummet om det var 19 eller 20 för att låsas upp på morgonen ca kl 07.